Cybersvenska -när använder du det?

Permalänk
Medlem

Cybersvenska -när använder du det?

Hej Sweclockers!

Jag håller på med arbete i skolan om cybersvenska/sms-språk och gör i samband med den en undersökning om när folk använder cybersvenska. Med cybersvenska menar jag det "slarviga språk" som används på internet.

Så min fråga till er är, vilka förkortningar ni använder och även när och hur ofta ni använder det.

Även åsikter om ni tror att det påverkar språket positivt eller negativt mottages gärna!

Tack i förväg!
Mvh Marcus

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder slarvigt språk i de sociala sammanhang där det slarviga språket passar in. Oftast blir det alltså i samband med chatt med polare som man vet förstår sammanhanget. Det sker i genomsnitt kanske en till två gånger om dagen.
Jag använder de vanligaste förkortningarna och fraserna kryddat med lite eget som passar situationen. Ioma reglerna är nya och förändras snabbt så spelar det mindre roll hur jag skriver och vad jag skriver. Oftast så är humorn viktigast och själva anledningen till att jag skriver slarvigt över huvud taget.
Utanför cyberspace så används inte slarvigt språk annat än för humoristisk effekt.
I det långa loppet har slarvigt språk gått ut över min svenska och jag kan i dag inte hantera enkla meningar för att göra mig förstådd. Jag har glömt bort ord som arbiträr, affekt och fissil. Jag kan inte stava till parallelltrapets.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

I stort sett inga och aldrig, framför allt inte de "moderna" internetengelskaderivaten (lmao, wtf, ffs, gtfo o.s.v.). Det tar inte mycket längre tid att uttrycka sig med "riktig" svenska samt att skriva ut förkortningar, och längden på SMS är ju inte längre begränsade till ett lågt antal tecken till skillnad mot när man var grabb. De förkortningar jag använder mest är nog sådana som är relaterade till uppräkningar, exempelvis 't.ex.', 'o.s.v.', 'm.fl.' och 'etc.'.

Självklart inverkar det såväl positivt som negativt på språket. Precis som med alla stilnivåer i texter så gäller det att avpassa stilnivån till läsaren och situationen. Avviker stilnivån från det förväntade - oavsett håll - kommer det att innebära en ökning av den insats som krävs för att avkoda texten. Att använda "sms-språk" för enklare och alldagliga sms, chattkonversationer eller dylikt mellan två personer som är bekväma med det finns ingen nackdel med. Problemet uppstår som sagt först när stilnivån bryter från det förväntade. Att skriva med chattspråk i en akademisk uppsats, i en arbetsansökan eller någon form av offentlig text är en katastrof precis som kanslisvenska i en mailkonversation med de närmaste vännerna blir knasigt så det förslår.

Min personliga åsikt är att vi svensklärare i vår undervisning måste lägga ett betydligt större fokus på förståelse och färdighet gällande just stilnivåer då det är något som står med i läroplanerna men som sällan ges ett primärt fokus. Dessvärre är det något som tar mycket tid i anspråk och det är en massa annat som också ska in i undervisningen, så många svensklärare tenderar att övertala sig själva om att "det är något eleverna får med sig automatiskt när vi jobbar med övriga områden". Självklart är det inte ett område som kan behandlas helt fristående, men ja ... Det kan vi spara till en diskussion rörande undervisning i svenskämnet eller dylikt.

Språklig korrigering.
Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det uppskattas!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I formella sammanhang så försöker jag vara så "korrekt" som möjligt i mitt språk för att ge ett seriöst intryck, t.ex när jag för diskussioner eller skriver på forum osv. Jag har allmänt svårt att ta någon som använder slang och "cyberspråk" seriöst.

Dock i spel (så länge jag inte har någon ledarposition eller liknande) samt i chatter så brukar jag ha ett lite mer vardagligt och "avslappnat" språk som innehåller en del av detta "cyberspråk" ibland. Anledningen till detta är att jag vet att dom jag pratar med förstår vad jag säger och "cyberspråk" ofta är kortare, snabbare och enklare att använda.

Nu har säkert några av er sett att jag använder "dom" istället för "de" eller "dem" och det är jag fullt medveten om. Anledningen till att jag använder det förstnämnda är för att jag tycker att "de" och "dem" i skriftspråk är förlegat och att man borde gå över till att använda "dom" hela tiden för det är trots allt så man pratar och det uppstår inga komplikationer med att använda den ordformen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

I sådana sammanhang (ex. vissa spel) där vissa förkortningar är allmänt vedertagna så faller jag oftast in i ledet. Tidigare gjorde jag lite en grej av att uttrycka mig "korrekt", men den typen av rebellfasoner har klingat av med åren.

När det rör sig om riktigt dålig och meningslös slang, så använder jag det enbart när mottagaren har en chans att snappa upp ironin. Som absolut värst brukar det bli när jag chattar med min lillebror. Trots det finns det grejer jag inte ens skulle skriva ironiskt. T.ex. riktigt meningslösa sms-förkortningar som "tkr", "kmr", "d". Ofta tycker jag mig se att ett sådant språkbruk (eftersom det även förekommer på forum) går hand i hand med oförmåga att klart och tydligt uttrycka vad man faktiskt menar. Först när man behärskar språket på riktigt får man börja använda förkortningar och slang. Imo. (c what i did thar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Först när man behärskar språket på riktigt får man börja använda förkortningar och slang.

Jag håller med, fullständigt! Att kunna uttrycka sig väl i skrift och tal är något man har otroligt stor nytta av under hela sin livstid. Man kommer tyvärr inte speciellt långt på bara slang och förkortningar. Det kan vara bra att kunna sådant också, men det är viktigast att lägga fokus på det korrekta språket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Endast när jag skriver snabbt till mina kompisar använder jag mig av "cyberspråk". "Wtf" är något som används ofta, och typ "k". Annars används inte mycket annat. Stör mig på LOL, dt och andra meningslösa förkortningar...

Permalänk
Medlem

Jag använder på min höjd gemener istället för versaler i början av meningar, uteblivna skiljetecken och förkortade fraser (wtf, etc). Det är dock endast när jag chattar, och inte vid forum eller messande. Det kan ha att göra med att de jag pratar med skriver likartat, varpå jag har anpassat mig.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Använder oftast "cybersvenska" i chatt, på mindre seriösa forum etc. I.e. på ställen där det helt enkelt passar in. Men jag skriva förkortningar och slang här på Sweclockers också om det passar in för tillfället.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag mumlar "orka blocka" lite tyst för mig själv när jag tränger mig fram på drottninggatan eller i tunnelbanan..
Brukar även påpeka när det är "leet-time"(13:37) ibland för kollegorna

Nja, ärligt talat så beror det mycket på sammanhanget. Är det något seriöst sammanhang så använder jag givetvis inte slanguttryck från nätet. I informella sammanhang använder jag gärna "orka", "ffs", "lol" och andra liknande uttryck.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Efter mer än 10 år på sweclockers har jag mer eller mindre helt jobbat bort allt sådant. Jag försöker i de flesta fall skriva så korrekt som möjligt.
Dock händer det att "iofs" och "iaf" smyger sig in här och var, huvudsakligen när jag chattar, men det kanske inte räknas. Dock brukar jag även i chatt använda mig av stor bokstav och punkt.

Permalänk

Aldrig

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Kul att så många har svarat!

Tack för det!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!