godkänt intrnet? [Har 24Mbps ner från BBB - får 14Mbps i test. Godkänt? - mod]

Permalänk
Medlem

godkänt intrnet? [Har 24Mbps ner från BBB - får 14Mbps i test. Godkänt? - mod]

hej har kollat lite på mitt internet betalar för 24mbit bredbandsbolaget och på speedtest får jag ut 35ms ping 13,93mbit ner och 0,55upp
är det godkänt eller ska jag prata med dom? jag tycker att man ska få ut mer.

Bättre rubrik
Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska prata med dom, du betalar ju för 24 mbit.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Avstängd

Om det var bara du som var ansluten tkr jag man ska förvänta sig närmare 24 mbit. Om det var flera inkopplade så har du bra resultat

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Värt att nämna är att man betalar för "upp till" 24mbit. Men jag tycker ändå att 13mbit låter väldigt lite...

Permalänk
Medlem

Stationen där jag bor är så dumt placerad att jag endast får ut ca 13 Mbit/s ned istället för 24-30 som man betalar för. Upp går det som det ska, dvs ca 2,5 Mbit/s. Som sagt oturlig placering av internetstationen i mitt fall, det är inte säkert att så är fallet för dig, kanske är det något som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Om det är via telejacket så kommer du nog inte så långt med anmälan, då du faktiskt betalar för Hastighet: 12-24 Mbit/s och inte just 24Mbit.
Och du ligger över dessa 12Mbit, men visst din ping till test servern är ju inte direkt rolig, testa mät emot någon annan och se om resultatet förändras? Annars kan du ju be dem ta bort felkorrigeringen för anslutningen och få ner din ping tid en aning. Dock kan internet bli mer känsligt och det rekommenderas inte om du kör någon IP-tv tjänst via bredbandet. Men även då brukar internetleverantören spärra din bandbredd för internet, för att låta TV sändningen alltid ha en viss bandbredd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Är det inte 85% av högst fart i ditt fall 85% av 24 mbit har du under det så ska du klaga

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

hej har kollat lite på mitt internet betalar för 24mbit bredbandsbolaget och på speedtest får jag ut 35ms ping 13,93mbit ner och 0,55upp
är det godkänt eller ska jag prata med dom? jag tycker att man ska få ut mer.

Antagligen betalar du för tjänsten 12-24 mbit/s så det där är godkänt resultat enligt avtalet.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Heskeytime;12825408"]Om det var bara du som var ansluten tkr jag man ska förvänta sig närmare 24 mbit. Om det var flera inkopplade så har du bra resultat[/QUOT
jag har 3 stycken men använde bara en under testet

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

hej har kollat lite på mitt internet betalar för 24mbit bredbandsbolaget och på speedtest får jag ut 35ms ping 13,93mbit ner och 0,55upp
är det godkänt eller ska jag prata med dom? jag tycker att man ska få ut mer.

lite info ?

*ja förutsätter att tvedberg1 menar över kabel och inte wifi/trådlöst ?? lite oklart...
*använder du den router som följde med abonnemanget eller kör du med ett du köpt nytt ?
*sitter kopplingen i väggen från koaxial kontakt ? samma som comhem har (tre kontakter antennen till tv + bredband) eller RJ45 ?

ja bytte från sketmodemet ja fick från comhem till TP-link tp-ink 1043nd gick från 10mbit till 32mbit ja har 250% snabbare uppkoppling än vad ja betalar för

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

lite info ?

*ja förutsätter att tvedberg1 menar över kabel och inte wifi/trådlöst ?? lite oklart...
*använder du den router som följde med abonnemanget eller kör du med ett du köpt nytt ?
*sitter kopplingen i väggen från koaxial kontakt ? samma som comhem har (tre kontakter antennen till tv + bredband) eller RJ45 ?
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRY9y0wn...

ja bytte från sketmodemet ja fick från comhem till TP-link tp-ink 1043nd gick från 10mbit till 32mbit ja har 250% snabbare uppkoppling än vad ja betalar för

jag använder kabel och den routern som följer med och jag har telejack

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

jag använder kabel och den routern som följer med och jag har telejack

va heter den routern som följer med ? modell
ibland om man har väldigt långa kablar så blir signalen sämre, har du möjlighet att korta av om det är för långt, eller ligger det snyggt redan
har varit med flera gånger att 230v kablar som ligger utmed nätverkskabeln att dom *stör ut* och att man förlorar hastighet
om du har möjlighet testa om du kan byta router till nåt annat märke
uppdatera drivrutiner till routern & nätverks-kort

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

va heter den routern som följer med ? modell
ibland om man har väldigt långa kablar så blir signalen sämre, har du möjlighet att korta av om det är för långt, eller ligger det snyggt redan
har varit med flera gånger att 230v kablar som ligger utmed nätverkskabeln att dom *stör ut* och att man förlorar hastighet
om du har möjlighet testa om du kan byta router till nåt annat märke
uppdatera drivrutiner till routern & nätverks-kort

jag har ca 10 meters kabel och man kan väl inte byta router om man har tele på samma?
ska kolla mäker och model snart.

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets senaste är Zyxel P-2601HN-F1.
Själv får jag 13,98/1,87 och 15 ms svarstid.
I modemet rapporteras 16514/2301 kbps på ADSL-anslutningen.

10 meter kabel i lägenheten gör knappast till eller från när telestationen kan finnas 2 km bort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Ner är det nog ok beroende på avstånd, men det var lite lågt uppåt tycker jag, stödjer modemet verkligen Annex M? annars kanske det går att uppgradera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Stationen där jag bor är så dumt placerad att jag endast får ut ca 13 Mbit/s ned istället för 24-30 som man betalar för. Upp går det som det ska, dvs ca 2,5 Mbit/s. Som sagt oturlig placering av internetstationen i mitt fall, det är inte säkert att så är fallet för dig, kanske är det något som inte fungerar som det ska.

Eller också är det ditt hus som är dumt placerad

On-Topic: DSL är helt beroende av din kopparlednings kvalitet. Och det är främst dämpning (längd) och hur mycket brus som finns som avgör vilken hastighet du kan få.

Och tyvärr finns det inte så mycket man kan göra - din koppar är så lång som den är.
Och det är främsta orsaken till att ISPerna anger ett intervall (12-24) på hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

jag har ca 10 meters kabel och man kan väl inte byta router om man har tele på samma?
ska kolla mäker och model snart.

du har inge såna här tv tjänster /boxar inkopplade i routhern? vi har nämligen 2 st från telia och dom ligger och drar 4.5 mb /s styck konstant, om du har sånt testa koppla ur dom (dom använder bandbredd även när allt är avstängt) och testa vilken hastighet du får då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bredbandsbolagets senaste är Zyxel P-2601HN-F1.
Själv får jag 13,98/1,87 och 15 ms svarstid.
I modemet rapporteras 16514/2301 kbps på ADSL-anslutningen.

10 meter kabel i lägenheten gör knappast till eller från när telestationen kan finnas 2 km bort.

är routern bra eller behöver jag skaffa en annan omdet går?

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem

Bättre fart än de tidigare Xavi modem/routers som BB tillhandahållit. Största och enda nackdelen för mig mig är 100 Mb/s ethernet så jag har en 1 GB/s switch på insidan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

~14 på ett 12-24 Mbits kontrakt är alla dagar i veckan godkänt. Det du bör kolla är dock vad modemet kopplar upp sig mot stationen och om värdena ser bra ut från BBB´s sida, gällande SNR, felkorrigering och dämpning, du kan även fråga vilket uppskattat avstånd du har till stationen. Om du ringer dem så kan de svara på det åt dig rätt snabbt.
Du behöver inte säga vad du får eller så direkt utan be dem bara kolla vad du har för värden på anslutningen. 14 är som sagt inom ramarna för det avtal du har, sedan kanske du har potential att få högre om du optimerar förutsättningarna hemmavid, t.ex korta av avstånd, dra nya kablar, fräscha till eventuella skarvar om inte man drar nya kablar och dylikt.

Har du ett Zyxel modem av senare modell eller ett Thomsom så kan du kontrollera detta i modemet om du vill, förutsatt att det inte är bryggat.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Om du får in 14mbit så kan du inte klaga. Du betalar för 12-24mbit och du kan förmodligen inte få mer än 14 heller då du bor för långt ifrån telefonstationen.

Nu börjar allt fler bredbandsleverantörer bygga ut fiber i villa och radhus-områden så det kan vara värt att kolla upp om dom planerar något sådant hos er. Är väldigt dyrt med en indragning till en villa. Morsan och farsan betalade ca 18 000kr för att dra in fiber till villan. Bor du i lägenhet så kan du nog med stor sannorlikhet få ut 100mbit via coax av Com Hem.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Jag har också 24 Mbit hos BBB, men jag kommer inte ens upp i hälften.

Permalänk
Skrivet av tvedberg1:

är routern bra eller behöver jag skaffa en annan omdet går?

vet inte ... ja har ju fortfarande kvar modemet som ja har fått från comhem men bara kopplat in en router emellan den och datorn så comhem modemet är *slave* och gör egentligen inget annat än 'sänder vidare' men som sagt det brukar ju inte vara toppkvalitet på sånt man får gratis ?
sök på 'bredbandsbolaget' på olika foum sidor som flashback / sweclockers mm borde finns nån som har fix&trix på vad man ska göra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Anthraxegott:

Jag har också 24 Mbit hos BBB, men jag kommer inte ens upp i hälften.
http://www.speedtest.net/result/2265732231.png

ja du har *upp till* 12-24mbit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

BBB Sveriges nöjdaste kunder. Allafall de som orkar svara på enkäten....

Jag har själv BBB, och sålänge du ligger innom 12-24 har man inget att säga till om.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Har också bbb 24, så man får vara nöjd

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

hej har kollat lite på mitt internet betalar för 24mbit bredbandsbolaget och på speedtest får jag ut 35ms ping 13,93mbit ner och 0,55upp
är det godkänt eller ska jag prata med dom? jag tycker att man ska få ut mer.

Det står förmodligen upp till 24, vilket innebär att dom kan lev va dom vill !
Men dom brukar hålla sin speed, så prata med dom låter förståndigt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Har Alltele som Leverantör, Står att det är Minst 90% av hastigheten i "dealen" Om det är lägre så klagar man, Men jag vet inte hur bredbandsbolaget har det.

Är nöjd med min leverantör, Då man i bland för över det man betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Värt att nämna är att man betalar för "upp till" 24mbit. Men jag tycker ändå att 13mbit låter väldigt lite...

Jo, hade 24Mb tidigare av Tele2 och fick bara ungefär 12-14Mb, aldrig 20Mb äns. Men dom gjorde inget åt det, "för man betalar från 12-24Mb".
Sen så beror det på, körde på ADSL då, nu är det fiber och det flyter som smör!

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Jo, hade 24Mb tidigare av Tele2 och fick bara ungefär 12-14Mb, aldrig 20Mb äns. Men dom gjorde inget åt det, "för man betalar från 12-24Mb".
Sen så beror det på, körde på ADSL då, nu är det fiber och det flyter som smör!

De blir lätt så med mobilt..

Gött att du fixa fiber, allt blir så bra då!