Permalänk
Medlem

Mobo - böjda pinnar i CPU sockeln

Tjena.

Moderkort (om det ens är relevant): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638945

Jag var bakfull och skulle sätta ihop brorsans dator, och på något sätt blev det här resultatet. Jag vet inte hur, då det i princip är foolproof.
Hur som helst så slutade det med 3-5 böjda pins. Bild: http://imageshack.us/a/img690/6568/img3580ly.jpg

Några tips på hur jag kan reparera skadan? Jag vet att det inte är rekommenderat att ens använda ett "återställt" moderkort, men jag har ingen större lust att punga ut med 800kr.

Så, bortsett från förstoringsglas, pincetter och rakblad: finns det något annat jag bör tänka på?

Tack.

Permalänk

Om du har garanti kvar så kan du ju skicka in den igen. Men den skadan är rätt så svår att fixa efter som att det är så små grejer att pilla med.

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO | CPU: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Moderkort: MSI Z270A S02 Socket 1151 | Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower | SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3 | SSD: Samsung 960 EVO M2 | PSU: Corsair CX 600W V2 80+ | Ram: Corsair 16GB DDR4 2400MHz | HDD: | Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB

Permalänk
Medlem

tandpetare. kan funka. fixxade min gamla amd phenom 955 på det sättet. nu är ju detta inte riktigt samma sak...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av LockedFeatures:

Om du har garanti kvar så kan du ju skicka in den igen. Men den skadan är rätt så svår att fixa efter som att det är så små grejer att pilla med.

Garantin täcker inte böjda sockelstift

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LockedFeatures:

Om du har garanti kvar så kan du ju skicka in den igen. Men den skadan är rätt så svår att fixa efter som att det är så små grejer att pilla med.

Det där kommer ALDRIG att gå på garanti

Permalänk
Inaktiv

Har en själv haft sönder sina komponenter gäller knappast garantin om företaget inte är otroligt snälla.

Om den inte fungerar med böjda pins har du inget att förlora på att försöka böja tillbaka dem.

Permalänk

När jag böjde ett par pinnar på mitt moderkort så böjde jag tillbaks dem med hjälp av pincett, förstoringsglas och ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LockedFeatures:

Om du har garanti kvar så kan du ju skicka in den igen. Men den skadan är rätt så svår att fixa efter som att det är så små grejer att pilla med.

En skada jag själv är ansvarig för ersätter inte komplett.se, jag har redan kollat :E

Skrivet av Blackbird_CaD_:

När jag böjde ett par pinnar på mitt moderkort så böjde jag tillbaks dem med hjälp av pincett, förstoringsglas och ficklampa.

Något speciellt jag bör tänka på? Jag har gjort det här förut, men det var många år sen.

Permalänk
Skrivet av zanex:

En skada jag själv är ansvarig för ersätter inte komplett.se, jag har redan kollat :E

Något speciellt jag bör tänka på? Jag har gjort det här förut, men det var många år sen.

Hm nej inget som jag kommer på.

Permalänk
Medlem

Quick Q: vad är pinsen gjorda av? Koppar? Jag tänker lite på risken att dom skulle gå av då jag böjer tillbaks dom.