Permalänk

Ingen boot efter nyflashad BIOS.

Hej,

Uppdaterade BIOS (P8P67 PRO (REV 3.1) BIOS 3207) precis nu.

Ingen större lycka. Testat med CMOS att plocka ur batteriet och flyttat från pin 1-2 till 2-3 utan resultat. Det enda som kommer upp är:

"Marvell 88SE91XX Adapter - BIOS Version 1.0.0.022
PCIe x1 5.0Gbps Adapter 1 Disks Information: AHCI Mode
No Hard disk is detected!"

Och så startar den om så igen och igen.

Testat att använda samtliga SATA-portar inkl. Marvell utan resultat.

Någon som vet vad jag kan göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipperdawg:

Hej,

Uppdaterade BIOS (P8P67 PRO (REV 3.1) BIOS 3207) precis nu.

Ingen större lycka. Testat med CMOS att plocka ur batteriet och flyttat från pin 1-2 till 2-3 utan resultat. Det enda som kommer upp är:

"Marvell 88SE91XX Adapter - BIOS Version 1.0.0.022
PCIe x1 5.0Gbps Adapter 1 Disks Information: AHCI Mode
No Hard disk is detected!"

Och så startar den om så igen och igen.

Testat att använda samtliga SATA-portar inkl. Marvell utan resultat.

Någon som vet vad jag kan göra åt detta?

Kommer du in i bios då? Flashade du med usb? Kan vara boot prioriteringen.

Permalänk

Nej, kommer ju inte in där alls. Det enda som kommer upp är Marvellskärmen och sen bootar den om igen. Flashade via UEFIn med USB-minne.

Permalänk
Medlem

Starta datorn med skivan till moderkortet. Då bör den köra något recovery grej enligt manualen.

Permalänk

Har tyvärr ingen cd-läsare installerad. Finns det något liknande i USB-väg kanske?

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS.... Det misstaged har man gjort en gång. Slänge modekortet, sedan dess har jag aldrig känt för göra det igen.

Även om man gjorde det i DOS, osv.... shit happens...

Not worth it !!!

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Datorn är snabbar änn dig. Troligen behöver du in i bios och kolla. Jag brukar hamra på DEL tangenten tills bios har kommit upp. En misslyckad bios uppdatering ger ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Flasha BIOS.... Det misstaged har man gjort en gång. Slänge modekortet, sedan dess har jag aldrig känt för göra det igen.

Även om man gjorde det i DOS, osv.... shit happens...

Not worth it !!!

Då måste du ha haft otur. Har uppdaterat bios på ett 50-tal datorer och aldrig lyckats bricka någon.

Permalänk

Har också gjort misstaget att flasha BIOS en gång, den datorn dog. Aldrig mer säger jag bara.
Flasha aldrig BIOS.
Har aldrig förstått mig på folk som vågar flasha BIOS, det känns som att det är 50/50 chans att datorn pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har också gjort misstaget att flasha BIOS en gång, den datorn dog. Aldrig mer säger jag bara.
Flasha aldrig BIOS.
Har aldrig förstått mig på folk som vågar flasha BIOS, det känns som att det är 50/50 chans att datorn pajar.

Precis, lite spänning då alltså

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Har också pajat en bluray spelare genom att uppdatera dess firmware.
Så kommer aldrig mer uppdatera firmware heller.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat BIOS 2 gånger via USB utan problem, om det skulle bli problem har jag en extra UEFI jag kan byta till.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT