Permalänk

Resident Evil-serien

Jag har nu spelat igenom lite Resident Evil 5 och 6 med en polare och gillade dom spelen grymt mkt

Nu är jag ny i Resident Evil-träsket och precis fastnat för det, så jag undrar lite hur dem gamla spelen är, är dom också värdiga och köpa/spela?

Det finns ju typ hur många som helst, så lite tips på vilka Resident Evil spel som är bra och värdiga och spela igenom vore grymt

(Ni kan börja från 1:an (eller början) om ni vill)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det har väl kommit nån nyutgåva av det första spelet rätt nyligen? Har för mig att jag sett det till någon modern konsol, kan ha varit Wii faktiskt. Ettan är skitläskig så som jag minns det men så var man ju bara en liten parvel när det kom.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan varmt rekommendera Resident Evil 4 till Wii. Funkar perfekt med kontrollen, och ett allmänt väldigt bra spel.

Permalänk
Medlem

Resident Evil 1-3 = Bäst
Resident Evil 4 = Godkänt

Därefter gick det utför riktigt fort.

Resident Evil 5 och 6 borde inte få kallas Resident Evil i huvudtaget.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Hej, kul att du fastnat för denna spelserie som minst sagt varierar beroende på om man spelar ett nytt eller gammalt spel.

Jag kan rakt ut säga att det absolut är värt att spela dom äldre spelen, dels för det faktum att du antagligen känner igen karaktärer och får lite mer koll på storyn, men även för att de gamla spelen är riktigt bra om än lite annorlunda. Jag skulle rekommendera att spela remaken av 1an först, den är riktigt bra. Om du inte har en GameCube eller Wii (eller vad det nu är) så finns det att spela via emulator.. pss pss.. Väldigt bra spel, men helt annat upplägg än de senare spelen med mer stämning och skräck istället för skjutglad action. Har du ett PS3 kan du fixa 2an via Ps network på ett smidigt sätt. Upplägget är ungefär som 1an, och grafiken funkar bra trots att den har många år på nacken. Glöm förresten inte att spela genom 2an med båda karaktärerna det är som två olika spel! Vill du sen ha mer av "samma vara" kan du spela 3an, annars är det bara att fortsätta till 4an som du blev tipsad om tidigare i tråden.

Lycka till!

p.s ser förresten att jag är 10-års jubilar på SweC Tiden flyger

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Resident Evil 1-3 = Bäst
Resident Evil 4 = Godkänt

Därefter gick det utför riktigt fort.

Resident Evil 5 och 6 borde inte få kallas Resident Evil i huvudtaget.

Kan man kalla Resident Evil Code Veronica X för 3.5:an i serien ? Som jag förövrigt tycker är bäst.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Okej så Resident Evil 1-4 bör jag spela igenom , fast jag äger dock inget Wii / Gamecube eller liknande. Har PS3 och PS2 och (sålt) mitt PS1. Med emulator , menar du till datorn då eller ? Finns det nån handkontroll som man kan köpa och använda till datorn för mer konsol upplevelse, eller fungerar PS3 handkontrollerna till datorn med plug-in and play?

Dom andra Resident Evil då, vad dom nu heter, Resident Evil 0, Resident evil X, resident evil raccoon city, resident evil umbrella, resident evil codename veronica, osv , är dom nåt bra ?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Om du tittar på PSN så hittar du iallafall ettan, fyran och code veronica.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Resident Evil 1-3 = Bäst
Resident Evil 4 = Godkänt

Därefter gick det utför riktigt fort.

Resident Evil 5 och 6 borde inte få kallas Resident Evil i huvudtaget.

Håller med

Dock så har jag code veronica som favorit.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Om du tittar på PSN så hittar du iallafall ettan, fyran och code veronica.

Resident Evil 1 DC, RE2, RE3, Code Veronica finns på PSN.

Skrivet av cokeman 1337:

Kan man kalla Resident Evil Code Veronica X för 3.5:an i serien ? Som jag förövrigt tycker är bäst.

Typ, det är ett bra spel. Klart värt att köra igenom i alla fall. Även Zero som jag glömde nämna, men där tar det slut.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

RE 4 ligger ju närmast del 5 och 6 i spelsättet så att säga och det finns ju som sagt på PSN. Så om jag vore du så skulle jag börja med det! Det är ett väldigt bra spel.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Om du är ny i serien och bara har lirat 5an och 6an så borde du lira 4an eftersom det påminner ganska mycket om dom två senare!
1-3 är enligt mig om riktiga RE spelen och jag lirade dem när dom kom ut i slutet på 90-t! RE: Code Veronica X godkänns nästan som ett riktigt RE spel men det är en spin-off!
Missförstå mig rätt, jag älskar oxå dom nyare spelen men dom har tappat fokus för vad serien en gång var och eftersom du inte lirat dom gamla spelen då dom kom ut så kan dom kännas väldigt utdaterade och du kanske blir besviken!
Men kolla gärna in dom, om du inte gör det går du miste om en del spelhistoria!
Om du skall lira dom så kör inte på någon remake utan lira original spelen, beställde faktiskt 1-3 från Amazon i England jag så jag har dem både på skiva och i nerladdat format!
Alla finns att köpa på PSN 1-4 och Code Veronica X!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Även om jag personligen inte gillade Resident Evil 0 så jätte mycket så tycker jag ändå man borde börja där, följt av Resident evil REmake istället för "vanliga" Resident evil (givetvis en smaksak) 2an (som enligt mig är det bästa) , 3 och Code Veronica.
Kan du få tag på ett billigt GameCube så finns ju samtliga titlar dit dvs om du vill köra REmaken och Res 0 annars finns de ju som tidigare talare nämnde på PSN.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag rekommendera Resident Evil 1, 2 och 3 (speciellt 1), fast de är vädligt annorlunda jämfört med RE5 och 6. RE4 är också rätt bra, och man skulle kunna säga att det är som en blanding av de äldre och de nyare spelen. Det går att ladda ner HD versionen av RE4 via PSN (annars finns orginalversionen till PC, GameCube och PS2).

Skrivet av Twister86:

Finns det nån handkontroll som man kan köpa och använda till datorn för mer konsol upplevelse, eller fungerar PS3 handkontrollerna till datorn med plug-in and play?

PS3 handkontroller fungerar utmärkt till datorn. Det enda du behöver ladda ner är MotionJoy, och om du har bluetooth så går det även att köra trådlöst. Man kan spela mer eller mindre vilket spel som helst, även spel som inte har stöd för handkontroller, fast då behöver du ladda ner JoyToKey eller liknande program.

Skrivet av Willhelm:

Det har väl kommit nån nyutgåva av det första spelet rätt nyligen? Har för mig att jag sett det till någon modern konsol, kan ha varit Wii faktiskt. Ettan är skitläskig så som jag minns det men så var man ju bara en liten parvel när det kom.

Remaken av RE1 släpptes till GameCube 2002, så jag skulle kanske inte kalla det nyligen. Men men, RE1 är definitivt det läskigaste spelet i serien enligt mig, fast jag var bara 8 år när jag spelade igenom det första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag har nu spelat igenom lite Resident Evil 5 och 6 med en polare och gillade dom spelen grymt mkt

Nu är jag ny i Resident Evil-träsket och precis fastnat för det, så jag undrar lite hur dem gamla spelen är, är dom också värdiga och köpa/spela?

Det finns ju typ hur många som helst, så lite tips på vilka Resident Evil spel som är bra och värdiga och spela igenom vore grymt

(Ni kan börja från 1:an (eller början) om ni vill)

Tycker de äldre är riktigt bra också, glöm inte att se filmerna heller!

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk

Tycker att Resident Evil 4 är utan tvekan det bästa spelet i serien.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk

Nån som vill lira Resident Evil 5 på PSN med mig? (co-op)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080