Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PippiRull:

Vad är det som tar längre tid?
Starta Calculator i win8 => Tryck Win - skriv calc - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Starta Device Manager i Win8 => Tryck Win + w - skriv Device Ma - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Sök efter filen minGnälligaTrollfil.txt i Win8 => Tryck Win + F - skriv mingnä - tryck enter - klart. Också ca 1.5 sek.

När du är klar med dessa jobbiga och tidskrävande moment trycker du Win + D för att komma tillbaks till Desktop.

Svårt och tidskrävande va?

Gillar att klicka med musen, och i win8 får jag musarm. Tillbakalutad i stolen sitter jag skönast med ena handen på musen. Sen är det kontraproduktivt att sitta i win8. Fast du kanske inte märker sånt, för win8 är ju framtagen för farmor 81 surfa på recept.nu. Sånt OS passar nog dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du just tog upp är ett av många exempel på saker jag tycker är jobbiga. I Windows 7 är det Windowstangenten som gäller oavsett vad man letar efter. I Windows 8 är det Windowstangenten+knapp när man letar inställningar, en annan för kontakter och så vidare. Visst, det sätter sig kanske efter ett tag, och vissa kanske till och med föredrar segmenteringen (Även om de mest verkar gjort så för att undvika tjafs om globalsearch-patent), men jag, personligen, tycker det är jobbigare och krångligare när man är van en bara trycka en knapp och börja skriva direkt.

Som tur är (för mig) så dödar de inte Windows 7 bara för att Windows 8 lanseras, och om du tycker jag är jobbig och gnällig ska du nog inte börja jobba på ett större företag. Många har precis blivit klara med att migrera från XP till Windows 7 och är nog så lagom sugna på att dra igång en migrering till, plus att utbildning av personal kommer ta mycket längre än vanligt i och med Metro.

Men de som gillar Windows 8 får gärna använda det. Det stör mig inte ett dugg.

Det går bra att skriva direkt efter ett tryck på Win-tangenten i Windows 8 också. Den söker då efter appar, inställningar och filer. Dock så blir det ett extra klick för se filer, då appar visas som standard om det var det du menade. För "power-users" kommer man åt allt av nytta med ett högerklick längst ned till vänster om man inte gillar kortkommandon.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Nu får du förklara för mig hur en Microsoft Surface 6.7 x $499 = ~3349:- kan bli dubbelt så dyr som en iPad3 då den faktiskt kostar strax över fyra tusen för den mest grundsättande modellen medan den i toppskicket kostar drygt sextusen?

Jag jämför med billigaste iPad 2 eftersom den är i mina ögon klart godkänd för det jag använder en platta. Men ok 3349 (billigast på prisjakt är över 5000) blir inte dubbelt, trodde den var dyrare.
Any who, den behöver slå känslan på iPad PLUS de extra pengarna. Gör den det så köper jag den. Gillar kickstandet men USB och minnekortplats är normalt sett dealbreakers för mig så den har mycket att leva upp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

men jag, personligen, tycker det är jobbigare och krångligare när man är van en bara trycka en knapp och börja skriva direkt.

Är personligen inte så såld på att söka upp programmen överhuvudtaget, för ibland glömmer man helt enkelt vad de heter(speciellt de man inte använder så ofta). Då är menyn riktigt bra(muskelminne ftw).

Gillar att Win8 ska vara mer lättdrivet, men Metro faller mig inte i smaken. Synd ifall DX11.1 inte kommer till Win7, men verkar som att det mest underlättar för programmerarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Vad är det som tar längre tid?
Starta Calculator i win8 => Tryck Win - skriv calc - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Starta Device Manager i Win8 => Tryck Win + w - skriv Device Ma - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Sök efter filen minGnälligaTrollfil.txt i Win8 => Tryck Win + F - skriv mingnä - tryck enter - klart. Också ca 1.5 sek.

När du är klar med dessa jobbiga och tidskrävande moment trycker du Win + D för att komma tillbaks till Desktop.

Svårt och tidskrävande va?

Ett tips, du behöver inte trycka w. Precis samma som i W7, inga extra knapptryckningar

Skrivet av n_sandstrom:

Starta Device Manager i Win8 => Högerklicka i nedre vänstra hörnet, välj "Device manager". Ca 0,3 sek

Whoa, vilket bra tips! Så mycket tid den menyn sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du just tog upp är ett av många exempel på saker jag tycker är jobbiga. I Windows 7 är det Windowstangenten som gäller oavsett vad man letar efter. I Windows 8 är det Windowstangenten+knapp när man letar inställningar, en annan för kontakter och så vidare. Visst, det sätter sig kanske efter ett tag, och vissa kanske till och med föredrar segmenteringen (Även om de mest verkar gjort så för att undvika tjafs om globalsearch-patent), men jag, personligen, tycker det är jobbigare och krångligare när man är van en bara trycka en knapp och börja skriva direkt.

Som tur är (för mig) så dödar de inte Windows 7 bara för att Windows 8 lanseras, och om du tycker jag är jobbig och gnällig ska du nog inte börja jobba på ett större företag. Många har precis blivit klara med att migrera från XP till Windows 7 och är nog så lagom sugna på att dra igång en migrering till, plus att utbildning av personal kommer ta mycket längre än vanligt i och med Metro.

Men de som gillar Windows 8 får gärna använda det. Det stör mig inte ett dugg.

Fast du måste inte köra win + W eller F, du kan gott bara skriva vad du söker direkt även om du letar efter Settings. Men såklart får man göra ett klick med musen och välja settings manuellt, eller manövrera med pilarna till settings.
Tycker själv det funkar väldigt smidigt, och framförallt snabbt. Hela systemet rättare sagt är toksnabbt.

Har såklart vissa saker att gnälla på, inget större men typ bildvisarappen från microsoft suger stenhårt. Man kan inte ens bläddra bland bilder utan måste backa tillbaka och välja ny bild. Rätta mig någon om jag missat nåt.
Annars är jag själv mycket nöjd, inte ett enda krångel, varje fall allvarligare sådant. Och när man börjat använda appar från Store börjar man gilla även dom. De blir ett komplement på nåt sätt. Snap-läget är guld, köra Messenger-appen snapped till vänster och ha resten i desktop, perfekt och snyggt med integrering av alla sociala nätverk man har

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Är personligen inte så såld på att söka upp programmen överhuvudtaget, för ibland glömmer man helt enkelt vad de heter(speciellt de man inte använder så ofta). Då är menyn riktigt bra(muskelminne ftw).

Kan rekomendera Win+Q för det ändamålet. Då får du en lista på dom appar som normalt sett hade legat på start-menyn, och du kan zooma ut med ctrl+mushjul för bättre översikt.

Jag tänker inte påstå att det går smidigare än att göra samma sak med startmeny, men tja, det underlättar dom gånger du sitter med win8.

(istället för win+Q kan man högerklicka i Metro och välja "All Apps")

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Ett tips, du behöver inte trycka w. Precis samma som i W7, inga extra knapptryckningar

Whoa, vilket bra tips! Så mycket tid den menyn sparar.

Hehe, skrev just det själv utan att jag visste du hade svarat

Det tipset om vänsterhörnet av n_sandstrom hade jag dock missat, det var ju guld! Då kan man ju enkelt välja tangentgenväg eller om man föredrar mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Det går bra att skriva direkt efter ett tryck på Win-tangenten i Windows 8 också. Den söker då efter appar, inställningar och filer. Dock så blir det ett extra klick för se filer, då appar visas som standard om det var det du menade. För "power-users" kommer man åt allt av nytta med ett högerklick längst ned till vänster om man inte gillar kortkommandon.

Jag kommer inte ihåg exakt hur det är, men det är segmenterat i alla fall. Kontrollpanelen t. ex tror jag kräver extra knapptryckningar och det är helt enkelt svårt att vänja sig vid för mig. Jag tycker de krånglar till det i onödan.

Skrivet av dunis90:

Är personligen inte så såld på att söka upp programmen överhuvudtaget, för ibland glömmer man helt enkelt vad de heter(speciellt de man inte använder så ofta). Då är menyn riktigt bra(muskelminne ftw).

Gillar att Win8 ska vara mer lättdrivet, men Metro faller mig inte i smaken. Synd ifall DX11.1 inte kommer till Win7, men verkar som att det mest underlättar för programmerarna.

Ja det är standard att de gör så. "Här är nya IE/DirectX, som i teorin funkar på nuvarande operativ, men vi vill ju att ni ska köpa vårt nya, så vi hittar på något om strukturella skillnader mellan operativen som gör det omöjligt att köra på det gamla"

Skrivet av Motsols:

Ett tips, du behöver inte trycka w. Precis samma som i W7, inga extra knapptryckningar

Fast som sagt så kan du inte söka på ALLT genom att endast trycka Win-tangenten, det kräver extra knapptryckningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Video jag tog från svenska eventet som var ikväll.
https://www.youtube.com/watch?v=YvVon4awlZQ

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Det tipset om vänsterhörnet av n_sandstrom hade jag dock missat, det var ju guld! Då kan man ju enkelt välja tangentgenväg eller om man föredrar mus

Om Windows 7 får den funktionen via en uppdatering kan jag kaanske överväga att använda det

Skrivet av Ozzed:

Jag kommer inte ihåg exakt hur det är, men det är segmenterat i alla fall. Kontrollpanelen t. ex tror jag kräver extra knapptryckningar och det är helt enkelt svårt att vänja sig vid för mig. Jag tycker de krånglar till det i onödan.

Fast som sagt så kan du inte söka på ALLT genom att endast trycka Win-tangenten, det kräver extra knapptryckningar.

Controllpanelen går minst lika snabbt, om inte snabbare att öppna med åttan.

Antingen två klick med ett par cm mellanrum, eller win+X -> P

Det man kunde söka efter i sjuan var program, inställningar, och tja, vissa dokument, dom som var indexerade och nyligen använda, annars fick man ta till win-f
sjuan var bättre på basic-sök, men åttan har ju en mer utökad sökfunktion i och med att externa appar byggs in i den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skitsnack. jag har fått BSOD, en på W7 och en på W8.

Är det inte lite pinsamt att få en BSOD och hänga på Sweclockers?

jag har då inte lyckats med en BSOD på flera år!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av daevilb:

Är det inte lite pinsamt att få en BSOD och hänga på Sweclockers?

jag har då inte lyckats med en BSOD på flera år!

Är det inte lite pinsamt att hänga på Sweclockers och låta en stabil dator var som den är?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Microsoft Surface kommer med stor sannolikhet att radera Apples iPad från världskartan med sin super stöttåliga design, det senaste operativsystemet med nytt stöd och funktioner (avancerat användargränssnitt och de två kamerorna), applikationer och med sitt vackra "touch-cover" tangentbord och skydd i ett inklusive Microsoft Office!

Slutstation, Windows Phone 8!

Mycket tveksam till att detta kommer hända, Apple tillverkar riktigt schyssta grejer vilka attraherar den stora skaran plus de har en nästan fanatisk följe skara där dyrkan av Apple som fenomen mer eller mindre tagit religiösa proportioner.
http://www.foxnews.com/tech/2012/10/23/are-apple-product-laun...

Därmed inte sagt att Windows Phone 8 inte kommer bli en framgång, jag personligen hoppas det eftersom det behövs fler än två alternativ på marknaden och jag är personligen dödligt less på Android där tillverkarna slutar uppgradera telefonerna efter endast nått år.

Edit: För att komma till kontrollpanelen är det väl exakt lika många knapptryckningar/musrörelser som om man skall gå via startmenyn? Den enda skillnaden är att i Windows 7 använder du vänster musknapp och i Windows 8 höger musknapp för att få upp startmenyn/charm menyn, för mig låter det som ett icke problem utom möjligtvis i de fall där man använder multi monitor setup's där jag kan förstå att det kan vara ett problem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

För oss tomtar som missade detta, ligger replay uppe nånstans? Slog en snabb glims på sidan men hittade inget (är ganska pittögd efter kl 10).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Windows 8 sidan för uppgradering från tidigare Windows versioner:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...

Det står pris (299kr) och lite information men man kan inte köpa uppgraderingen än.

"Det rabatterade priset är begränsat till en uppgradering per dator och max fem uppgraderingslicenser per kund.

Det här erbjudandet gäller från 26 oktober 2012 till och med 31 januari 2013."

Permalänk
Medlem

Har en del MSDN licenser som inte används, någon som vet om dessa går och uppgradera till Win8 för 299kr?
Går det även och använda den gamla XP licensen i en dator men även nyttja Win8 licensen till en annan?

Om någon redan frågat och svarat om detta så ber jag om ursäkt i förväg för att jag är ganska lat just nu.

Skrivet av Gunmoses:

Windows 8 sidan för uppgradering från tidigare Windows versioner:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...

Det står pris (299kr) och lite information men man kan inte köpa uppgraderingen än.

"Det rabatterade priset är begränsat till en uppgradering per dator och max fem uppgraderingslicenser per kund.

Det här erbjudandet gäller från 26 oktober 2012 till och med 31 januari 2013."

Får någon annan upp en sida var man kan uppgradera? Kommer bara till denna sida:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/coming-soon

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Notera att aftonbladet inte följt eller skrivit någon artikel om detta event men när Apple hade det bland annat igår står har dom live chatt och står med fet stil högst upp.

Uppköpta eller ej jag skulle inte bli förvånad vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Notera att aftonbladet inte följt eller skrivit någon artikel om detta event men när Apple hade det bland annat igår står har dom live chatt och står med fet stil högst upp.

Uppköpta eller ej jag skulle inte bli förvånad vid det här laget.

Aftonbladet är ju Sveriges största reklamplats för Apple, det går inte och förneka. Tyvärr...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Tittade just på Bloomberg West Tech Report där man hade en exklusiv intervju med Steve Balmer. Det som fick mig att skratta var att Steve pratade "fina saker" hur bra och enkelt WIN8 är. Han skulle visa på en tryckkänslig skärm hur enkelt är det att se det senaste på Facebook och starta det. Det funkade inte!!! Dessutom flera gånger då han tryckte på skärmen hände ingenting! Haha vilket flopp!!

Win 8 kommer att blii århundratets flopp. Det enda som kommer att rädda det blir Win7-Skins.
Är det någon som har testat WIN8 på 3-4 skärmar? Själv är jag just rädd för att multidisplay kommer inte att funka så bra.
Själv har jag 20-30 fönster öppna hela tiden och Win 7 är fanstastisk vad gäller MultiDisplay. Speciellt med Windowontop och Rainmeter.

Permalänk
Inaktiv

YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! BALLMER...BALLMER...BALLMER...
WINDOWS 8. WOHOOOOOOHOHOHO! YEAAAAAH! TAKE MY MONEY MICROSOFT.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Tittade just på Bloomberg West Tech Report där man hade en exklusiv intervju med Steve Balmer. Det som fick mig att skratta var att Steve pratade "fina saker" hur bra och enkelt WIN8 är. Han skulle visa på en tryckkänslig skärm hur enkelt är det att se det senaste på Facebook och starta det. Det funkade inte!!! Dessutom flera gånger då han tryckte på skärmen hände ingenting! Haha vilket flopp!!

Win 8 kommer att blii århundratets flopp. Det enda som kommer att rädda det blir Win7-Skins.
Är det någon som har testat WIN8 på 3-4 skärmar? Själv är jag just rädd för att multidisplay kommer inte att funka så bra.
Själv har jag 20-30 fönster öppna hela tiden och Win 7 är fanstastisk vad gäller MultiDisplay. Speciellt med Windowontop och Rainmeter.

Flopp va de ja... Haha, bra slutsats bara för att någon liten bugg letar sig in i en presentation (visst, ganska fail men knappast ödesavgörande). Windows 8 ÄR Windows 7, fast bättre på i princip ALLA plan (Okej, förutom nya startmenyn kanske... Smaken som baken). Så att säga att windows 8 blir en flopp visar stor brist på kunskap. Suttit på W8 i snart 3 månader och kan inte märka några hinder jämfört med W7. Allt jag först saknade var en genväg till "Computer" via klassiska startmenyn, fast även de har avvänjts då jag nu använder Windows+E nu för tiden (Annars kan vilken hen (oh yes) som helst skapa en genväg). Att söka och starta program fungerar för mig mycket bättre nu, och att kunna söka fram en inställning mm. är kanonlätt med de nya kategoriserade söksättet.

Börjar bli aningen irriterande att se alla dessa skrik med megafon om hur dåligt W8 är, vilken flopp de blir osv, när majoriteten av dessa människor öppet erkänner (eller underförstått) att dom inte ens kört W8... Så nu tar jag de igen: W8 bygger vidare på W7, så W8 ÄR (för svenssons) W7! Se det som W7 optimerat i 3 ytterligare år. Så vad gnälls de om?...

Ang. multidisplay blir de som du tänker dig (antingen dra lite försiktigt ner i hörnet på aktuell skärm, eller dra ner i sista skärmens hörn snabbt, vad man nu föredrar..). Fast ja, tanken är väl att man så småningom ska lära sig hotkeys, eller skaffa touchskärm... Återigen, detta är väl ganska mycket "smaken som baken". Fungerar för mig iaf så kan inte uttala mig så mycke negativt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Börjar bli aningen irriterande att se alla dessa skrik med megafon om hur dåligt W8 är, vilken flopp de blir osv, när majoriteten av dessa människor öppet erkänner (eller underförstått) att dom inte ens kört W8... Så nu tar jag de igen: W8 bygger vidare på W7, så W8 ÄR (för svenssons) W7! Se det som W7 optimerat i 3 ytterligare år. Så vad gnälls de om?...

Du behöver inte bli irriterad på en felaktig slutsats. Av dem som testat är kan man säga att det är 50/50 (ingen av oss har någon ren statistik så vi kan lägga det på det snittet) som hatar respektive älskar gränssnittsförändringen. För du har rätt i en sak och det är att gränssnittet handlar enbart om man gillar det eller inte. Du gillar det, jag hatar det. Ingen av oss har rätt eller fel och nu får vi se hur det går för Win 8 på övriga desktopmarknaden.

Men både att säga att det blir succé eller flopp är fel, för vid denna tidpunkt vet ingen hur det kommer gå.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Flopp va de ja... Haha, bra slutsats bara för att någon liten bugg letar sig in i en presentation (visst, ganska fail men knappast ödesavgörande). Windows 8 ÄR Windows 7, fast bättre på i princip ALLA plan (Okej, förutom nya startmenyn kanske... Smaken som baken). Så att säga att windows 8 blir en flopp visar stor brist på kunskap. Suttit på W8 i snart 3 månader och kan inte märka några hinder jämfört med W7. Allt jag först saknade var en genväg till "Computer" via klassiska startmenyn, fast även de har avvänjts då jag nu använder Windows+E nu för tiden (Annars kan vilken hen (oh yes) som helst skapa en genväg). Att söka och starta program fungerar för mig mycket bättre nu, och att kunna söka fram en inställning mm. är kanonlätt med de nya kategoriserade söksättet.

Börjar bli aningen irriterande att se alla dessa skrik med megafon om hur dåligt W8 är, vilken flopp de blir osv, när majoriteten av dessa människor öppet erkänner (eller underförstått) att dom inte ens kört W8... Så nu tar jag de igen: W8 bygger vidare på W7, så W8 ÄR (för svenssons) W7! Se det som W7 optimerat i 3 ytterligare år. Så vad gnälls de om?...

Ang. multidisplay blir de som du tänker dig (antingen dra lite försiktigt ner i hörnet på aktuell skärm, eller dra ner i sista skärmens hörn snabbt, vad man nu föredrar..). Fast ja, tanken är väl att man så småningom ska lära sig hotkeys, eller skaffa touchskärm... Återigen, detta är väl ganska mycket "smaken som baken". Fungerar för mig iaf så kan inte uttala mig så mycke negativt.

Recensionen på ArsTechnica summerar minna åsikter i frågan ganska väl

Citat:

Windows 8 provides a solid desktop experience. Its tablet experience is, in spite of the rough edges, workable, with many enjoyable parts. And as long as you stick to one way of working or the other, you can be pretty happy.

Where it falls down, hard, is when you try to mix and match. Microsoft has done precious little to bring the Metro environment and the desktop environment together. They're two separate worlds. The charms, in particular, are off-limits to desktop apps. The Search charm won't search the foreground desktop app. Desktop apps can't share or be share targets. Desktop apps don't know about devices, and don't store their settings behind the Settings charm.

This makes a mix-and-match approach deeply flawed. I can't even send an e-mail via Outlook from the Metro world. Outlook. Probably one of the most important business applications of all time, and Metro doesn't even know it exists....

.....The separation also makes the Start screen's Live Tiles much less useful. Again, to use Outlook as an example: Outlook can't display Live Tiles. It can't give me a mail notification on the Start screen, nor on the lock screen. It can't show me my next appointment on the Start or lock screens either. Why? Because only Metro applications are allowed Live Tiles.

This is vexing in Windows 8; it's arguably even more annoying in Windows Server 2012. The Start screen could make an ideal at-a-glance console, with Live Tiles to indicate the health of various system components and services. Except it can't do this, because doing that would require Live Tiles that were generated by desktop applications, system services, and PowerShell scripts.

There is a hard and dividing line between the two worlds. Far from allowing seamless switching between the two environments, they barely even acknowledge the other's existence. It's extremely limited, and it means that as a person who has to use the desktop for some things, I find myself avoiding Metro apps for all things. Bridging the gap is just too painful and annoying.

In the coming days, we're going to take a closer look at some of these features, but the user interface changes in Windows 8 threaten to overshadow them all. Some people have had visceral, negative reactions to the new user interface, and they're more than willing to forego these other improvements so that they can stick with Windows 7's much more familiar face.

If you're a desktop user, then yes: the new interface is not perfect. Despite what Microsoft says, the new interface is a compromise. The new interface makes some things worse. It also makes some things better. If you're a multimonitor user, I would think long and hard before upgrading; as welcome as the new taskbar is, the ease of use of the new interface is a severe problem with multiple monitors.

Tills den dagen jag kan helt stänga av allt detta metro skit så är jag totalt ointresserad av att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Köpte Windows 8 Pro uppgraderingen nu och det funkade med min Windows 7 MSDNAA licens.
279kr inkl moms antingen med kreditkort eller via Paypal.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nä det funkar lika bra att ha den stående.

Ok, tyckte bara det såg ut som att det fortfarande var landscape när han visade hur man kunde hålla den som en bok.

Permalänk
Skrivet av helmesjoe:

Flopp va de ja... Haha, bra slutsats bara för att någon liten bugg letar sig in i en presentation (visst, ganska fail men knappast ödesavgörande). Windows 8 ÄR Windows 7, fast bättre på i princip ALLA plan (Okej, förutom nya startmenyn kanske... Smaken som baken). Så att säga att windows 8 blir en flopp visar stor brist på kunskap. Suttit på W8 i snart 3 månader och kan inte märka några hinder jämfört med W7. Allt jag först saknade var en genväg till "Computer" via klassiska startmenyn, fast även de har avvänjts då jag nu använder Windows+E nu för tiden (Annars kan vilken hen (oh yes) som helst skapa en genväg). Att söka och starta program fungerar för mig mycket bättre nu, och att kunna söka fram en inställning mm. är kanonlätt med de nya kategoriserade söksättet.

Börjar bli aningen irriterande att se alla dessa skrik med megafon om hur dåligt W8 är, vilken flopp de blir osv, när majoriteten av dessa människor öppet erkänner (eller underförstått) att dom inte ens kört W8... Så nu tar jag de igen: W8 bygger vidare på W7, så W8 ÄR (för svenssons) W7! Se det som W7 optimerat i 3 ytterligare år. Så vad gnälls de om?...

Ang. multidisplay blir de som du tänker dig (antingen dra lite försiktigt ner i hörnet på aktuell skärm, eller dra ner i sista skärmens hörn snabbt, vad man nu föredrar..). Fast ja, tanken är väl att man så småningom ska lära sig hotkeys, eller skaffa touchskärm... Återigen, detta är väl ganska mycket "smaken som baken". Fungerar för mig iaf så kan inte uttala mig så mycke negativt.

Alla som använde win 95 skulle kunna använda win7 utan problem. Att säga Att Win8 är Win7 är som att börja köra på vänstra sidan i England.
Det GÅR men hur roligt kan det vara???

Tim Cook har antagligen rätt. Du måste kompromissa om du vill ha samma system på alla både PC och tablets.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Alla som använde win 95 skulle kunna använda win7 utan problem. Att säga Att Win8 är Win7 är som att börja köra på vänstra sidan i England.
Det GÅR men hur roligt kan det vara???

Tim Cook har antagligen rätt. Du måste kompromissa om du vill ha samma system på alla både PC och tablets.

Mja, väldigt dålig jämförelse faktiskt. Du måste inte använda metro, mer än möjligtvis när du söker efter filer med Win-knappen... Plus ett högerklick i vänstra hörnet (alt. Win+X) så får du upp Device Manager, Power Options osv. (som egenskaper på Computer i W7 och lite mer).

Sen vet ju nästan varje själ här inne på sweclockers att startmenyn går att fixa, så detta gnäll är väldigt meningslöst. Visst, spyr man på metro och har en rädsla för hur framtida windows kommer se ut kan jag förstå de, men att dom gör ett "experiement" (vilket nya metro på PC egentligen är) så... Nä, folk måste lugna sig helt enkelt.

Jag menar, en del drar ju sin slutsats innan dom ens testat det. Är lite orolig över hur de går för dessa pessimister i verkliga livet, när ICA får en så tokig idé som att flytta mjölken till hyllan mitt emot... Skämt åh sido, anser mest att folk får chilla metro-hatet och tänka på att förutom metro, så är W8 bättre än W7 i det som är mest relevant (eftersom det inte går att "modda" bort som metro), nämligen prestandan! Att slopa W8 och den fina prestandavinsten man får bara för att man inte vill modda bort metro känns lite... barnsligt.

Aja, känner att de finns risk för flamewar.. Så vi avslutar detta nu

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Skrivet av helmesjoe:

Mja, väldigt dålig jämförelse faktiskt. Du måste inte använda metro, mer än möjligtvis när du söker efter filer med Win-knappen... Plus ett högerklick i vänstra hörnet (alt. Win+X) så får du upp Device Manager, Power Options osv. (som egenskaper på Computer i W7 och lite mer).

Sen vet ju nästan varje själ här inne på sweclockers att startmenyn går att fixa, så detta gnäll är väldigt meningslöst. Visst, spyr man på metro och har en rädsla för hur framtida windows kommer se ut kan jag förstå de, men att dom gör ett "experiement" (vilket nya metro på PC egentligen är) så... Nä, folk måste lugna sig helt enkelt.

Jag menar, en del drar ju sin slutsats innan dom ens testat det. Är lite orolig över hur de går för dessa pessimister i verkliga livet, när ICA får en så tokig idé som att flytta mjölken till hyllan mitt emot... Skämt åh sido, anser mest att folk får chilla metro-hatet och tänka på att förutom metro, så är W8 bättre än W7 i det som är mest relevant (eftersom det inte går att "modda" bort som metro), nämligen prestandan! Att slopa W8 och den fina prestandavinsten man får bara för att man inte vill modda bort metro känns lite... barnsligt.

Aja, känner att de finns risk för flamewar.. Så vi avslutar detta nu

Är lite noob när det kommer till windows8, men vilka prestanda vinster pratar vi om med Win8?

Sedan så är jag inte så entusiastisk till att börja greja med ett nytt operativsystem när man vant sig med win7.
hoppas det tar lång tid innan nya Directx kommer så man kan fortsätta köra på win7