iPad 4 lanserad tankar om den?

Permalänk

iPad 4 lanserad tankar om den?

Apple har i kväll, förutom iPad Mini, presenterat fjärde generationens iPad. Bland nyheterna kan nämnas en snabb Apple A6X-processor, bättre grafik, bättre Facetime-kamera, dubbelt så snabbt wi-fi och den nya Lightning-kontakten.

Samma tio timmars batteritid som på iPad 3 (iPad new generation).

Fjärde generationens iPad på 16 gigabyte kostar 4 495 kronor om man nöjer sig med wi-fi och 5 695 kronor om man vill ha stöd för 3g-uppkoppling. Den som vill ha 32 eller 64 gigabyte får betala mellan 5 295 och 7 295 kronor beroende på modell.

iPad 3/iPad new generation har helt slutat säljas av Apple på applestore.

Jag blev förvånad över att uppdateringen blev så stor. Någon mer som har tankar om den?

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Trodde inte heller det skulle komma en så snart. Trodde faktiskt min 3'a skulle få vara bäst ett litet tag till men ack så jag bedrog mig. Antar att Apple vill visa att de har mer kraft i bakfickan nu när Win8 plattorna är på g och det samtidigt viskas om en 10" Nexus.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tycker förändringarna verkar vara mindre än iPad 3 var mot iPad 2, där var det iaf skärmen som gjorde stor skillnad. Har aldrig använt kameran där fram, vet inte om någon annan gör det heller, har aldrig använt någon av kamerorna för att vara ärlig. Dubbelt så snabbt wi-fi kan ju vara trevligt, men inget som ensamt skulle få mig att köpa den. Tycker de andra grejerna är lite för små om jag ska vara ärlig, varken snabbare CPU eller bättre grafik känner jag behövs alls, men de har väl svårt att hitta på nya grejer antar jag, skulle jag också haft.

Känner själv att detta är en plattform som borde få dö ut, men antar att de aldrig kommer låta det hända.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tycker att det var onödigt när dem ändå skulle lansera iPad Mini. Kändes alldeles för tidigt med iPad 4 imo
Kommer nog inte att byta ut min förs iPad 6 kommer XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Wait whuuut? kommer ipad 4 kosta runt samma pris som ipad 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Wait whuuut? kommer ipad 4 kosta runt samma pris som ipad 3?

Ipad 3 finns inte längre. Den är borta ur sortimentet. Ipad 4 ersätter den till exakt samma pris.

Permalänk

Troligtvis känner Apple att de vill att alla deras enheter ska ha den nya kontakten. Därför Ipad 4 kommer tidigt skulle jag tippa på.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Troligtvis känner Apple att de vill att alla deras enheter ska ha den nya kontakten. Därför Ipad 4 kommer tidigt skulle jag tippa på.

Jepp så är det nog. Sen passade de på att slänga in den nya processorn när de ändå skulle byta kontakt.

Permalänk
Medlem

Stor uppgradering? Det är en iPad 3 med ny CPU. Inte någon stor uppgradering.

Apple's likely releasing this for two reasons.
1) Get everybody on Lightning connectors as fast as possible.
2) Get the iPads on the christmas holiday shopping list.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf köpa ipad 4 vid julafton när jag får pengar någon annan som ska med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tycker de andra grejerna är lite för små om jag ska vara ärlig, varken snabbare CPU eller bättre grafik känner jag behövs alls, men de har väl svårt att hitta på nya grejer antar jag, skulle jag också haft.

Kan säga att snabbare cpu står väldigt högt upp på min vill-ha lista då det går ganska segt i stora PDF-er ibland. Använder min ipad som ersättare för kurslitteratur och det blir en hel del pdfer vill jag lova.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Tycker att det var onödigt när dem ändå skulle lansera iPad Mini. Kändes alldeles för tidigt med iPad 4 imo
Kommer nog inte att byta ut min förs iPad 6 kommer XD

Jag tror de släppte den för att ha samma kontakt som iphone 5 och då var det la lika bra att släppa den med uppdaterad prestanda när de ändå höll på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett givet köp vad det lider. Har länge gått och funderat på en iPad blir väl dock först efter julen skulle jag tro.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror de släppte den för att ha samma kontakt som iphone 5 och då var det la lika bra att släppa den med uppdaterad prestanda när de ändå höll på.

Hade de inte slängt i en snabbare processor så hade folk gnällt över det. Vad de än gör så är det folk som gnäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror de släppte den för att ha samma kontakt som iphone 5 och då var det la lika bra att släppa den med uppdaterad prestanda när de ändå höll på.

Japp, tror definitivt att det i första hand var för att få ut lightningkontakten på alla deras nya produkter som de valde att lansera en iPad 4 redan nu.

Sen var A6X säkert en bonus. Den tidigare, A5X i iPad(3), var en enormt stor och strömtörstig SoC. A6X lär vara klart mindre då den använder använder krympt tillverkningsteknik jämfört med A5X samt har en energisnålare arkitektur.

Sen vill de nog gärna ligga i framkant vad gäller prestanda. Kommande tablets med S4 Pro SoC har idag runt samma eller t o m lite vassare GPU prestanda än iPad3. En dubbling av GPU prestandan jämfört med iPad3 kommer sannolikt betyda att iPad drar ifrån lite igen.