Fujitsu släpper kvinnodatorer...

Permalänk
Medlem

Fujitsu släpper kvinnodatorer...

...och marknadsför dem på ett förlegat, korkat och plumpt sätt. http://www.idg.se/2.1085/1.472731/fujitsu-slapper-kvinnodator.... I denna artikel hittar man den otroligt meningslösa reklamfilmen http://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/9633005/Why-Fuji....

olyckligt ordval
Visa signatur
Permalänk
Medlem

"...och jag känner mig kränkt"? Du får ursäkta min oförmåga att leva mig in i din känsla av att vara ett kränkt offer för en laptop-serie som du läst om på internet, men exakt på vilket sätt har du blivit kränkt? Kan du beskriva hur det kändes att surfa in på IDG och hitta en kränkning av sådan kaliber att du kände dig tvungen att starta en tråd? I min värld är en kränkning något riktat och klart nedsättande till den grad att det är en illegal eller närmast illegal handling, inte när man läser en nyhet i en tidning. Hur man sen "känner sig" är såklart individuellt, någon kanske känner sig "misshandlad" av att skära sig på ett papper när de bläddrar i en tidning, ingen kan ju säga åt någon hur man ska känna sig... Men känner du dig i ärlighetens namn verkligen kränkt? Jag gillar bara inte när folk slänger ur sig ord slentrianmässigt och felaktigt, det blir inflation i orden och folk som blir kränkta på riktigt (i juridisk mening - ärekränkning eller liknande) och får "känna sig kränkta", är det att jämföra med nyheter om "kvinnodatorer"? Håller med om att det känns dumt och fördomsfullt, men kränkande?

Permalänk
Medlem

Om de lyckas sälja den så kör på bara. Kan bara inte tänka mig att någon kvinna jag känner skulle få för sig att köpa just en sådan dator. Och varför inte en kvinnodator? Det finns ju kvinnorakhyvlar. Inte känner jag mig som kvinna kränkt över kvinnorakhyvlar. Känner mig ej heller kränkt över könsuppdelningen i e-sport eller att det heter sjuksköterska.
När jag som kvinna ska välja dator så kommer jag antingen att kolla igenom vad jag vill ha eller så frågar jag någon kunnig. Kanske jag vill ha en anpassad dator, kanske inte.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Jag känner mig också kränkt. Jag vill ha en dator riktad till män med bacongrill, ölhållare och förinstallerad sport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Motivera varför du känner dig kränkt. För jag förstår verkligen inte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det är en japansk dator. Det säger väll allt? Nej men seriöst så är det en helt annan kultur där. Det som anses fel här kan vara helt okej någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAH vadihelvete? Snart kommer moralkärringar och klagar över könsroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag känner mig också kränkt. Jag vill ha en dator riktad till män med bacongrill, ölhållare och förinstallerad sport.

Du glömde strippklubb!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

HAHAHAHAH vadihelvete? Snart kommer moralkärringar och klagar över könsroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör dem redan

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag skapade tråden är att jag misstänker att den här hårdvarunyheten inte kommer att tas upp av Sweclockers annars, och det vore ju synd.
Och jo jag känner mig kränkt då kvinnan i reklamfilmen framställs som ett ytligt våp vars enda intressen är väskor, naglar och att dokumentera sin person, och som är för korkad för att kunna välja och ladda ner ett par simpla program. Dessutom, i företagets produktbeskrivning- som är länkad från IDG- står ingenting om sånt som grafik, RAM eller skärmupplösning, precis som om det vore helt oviktigt för en av kvinnligt kön när hon ska välja dator.

Onödigt citat borttaget
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Anledningen till att jag skapade tråden är att jag misstänker att den här hårdvarunyheten inte kommer att tas upp av Sweclockers annars, och det vore ju synd.
Och jo jag känner mig kränkt då kvinnan i reklamfilmen framställs som ett ytligt våp vars enda intressen är väskor, naglar och att dokumentera sin person, och som är för korkad för att kunna välja och ladda ner ett par simpla program. Dessutom, i företagets produktbeskrivning- som är länkad från IDG- står ingenting om sånt som grafik, RAM eller skärmupplösning, precis som om det vore helt oviktigt för en av kvinnligt kön när hon ska välja dator.

Okej, och du var kvinnan i reklamen alltså?

Det finns ytliga våp av den kalibern där ute (av båda könen, och de är långt ifrån ovanliga, även om det i de flesta fall handlar om ointresse snarare än att vara korkad), precis som det finns normalbegåvade människor, korkade människor och personer som tar åt sig av allting oavsett om det är riktat mot dem eller inte. Blir du "kränkt" av reklamer riktade till män också, trots att ingen tvingar dig vare sig att köpa eller inte köpa produkten och att företaget inte väntar sig att du ska vara en primär målgrupp för reklamen?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Okej, och du var kvinnan i reklamen alltså?

Det finns ytliga våp av den kalibern där ute (av båda könen, och de är långt ifrån ovanliga, även om det i de flesta fall handlar om ointresse snarare än att vara korkad), precis som det finns normalbegåvade människor, korkade människor och personer som tar åt sig av allting oavsett om det är riktat mot dem eller inte. Blir du "kränkt" av reklamer riktade till män också, trots att ingen tvingar dig vare sig att köpa eller inte köpa produkten och att företaget inte väntar sig att du ska vara en primär målgrupp för reklamen?

Nej, jag tar inte åt mig personligen, eller identifierar mig med kvinnan i filmen, men jag gillar inte hur den här datorn marknadsförs och anser det vara kränkande för kvinnor som grupp. Ungefär som jag hoppas att män inte vill framställas som svettiga, emotionellt döda soffpotatisar med ölmage.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marie96:

...och jag känner mig kränkt.

Haha förf...

Krengtheten slår nya rekord.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Vad ska en tjej med en dator till?

Skämt åsido så förstår jag mig inte på reaktionen här. Visst jag kan förstå att i princip alla här skulle vilja ha en sådan dator, men ni är rädda för att eran skulle sjunka med en sådan så ni stackare blir utan..

Jag själv skulle inte se ner på en tjej som efterfrågar lite stil, jag tror heller inte ni kåtebockar (syftar på männen i tråden) gör det heller. Frågan är om inte denna datorn skulle vara ett plus i attraktionskraft? Inte för att ni gillar datorn som det andra lullull som tjejer brukar ha, utan för det ger feminina signaler.

I vilket fall om denna dator inte blir allt för dyr och i närheten av en Apple så tror jag den kan sälja bra. Skiljer det sig någon tusing emot en apple, så tror jag dock inte denna kommer bli populär bland sin målgrupp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag känner mig också kränkt. Jag vill ha en dator riktad till män med bacongrill, ölhållare och förinstallerad sport.

Glöm inte de viktiga apparna som Babe of the Day, Whiskyguiden och en interaktiv guide i skäggodlande

Skämt åsido känns denna produkt lite löjlig med västerländska ögon sett och jag kan förstå att det finns viss form av sexism. Nu är däremot produkten framtagen för den japanska marknaden där könsrollerna ser annorlunda ut, vissa saker kan jag tycka känns vettiga också som ett tangentbord anpassat för långa naglar. Nu har jag visserligen ingen egen erfarenhet av långa naglar och laptoptangentbord men har hört flera kvinnliga vänner uttrycka viss problematik med detta

Edit: \begin{ironi} Såg något upprörande runt 0:25 in i klippet, hon använder explorer, ett bevis på att kvinnor inte skall röra datorer \end{ironi}

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag känner mig också kränkt. Jag vill ha en dator riktad till män med bacongrill, ölhållare och förinstallerad sport.

Jag har hört folk som har köpt mobiltelefoner och fått förinstallerat djurporr.
Oskars nya mobil fylld av djurporr. I ett klipp hade en man sex med en åsna
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11057475.ab

Så det är på gång med riktiga mansmobiler och -datorer, men det heter ju damerna först..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Skämt åsido känns denna produkt lite löjlig med västerländska ögon sett och jag kan förstå att det finns viss form av sexism.

Det finns skor, handskar, väskor, smink, etc. specifikt för tjejer, ibland hela butiker med bara detta. Vad är det som gör just en tjejdator så sexistiskt och krenkande?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

...och jag känner mig kränkt.

En människa som blivit våldtagen har blivit kränkt, du är bara upprörd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

En människa som blivit våldtagen har blivit kränkt, du är bara upprörd.

Mmm, du har väl antagligen rätt, om vi nu ska vara noga med terminologin....

Fast jag är inte helt ute och cyklar. Dessa uttalanden, i en helt annan kampanj i tidningen Tara, blev fällda för kränkande uttalanden om kvinnor och män av Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) :"Gud skapade mannen före kvinnan. Det är som när jag skriver. Först gör jag en kladd.", "Vad kvinnor än tar sig för, måste de göra det dubbelt så bra som männen för att anses hälften så dugliga. Lyckligtvis är det inte särskilt svårt.", "Alla män är på jakt efter idealkvinnan – efter bröllopet".
Motiveringen: "Även om citaten naturligtvis vart för sig kan ses som humoristiska och medvetet överdrivna uttalanden blir det samlade intrycket att kampanjen befäster en otidsenlig syn på förhållandet mellan könen och mäns och kvinnors syn på varandra. Kampanjen är därmed kränkande mot såväl kvinnor som män i allmänhet och annonsen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är mossigt, nedsättande och pinsamt. Men din trådstart, Marie96, var inget vidare. Om din spontana reaktion och bästa motåtgärd är att "känna dig kränkt" så har vi ett problem.

Jag håller med om att marknadsföring av den här typen inte är ok. Det är en bidragande faktor i cementeringen av idiotiska könsroller som alla klarar sig bättre utan. Till råga på allt så finns det faktiskt ett rent fördummande inslag iom. horoskopsgrejen. Att använda någon liknande reflektion som utgångspunkt för tråden hade varit mer lämpligt än "jag känner mig kränkt". Det leder ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är mossigt, nedsättande och pinsamt. Men din trådstart, Marie96, var inget vidare. Om din spontana reaktion och bästa motåtgärd är att "känna dig kränkt" så har vi ett problem.

Jag håller med om att marknadsföring av den här typen inte är ok. Det är en bidragande faktor i cementeringen av idiotiska könsroller som alla klarar sig bättre utan. Till råga på allt så finns det faktiskt ett rent fördummande inslag iom. horoskopsgrejen. Att använda någon liknande reflektion som utgångspunkt för tråden hade varit mer lämpligt än "jag känner mig kränkt". Det leder ingenstans.

Inledning ändrad, så slipper ni haka upp er på mitt ordval, och kan börja tänka på sakfrågan istället..
(Även om jag innerst inne finner det en anings kränkande att bli idiotförklarad av Fujitsu på det här viset...)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Det är en bidragande faktor i cementeringen av idiotiska könsroller som alla klarar sig bättre utan.

Eller så kanske det är tvärt om? På grund av/tack vare de existerande könsrollerna ser Fujitsu ett nytt sätt att tjäna pengar på? Allt ont här i världen kan man inte skylla företagen på.

Skrivet av Marie96:

(Även om jag innerst inne finner det en anings kränkande att bli idiotförklarad på det här viset...)

Uttrycker du dig dumt, korkat eller liknande får du vara beredd på att du blir kritiserad och ifrågasatt.

Grow some balls och sluta bli krengt!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Uttrycker du dig dumt, korkat eller liknande får du vara beredd på att du blir kritiserad och ifrågasatt.

Grow some balls och sluta bli krengt!

Nämen vänta nu, du tror väl inte att jag menar att jag blev kränkt av att mitt ordval blev kritiserat?! Sååå känslig är jag inte, ni har ju dessutom antagligen rätt i att jag borde uttryckt mig annorlunda. Det är fortfarande marknadsföringen jag menar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Eller så kanske det är tvärt om? På grund av/tack vare de existerande könsrollerna ser Fujitsu ett nytt sätt att tjäna pengar på? Allt ont här i världen kan man inte skylla företagen på.

Hänger inte riktigt med här. Givetvis är det existerande fenomen som inte FS har hittat på. Därav "cementera".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Hänger inte riktigt med här. Givetvis är det existerande fenomen som inte FS har hittat på. Därav "cementera".

Med cementera antar jag att du menar förstärka eller bevara? Orsaken till könsrollernas existens beror snarare på efterfrågan av liknande tjänster och produkter, inte på tillgången.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marie96:

Nämen vänta nu, du tror väl inte att jag menar att jag blev kränkt av att mitt ordval blev kritiserat?! Sååå känslig är jag inte, ni har ju dessutom antagligen rätt i att jag borde uttryckt mig annorlunda. Det är fortfarande marknadsföringen jag menar..

Känner du likadant när Gina Tricot marknadsför sina nya "tjejjeans" genom att ha nån glad blond bimbo hoppar runt och är lycklig?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Med cementera antar jag att du menar förstärka eller bevara? Orsaken till könsrollernas existens beror snarare på efterfrågan av liknande tjänster och produkter, inte på tillgången.

Könsroller är inte fråga om tillgång och efterfrågan. Det är en social effekt av hur människor interagerar med varandra. Hur detta har sett ut historiskt mellan män och kvinnor är du nog medveten om. Jag är ingen ultrafeminist som förespråkar ditten och datten allt i jämställdhetens namn, men tveklöst så finns det fortfarande begränsande faktorer, föreställningar och uppfattningar om män och kvinnor, som i sin tur formar dessa individer. Kanske på ett begränsande sätt. Kanske inte. Hursomhelst så utgår jag från premissen att det vore bättre om dessa begränsningar och förutfattade meningar om hur män och kvinnor "ska" vara annorlunda begränsas i största möjliga mån. Det är inte självreglerande. Det kräver både medvetenhet och agerande utifrån problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Känner du likadant när Gina Tricot marknadsför sina nya "tjejjeans" genom att ha nån glad blond bimbo hoppar runt och är lycklig?

Liknelsen faller ganska platt då män och kvinnor faktiskt skiljer sig åt rent fysiskt. Vi ser inte likadana ut, därav kläder för män och kläder för kvinnor. Liknande karikatyrer kan användas på manliga modeller. Det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Känner du likadant när Gina Tricot marknadsför sina nya "tjejjeans" genom att ha nån glad blond bimbo hoppar runt och är lycklig?

Har inte sett den, men förmodligen inte. Kläder är ju liksom bara kläder, och att det finns olika kläder för killar och tjejer är inte så konstigt då vi är olika byggda- höfter, bröst, tja du fattar. Men att, som Fujitsu anta att tjejer är 1) intresserade av enbart sig själva och sitt eget utseende 2) för korkade för att själva leta rätt på/ladda ner de program de vill ha 3) helt ointresserade av vad för komponenter det sitter i datorn är en annan sak.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Könsroller är inte fråga om tillgång och efterfrågan. Det är en social effekt av hur människor interagerar med varandra. Hur detta har sett ut historiskt mellan män och kvinnor är du nog medveten om. Jag är ingen ultrafeminist som förespråkar ditten och datten allt i jämställdhetens namn, men tveklöst så finns det fortfarande begränsande faktorer, föreställningar och uppfattningar om män och kvinnor, som i sin tur formar dessa individer. Kanske på ett begränsande sätt. Kanske inte. Hursomhelst så utgår jag från premissen att det vore bättre om dessa begränsningar och förutfattade meningar om hur män och kvinnor "ska" vara annorlunda begränsas i största möjliga mån. Det är inte självreglerande. Det kräver både medvetenhet och agerande utifrån problematiken.

I viss mån tycker jag att man kan prata om tillgång och efterfrågan. Det intressanta är iaf vad som är samband och vad som är orsak. En tjejdator är inte orsaken till stärka könsroller, däremot kan könsroller i sig leda till sådana här produkter. Samma slags diskussion har varit uppe i vad gäller få kvinnor i olika yrken eller kroppsbehåring och dagens mode.

Problemet med att "begränsa förutfattade meningar" är att det ser ner på kvinnor eller män som faktiskt vill tillhöra en könsroll. Och det är väl största anledningen till att genuspedagogik i dagis har fått mycket kritik ("Nej Lisa du ska inte leka med Barbie").

Skrivet av Olegh:

Liknelsen faller ganska platt då män och kvinnor faktiskt skiljer sig åt rent fysiskt. Vi ser inte likadana ut, därav kläder för män och kläder för kvinnor. Liknande karikatyrer kan användas på manliga modeller. Det är en annan diskussion.

Fast alla är fysiskt olika och det finns nog många killar och tjejer som har samma fysik. Sen finns det som jag skrev tidigare skor, väskor och smink enbart för tjejer som knappast beror på fysiska skillnader. Så jag anser att liknelsen är 100% legit.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W