godkänt intrnet? [Har 24Mbps ner från BBB - får 14Mbps i test. Godkänt? - mod]

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ja du har *upp till* 12-24mbit

Om det är "upp till" 12-24mbit som gäller så kan det ju vara allt ifrån 1 till 23½mbit som man får ut. Var ska man dra gränsen för vad som acceptabelt?

Permalänk

iom att du får ut ungefär 14mb

tippar på att du har bredbands tv också?

iaf för telias iptv måste de cappa adsl till max 14mb för att tv'n ska fungera på adsl.

inte omöjligt att bbb måste göra likadant med sin iptv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxegott:

Om det är "upp till" 12-24mbit som gäller så kan det ju vara allt ifrån 1 till 23½mbit som man får ut. Var ska man dra gränsen för vad som acceptabelt?

Inte mindre än 17-18, under det tycker jag man ska klaga..

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

12-24 så är det som sagt inom det området som oftast gäller då det inte brukar vara ISP som tycker det är kul att sätta folk på 12/14 för det är kul det brukar vara avståndet till stationen och kvaliten på kablarna som avgör hur bra det funkar osv.

Kolla även det : devour pratade om också relevant i frågan. Det är ju okej men går ju alltid ringa in och höra lite hur det ser ut osv om det går få ut lite mera kräm.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Anthraxegott:

Om det är "upp till" 12-24mbit som gäller så kan det ju vara allt ifrån 1 till 23½mbit som man får ut. Var ska man dra gränsen för vad som acceptabelt?

nja det är väl så att mer eller mindre garanterat 12mbit men om belastningen är låg på nätet just då så är taket vid 24mbit ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Värt att nämna är att man betalar för "upp till" 24mbit. Men jag tycker ändå att 13mbit låter väldigt lite...

Visst, men det måste ju fortfarande finnas nån jäkla gräns för hur stora deviationer man kan tvingas acceptera, trots att de garderar sig med det där "upp till". Vad är det annars som hindrar dem från att ta betalt för en 24-Mbitsuppkoppling, men skicka hem ett gammalt 14.4-kbitsmodem till dig, och kalla det "upp till 24 Mbit, tekniska begränsningar kan hålla nere bandbredden på lägre nivåer".

Min personliga åsikt är att de där "upp till"-angivelserna är ett satans båg som borde stävjas. Är det någon annan bransch som kommer undan med att slänga sig med så abstrakta produktspecifikationer egentligen? Skulle Ica komma undan med sälja "upp till 1 kilo entrecote, 350:-" och ge dig nån sorglig liten grytbit? Skulle man kunna annonsera "Vaz Lada, upp till 850 hästkrafter och 600 km/h toppfart"?, och sedan ge dig den trötta gamla ryssbil det faktiskt är?

Fula marknadsföringsknep är vad det är frågan om, personligen fattar jag inte att det tillåts fortgå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jösses så mycket felaktig information det finns i den här tråden. Av 36 poster är det bara 3-4st som har helt rätt.
Bredbandsbolaget säljer inget "upp till 24" när det gäller ADSL, inte heller "upp till 12-24". Det är 12-24 punkt.

Skrivet av kaput:

Min personliga åsikt är att de där "upp till"-angivelserna är ett satans båg som borde stävjas. Är det någon annan bransch som kommer undan med att slänga sig med så abstrakta produktspecifikationer egentligen?

Detta stävjades mycket riktigt av PTS redan för många år sedan så häng med lite. Det är borta när det gäller fasta uppkopplingar, dock inte helt när det gäller mobilt.

12Mbit är garanterat, hamnar du under det kan du felanmäla. Det finns visserligen en gråzon runt 10.5-12Mbit där modemet rimligtvis har synkat in på 12Mbit men på grund av overhead-trafik i överföringsprotokollet får du ut under 12Mbit när du mäter med bredbandskollen, men ring i så fall och kolla.
Det ökar inte kostnaderna för BBB en enda spänn att leverera 24Mbit jämfört med att leverera 12Mbit så finns möjligheten så gör man naturligtvis det.

Permalänk
Medlem

Själv har jag nyss flyttat från ett hus där jag hade 60Mbit VDSL2, men på nya adressen kunde jag inte få mer än 12-24 sa Telia. Dock får jag i bästa fall ut 11,5 Mbit, så jag hoppas att jag slipper betala för 12-24 utan bli sänkt till 6-8 istället.

Men det är sjukt vad Telia tar duktigt betalt. 6-8 Mbit ska de ha över 300kr för när jag kan få 100Mbit fiber i samma hus för 299kr via Tele2.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Jösses så mycket felaktig information det finns i den här tråden. Av 36 poster är det bara 3-4st som har helt rätt.
Bredbandsbolaget säljer inget "upp till 24" när det gäller ADSL, inte heller "upp till 12-24". Det är 12-24 punkt.

Detta stävjades mycket riktigt av PTS redan för många år sedan så häng med lite. Det är borta när det gäller fasta uppkopplingar, dock inte helt när det gäller mobilt.

12Mbit är garanterat, hamnar du under det kan du felanmäla. Det finns visserligen en gråzon runt 10.5-12Mbit där modemet rimligtvis har synkat in på 12Mbit men på grund av overhead-trafik i överföringsprotokollet får du ut under 12Mbit när du mäter med bredbandskollen, men ring i så fall och kolla.
Det ökar inte kostnaderna för BBB en enda spänn att leverera 24Mbit jämfört med att leverera 12Mbit så finns möjligheten så gör man naturligtvis det.

I sak må du ha rätt, får väl erkänna att jag inte direkt uppdaterat mig på läget, och det var några år sedan jag övergav det där med ADSL så har inga färska förstapersonserfarenheter, men en deviation på 50% är fortfarande på tok för stor för att vara acceptabel. Det är ju i alla fall glädjande att PTS har rutit ifrån, även om man förstås kan ifrågasätta operatörernas affärsetik om myndighetsingrepp ens ska behövas i en sådan fråga.

Levererar man regelmässigt bara halva den utlovade bandbredden till slutkund, så klarar man sig rimligtvis på mindre bandbredd i den bakomliggande infrastrukturen, och får därmed lägre kostnader. Så nog finns det pengar att spara eller tjäna, beroende på åt vilket håll du ser det, på att konkurrera med bättre produkter under falska förespeglingar. Fanns det inga pengar att spara/tjäna på det vore det ju dessutom rent av korkat att inte självmant göra något åt problemet, när det helt uppenbart finns kunder som retar sig på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ner är det nog ok beroende på avstånd, men det var lite lågt uppåt tycker jag, stödjer modemet verkligen Annex M? annars kanske det går att uppgradera det.

Den ökade uppströmsgenomströmmningen i Annex M kommer ju till bekostnad av nedströmsgenomströmmningen eftersom man splittar frekvenserna mellan upström och nedström högre upp. Det är möjligt att om man inte tvingar Annex M utan kör på auto att modemet och DSLAM kommer överens om att köra Annex A istället för att öka nedströmsgenomströmmningen istället om förbindelsen är mindre bra. Sen kanske det finns DSLAM som stöder ADSL2+ Annex A men inte Annex M fast det har jag ingen aning om hur vanligt det är.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Visst, men det måste ju fortfarande finnas nån jäkla gräns för hur stora deviationer man kan tvingas acceptera, trots att de garderar sig med det där "upp till". Vad är det annars som hindrar dem från att ta betalt för en 24-Mbitsuppkoppling, men skicka hem ett gammalt 14.4-kbitsmodem till dig, och kalla det "upp till 24 Mbit, tekniska begränsningar kan hålla nere bandbredden på lägre nivåer".

Min personliga åsikt är att de där "upp till"-angivelserna är ett satans båg som borde stävjas. Är det någon annan bransch som kommer undan med att slänga sig med så abstrakta produktspecifikationer egentligen? Skulle Ica komma undan med sälja "upp till 1 kilo entrecote, 350:-" och ge dig nån sorglig liten grytbit? Skulle man kunna annonsera "Vaz Lada, upp till 850 hästkrafter och 600 km/h toppfart"?, och sedan ge dig den trötta gamla ryssbil det faktiskt är?

Fula marknadsföringsknep är vad det är frågan om, personligen fattar jag inte att det tillåts fortgå.

Håller med till hundra procent. Ville bara belysa de.