Permalänk
Skrivet av angele74:

tackar för din kommentar, får se hur mitt bygge blir i slutändan
funderar bara på om du sätter fläckarna på LOW för att få den tyst blir inte datorn väldigt varm då eller klarar den av att kyla andå?

Jag har dem på LOW då jag "bara" kikar på film och slösurfar i soffan med datorn, skulle jag göra något annat mer intensivt så skulle jag peta upp brytaren till MEDIUM. Då jag inte har någon stor hårddisk (kör ju med SSD) som står och blir varm, eller ett stort grafikkort som avger värme så räcker det mer än väl att ha fläktarna (3st) på LOW.

Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Hej igen...

Blev lite förändringar, jag har nämligen bestämt mig för att montera själv, då inet skulle få in chassiet i mitten av november.
Jag valde istället komplett.

Jag har tänkt beställa detta.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=114621...

och då till mina frågor:

* Har jag fått med allt som behövs vid montering ?
* Behöver jag inte beställa några kablar ?
* Vart smörjer jag kylpastan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Hej igen...

Blev lite förändringar, jag har nämligen bestämt mig för att montera själv, då inet skulle få in chassiet i mitten av november.
Jag valde istället komplett.

Jag har tänkt beställa detta.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=114621...

och då till mina frågor:

* Har jag fått med allt som behövs vid montering ?
* Behöver jag inte beställa några kablar ?
* Vart smörjer jag kylpastan ?

En vass setup!

Kylpastan bör nog sättas mellan kylarblocket och CPU:n, dessutom lär det vara bra att ha kylarpasta där heatpipesen sitter i kylarblocket och i kylarflänsen på chassit.

Kolla inte Politbys bygge med gamla FC8:an.

Sedan brukar ju manualen kunna avslöja ett och annat...

Fast varför går du inte all in och kör en i7 37770K, du har ju ändå valt ett Z77-kort så då passar det ju bättre med en CPU som du kan klocka. Dessutom ska ju FC8 Evo klara att kyla en 3770K då den har en TDP på 77W. I idle eller normaldrift är det ju ingen skillnad på S och K.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Formfaktor? Antal diskar? Optisk disk?

Vad gäller formfaktor så funderar jag på antingen ett OrigenAE S10V eller något ur Streacoms F- serie.
Det räcker gott med en disk i datorn.
Plats/öppning för optisk disk på framsidan är ett krav.
Sen får det gärna vara tyst.

Är lite sugen på AMD:s nya processorer (med inbyggd grafik).

Vad är det för skillnad på FM1 och FM2?

/H

Permalänk
Medlem

Då är beställningen gjord. Nu är det bara att vänta och sedan se om man pallar att montera
Jag uppdaterade processorn som du menade naffs

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9
MSI Z77IA-E53, Socket-1155
Noctua NT-H1 Kylpasta
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom NANO150 PSU Adapter
Samsung Blu-Ray Writer SE-506AB
Intel® Core i7-3770K Processor
629550 Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Hoppas jag fått med allt nu. Har tänkt köpa en dinovo mini också men det får bli senare eftersom komplett inte hadde den.

Permalänk
Medlem

En liten fråga.

Vad är det för intern usb kabel jag måste köpa för att få usb frontanslutningarna att fungera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjördis:

Vad gäller formfaktor så funderar jag på antingen ett OrigenAE S10V eller något ur Streacoms F- serie.
Det räcker gott med en disk i datorn.
Plats/öppning för optisk disk på framsidan är ett krav.
Sen får det gärna vara tyst.

Är lite sugen på AMD:s nya processorer (med inbyggd grafik).

Vad är det för skillnad på FM1 och FM2?

/H

Glöm FM1 det är föregående generations sockel och således utdöende. FM2 är en månad gammal och de nya Trinity CPU:erna passar till den sockeln. Enda nackdelen med FM2 är att utbudet av moderkort är lite skralt än så länge, framförallt mITX-kort är det svårt att hitta - men de kommer.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Då är beställningen gjord. Nu är det bara att vänta och sedan se om man pallar att montera
Jag uppdaterade processorn som du menade naffs

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9
MSI Z77IA-E53, Socket-1155
Noctua NT-H1 Kylpasta
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Streacom FC8B EVO Svart
Streacom NANO150 PSU Adapter
Samsung Blu-Ray Writer SE-506AB
Intel® Core i7-3770K Processor
629550 Microsoft Windows 7 Home Premium SE

Hoppas jag fått med allt nu. Har tänkt köpa en dinovo mini också men det får bli senare eftersom komplett inte hadde den.

Blir en snabb HTPC det där... En fråga bara, varför en extern BD?

Visa signatur

Permalänk

Tjenare allihopa.

ska uppgradera min dator nu tänkte jag. har köpt på mig ett silverstone lascala htpc chassi. Det som är viktigast för mig är bra bildkvalité och ljud då jag lyssnar på väldigt mycket musik. kör med dessa hemambiosystemet: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-och-receiver/5_1-system/andersson-htr-3065his31-package51/171842.4317/. köpt optisktkabel mellan datorn och recivern. Vilka komponenter är viktigtast att satsa på om man ska kolla mycket film (bluray för det mesta)? Är ljudet det mest optimala med optiskt?

Funderar på att uppgradera med dessa delar:

Processor:
http://www.inet.se/produkt/5308702/amd-fx-6200-x6-3-8-ghz

grafikkort (måste stödja 3D alltså version 1.4):
http://www.inet.se/produkt/5409399/xfx-radeon-hd7770-1024mb-d...

ramminnen (dessa har jag redan liggandes):
http://www.inet.se/produkt/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Vad tror ni om detta? moderkort har jag inte kikat på så mycket än men vad skulle ni rekomendera för något? måste iaf ha optisk ljudutgång. eller om ni skulle ändra/byta ngt som kom gärna med tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare allihopa.

ska uppgradera min dator nu tänkte jag. har köpt på mig ett silverstone lascala htpc chassi. Det som är viktigast för mig är bra bildkvalité och ljud då jag lyssnar på väldigt mycket musik. kör med dessa hemambiosystemet: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-och-receiver/5_1-system/andersson-htr-3065his31-package51/171842.4317/. köpt optisktkabel mellan datorn och recivern. Vilka komponenter är viktigtast att satsa på om man ska kolla mycket film (bluray för det mesta)? Är ljudet det mest optimala med optiskt?

Funderar på att uppgradera med dessa delar:

Processor:
http://www.inet.se/produkt/5308702/amd-fx-6200-x6-3-8-ghz

grafikkort (måste stödja 3D alltså version 1.4):
http://www.inet.se/produkt/5409399/xfx-radeon-hd7770-1024mb-d...

ramminnen (dessa har jag redan liggandes):
http://www.inet.se/produkt/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Vad tror ni om detta? moderkort har jag inte kikat på så mycket än men vad skulle ni rekomendera för något? måste iaf ha optisk ljudutgång. eller om ni skulle ändra/byta ngt som kom gärna med tips

Varför optiskt när stärkaren har HDMI-ingångar? gillar du bra ljud ska du ju köra de högupplösta filmljuden, dvs DTS HD master och Dolby HD - det går ju inte via optiskt.

Jag skulle nog satsat på ett passivt kylt grafikkort om du ska ha datorn i vardagsrummet - de aktivt kylda har en tendens att låta en hel del.

Och CPU:n du valt kommer nog kräva en del för att kyla då den har en TDP på 125W, vilket även det kommer låta. Varför den processorn förresten?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Varför optiskt när stärkaren har HDMI-ingångar? gillar du bra ljud ska du ju köra de högupplösta filmljuden, dvs DTS HD master och Dolby HD - det går ju inte via optiskt.

Jag skulle nog satsat på ett passivt kylt grafikkort om du ska ha datorn i vardagsrummet - de aktivt kylda har en tendens att låta en hel del.

Och CPU:n du valt kommer nog kräva en del för att kyla då den har en TDP på 125W. Varför den processorn förresten?

är löite ny på hdmi och allt sånt här med reciver. så den bästa vägen att gå är hdmikabel till recivern som sedan går vidare upp till teven? nja var väl mest för priset och hastigheten. så ju lägre TDP man har ju mindre värme bli de?

Edit: så om det finns hdmiutgång på moderkortet så tar jag ljudet eller är de bild? upp till recivern eller blir det både ljud och bild med hdmi i grafikkort?

Permalänk
Medlem

är löite ny på hdmi och allt sånt här med reciver. så den bästa vägen att gå är hdmikabel till recivern som sedan går vidare upp till teven? nja var väl mest för priset och hastigheten. så ju lägre TDP man har ju mindre värme bli de?

Edit: så om det finns hdmiutgång på moderkortet så tar jag ljudet eller är de bild? upp till recivern eller blir det både ljud och bild med hdmi i grafikkort?

Du får både bild och ljud via HDMI - enkelt och snyggt och bra.
Här blir det ju förstärkaren som omvandlar från digitalt till "analogt ljud" och det brukar bli jäkligt bra.

Det finns 2 sätt att skicka HDMI-signalen från datorn.

1. Antingen har man som du valt, ett separat grafikkort med HDMI-utgång och sedan en "vanlig" CPU+moderkort.

2. Eller så kör man som många väljer idag att man köper en CPU med integrerat grafikkort och kör således HDMI från moderkortet. För e HTPC som bara skall visa film och spela musik så duger dessa VÄLDIGT långt - AMD´s varianter A4/A6/A8/A10 har bättre grafikprestanda än Intels varianter men dessa har blivit bättre Intels "bästa" grafik HD4000.

Edit. Har du både integrerat grafikkort och separat kan du förstås välja att skicka bilden via den ena och ljudet via den andra - men det finns inga fördelar med det i regel.

Så ska du bara titta på film och inte spela finns det ingen anledning till ett 7770, då skulle jag rekommendera en setup med AMD FM2 eller om man går på Intel så är Intel i3 3225 som har HD4000 grafiken en trevlig CPU.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Du får både bild och ljud via HDMI - enkelt och snyggt och bra.
Här blir det ju förstärkaren som omvandlar från digitalt till "analogt ljud" och det brukar bli jäkligt bra.

Det finns 2 sätt att skicka HDMI-signalen från datorn.

1. Antingen har man som du valt, ett separat grafikkort med HDMI-utgång och sedan en "vanlig" CPU+moderkort.

2. Eller så kör man som många väljer idag att man köper en CPU med integrerat grafikkort och kör således HDMI från moderkortet. För e HTPC som bara skall visa film och spela musik så duger dessa VÄLDIGT långt - AMD´s varianter A4/A6/A8/A10 har bättre grafikprestanda än Intels varianter men dessa har blivit bättre Intels "bästa" grafik HD4000.

Edit. Har du både integrerat grafikkort och separat kan du förstås välja att skicka bilden via den ena och ljudet via den andra - men det finns inga fördelar med det i regel.

Så ska du bara titta på film och inte spela finns det ingen anledning till ett 7770, då skulle jag rekommendera en setup med AMD FM2 eller om man går på Intel så är Intel i3 3225 som har HD4000 grafiken en trevlig CPU.

okey då har man blivit lite klokare iaf. är det någon skillnad att ljudmässigt att köra hdmi eller optiskt? tänkté om jag förlorar något i ljudkvaltié med tanke på min reciver? tänkte även på bildkvalitén, blir de någon skillnad om man kör med integrerad grafik eller ett "riktigt" grafikkort? vilka komponenter är de som spelar störst roll om man ska kolla/lyssna mest på musik och film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Blir en snabb HTPC det där... En fråga bara, varför en extern BD?

Det var kompletts support som sade att den passade. kanske går att placera inne i chassiet ?

Permalänk
Medlem

okey då har man blivit lite klokare iaf. är det någon skillnad att ljudmässigt att köra hdmi eller optiskt? tänkté om jag förlorar något i ljudkvaltié med tanke på min reciver? tänkte även på bildkvalitén, blir de någon skillnad om man kör med integrerad grafik eller ett "riktigt" grafikkort? vilka komponenter är de som spelar störst roll om man ska kolla/lyssna mest på musik och film?

Med den recievern och högtalare som du har kommer du inte kunna märka skillnad mellan optisk och HDMI, förutom då att du kan köra de bättre ljudformaten DTS HD Master och Dolby True HD via HDMI när du kör BD. Det finns alltså ingen anledning för dig att köra optiskt.

Angående bilden så har jag väldigt svårt att se att man ser någon skillnad på de integrerade grafikkorten och ett separat när man tittar på film på en liten TV, det skulle möjligtvis vara om man blåser upp bilden till 100" och verkligen granskar den. Man kan däremot mäta skillnad på via olika prestandaprogram, men vad ger det om man inte ser skillnad.

Skulle jag vara du skulle jag köra på en setup med AMD FM2 eller Intel med HD4000-grafik. Om sedan mot förmodan du inte skulle vara nöjd med den integrerade grafiken stoppar du dit ett separat grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

Det var kompletts support som sade att den passade. kanske går att placera inne i chassiet ?

Passar gör den ju då den är en extern enhet som kopplas via USB. Kollar man inte på BD ofta så kan det ju vara smart då den kan användas till fler datorer.

Även om den passar i chassit så har den inga monteringshål för att skruvas fast och så har den släde för in/ut-matning och inte slot-in som det chassit vill ha.

Jag länkade tidigare till interna slot-in BD's som passar - den du tidigare hade valt, Sony 5600, är ju den dyraste och det var den enda som passade gamla FC8 då eject-knappen skulle sitta på vänster sida vilket den inte behöver göra i EVO. Vill du ha en BD-brännare är BD-5850H det enda valet vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okey, tack för ditt engagemang nafs

Permalänk
Skrivet av nafs:

Med den recievern och högtalare som du har kommer du inte kunna märka skillnad mellan optisk och HDMI, förutom då att du kan köra de bättre ljudformaten DTS HD Master och Dolby True HD via HDMI när du kör BD. Det finns alltså ingen anledning för dig att köra optiskt.

Angående bilden så har jag väldigt svårt att se att man ser någon skillnad på de integrerade grafikkorten och ett separat när man tittar på film på en liten TV, det skulle möjligtvis vara om man blåser upp bilden till 100" och verkligen granskar den. Man kan däremot mäta skillnad på via olika prestandaprogram, men vad ger det om man inte ser skillnad.

Skulle jag vara du skulle jag köra på en setup med AMD FM2 eller Intel med HD4000-grafik. Om sedan mot förmodan du inte skulle vara nöjd med den integrerade grafiken stoppar du dit ett separat grafikkort.

har kikat runt lite snabbt på inet och hittade detta:

processor:
http://www.inet.se/produkt/5308705/amd-a6-5400k-3-6-ghz-fm2

Vilket moderkort skulle ni rekomendera?ska helst ha trådlöst nätverkskort. och hdmiutgång som stöder 1.4 (3d) om nu inte alla gör de? storlek på kortet spelar ingen roll.

Vad tror ni om denna setupen? funderar även på en ssd disk med. några nackdelar med de? har en velico raptor 10 000 rpm disk nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

okey, tack för ditt engagemang nafs

No worries!

Fast det är mer av rastlöshet än engagemang!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har kikat runt lite snabbt på inet och hittade detta:

processor:

Vilket moderkort skulle ni rekomendera?ska helst ha trådlöst nätverkskort. och hdmiutgång som stöder 1.4 (3d) om nu inte alla gör de? storlek på kortet spelar ingen roll.

Vad tror ni om denna setupen? funderar även på en ssd disk med. några nackdelar med de? har en velico raptor 10 000 rpm disk nu

Det finns bara ett moderkort med inbyggt trådlöst til FM2 för tillfället, och det har inte kommit till butik ännu!

FM2 moderkort @ Prisjakt

Men det är ju egentligen ingen katastrof då du får en trådlös USB-sticka eller för PCI för bara några hundringar.

Så fort man byggt en dator med SSD så bygger man inte en utan... De enda nackdelarna med SSD är väl priset, fast då har de ändå rasat i pris senaste året.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det finns bara ett moderkort med inbyggt trådlöst til FM2 för tillfället, och det har inte kommit till butik ännu!

FM2 moderkort @ Prisjakt

Men det är ju egentligen ingen katastrof då du får en trådlös USB-sticka eller för PCI för bara några hundringar.

Så fort man byggt en dator med SSD så bygger man inte en utan... De enda nackdelarna med SSD är väl priset, fast då har de ändå rasat i pris senaste året.

okey tack för tipset. ska bara köra ssd disken som systemdisk i så fall. har en större med musik,film och sånt på vid sidan om. borde väl vara en bra kombo?

Permalänk
Medlem

okey tack för tipset. ska bara köra ssd disken som systemdisk i så fall. har en större med musik,film och sånt på vid sidan om. borde väl vara en bra kombo?

Det är ju så man ska använda en SSD, till OS och de program man använder mest. För lagring är de mekaniska oslagbara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det är ju så man ska använda en SSD, till OS och de program man använder mest. För lagring är de mekaniska oslagbara.

låter kanon. är det ´väldigt stor skillnad att köra med en ssd disk gentemot vanlig?

Permalänk
Medlem

låter kanon. är det ´väldigt stor skillnad att köra med en ssd disk gentemot vanlig?

Helt klart. Det är den bästa uppgradering man kan ge en dator. Du får en rapphet när du startar program som man inte kan få med en mekanisk disk - sedan är uppstarttiden mycket kortare. Har man råd så tycker jag det är ett måste.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Helt klart. Det är den bästa uppgradering man kan ge en dator. Du får en rapphet när du startar program som man inte kan få med en mekanisk disk - sedan är uppstarttiden mycket kortare. Har man råd så tycker jag det är ett måste.

får bli en sån med då när man ska uppgradera då. vilken av dessa 3 processorer skulle ni satsat på som ger mest för pengarna:

http://www.proshop.se/Processor/AMD-Athlon-II-X4-processor-2375996.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

http://www.inet.se/produkt/5310029/intel-core-i3-3240-3-4ghz

Sen ska man väl även försöka hålla TDP:n så låg som möjligt för att få så lite värmeutveckling vad jag fattat det som? är det stor skillnad på värme med en prolle osm har 65w TDp och en som har 100w? ska kunna spela lite men datorn riktar sig mest åt film, musik och surfande.

Edit: försökte även söka lite men antaligen är de jag som inte söker på rätt ord men vad är skillnaden på amd fm2 och am3+ processorerna? för/nackdelar om man ska köra integrerad grafik på fm2 och am3+?

Permalänk
Medlem

får bli en sån med då när man ska uppgradera då. vilken av dessa 3 processorer skulle ni satsat på som ger mest för pengarna:

http://www.proshop.se/Processor/AMD-Athlon-II-X4-processor-2375996.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

http://www.inet.se/produkt/5310029/intel-core-i3-3240-3-4ghz

Sen ska man väl även försöka hålla TDP:n så låg som möjligt för att få så lite värmeutveckling vad jag fattat det som? är det stor skillnad på värme med en prolle osm har 65w TDp och en som har 100w? ska kunna spela lite men datorn riktar sig mest åt film, musik och surfande.

Edit: försökte även söka lite men antaligen är de jag som inte söker på rätt ord men vad är skillnaden på amd fm2 och am3+ processorerna? för/nackdelar om man ska köra integrerad grafik på fm2 och am3+?

Med AM3+ och eventuell integrerad grafik så grafiken inte i CPU:n utan på moderkortet.

Jag skulle lätt satsat på ett FM2 om du vill använda den integrerade grafiken till spel, och A10 5800K är ju den värsta de har för tillfället - dessutom är den upplåst så man kan över/underklocka för att optimera prestandan mot effektförbrukning. Har man ett chassi som man kan stoppa i en bra kylare samt ett nätagg som klarar av den så får man en väldigt kompetent maskin.

Ska du köra på Intel så satsa på en som har HD4000 grafik, inte HD2500 som 3240 har som du länkade till. En i3 3225 är den mest prisvärda processorn som Intel har för HTPC tycker jag - en bra balans mellan CPU kraft och bästa integrerade grafiken de kan erbjuda.

Angående TDP så är det den termiska effekt som behöver kunna kylas bort under full last, så under normaldrift så behöver det inte betyda att den blir speciellt mycket varmare än en med lägre TDP. Många köper sig Intels CPU:er som slutar på T eller S för att få en med så låg TDP som möjligt - men vid normaldrift så är det ingen reell skillnad mot en vanlig eller en upplåst med "K" i slutet. Visst är det trevligt med låg TDP - men man ska inte stirra sig blind på det - bara man vet vad det innebär så kan man lösa de eventuella problem som man kan få.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Med AM3+ och eventuell integrerad grafik så grafiken inte i CPU:n utan på moderkortet.

Jag skulle lätt satsat på ett FM2 om du vill använda den integrerade grafiken till spel, och A10 5800K är ju den värsta de har för tillfället - dessutom är den upplåst så man kan över/underklocka för att optimera prestandan mot effektförbrukning. Har man ett chassi som man kan stoppa i en bra kylare samt ett nätagg som klarar av den så får man en väldigt kompetent maskin.

Ska du köra på Intel så satsa på en som har HD4000 grafik, inte HD2500 som 3240 har som du länkade till. En i3 3225 är den mest prisvärda processorn som Intel har för HTPC tycker jag - en bra balans mellan CPU kraft och bästa integrerade grafiken de kan erbjuda.

Angående TDP så är det den termiska effekt som behöver kunna kylas bort under full last, så under normaldrift så behöver det inte betyda att den blir speciellt mycket varmare än en med lägre TDP. Många köper sig Intels CPU:er som slutar på T eller S för att få en med så låg TDP som möjligt - men vid normaldrift så är det ingen reell skillnad mot en vanlig eller en upplåst med "K" i slutet. Visst är det trevligt med låg TDP - men man ska inte stirra sig blind på det - bara man vet vad det innebär så kan man lösa de eventuella problem som man kan få.

okey. du har ju rätt iofs ang TDP:n. får bli en sån amd A10 processor. vad skulle du föreslå för moderkort till den processorn? hade gärna velat ha med trådlöst nätverkskort men verkar ju vara väldigt svårt att hitta om man inte vill lägga flera tusen. hade tänkt mig runt 1000 lappen nånstans. behöver inte vara någon värsting då jag inte hade tänkt att överklocka eller nått sånt. föresten. måste det stå i infon att hmdiutgången stödjer version 1.4 för att kunna spela upp 3dfilmer eller gör alla de?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2468182/2012-10-28

Kommer denna dator funka? Vill dock få hem den innan fredag.. Och fm2 kortet finns inte i butik.. Finns det något likvärdigt? Streama .mkv 1080p från min server. Det är det enda kravet.

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem

okey. du har ju rätt iofs ang TDP:n. får bli en sån amd A10 processor. vad skulle du föreslå för moderkort till den processorn? hade gärna velat ha med trådlöst nätverkskort men verkar ju vara väldigt svårt att hitta om man inte vill lägga flera tusen. hade tänkt mig runt 1000 lappen nånstans. behöver inte vara någon värsting då jag inte hade tänkt att överklocka eller nått sånt. föresten. måste det stå i infon att hmdiutgången stödjer version 1.4 för att kunna spela upp 3dfilmer eller gör alla de?

Du hade ett Lascala chassi va, vilket Lascala? Tar det ATX-mobon?

Jag skulle ta ett mobo med A85-chipset, bara för att få det senaste. Är det något mer som du vill ha på moderkortet?

Sedan är ju märket mycket av en smaksak - själv har jag nog provat de flesta märken utan att märka någon större skillnad.

Det vore ju nästan kriminellt av moderkortstillverkarna om de inte satte dit HDMI 1.4 på ett nytt moderkort, men det kostar ju inget att dubbelkolla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernehed:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2468182/2012-10-28

Kommer denna dator funka? Vill dock få hem den innan fredag.. Och fm2 kortet finns inte i butik.. Finns det något likvärdigt? Streama .mkv 1080p från min server. Det är det enda kravet.

Det där är en jaevligt kompetent HTPC, 1080p är en mumsbit för den. Jag hade dock lagt till ett par hundringar och fått en 120Gb SSD.

Det finns bara 2st ITX-kort för FM2 än så länge och Asrocks saknar Blåtand och trådlöst nätverkskort jämfört med MSI-kortet och så har de olika ljudchip. Både trådlöst och blåtand kan man ju lösa via USB om man vill ha det, ljudchippen har jag ingen koll på vad som skiljer dom!

Men Asrock har ju den grymma fördelen att det finns i lager i många butiker!

Visa signatur