Ny dator - installerar man fortfarande chipset-drivrutiner "manuellt" 2012?

Permalänk
Medlem

Ny dator - installerar man fortfarande chipset-drivrutiner "manuellt" 2012?

Så, sitter med en ny dator ikväll som jag snart skall packa upp

Och så funderar jag på om man skall installera chipsetdrivrutiner från (CD-skiva) alternativ ladda ner. Gör man detta fortfarande eller? För det känns lite som att de var på XP-tiden man installerade massa drivrutiner manuellt...

Moderkort: Asus P8Z77-V

Kommer installera Win7 Professional 64bitars

Och behöver man installera några andra drivrutiner? Bios har Inet (förhoppningsvis) uppdaterat...

Permalänk
Medlem

Uhm, jag antar det? Det gjorde jag iaf när jag formaterade alla hårddiskar för 6 månader sedan.
Blir väldigt förvånad om moderkortet har något minne med redan installerade drivrutiner..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wrathborn771:

Uhm, jag antar det? Det gjorde jag iaf när jag formaterade alla hårddiskar för 6 månader sedan.
Blir väldigt förvånad om moderkortet har något minne med redan installerade drivrutiner..

Blir också förvånat om moderkortet har eget minne för sånt, men kanske kommer med i windows?

Permalänk
Medlem

allt du behöver finns på CD-skivan som följer med moderkortet. du kan annars ladda ner det från tillverkarens hemsida.

för att svara på din fråga; ja, du behöver installera det manuellt.
Inet uppdaterar nog inte BIOSet på moderkortet, det görs via tillverkaren eller av dig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Blir också förvånat om moderkortet har eget minne för sånt, men kanske kommer med i windows?

Det finns inget minne för drivrutiner, däremot finns det ofta med i windowsinstallationen alternativt laddas ner från win update.
Men dessa drivers är ofta utdaterade så det rekommenderas att ladda ner dom från tillverkarens hemsida. Inte skivan för dom kan vara gamla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen behöva installera drivrutiner för all hårdvara som är nyare än operativsystemet/senaste service packet. Antingen manuellt eller med windows update.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Blir också förvånat om moderkortet har eget minne för sånt, men kanske kommer med i windows?

Ja moderkortet lär ju inte ha nåt "minne" för det men tänker också att det kanske kommer med Windows? Förr i tiden (XP och innan dess) satt man ju alltid med femtielva CD-skivor (eller disketter) och installerade en massa olika drivrutiner för allt möjligt...

Installerade Windows7 på en den datorn jag sitter på nu, och det var ju inte så att jag behövde sitta med en diskett för att få drivrutiner till typ nätverket att funka

Edit:

Skrivet av morxy49:

allt du behöver finns på CD-skivan som följer med moderkortet. du kan annars ladda ner det från tillverkarens hemsida.

för att svara på din fråga; ja, du behöver installera det manuellt.
Inet uppdaterar nog inte BIOSet på moderkortet, det görs via tillverkaren eller av dig.

Skrivet av acious:

Det finns inget minne för drivrutiner, däremot finns det ofta med i windowsinstallationen alternativt laddas ner från win update.
Men dessa drivers är ofta utdaterade så det rekommenderas att ladda ner dom från tillverkarens hemsida. Inte skivan för dom kan vara gamla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Michaelo:

Du kommer antagligen behöva installera drivrutiner för all hårdvara som är nyare än operativsystemet/senaste service packet. Antingen manuellt eller med windows update.

Ja men då känns det som att jag fått svar! Tack! Om jag förstår er rätt så kan alltså "komma med Windows" som jag tänkte men det är ändå bättre att ladda ner senaste versionen från Asus och installera

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Känner mig allmänt noobig idag Ja jag var där och tittade med, klickar under chipset, och så finns det ju två filer att välja på? Antar att jag skall ha den översta? "Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.3.0.1019 for Windows XP/7/8 32bit & 64bit.(WHQL)"

Eller skall jag installera båda? Den ena heter ju Chipset Software Installation Utility och den andra Intel Chipset Driver

Sen fanns det ju faktiskt drivrutiner för allt från USB3 till Wireless Lan... Men detta skall jag väl inte ändå inte installera MANUELLT 2012???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Känner mig allmänt noobig idag Ja jag var där och tittade med, klickar under chipset, och så finns det ju två filer att välja på? Antar att jag skall ha den översta? "Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.3.0.1019 for Windows XP/7/8 32bit & 64bit.(WHQL)"

Eller skall jag installera båda? Den ena heter ju Chipset Software Installation Utility och den andra Intel Chipset Driver

Sen fanns det ju faktiskt drivrutiner för allt från USB3 till Wireless Lan... Men detta skall jag väl inte ändå inte installera MANUELLT 2012???

har du tur så installerar windows update dom åt dig. men vanligtvis är de gamla så jag installerar alltid från webbplatsen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Känner mig allmänt noobig idag Ja jag var där och tittade med, klickar under chipset, och så finns det ju två filer att välja på? Antar att jag skall ha den översta? "Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.3.0.1019 for Windows XP/7/8 32bit & 64bit.(WHQL)"

Eller skall jag installera båda? Den ena heter ju Chipset Software Installation Utility och den andra Intel Chipset Driver

Sen fanns det ju faktiskt drivrutiner för allt från USB3 till Wireless Lan... Men detta skall jag väl inte ändå inte installera MANUELLT 2012???

Vad är grejen du vill ha sagt?

Det är väl inte första gången du installerar en dator?

Ja du behöver installera från skivan som följer med så du får drivrutiner att stara upp dia grejer med. så du kan komma ut på internet för att sen uppdatera dom..

installera allt du har på skivan så löser det sig.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Känner mig allmänt noobig idag Ja jag var där och tittade med, klickar under chipset, och så finns det ju två filer att välja på? Antar att jag skall ha den översta? "Intel(R) Chipset Software Installation Utility V9.3.0.1019 for Windows XP/7/8 32bit & 64bit.(WHQL)"

Eller skall jag installera båda? Den ena heter ju Chipset Software Installation Utility och den andra Intel Chipset Driver

Sen fanns det ju faktiskt drivrutiner för allt från USB3 till Wireless Lan... Men detta skall jag väl inte ändå inte installera MANUELLT 2012???

även om det vore 2015 så finns det ingen standard för att alla moderkorttillverkare ska ha samma drivrutiner till sina produkter...........så jo du måste installera manuellt, vissa har iofs ngn form av suit/autoupdater som man installerar manuellt som i sin tur tar hem de nödvändiga drv via nätet.
Ang de olika versionerna av installationer för chipsetet så ser du väl att de är samma versionsnummer på dem men att en innehåller bara drv den andra innehåller drv å utility (utility kan vara en autoupdater lr annat för att styra drv inställningar)

Permalänk
Medlem

installera "ASUS EZ Update V2.00.08 for Windows 32/64bit 7 & Windows 32/64bit 8" från http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V/#dow... , den letar nog drivrutiner och allt möjligt, jag har något liknande till mitt msi kort... inte för att man får absolut senaste versionerna men hellre de än skiten som kommer med skivorna...

alternativt gå in i windows update, och fixa "microsoft update" så att du får "updates for windows and other products from microsoft update", drivrutiner till grafikkortet får du nog däremot gå till antingen amd.com eller nvidia.com o hämta ner...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX