Hur stor skillnad gör os på SSD vs HDD

Permalänk

Hur stor skillnad gör os på SSD vs HDD

Redigerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Hej kära sweclockers! Eftersom jag alltid är så dålig på att göra breskrivande trådtitlar så får Mod gärna ändra den om hen finner en bättre titel.

Det är såhär att den kommande veckan kommer jag få en ny dator, med en HDD på 1 TB och en SSD på 60GB.

Funderar på om man kanske skulle installera spel på SSD och ha OS på HDD, jag vet att många har som regel att alltid installera OS på SSD, men jag undrar hur stor skillnad det gör att ha OS på SSD.
Är det bara uppstart tiden som skiljer sig åt, för mig är den inte så hemskt viktig. Eller är det andra vardagliga saker som blir snabbare om man har OS på sin SSD.
Om man har sina viktigaste spel på SSD så laddas ju banorna snabbare osv, vilket nästan känns viktigare för mig.

Så frågan lyder: Hur stor skillnad blir det om man har sitt OS installerat på SSD.

MVH DavidOlw

Enorm skillnad i os jag har aldrig kännt att jag behövt formaterat om än datorn känns rapp hela tiden.

Givetvis ska os ligga där annars är det bortkastade pengar samt program spel. Filmer musik ska läggas på en hårddisk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

en ssd är några 100% snabbare. det är löjligt stor skillnad mot en vanlig mekanisk disk

Permalänk

svarstid på en SSD är ca 18000% snabbare än på en mekanisk HDD så det är bara att själv räkna ut.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Kanske svårt för mig att förstå innan jag testat den, men kan du ge några exempel på saker i OS som går snabbare, förutom uppstart då alltså.

Svårt att förklara också. Men uppstart går snabbt när du väll kommer in startar allt direkt en seg hdd kan stå och tugga nån minut i värsta fall. Den känns rapp hela tiden hänger sig inte ofta som en gammal disk. Den står inte heller och tuggar / låter som vissa diskar gör. Och som sakt så slipper man formatera lika ofta.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

OS ska vara på SSD. Resten på HDD. Skillnaden på prestanda mellan
SSD och HDD är väldigt stort. Prestanda ökningen på SSD gentemot HDD blir ca 400-600% så det är ganska stort kan man säga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Kanske svårt för mig att förstå innan jag testat den, men kan du ge några exempel på saker i OS som går snabbare, förutom uppstart då alltså.

Har haft två ssd:er, en corsair force(285/280 typ) och en force 3(580/550 typ) och ja, uppstarter går snabbare, men när den första ssd:n pajjade bytte jag till en 5400 rpm på 2.5 tum från en bärbar vilket torde innebära att man märker en kraftig skillnad, men meh, känns ganska ovärt, super-fetch cachar ändå ganska mycket och jag startar typ aldrig om datorn (Sleep mode ftw, få ssd:er som bootar på 2 sec) så verkligen, meh, ssd:er är kraftigt över hypade enligt mig, men alla verkar ju ha hoppat på bandwagon:en, lite trist.

Har för närvarande OS på en 640gb black edition, där jag även har många av mina spel, dem spel jag spelar absolut mest ligger på ssd, mest för att jag har den, och ja, det går lite snabbare att ladda bannor osv, men inget som man direkt påverkas av, oftast så får man ju ändå vänta på andra (Om man inte sitter och spelar singel player antar jag).

Hur som helst, detta är bara mina åsikter, alla verkar tycka ssd är guds gåva till mänskligheten, men antar att det kan vara bra att höra något annat än att allt bara är fantastiskt också.

Permalänk
99:e percentilen

En konkret sak är att det går extremt fort när du söker efter filer på SSDn, i Windows såväl som i mediaspelare etc.

Tiden från att du ser skrivbordet till att du faktiskt kan använda datorn är obetydlig. Det går fort att navigera i mappar och datorn svarar alltid snabbt.

En sak du bör tänka på är att se till att din mekaniska disk inte stänger av sig efter t ex 20 minuters inaktivitet. Om den gör det kommer du ofta råka ut för att hela datorn fryser i ~10 sekunder när disken ska starta. Detta kommer bland annat inträffa när du går in på Computer, eller öppnar en Spara som-, Öppna- eller liknande dialogruta i t ex Word, Photoshop, Firefox etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Kanske svårt för mig att förstå innan jag testat den, men kan du ge några exempel på saker i OS som går snabbare, förutom uppstart då alltså.

Hitta filer, spara filer, ladda filer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ja, bästa är egentligen att se sweclockers egna videotest.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Kanske svårt för mig att förstå innan jag testat den, men kan du ge några exempel på saker i OS som går snabbare, förutom uppstart då alltså.

Det är väldigt svårt att förklara, jag va själv skeptisk när SSD kom. Men jag och alla andra som har köpt en SSD kan nog rekommendera en SSD. Vet inte hur lång tid Mass effect 3 tar att ladda på en vanlig disk men på hela tiden jag spelade igenom Mass effect så var jag inte på en loading screen i mer än en halv sekund.

Det som märks mest är ju uppstartnings tiden innan jag skaffade en SSD så tog det ca 3min att starta min dator nu tar det ca 40sec.

Och det finns ju snabba SSD:er som är 10Kr/GB som t.ex OCZ Agility 3, köpte min för 1200 för 2månader sen. (http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=AGT3-25SAT3...) Måste säga att jag är jätte nöjd får ut 520MB/s Read och 456MB/s Write nu.

Permalänk
Medlem

du skall ju helt klart ha OS:et på ssd:n annars är det inte värt pengarna, men för att kompromissa så du slipper köpa lös en 500gb ssd för 13000kr så kan du ju tex köpa en 120gb för 1000kr och installera os + de program,spel du använder mest! så har jag , har installerat mw3 +bf3 +os på min force GT 120gb och den är rapp så det bara rasslar i skjortärmen då ja klickar på nåt grejen med spel osv är att det märks väl inte så jättemycket men mellan banorna osv så blir det ju kortare laddningstider men annars märks det inte så mkt...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

har en liten fråga om ssd diskar. jag har 2 ssd en på 60 o en på 120.
jag har os på 60 gb men jag har spel installerat på 120. (för att jag skaffade 120gb senare o orkade inte installera om win7 på den)
måste man ha os o spel på samma disk för att det sska laddas snabbare??

Visa signatur

Asus z170 pro. Intel core i7-6700k. Asus strix 1080. Hyperx 16 gb ddr4 2133Mhz. corsair RM750x 750W. Hydro h80iGT. samsung850 EVO 250GB/Kingston 240GB. Fractal R5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kumpa:

har en liten fråga om ssd diskar. jag har 2 ssd en på 60 o en på 120.
jag har os på 60 gb men jag har spel installerat på 120. (för att jag skaffade 120gb senare o orkade inte installera om win7 på den)
måste man ha os o spel på samma disk för att det sska laddas snabbare??

Nej.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Noobs

ssdn gör knappt inte ett skit if du spelar spel....uppstart ja halverat kanske.....burst hastigheten jag har är runt 310-330 Mbit å snabbaste ssd har kanske 450 max......söktiden spelar inte ett skit roll if du spelar spel.....mest bara om du har en filserver som folk loggar upp mot konstant....själv har jag en vanlig mekanisk HD sata 600 å den har bara typ 100 mindre burst än ssd, visst söktiden är kanske 13 på min å på ssd 1-3, men de spelar knappt nån roll

Permalänk
Medlem

^^Då fick man iaf dagens skratt. ^^

Permalänk
Medlem

Lägg OS, program och ditt favoritspel som har märkbara laddningstider (särskilt om detta är ett MMO) på din SSD, övrigt på din HDD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Enorm skillnad för mig. Windowsloggan hinner inte ens animeras klart innan jag är i Windows

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Att byta till SSD är utan tvekan det som gör överlägset mest för prestandan, och då framförallt den upplevda prestandan och inte siffror i benchmarks.

Ni som inte märkt nån större skillnad måste ju haft enormt snabba HDD's eller enormt dåliga SSD's.

Har 2st SSd's nu, en OCZ agility och en Samsung 830, kommer nog köpa en till 830 och köra RAID0. Testat RAID med nuvarande diskarna men det knasade endel, går sannolikt bättre med två likadana diskar Men iaf i RAID0 var det bara löjligt hur snabbt det gick, märktes faktiskt i praktiken och benchmark siffrorna vart ju rent löjliga.

Boot går ju också oerhört snabbt, störde mig mest på hur länge bios postandet tog i början. Stängt av det så mkt det bara går nu..

Samma här, windows loggan hinner inte bli mer än 4 punkter sen är jag inne i os

Permalänk
Medlem

När det gäller spel och program så går det även snabbare att installera och uppdatera. Har man snabb uppkoppling och drar ner spelet i 12-14MB/s från Steam, då vill man väll inte sitta och vänta på att själva installationen tar onödigt lång tid sen.
Eller i de fall man förladdat ett spel innan det är släppt. Brukar bli en validering av spelets installation innan man kan starta det sen när det väl är släppt. Det går betydligt mycket snabbare på SSD att tugga igenom 10-15GB eller vad spelet är.

Jag tycker att man minst ska ha en SSD. Har man snålt med plats så ska OS och de program/spel man använder ofta in på den. Har man mycket plats på SSD så är det bara att lägga in alla program och spel där, eller vad det nu är man arbetar med ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossen:

När det gäller spel och program så går det även snabbare att installera och uppdatera. Har man snabb uppkoppling och drar ner spelet i 12-14MB/s från Steam, då vill man väll inte sitta och vänta på att själva installationen tar onödigt lång tid sen.
Eller i de fall man förladdat ett spel innan det är släppt. Brukar bli en validering av spelets installation innan man kan starta det sen när det väl är släppt. Det går betydligt mycket snabbare på SSD att tugga igenom 10-15GB eller vad spelet är.

Jag tycker att man minst ska ha en SSD. Har man snålt med plats så ska OS och de program/spel man använder ofta in på den. Har man mycket plats på SSD så är det bara att lägga in alla program och spel där, eller vad det nu är man arbetar med ofta.

Jag har en 2tb 5400rpm och har inga problem att ligga i 12-14MB/s ner till den så det var väl en dålig jämförelse. Att dessutom sitta och ladda ner TILL en SSD känns lite dumt...

Har alltid trott på att det är en stor uppgradering att gå över från 100% HDD till SSD för os/spel men valde att vänta från början då jag inte tyckte det var värt priset när dessa diskar kom. Har nu 2x128gb (en os/program och en spel) som jag gav under 2000:- för i början av året.

Som alla andra vettiga säger, självklart OS/Program på en SSD och kanske även något spel om du får plats med det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Jag har en 2tb 5400rpm och har inga problem att ligga i 12-14MB/s ner till den så det var väl en dålig jämförelse. Att dessutom sitta och ladda ner TILL en SSD känns lite dumt...

Har alltid trott på att det är en stor uppgradering att gå över från 100% HDD till SSD för os/spel men valde att vänta från början då jag inte tyckte det var värt priset när dessa diskar kom. Har nu 2x128gb (en os/program och en spel) som jag gav under 2000:- för i början av året.

Som alla andra vettiga säger, självklart OS/Program på en SSD och kanske även något spel om du får plats med det.

Han menade nog inte ned hastigheten, utan att själva installationen går segt som sirap sen på en HDD. Nedladdningen går fortare typ

Permalänk
Medlem

Min SSD gick sönder för en tid sedan (Vertex2), och medans jag väntade på att få en på garanti, använde jag en vanlig mekanisk disk. Jag hade trott att skillnaden inte var så enorm. Men precis som med mycket annat inom dator världen, märker man bäst när man återgår till det gamla. jag hade redan bestämt mig att jag inte sku ha en SSD i min dator när vertex2 gick sönder, men efter 1 månad med mekaniska disken (orkade inte installera om direkt när jag fick nya) var jag tvungen, för datorn kändes så otroligt seg.

Permalänk
Skrivet av brajonk:

du skall ju helt klart ha OS:et på ssd:n annars är det inte värt pengarna, men för att kompromissa så du slipper köpa lös en 500gb ssd för 13000kr så kan du ju tex köpa en 120gb för 1000kr och installera os + de program,spel du använder mest! så har jag , har installerat mw3 +bf3 +os på min force GT 120gb och den är rapp så det bara rasslar i skjortärmen då ja klickar på nåt grejen med spel osv är att det märks väl inte så jättemycket men mellan banorna osv så blir det ju kortare laddningstider men annars märks det inte så mkt...

En 512GB SSD kostar bara ca 5000 kronor Bästa investeringen jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Han menade nog inte ned hastigheten, utan att själva installationen går segt som sirap sen på en HDD. Nedladdningen går fortare typ

Nu när du säger det...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av warzo:

Min SSD gick sönder för en tid sedan (Vertex2), och medans jag väntade på att få en på garanti, använde jag en vanlig mekanisk disk. Jag hade trott att skillnaden inte var så enorm. Men precis som med mycket annat inom dator världen, märker man bäst när man återgår till det gamla. jag hade redan bestämt mig att jag inte sku ha en SSD i min dator när vertex2 gick sönder, men efter 1 månad med mekaniska disken (orkade inte installera om direkt när jag fick nya) var jag tvungen, för datorn kändes så otroligt seg.

Jodu, jag bootade upp laptopen här om dagen och trodde seriöst den hade hängt sig i boot sekvensen så jag körde ctrl+alt+del osv, men det visade sig att det tog så länge att boota bara. lol

Permalänk
Medlem

Är ganska enkelt. Allt som kräver att söktiden är låg kommer laddas mycket snabbare. Alltså ditt OS som betstår av många filer, program som består av många filer och en del spel när du byter bana eller gör skrivningar och läsningar från disken under spelets gång (MMOn osv.).

Men alla spel har inte nytta av en SSD inte ens laddningstider. Spel som SWTOR begränsas av programvaran och du tjänar marginellt om du kör den från en SSD medans spel som WoW där du tjänar mycket på en SSD.
Spel som League of Legends där du måste vänta på andra (polacker med 386or) så tjänar du inget på ha en SSD.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag har en 2tb 5400rpm och har inga problem att ligga i 12-14MB/s ner till den så det var väl en dålig jämförelse. Att dessutom sitta och ladda ner TILL en SSD känns lite dumt...

Har alltid trott på att det är en stor uppgradering att gå över från 100% HDD till SSD för os/spel men valde att vänta från början då jag inte tyckte det var värt priset när dessa diskar kom. Har nu 2x128gb (en os/program och en spel) som jag gav under 2000:- för i början av året.

Som alla andra vettiga säger, självklart OS/Program på en SSD och kanske även något spel om du får plats med det.

Tror vi missförstår varandra. Problemet är inte att man behöver en SSD för att orka ladda ner i 12-14MB/s, utan att disken blir en flaskhals sen när man ska installera. Man har så bra bredband man kan få tag på, men snålar in på disken. Det var mer det jag ville få fram.

Vi tänker nog rätt lika men uttrycker oss olika.