Moderkort för 3x7970 Trifire i Fractal Design XL.

Permalänk
Medlem

Moderkort för 3x7970 Trifire i Fractal Design XL.

Hej, jag har idag 2st 7970 i Xfire med en I7 2600k.

Jag är nu ute efter att skaffa ett tredje 7970 av modell : Gigabyte Radeon HD7970 Windforce 3X HDMI Dual-DisplayPort 3GB

Jag behöver i så fall ett nytt MB som klarar Trifire, kruxet är att mitt chassi sin storlek till trots har en täckplåt som gör att det ej går att sätta ett
2slots GFX-kort i sista slotten på en vanlig ATX bräda.
Självklart bör hastigheten på PCI-e vara tillräcklig för att inte flaska heller, vet ej om det finns 3x16 över huvudtaget. men 16,8,8 bör räcka annars om ingen säger annorlunda?

Jag har tänkt behålla processor med ( I7 2600k )

Har kollat på ett: Asus Maximus IV Extreme B3 men vet inte vad utökad ATX innebär och/eller om jag får plats med det.
Skulle inte gråta om jag kom lite billigare undan heller.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Hej, jag har idag 2st 7970 i Xfire med en I7 2600k.

Jag är nu ute efter att skaffa ett tredje 7970 av modell : Gigabyte Radeon HD7970 Windforce 3X HDMI Dual-DisplayPort 3GB

Jag behöver i så fall ett nytt MB som klarar Trifire, kruxet är att mitt chassi sin storlek till trots har en täckplåt som gör att det ej går att sätta ett
2slots GFX-kort i sista slotten på en vanlig ATX bräda.
Självklart bör hastigheten på PCI-e vara tillräcklig för att inte flaska heller, vet ej om det finns 3x16 över huvudtaget. men 16,8,8 bör räcka annars om ingen säger annorlunda?

Jag har tänkt behålla processor med ( I7 2600k )

Har kollat på ett: Asus Maximus IV Extreme B3 men vet inte vad utökad ATX innebär och/eller om jag får plats med det.
Skulle inte gråta om jag kom lite billigare undan heller.

Kvittar väl om du har ett moderkort med 3st x16 då du inte kommer kunna köra alla 3 grafikkort i x16 ?

2600k har 16 PCI-E banor, och har du moderkort som har PCI-E 3.0 så får du det dubbla och kan då köra x16 x8 x8

EDIT: Här har du lite moderkort http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574,783,615&m=s99763...

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Kvittar väl om du har ett moderkort med 3st x16 då du inte kommer kunna köra alla 3 grafikkort i x16 ?

2600k har 16 PCI-E banor, och har du moderkort som har PCI-E 3.0 så får du det dubbla och kan då köra x16 x8 x8

EDIT: Här har du lite moderkort http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574,783,615&m=s99763...

Tack för svar angående 16,8,8!

Däremot var det enbart 1 av korten från din sökning som klarar kravet på att sista slotten ej får vara längst ner p.g.a chassit.
Det kostade c:a 3.400:- vilket är lite saftigt.

Hittade ett MSI X79A-GD45 på CDON´s 15%, det står socket 2011 på det kortet men samtidigt stöder Intel Core i7.

Min i7 är ju socket 1155 så jag antar att detta ej fungerar?

Blir snurrig när de använder samma beteckning på Sandy och Ivy bridge, snabbt svar uppskattas om det fungerar.

Fungerar det ej så måste det väl finnas ett MB som klarar Trifire där PCI-e port kräver en extra slot under ( alltså kan sista ej vara längst ner )
Samt min processor för lite mindre än 3.400:- eller?

Det känns riktigt pissigt om jag ska behöva byta chassi eller processor med.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Tack för svar angående 16,8,8!

Däremot var det enbart 1 av korten från din sökning som klarar kravet på att sista slotten ej får vara längst ner p.g.a chassit.
Det kostade c:a 3.400:- vilket är lite saftigt.

Hittade ett MSI X79A-GD45 på CDON´s 15%, det står socket 2011 på det kortet men samtidigt stöder Intel Core i7.

Min i7 är ju socket 1155 så jag antar att detta ej fungerar?

Blir snurrig när de använder samma beteckning på Sandy och Ivy bridge, snabbt svar uppskattas om det fungerar.

Fungerar det ej så måste det väl finnas ett MB som klarar Trifire där PCI-e port kräver en extra slot under ( alltså kan sista ej vara längst ner )
Samt min processor för lite mindre än 3.400:- eller?

Det känns riktigt pissigt om jag ska behöva byta chassi eller processor med.

Är det socket 2011 så kommer din CPU inte passa tyvärr :/

Tror det blir svårt att hitta ngt annat MB som hade funka, då ditt chassi verkar strula till det för dig.

Tror du kommer skaffa större chassi?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Är det socket 2011 så kommer din CPU inte passa tyvärr :/

Tror det blir svårt att hitta ngt annat MB som hade funka, då ditt chassi verkar strula till det för dig.

Tror du kommer skaffa större chassi?

Ok, tack för svar, hur är det med denna då?
Gigabyte G1.Sniper 3 Intel Z77 4xDDR3 Intel 1155 ATX

Länk till CDOn

Det ser ut som stryk men med 15% rabatt är det lite bättre än det enda som fanns på sökningen.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Ok, tack för svar, hur är det med denna då?
Gigabyte G1.Sniper 3 Intel Z77 4xDDR3 Intel 1155 ATX

Länk till CDOn

Det ser ut som stryk men med 15% rabatt är det lite bättre än det enda som fanns på sökningen.

Där har du ett moderkort som bör fungera fint

kostade dock en del, men med rabatten så blir det klart lite billigare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

vad tycks om denna ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944675
Om du läser deras produkt manual så står det att man helst inte ska använde den lägsta av de 4 PCI-E platserna. (manualen finns på deras hemsida)

Uppdaterad: Manualen http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=Z68%20Extreme7%20Ge...
5st. PCI-E x16 platser
Har samma chassi som du och 3 kort funkar pga den 1a PCI.E platsen längst upp.
Kolla in mitt galleri isf för att kunna avgöra om det fins plats. http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/11/27/Dsc00602....

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCWin:

vad tycks om denna ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944675
Om du läser deras produkt manual så står det att man helst inte ska använde den lägsta av de 4 PCI-E platserna. (manualen finns på deras hemsida)

Uppdaterad: Manualen http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=Z68%20Extreme7%20Ge...
5st. PCI-E x16 platser
Har samma chassi som du och 3 kort funkar pga den 1a PCI.E platsen längst upp.
Kolla in mitt galleri isf för att kunna avgöra om det fins plats. http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/11/27/Dsc00602....

Problemet är att det är ett Z68, så kan hända att han måste uppdatera BIOS för att få stöd för ivy.
Och då måste han ha en sandy CPU för att kunna göra det.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Problemet är att det är ett Z68, så kan hända att han måste uppdatera BIOS för att få stöd för ivy.
Och då måste han ha en sandy CPU för att kunna göra det.

Han har en Sandy, han skrev i första posten: Jag hade tänkt behålla min nuvarande processor (I7 2600k).

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Han har en Sandy, han skrev i första posten: Jag hade tänkt behålla min nuvarande processor (I7 2600k).

Oj, jag hade fått för mig han hade en 3770k

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Oj, jag hade fått för mig han hade en 3770k

Haha okej, du hade skrivit 2600k i en tidigare post också. Men det är lätt att glömma bort, ingen är perfekt.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!