Permalänk

nehalem vs ivy bridge ?

Nu är det så att jag sitter på en gammal nehalem i7 920, överklockad till 3.5 ghz vilket är den vanligaste klockningen då man inte behöver öka spänningen...
Halswell blir allt mer uppskjutet hela tiden..så jag har funderat på en quickfix...och köpa en ny cpu då jag är desperat behov av mer cpu kraft..jag kör mkt tunga ljudprogram och så.. cpun räcker inte.. jag undrar hur mkt prestanda mer finns det i IVY bridge. OM man jämför nehalem vs ivy brige överklockade, men med liknande spänning alltså som jag kan ha med samma kylning som jag har nu. Jag hoppas det är över 50%

EDIT :jag kom på nu att IVY bridge inte har socket 1366, vilket gör hela tråden orrelevant... hela grejjen var ju att jag skulle kunna behålla det moderkort jag har osv..blir för dyrt annars...att byta till ivy bridge med nytt moderkort osv känns ju inte så om ett alternativ heller med halswell bara några månader bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Nu är det så att jag sitter på en gammal nehalem i7 920, överklockad till 3.5 ghz vilket är den vanligaste klockningen då man inte behöver öka spänningen...
Halswell blir allt mer uppskjutet hela tiden..så jag har funderat på en quickfix...och köpa en ny cpu då jag är desperat behov av mer cpu kraft..jag kör mkt tunga ljudprogram och så.. cpun räcker inte.. jag undrar hur mkt prestanda mer finns det i IVY bridge. OM man jämför nehalem vs ivy brige överklockade, men med liknande spänning alltså som jag kan ha med samma kylning som jag har nu. Jag hoppas det är över 50%

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
här kan du jämföra en 3770k mot en 975.a, en nehalem med 3.33ghz standardklock och 3.6ghz turbo.

en 975.a får cirka 6 poäng i cinebench flertrådat.
medans en 3770k överklockad till 4.7ghz får cirka 9.5 poäng flertrådat.
hur det dock jämförs med den form av belastning du kör med kan jag dock inte svara på.

Edit: kanske borde tillägga att Ivy Bridge kan bli ganska varm vid överklock, i detta test så stannade dom vid 4.7 då temperaturerna börja skena iväg, men har sett folk på forumet som kör den processorn runt den klocken, vid acceptabla temperaturer.

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
här kan du jämföra en 3770k mot en 975.a, en nehalem med 3.33ghz standardklock och 3.6ghz turbo.

en 975.a får cirka 6 poäng i cinebench flertrådat.
medans en 3770k överklockad till 4.7ghz får cirka 9.5 poäng flertrådat.
hur det dock jämförs med den form av belastning du kör med kan jag dock inte svara på.

Edit: kanske borde tillägga att Ivy Bridge kan bli ganska varm vid överklock, i detta test så stannade dom vid 4.7 då temperaturerna börja skena iväg, men har sett folk på forumet som kör den processorn runt den klocken, vid acceptabla temperaturer.

jag kom på nu att IVY bridge inte har socket 1366, vilket gör hela tråden orrelevant... hela grejjen var ju att jag skulle kunna behålla det moderkort jag har osv..blir för dyrt annars...att byta till ivy bridge med nytt moderkort osv känns ju inte så om ett alternativ heller med halswell bara några månader bort...

Permalänk
Medlem

jaha okej, annars kan du kanske leta efter en 6 kärnig processor till 1366, dock så brukar dom vara rätt dyra beggade