Permalänk
Medlem

Köpråd AM3+ Moderkort.

Nu när Piledriver har kommit och presterar OK för priset känns det värt att uppgradera för mig. Grejen är att jag har gått vilse i moderkortsdjungeln och skulle behöva lite hjälp.

Nu har jag ett Asus M2N-E och funktionsmässigt är jag nöjd med det då jag inte behöver något superfräskort. Men det har ju inte stöd för AM3+ processorer så jag behöver ett nytt.

Kraven jag har är att det skall finnas minst 4 interna anslutningar för fläktstyrning, då jag gillar att detaljstyra. Det måste finnas en PCI-port då jag inte gärna gör mig av med mitt Asus Xonar D1, och så vill jag såklart ha SATA 6Gbit/s och USB3.

SLI behövs dock inte då jag troligen aldrig gommer köra med det, så jag har försökt att leta efter moderkort utan SLI då det verikar driva upp priset, men de utan SLI verkar också vara ganska tama i övrigt.

Min budget är Max 1000Kr för moderkortet.

Tillverkare spelar mindre roll. Jag har kört på Asus innan och är van med dem men jag antar att alla andra fungerar i stort sett likadant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det har lite snålt med fläktkontakter och 3-vägs sli som jag inte behöver. Hade den bara haft fler fläktkontakter hade det dock varit ett bra val för det verkar vara ett grymt kort i övrigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det har lite snålt med fläktkontakter och 3-vägs sli som jag inte behöver. Hade den bara haft fler fläktkontakter hade det dock varit ett bra val för det verkar vara ett grymt kort i övrigt

Den ska vara redligt bra för överklockning (:
Såg inte om det går att se fläktkontakter på moderkort på Prisjakt.. Vore smidigt för att söka

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Den ska vara redligt bra för överklockning (:
Såg inte om det går att se fläktkontakter på moderkort på Prisjakt.. Vore smidigt för att söka

Nej man får gå till Asus sida och kolla själv. Jobbigt!

Men ja, de borde ha antal fläktkontakter på prisjakt också. Det skulle underlätta avsevärt för min del. Jag vill kunna ha Q-fan så jag slipper hålla på och justera själv. Det finns ju Crosshair V Formula eller vad det heter som har extra allt av allt, men det känns lite saftigt att lägga 2K på ett moderkort när man inte behöver hälften av alla finesser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej man får gå till Asus sida och kolla själv. Jobbigt!

Men ja, de borde ha antal fläktkontakter på prisjakt också. Det skulle underlätta avsevärt för min del. Jag vill kunna ha Q-fan så jag slipper hålla på och justera själv. Det finns ju Crosshair V Formula eller vad det heter som har extra allt av allt, men det känns lite saftigt att lägga 2K på ett moderkort när man inte behöver hälften av alla finesser.

Gåre inte å splitta två chassi kontakter till en CHA_fan då?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Gåre inte å splitta två chassi kontakter till en CHA_fan då?

Hmm... Det kanske finns adaptrar... Det måste jag kolla upp.. frågan är ju om en kontakt kan driva flera fläktar på full hastighet i så fall eller om de kommer gå på halvfart om man kopplar två.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hmm... Det kanske finns adaptrar... Det måste jag kolla upp.. frågan är ju om en kontakt kan driva flera fläktar på full hastighet i så fall eller om de kommer gå på halvfart om man kopplar två.

De kommer att gå i samma hastighet, givet att det är samma tillverkare/modell på fläkten. Om man kopplar in 2 fläktar på samma så kommer de elektriskt sett bli parallellkopplade, vilket innebär att varje enskild fläkt kommer att få samma spänning.

Jag tänkte passa på att låna tråden, för jag är också ute efter ett AM3+ mobo. Jag vill att det ska vara så överklockvänligt som möjligt (att användas tillsammans med FX-8350), samt ha åtminstone en PCI-bana, utöver det klarar jag mig utan crossfire/sli. Vad ska man köpa utan att lägga ut för mycket pengar? Jag har kikat på 'Asus SABERTOOTH AMD990FX': http://www.inet.se/produkt/1902068/asus-sabertooth-amd990fx

Någon som har några erfarenheter av Sabertooth för överklockning?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

De kommer att gå i samma hastighet, givet att det är samma tillverkare/modell på fläkten. Om man kopplar in 2 fläktar på samma så kommer de elektriskt sett bli parallellkopplade, vilket innebär att varje enskild fläkt kommer att få samma spänning.

Jag tänkte passa på att låna tråden, för jag är också ute efter ett AM3+ mobo. Jag vill att det ska vara så överklockvänligt som möjligt (att användas tillsammans med FX-8350), samt ha åtminstone en PCI-bana, utöver det klarar jag mig utan crossfire/sli. Vad ska man köpa utan att lägga ut för mycket pengar? Jag har kikat på 'Asus SABERTOOTH AMD990FX': http://www.inet.se/produkt/1902068/asus-sabertooth-amd990fx

Någon som har några erfarenheter av Sabertooth för överklockning?

Sabertooth klockar bra. Köp Rev 2.0 och inte från Inet då dom är dyra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

De kommer att gå i samma hastighet, givet att det är samma tillverkare/modell på fläkten. Om man kopplar in 2 fläktar på samma så kommer de elektriskt sett bli parallellkopplade, vilket innebär att varje enskild fläkt kommer att få samma spänning.

Jag tänkte passa på att låna tråden, för jag är också ute efter ett AM3+ mobo. Jag vill att det ska vara så överklockvänligt som möjligt (att användas tillsammans med FX-8350), samt ha åtminstone en PCI-bana, utöver det klarar jag mig utan crossfire/sli. Vad ska man köpa utan att lägga ut för mycket pengar? Jag har kikat på 'Asus SABERTOOTH AMD990FX': http://www.inet.se/produkt/1902068/asus-sabertooth-amd990fx

Någon som har några erfarenheter av Sabertooth för överklockning?

Det är det jag lutade åt också... tills jag kom på att det har massvis av lull lull jag inte behöver, men det kanske är det bästa alternativet.

Det är kass utbud på moderkort som inte har SLI/CROSSFIRE men endå presterar bra i övrigt verkar det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Asus M5A97 är billigt och bra runt 700kr, har Sata III, AM3+, 32gig Ram, crossfire, 6 pin power cpu for bättre stablitet om du överklockar ( du kan använda 4 pin cpu för 6 pin).