Permalänk
Medlem

noob fråga

Hmmmmm, ganska mycket noob fråga det här:
Nått att tänka på när man plockar ut modekortet, eller är det bara att skruva och ta bort?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk

Re: noob fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Hmmmmm, ganska mycket noob fråga det här:
Nått att tänka på när man plockar ut modekortet, eller är det bara att skruva och ta bort?

mm ett par saker..

1. ta inte i moderkortet med hela handflatan...utan i kanterna....annars kan d bli nåt med kroppens statiska bla bla bla så funka rinte mobot längre...

2. en själv klarhet....se till att inte stöta i mobot i nåt.....

3. kolla så att du har lösat alla skruvar...så du inte sliter med in skruv kvar

mer kan jag inte komma på...good luck

Visa signatur

| A64 3000+ | Gigabyte GA-K8NS Pro | 1024 mb DDR Corsair Value Select | Club 3D x800PRO | Compucase CI-6919 | 120 GB 160 GB 160 GB | 10028 @ 3DMark -03 Oklockat www.m0jjen.com

Permalänk
Medlem

Stänga av strömmen va???
Jag ska alltså ta moderkortet med fingrarna?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Du kan ha ström i kroppen och när du tar i moderkortet kan kortets livslängd minska. Kan vara bra att ta i nått som tillexempel ett element.

Permalänk
Medlem

det blir nog lättast om du tar moderkortet med fingrarna

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem

Är inte så svårt att ta lite i elementet för att leda bort strömmen

Permalänk
Medlem

Jag har bord med färgade stål ben... skulle de funka?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

nah, har du inte ett element? då "jordar" du dig själv å den statiska energi som du har minskar

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

Jo, jag har element i mitt rum, ett i ena ändan av rummet som jag måste gå till om jag sitter vid datorn och det andra sitter under skärmen, vid väggen vid alla sladdar.
Dit når jag inte heller utan att gå ner på alla fyra.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

du måste inte ha kontakt med det... gå bara å "ladda ur dig" lite genom att ta på elementet då och då...

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirap
Du kan ha ström i kroppen och när du tar i moderkortet kan kortets livslängd minska. Kan vara bra att ta i nått som tillexempel ett element.

woow kan du få en lampa att lysa om du håller i den?

annars så menar du kanske statisk elektricitet, ta tag i elementet så är det fixat, behöver inte hållai elementet hela tiden, ta tag i det en gång för att urladda dig.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Ja precis, det va det jag menade.. Klockan är mycket

Permalänk
Medlem

för övrigt så kallas det för ESD ( Electro Static Discharge ) det är sånt som brukar uppstå när man har rullat runt med fleecekläder på en heltäckningsmatta och klappar katten samtidigt osv.. sen går och tar i en annan person.. brukar jag göra på lördagkvällar..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

verkar som du har riktigt trevliga lördagskvällar

Visa signatur

/Martin

Permalänk

man ska väl inte ha en magnetisk mejsel när man är i moderkortet lr?

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om din katt när du rullar över den varje lördag

Visa signatur

Save A Tree! Eat A Beaver!

Permalänk
Medlem

Hmm har alltid fått lära mig att ta i ett element för att ladda ur sig inte är jättebäst.. iåmed att allt har olika laddning. Din dator kommer inte ha samma laddning som ditt element. Bäst är att om man e Jävligt uppladdad ta i något jordat för att ladda ur så mycket som möjligt. sen ta i det du skall arbeta med så du ha samma laddning som prylen du skall pilla på.

Permalänk
Medlem

aah, vafan. det e bara att ta bort skruvarna från mobot å sen ta ur. svårare än så e det inte. ni behöver inte skrämma upp pojken jag tror inte han har gått å "laddat upp sig" extra mycket under dagen

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

det bästa är ju om man använder ett jordat uttag till datorn för då kan man ju ta i chassit för att ladda ur sig eller om man inte har ett jordat uttag så kan man ialla fall ta i chassit för att potentialutjämna (du och datorn kommer ju få samma potential då du håller i datorns jord/nolla även fast den inte är kopplat till jord på riktigt)

Ett bra trick om man har jordat uttag är att köpa sig ett ESDarmband för 40 spänn som man sätter i chassiet (och i armen så klart) sen så kan man ju slå av agget med strömbrytaren fast man låter nätsladden sitta kvar å därmed så har man ju konstant jord när man donar *hepp*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
jag tror inte han har gått å "laddat upp sig" extra mycket under dagen

laddaupp dig kan du göra på en sekund tex om du drar arslet över stolsdynan när du reser dig från stolen eller när du går över golvet med ditt radeon 9700 i nypan så det finns all anledning för oro.
Bara för att korten inte dör direkt så betyder det ju inte att dom inte skadats ( vi talar om ganska höga volttal här)

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på...
Lyfte inte moderkortet genom att hålla i kylflänsen... det kan verka som ett enkelt handtag, men du riskerar att krossa processorn.

Permalänk
Medlem

treeo... det beror ju på vad han haft för kläder vettu

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem

jo precis det finns ju speciella ESD kläder som gör att du i princip går runt å är jordad hela tiden ...fast det förutsätter ju att du har jordat EDSgolv.
annars så blir man alltid uppladdad mer eller mindre så fort du rör dig över huvud taget

Permalänk
Medlem

jag har mekkat i mitt chassi ett antal år nu, jag bara tar i ett element sen pillar jag. har aldrig hänt något. kommer aldrig göra heller

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Äsch, de nya nätaggen gör ju hela chassit jordat, iaf de senaste jag använt, ha i strömkabeln i agget, se till att det är urladdat och sen håll ena handen eller fingret i chassi plåten å plocka ur...

Har aldrig pajat nånting de senaste åren, aldrig pajat något när jag monterat/demonterat.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

SKaffa ett ESD-armband (finns engångs). Det är det bästa du kan göra om du är osäker.

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk
Medlem

Eeeh, jag brukar bara hållar armen på chassit, räker inte de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord

laddaupp dig kan du göra på en sekund tex om du drar arslet över stolsdynan när du reser dig från stolen eller när du går över golvet med ditt radeon 9700 i nypan så det finns all anledning för oro.
Bara för att korten inte dör direkt så betyder det ju inte att dom inte skadats ( vi talar om ganska höga volttal här)

Hehe, en dum polare sprang omkring med sitt radeon 9700 pro på sin ullmatta fram och tillbaka när han leta efter en skruvmejsel....
det funkade inte riiiktigt som det skulle efter det, vissa pixlar saknades (som blev svarta), på skärmen och alla spel hade fina feta vertikala linjer som dolde det mesta man behövde se,, mobba han rejält efter det...

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumbl3r
Eeeh, jag brukar bara hållar armen på chassit, räker inte de?

jo om du har jordat uttag, det räcker

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PromeX
Äsch, de nya nätaggen gör ju hela chassit jordat, iaf de senaste jag använt, ha i strömkabeln i agget, se till att det är urladdat och sen håll ena handen eller fingret i chassi plåten å plocka ur...

Har aldrig pajat nånting de senaste åren, aldrig pajat något när jag monterat/demonterat.

Måste sitta i ett jordat uttag isf.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.