Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, jag kommenterar inte dina första 3-4 svar eller vad det var när du pekar på att Trinity'n bara finns i 100watt TDP
Så yes!, den finns i 65watt TDP - borde den inte dra mindre ström då också, och klarar sig på 150watt agget?
I det testet som fanns här på Swec av Trinity så verkade de använda en 100watt TDP modell... Eller ??

Tack för tipset med 4-8pin adaptern & kylpasta, det hade jag helt glömt av annars.
Kylpasta kom jag på igår kväll, men det var längesedan man använde det då jag kört mycket med retail kylare de senaste 5-10 åren..

Beträffande moderkortet så;
1) Finns det inte i lager ännu, så man får vackert vänta... har inte fått något datum än heller?
2) Man får hoppas det passar, det är det enda mITX-kortet med FM2-sockel som finns på marknaden... i värsta fall får jag väl retunera det, tillsamans med CPU och minnen, och gå på Intels lösning med i3'an istället (andra kundvagnen)
3) CIR... vad står det för? ... aldrig hört talas om?
Datorn kommer förmodligen stå på hela tiden, dygnet runt, så en avstängning behövs nog inte.
Kommer köra RDP mot den från jobbet vid en krypterad tunnel, men även TeamViewer så blir det smutt från S3'an eller paddan.

CIR = Consumer Infra Red. Det är en dedikerad IRheader-port på ditt moderkort. den består av ett par pins där du ansluter ett speciellt ir-öga. Den är tätt integrerad med moderkortet då den tillåter full av/på funktionalitet.
Du kan läsa mer om CIR här: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=111310&page=3
Det är ett vanligt IR-öga med extra funktioner. Att köpa ett löst CIR-modulkit kostar apa, och är inte värt. ASRock säljer inte ens dom själv utan har en partner för detta som tar hutlöst bra betalt så dom har fått mellanfingret av mig. Ska man satsa på CIR så ska man köpa de med moderkortet och inte eftermontera det.

1 & 2) Övriga frågor får förbli just frågor. Jag har inget svar

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

I mitt fall är detta en arbetsstation/lättare spelmaskin för nostalgi, som aldrig kommer stå i en tv-bänk.
Den kommer att stå på mitt skrivbord, brevid skärmen så man har nära till frontens kontakter med USB och SD-kort.

Precis som dig slutade jag med "filmer på plast" som du så fint skrev nedan :D, både vad gäller filmer, installationer osv.
Skulle det krisa har jag en extern DVD-spelare som drivs och körs via en usb-kontakt, så man kan slänga in filerna på NAS'en och låta skivan... dö. typ. (vem vill ha en gammal drivrutin?, eller en Win7 installation från 2010 utan senaste SP?)

Streacom -chassit, vilket jag mer eller mindre bestämt att jag kommer köra på har plats för 1x2,5" (ssd) och 1x 3,5" (ssd på 3,5" bracket) så det borde vara lungt. Frågan är bara hur mycket ström en SSD drar, men det kan inte röra sig om många watt??

Jag vet att SATA 6,0 Gbit SSD'er som presterar runt 400-500mb/sekund i Raid0 är total overkill (och att då klämma ut runt 750-800mb/sek istället ), man kommer knappt märka det i vanliga applikationer, men jag vill ha mer plats än 120gb, och prisskillnaden som sagt mellan 180 och 2x120 var inte så stor som jag först trodde.

Så visst slår nörd-hjärtat extra snabbt när man tänker över den bizzarra bandbredd det handlar om på data från hårddisken.
Tror du Diablo 2 kommer ladda tillräckligt snabbt?
(Blir det denna lösning kommer jag lägga upp lite filmer när jag bootar datorn och kör vissa tester )

Hur mycket ström drar en SSD vs. Mekanisk:

Jag tycker du ska köra med 2x120GB SSD.. hastigheten och lagringskapaciteten. Se bara till att köpa något stabilt som typ Intel/Samsung. Kontrollera så du har senaste firmware innan du installerar Raid och Windows å allt bara. Så du slipper tänka på de sen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

http://osx.wdfiles.com/local--files/icon:geekbench/Geekbench....

Skulle ni som ni har sådana här system köra Geekbench www.geekbench.org och mäta ert system
(Jag försöker få lite referensramar till vad de klarar av och hur kraftfulla de faktiskt är.)

Tänk på att inte låta datorn göra något annat när ni kör testerna, samt att kör dem i 32bits version (kostar stålar annars)

Med min laptop, en MacBook Air 13" från 2011 får jag ut detta resultat, vilket jag ändå tycker är imponerade av en Core i5 low volt samt HD3000 chipset.
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/1187590
Testet är kört i 32bitar

Som lite referenser fick jobbdatorn, en HP ProBook 45xx: 1903p (innan uppgradering till Intel 330 SSD, får mäta om..)
Och min mobiltelefon, en Samsung Galaxy S3: 1721p

Kan prova i morgon. Jag sitter å lirar xcom nu. Å sen är det sängen för jobbet i morgon.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har stött på en del patrull i byggandet av min FC8 Evo-låda.

Alla grejorna har kommit fram sedan länge, så det är ju bra...

Men till att börja med använde en för grov stjärnskruvmejsel när jag skulle demontera fästet till "heatsink connector blocken". Skruvarna satt som gjutna i ett städ och jag lyckades förstöra spåren totalt på två av skruvarna. Lyckades dock få fatt på nya hos Järnia (flathuvna M3x10). Så nu har jag också införskaffat en bättre skruvmejsel för monteringen...

Nästa grej som störde monteringen var att det inte följde med skruvar för att fästa ir-ögat till fjärren. Men turligt nog fick jag med ett gäng extra skruvar till min SSD-disk som löste det problemet. Tack för det Samsung!

Men det stora problemet är att den eminenta guiden inte stämmer längre (!) sedan Streacom har bytt till sin nya PSU - Nano150 PSU,
http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
I alla fall inte om man använder ASRock Z77E-ITX, för då täcker ATX-kontakten, minnesslot nummer två. Så antingen får man nöja sig med att bara använda en minnesslot eller om man vill nyttja båda sloten så får man hitta på en annan lösning. Jag har försökt söka efter någon form av adapter till ATX-kontakten och det enda jag får träff på är förlängningskablar som den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/75788-deltaco_atx_24-...
Det borde väl inte vara några problem att använda en sådan, eller?
Men då kommer nästa farhåga - behöver jag hantera själva ATX-kontakten på något särskilt sätt i lådan, eller kan den bara ligga och skramla runt direkt på chassits golv?
Eller finns det någon annan typ av adapter som inte är en förlängningskabel - typ någon fast som bara vinklar ATX-kontakten 90 grader, men håller fast kontakten?
Någon form av omlödning eller annan lösning med att böja till ATX-kontakten själv vågar jag mig inte på...

Tacksam för stöd eller hjälp

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2451641/2012-10-23

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2406951/2012-10-11

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2405301/2012-10-10

Vad tycker ni jag skall välja? Har provat en annan tråd men det blev stiltje i den. Bry er inte om att vissa delar inte finns inne, vill bara få lite input.

Det som jag lurar mest på är vilket chassi, vill inte att det skall bli för varmt då det som jag tidigare nämnde kommer stå på längre tider. Då det kommer stå i ett skåp och inte kommer synas så mycket är ju inte silverstone chassit fel.

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av dstar:

Jag har stött på en del patrull i byggandet av min FC8 Evo-låda.

Alla grejorna har kommit fram sedan länge, så det är ju bra...

Men till att börja med använde en för grov stjärnskruvmejsel när jag skulle demontera fästet till "heatsink connector blocken". Skruvarna satt som gjutna i ett städ och jag lyckades förstöra spåren totalt på två av skruvarna. Lyckades dock få fatt på nya hos Järnia (flathuvna M3x10). Så nu har jag också införskaffat en bättre skruvmejsel för monteringen...

Nästa grej som störde monteringen var att det inte följde med skruvar för att fästa ir-ögat till fjärren. Men turligt nog fick jag med ett gäng extra skruvar till min SSD-disk som löste det problemet. Tack för det Samsung!

Men det stora problemet är att den eminenta guiden inte stämmer längre (!) sedan Streacom har bytt till sin nya PSU - Nano150 PSU,
http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
I alla fall inte om man använder ASRock Z77E-ITX, för då täcker ATX-kontakten, minnesslot nummer två. Så antingen får man nöja sig med att bara använda en minnesslot eller om man vill nyttja båda sloten så får man hitta på en annan lösning. Jag har försökt söka efter någon form av adapter till ATX-kontakten och det enda jag får träff på är förlängningskablar som den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/75788-deltaco_atx_24-...
Det borde väl inte vara några problem att använda en sådan, eller?
Men då kommer nästa farhåga - behöver jag hantera själva ATX-kontakten på något särskilt sätt i lådan, eller kan den bara ligga och skramla runt direkt på chassits golv?
Eller finns det någon annan typ av adapter som inte är en förlängningskabel - typ någon fast som bara vinklar ATX-kontakten 90 grader, men håller fast kontakten?
Någon form av omlödning eller annan lösning med att böja till ATX-kontakten själv vågar jag mig inte på...

Tacksam för stöd eller hjälp

Kan du inte ta en bild på "problemet" med minnena så man ser? Om det är svårt försök ta flera bilder. Jag hade inte såna problem alls med mitt bygg. Jobbigt att höra att skruvarna saknades för dig också. För mig ingick skruvar för IR-ögat med chassit. Undra om det är mer saker som är ändrade med Evo lådan...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2451641/2012-10-23

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2406951/2012-10-11

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2405301/2012-10-10

Vad tycker ni jag skall välja? Har provat en annan tråd men det blev stiltje i den. Bry er inte om att vissa delar inte finns inne, vill bara få lite input.

Det som jag lurar mest på är vilket chassi, vill inte att det skall bli för varmt då det som jag tidigare nämnde kommer stå på längre tider. Då det kommer stå i ett skåp och inte kommer synas så mycket är ju inte silverstone chassit fel.

Mvh

Om du ska placera datorn inne i ett stängt skåp så skulle jag inte välja en passivtskyld dator. Det finns liksom ingen större mening. Ett par fläktar på lågt varv kommer du inte störas av ändå skulle jag gissa. Sedan är jag osäker på om inte värmen i skåpet kan påverka en passivtkyld dator så till den följd att de hänger sig. Iofs så har du valt I3 3225, den är bara 55watt TDP så de borde inte vara några problem. Så länge luften inne i skåpet är lägre än chassit's flens så.. Fast de är just detta jag är osäker på.

Kanske vet någon annan mer om just detta än mig. Min låda står nämligen fritt och har gott om 21c luft runt sig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dstar:

Jag har försökt söka efter någon form av adapter till ATX-kontakten och det enda jag får träff på är förlängningskablar som den här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/75788-deltaco_atx_24-...
Det borde väl inte vara några problem att använda en sådan, eller?

Men då kommer nästa farhåga - behöver jag hantera själva ATX-kontakten på något särskilt sätt i lådan, eller kan den bara ligga och skramla runt direkt på chassits golv?

Den kabeln du länkar till här, kommer att fungera utan problem, jag fattar precis vad du menar.
Det enda negativa är att det blir just lite mer kablage i lådan, men det kanske finns "gott om plats" runt om?

Gällande fråga 2, att om du kör på denna lösning så kommer PicoPSU't (själva ATX-kontakten som du kallar den) att ligga löst, och det är inte bra. Men framförallt att den ligger oisolerad, kontakter och lödpunkter mot ren metall är förenat med stor fara för kortis / elbrand. :cry:

För att fixa detta kan du enkelt klippa en bit tjockare papper, eller tunn kartong så det passar runt själva kretskortet på PicoPSU't, och sedan tejpa ihop det med eltejp. Vill du sedan fästa detta mot något med en stripe, så go ahead - men bara det inte ligger i vägen, kan det hänga/ligga fritt.

För att du skall förstå vad men menar med isoleringen, kolla här;
Detta har med ett kretskort till Xbox360 att göra, med är exakt samma princip

Kretskortet uppe i blått täcks alltså av den svarta pappbiten längst ner, och sedan tejpas kanterna för.
Detta förhindrar kortslutning eller störning av metall/lödpunkter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kan du inte ta en bild på "problemet" med minnena så man ser? Om det är svårt försök ta flera bilder. Jag hade inte såna problem alls med mitt bygg. Jobbigt att höra att skruvarna saknades för dig också. För mig ingick skruvar för IR-ögat med chassit. Undra om det är mer saker som är ändrade med Evo lådan...

Hej, postar två bilder på hur det ser ut i min låda

Jag införskaffade förlängningskabeln på Webbhallen idag och skall se vad jag kan åstadkomma med lite buntband - om det kan bli lite stuns på monteringen.

---
För att förtydliga - jag har inte tryckt i kontakten fullt på bilderna ovan, för det var så drygt att få loss den igen, men hur den sitter i vägen för minnessloten framgår nog ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Den kabeln du länkar till här, kommer att fungera utan problem, jag fattar precis vad du menar.
Det enda negativa är att det blir just lite mer kablage i lådan, men det kanske finns "gott om plats" runt om?

Gällande fråga 2, att om du kör på denna lösning så kommer PicoPSU't (själva ATX-kontakten som du kallar den) att ligga löst, och det är inte bra. Men framförallt att den ligger oisolerad, kontakter och lödpunkter mot ren metall är förenat med stor fara för kortis / elbrand. :cry:

För att fixa detta kan du enkelt klippa en bit tjockare papper, eller tunn kartong så det passar runt själva kretskortet på PicoPSU't, och sedan tejpa ihop det med eltejp. Vill du sedan fästa detta mot något med en stripe, så go ahead - men bara det inte ligger i vägen, kan det hänga/ligga fritt.

Tack för förtydligandet och tipset. Det skall som du skriver inte vara några problem att få plats med det extra kablaget. Och jag skall testa och se om jag kan komprimera sladdhärvan med lite buntband...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dstar:

Tack för förtydligandet och tipset. Det skall som du skriver inte vara några problem att få plats med det extra kablaget. Och jag skall testa och se om jag kan komprimera sladdhärvan med lite buntband...

Det var så lite, bara glad att kunna hjälpa till!
Riktigt bra att du la upp bilder på ditt problem med det nya Streacom PicoPSU't!, det visar ett klart problem.

Jag är i köpartagen också vad gäller en modd av denna lösning, men kommer köra på AMD's plattform, och är nu PicoPSU't större... måste jag alternativt ha samma lösning som du tänker göra nu, med en förlängning av ATX-kablaget. Att Det sticker ut och täcker en minnesplats, är för mig, oacceptabelt.

Du kan väl återkoppla efter du löst det och säga (gärna visa också) hur du gjort?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

3TB Western Digital Caviar Green 1 232 kr 2 st 2 464 kr
A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB 829 kr 1 st 829 kr
be quiet! Straight Power E9 400W 80+ Gold 651 kr 1 st 651 kr
Fractal Design Node 605 1 409 kr 1 st 1 409 kr
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 890 kr 1 st 1 890 kr
Optiarc AD-7800H Slim SATA, Svart, Slot-in, OEM 378 kr 1 st 378 kr
Rapoo E2700 Wireless Keyboard Touchpad Black 499 kr 1 st 499 kr
USB 2.0 förlängningskabel A ha-A ho Svart 5m 99 kr 1 st 99 kr
Noctua NH-U9B SE2 429 kr 1 st 429 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 353 kr 1 st 353 kr
Asus P8Z77-M PRO 1 190 kr 1 st 1 190 kr
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Silver 2 349 kr 1 st 2 349 kr

Summa: 12500

Kommer kolla film och spela harpan på den, hoppas prollen duger haha

PS: Ja, paketet är beställt.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

3TB Western Digital Caviar Green 1 232 kr 2 st 2 464 kr
A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB 829 kr 1 st 829 kr
be quiet! Straight Power E9 400W 80+ Gold 651 kr 1 st 651 kr
Fractal Design Node 605 1 409 kr 1 st 1 409 kr
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 890 kr 1 st 1 890 kr
Optiarc AD-7800H Slim SATA, Svart, Slot-in, OEM 378 kr 1 st 378 kr
Rapoo E2700 Wireless Keyboard Touchpad Black 499 kr 1 st 499 kr
USB 2.0 förlängningskabel A ha-A ho Svart 5m 99 kr 1 st 99 kr
Noctua NH-U9B SE2 429 kr 1 st 429 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 353 kr 1 st 353 kr
Asus P8Z77-M PRO 1 190 kr 1 st 1 190 kr
Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Silver 2 349 kr 1 st 2 349 kr

Summa: 12500

Kommer kolla film och spela harpan på den, hoppas prollen duger haha

PS: Ja, paketet är beställt.

Det är säkert ett riktigt fint paket fast de har inte så mycket med topic att göra. Vi snackar ljudlösa HTPC-burkar här inne.
Du har inte valt någon Windows licens eller Kylpasta för processorn

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Moderkort

Tjenare!

Grym tråd, håller på med ett projekt i exakt samma stuk och din tråd har verkligen hjälpt mig radx

Jag var bekymrad över värmeutvecklingen på processorn och utsidan av chassit då all värme ventileras genom den externa kylflänsen, men efter att sett samtligas resultat är jag mycket mer bekväm med att bygga min egen rigg

Jag lider med dstar för problemet han råkade ut för, personligen hade jag svurit högt och länge. Jag hoppas du lyckades lösa det iaf.

Personligen känner jag att det inte är helt optimalt att klä in 24-pins kontakten och tillhörande kretskort i papp. Finns det någon nackdel med att göra det, finns det några risker för brand?

Jag har letat ett par dagar efter alternativa moderkort, som har en 24-pins kontakt placerad så att den:

1) inte är i vägen för heatpipe:sen som kommer fästas på chassits insida
2) är tillräckligt långt placerad från RAM portarna så att inte transistorerna på nätaggregatets kretskort täcker den ena porten och därmed gör den obrukbar.

Jag har dock bara hittat två moderkort som kan passa detta syfte:

Asus P8H77-I: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1187795
Gigabyte GA-H61N-D2V: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243621

Radx, och övriga som har monterat ihop liknande riggar med detta chassit, ser ni några problem med att använda något av dessa två kort?

Tack igen för en grym tråd!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte att det var dags för en liten uppdatering!

Jag har sedan några dagar beställt rätt FC8 chassi i silver, de vart nedsatt pris på dem och tydligen är alla FC8or utgående, för den "förbättrade" versionen FC8 Evo.

Men jag gillar den första versionen bättre.
Sedan beställde jag även ett Node 304 chassi och tänkte återuppliva min gamla atom burk som enklare NAS. (Tack radx för tipset)

Och idag fick jag i princip beställt alla delar till den nya, ljudlösa burken med passiv kylning, baserad på AMD:S nya FM2 sockel "Trinity".
Dustinhome har weekend rush denna helgen, med vissa riktigt bra fynd!
Jag fick bland annat köpt min SSD där, en OCZ Vertex 4 på 256gb. Riktigt högpresterande disk! (Bli alltså ingen Raid 0 med 2st Intel 330 diskar...)
Fick även köpt 4->8 pin adapter, kylpasta och CPU'n AMD:s A8 5500 med 65w TDP.
Även ram-minnen är fixade, 2st 4GB Kingston Hyper Predator på 2400mhz... så GPU-delen i plösningen lär må bra! (Även om AMD bara specar Trinity till 1833mhz, så kan den ju gå högre...)

Är dock lite osäker på att minnena får plats, de är INTE LowProfile minnen... ganska höga.
Vad tror ni?
Skall jag ändra min order innan den skickas?, eller hur mycket plats är det för i FC8 chassit?, tänker på höjden från minnesplatsen till högsta "tak" eller del som tar emot.

Annars är det bara kmoderkortet jag väntar på!, den nätbutik som snabbast får in det, köper jag det från. Allt är så nära nu!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag har läst en del om FC8 modellen senaste veckorna och hade jag varit du hade jag definitivt satsat mina pengar på low profile minnen för att vara säker på att dom får plats. Har för mig jag läste på annat håll att det kunde bli problem att få plats med högre minnen.

Kolla bilderna i första sidan som Radx la ut, det är lite svårt att se från den vinkeln men det ser ut som att hans minnen nätt och jämnt får plats under 3.5" korgen. Så ja, avbeställ dom och dra iväg en extra beställning på low profile minnen tycker jag!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av bockbertil:

Jag har läst en del om FC8 modellen senaste veckorna och hade jag varit du hade jag definitivt satsat mina pengar på low profile minnen för att vara säker på att dom får plats. Har för mig jag läste på annat håll att det kunde bli problem att få plats med högre minnen.

Kolla bilderna i första sidan som Radx la ut, det är lite svårt att se från den vinkeln men det ser ut som att hans minnen nätt och jämnt får plats under 3.5" korgen. Så ja, avbeställ dom och dra iväg en extra beställning på low profile minnen tycker jag!

Jag tänkte på samma igår kväll, och imorse (tidigt uppe med sonen...) så gjorde jag lite forskning via andra riggar byggda på samma chassi.
Precis som du säger blir det oerhört svårt att få in något än LP minnen, något jag iofs hade i tankarna, men det vart såpass bra pris på HyperX Predator (330kr) för såpass snabba minnen, att köptarmen låg framför huvudet.
ser om kan byta minnen direkt hos Dustin, annars blir det att avbeställa helt och köra på ett par GSkill jag hittade hos Inet.

Tack för din input!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Till alla er som bygger Intel-baserade riggar, varför har ni kört med de dyra ~1500kr moderkortet från Asrock?
Vad är det som skiljer det och ASROCK H77M-ITX förutom just H77 chipset?

.. och vad är skillnaden på H77 mot Z77?

Jag frågar då nya FM2'an verkar svår och få tag på vad gäller moderkort, och kanske, om jag får vänta för länge - kommer gå på Intels lösning istället.
Förstår bara inte varför moderkortet som nämnts, ASROCK Z77E ITX är såpass dyrt som det är?

Tack för er input.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Till alla er som bygger Intel-baserade riggar, varför har ni kört med de dyra ~1500kr moderkortet från Asrock?
Vad är det som skiljer det och ASROCK H77M-ITX förutom just H77 chipset?

.. och vad är skillnaden på H77 mot Z77?

Jag frågar då nya FM2'an verkar svår och få tag på vad gäller moderkort, och kanske, om jag får vänta för länge - kommer gå på Intels lösning istället.
Förstår bara inte varför moderkortet som nämnts, ASROCK Z77E ITX är såpass dyrt som det är?

Tack för er input.

Google är din kompis
http://www.pugetsystems.com/blog/2012/04/12/z68-z77-and-h77-w...

Ingen jätte skillnad. Jag själv valde Z77 för de va de nyaste och jag ville ha det bästa helt enkelt. Dels för i fall jag kommer uppgradera processorn så kanske jag slipper byta moderkort. Önsketänkande jag vet! Men de va iaf tanken jag hade då jag köpte. Sedan gillade jag AsRocks moderkort då det även hade integrerat N-wifi och Blåtand och allt lull lull i fall jag ska köra burken trådlöst någon gång. Men i de stora hela så har du rätt. Det är ett par hundra lappar man bränt i onödan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bockbertil:

Tjenare!

Grym tråd, håller på med ett projekt i exakt samma stuk och din tråd har verkligen hjälpt mig radx

Jag var bekymrad över värmeutvecklingen på processorn och utsidan av chassit då all värme ventileras genom den externa kylflänsen, men efter att sett samtligas resultat är jag mycket mer bekväm med att bygga min egen rigg

Jag lider med dstar för problemet han råkade ut för, personligen hade jag svurit högt och länge. Jag hoppas du lyckades lösa det iaf.

Personligen känner jag att det inte är helt optimalt att klä in 24-pins kontakten och tillhörande kretskort i papp. Finns det någon nackdel med att göra det, finns det några risker för brand?

Jag har letat ett par dagar efter alternativa moderkort, som har en 24-pins kontakt placerad så att den:

1) inte är i vägen för heatpipe:sen som kommer fästas på chassits insida
2) är tillräckligt långt placerad från RAM portarna så att inte transistorerna på nätaggregatets kretskort täcker den ena porten och därmed gör den obrukbar.

Jag har dock bara hittat två moderkort som kan passa detta syfte:

Asus P8H77-I: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1187795
Gigabyte GA-H61N-D2V: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243621

Radx, och övriga som har monterat ihop liknande riggar med detta chassit, ser ni några problem med att använda något av dessa två kort?

Tack igen för en grym tråd!

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av just dom moderkortna. Jag gjorde så bra research jag bara kunde innan jag beställde mina prylar. Men det var lite av en vild chansning. Man kan aldrig vara helt hundra. Jag tror att om du köper prylarna av en seriös återförsäljare som typ Inet så är det inga problem att få lämna tillbaka moderkortet om du bara är försiktig och i princip kan packa ihop grejerna så de ser nytt och orört ut för nästa kund. Detta betyder du ska INTE spräcka plastpåsar med USB-kablar osv.. testa bara moderkortet med alla klisterlappar och julgransbelysningar på och kontrollera så de passar och sedan sliter du i sär alla påsar osv.. Jag har alltid fått bra behandling och bemötande av Inet när de varit problem av detta slaget i alla fall. Det är det enda tips jag kan ge dig. Förutom att fråga Inet själv om de vet om sakerna får plats. Dom säljer ju ändå chassit och moderkorten.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Google är din kompis
http://www.pugetsystems.com/blog/2012/04/12/z68-z77-and-h77-w...

Ingen jätte skillnad. Jag själv valde Z77 för de va de nyaste och jag ville ha det bästa helt enkelt. Dels för i fall jag kommer uppgradera processorn så kanske jag slipper byta moderkort. Önsketänkande jag vet! Men de va iaf tanken jag hade då jag köpte. Sedan gillade jag AsRocks moderkort då det även hade integrerat N-wifi och Blåtand och allt lull lull i fall jag ska köra burken trådlöst någon gång. Men i de stora hela så har du rätt. Det är ett par hundra lappar man bränt i onödan.

Börjar luta mer och mer åt Intel hållet igen... Plattformen för AMD-lösningen är ännu inte så testad som jag ev. känner att den skulle behöva vara, och det är, som sades tidigare i tråden - inte sååå stor skillnad mellan HD4000 och AMD 74xx/75xx chipset när det kommer till grafik.

Min fråga här då, jag har alltid tyckt att Core i3 hör till det lägre segmentet och är "långsamma" cpu'er om man jämnför med storebror i5 och pappa i7, men när det kommer till grafiken, alltså där HD4000 kommer nyttjas till det allra mesta, och själva "raw cpu power" spelar mindre roll.
Är det någon skillnad på att ha en i3'a, i5'a eller i7'a då?
Alltså accelereras kretsen av att ha en snabb CPU i backend, eller är det bara något jag fått om bakfoten?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Efter mycket läsande igår kväll och nu under förmiddagen, beslutade jag mig för att köra på Intel's spår iaf.
Detta blev resultatet;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2469376/core-i3-hd4000-gigab...

Jag satsar på ett H77 chipset eftersom jag ändå inte kommer nyttja de funktioner som Z77 medför.
Drar hellre ner 2-3st usb portar för dubbla HDMI, dubbla gb nics och lite annat gott.
Och precis som du sa radx, så kan det vara bra med Wifi... man vet inte om man kanske vill sätta datorn någon annanstans?

Man skall nog inte snåla med moderkortet, eftersom man vet inte hur ens krav och behov ser ut om 2år..

Nu håller vi tummarna och väntar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Efter mycket läsande igår kväll och nu under förmiddagen, beslutade jag mig för att köra på Intel's spår iaf.
Detta blev resultatet;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2469376/core-i3-hd4000-gigab...

Jag satsar på ett H77 chipset eftersom jag ändå inte kommer nyttja de funktioner som Z77 medför.
Drar hellre ner 2-3st usb portar för dubbla HDMI, dubbla gb nics och lite annat gott.
Och precis som du sa radx, så kan det vara bra med Wifi... man vet inte om man kanske vill sätta datorn någon annanstans?

Man skall nog inte snåla med moderkortet, eftersom man vet inte hur ens krav och behov ser ut om 2år..

Nu håller vi tummarna och väntar!

Jag tror du kommer bli nöjd! Du frågade igår om processorer och så, i3 vs i5 vs i7. Min erfarenhet är att det är bara vid flertrådade applikationer som är speciellt anpassade för flertrådat som du märker någon större skillnad. Sure en i7 har säkert högre IPC än vad en i3:a har pga sin annorlunda arkitektur (jag gissar här nu) men jag tror som sagt du bara kommer märka av detta i applikationer är speciellt utvecklade just för flertrådade processorer. Många spel och program är anpassade idag men endast i tyngre saker märks det tydligt när man kliver över ifrån 2 till 4 trådar.

Om man tittar på film så finns det inget filmformat som en normal användare tittar på som kan få den processorn som du har valt att ens bli svettig. Och om man tittar på kontorsändamål så lär den inte ens belastas de minsta. Surfning och Office rullar på som smör på min rigg. Kontorsapplikationer trivs bäst med lagom med RAM och SSD. SSD i synnerhet är det som ökar den uppleva prestandan mest. Sedan har den processorn du valt 3,3ghz, de är ändå förhållandevis rätt högt läge iaf om man jämför med de andra i5 som ligger å puttrar runt 2,6-2,8gb. Dom skulle ju rent tekniskt prestera sämre i äldre applikationer än vad denna i3 du har valt kommer nu göra.

Så med allt detta sagt så tror jag inte du blir missnöjd så länge du har åtminstone 8GB ram en SSD och ditt H77 med i3 processorn. Lycka till med bygget. Hör gärna av dig efter du fått grejerna. Ska bli intressant att höra hur du upplever allt. Å glöm inte kylpastan!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

För att koppla in denna SONY BC-5600S BLU-RAY LÄSARE & DVD-BRÄNNARE, SLIM, SLOT-IN, SATA så behöver man sata-adaptern SLIMLINE SATA FÖR TEX SLIMLINE DVD, STRÖM+DATA 0.5M, och Streacom ST-NANO150, 150W verkar inte ha 4-pin molex till detta? (nano150 tillverkarens hemsida)
Hur löser man detta?

Edit: Googlade och på DENNA sidan så säger den att NANO har 1x 4-Pin Molex. Kan man lita på detta? Det står ju inte på tillverkarens hemsida?

Edit2: Kan det vara så att dem menar IDE=Molex. Jag satt ju å tänkte på den stora IDE-sladden(PATA) *facepalm*

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@4.5GHz, Noctua NH-D14, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB G1, Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, FSP Aurum 750W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throllo:

För att koppla in denna SONY BC-5600S BLU-RAY LÄSARE & DVD-BRÄNNARE, SLIM, SLOT-IN, SATA så behöver man sata-adaptern SLIMLINE SATA FÖR TEX SLIMLINE DVD, STRÖM+DATA 0.5M, och Streacom ST-NANO150, 150W verkar inte ha 4-pin molex till detta? (nano150 tillverkarens hemsida)
Hur löser man detta?

Edit: Googlade och på DENNA sidan så säger den att NANO har 1x 4-Pin Molex. Kan man lita på detta? Det står ju inte på tillverkarens hemsida?

Edit2: Kan det vara så att dem menar IDE=Molex. Jag satt ju å tänkte på den stora IDE-sladden(PATA) *facepalm*

Detta är ett molex kontakt:

Mitt nätagg har iaf en sådan kontakt. Jag använder den dock inte. Jag har dock inte det nya nätagget NANO utan den gamla och om du kollar här så ser du en bild på kablarna som hänger med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124746. NANO bör väl ha en vanlig molex också.
enligt Streacoms sida:
http://www.streacom.com/products/nano150-psu/

Så har den:
Nano150 Output Connectors: 1 x 24PIN ATX, 2 x SATA, 1 x IDE, 1 x 4PIN CPU

IDE = Molex. Så de är ju inga problem då.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Så har den:
Nano150 Output Connectors: 1 x 24PIN ATX, 2 x SATA, 1 x IDE, 1 x 4PIN CPU
IDE = Molex. Så de är ju inga problem då.

Jag har inte hämtat ut mitt kitt ännu, så jag kan inte kolla själv, men håller med Radx.
IDE = Molex och jag ser det föga troligt att de inte skulle ha med minst 1st sådan kontakt, då den är mer standard än vad SATA kontakterna är...

Kollade runt på Google Bilder och fann detta;
http://avsstore.fi/en/power-supplies/237-streacom-st-150p-150...

Samt att detta är en bild utav hur det nya agget ser ut;

Så där ser du kontakten, Molex finns 1st.
Inga problem med andra ord! go-go-go!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Efter mycket läsande igår kväll och nu under förmiddagen, beslutade jag mig för att köra på Intel's spår iaf.
Detta blev resultatet;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2469376/core-i3-hd4000-gigab...

Jag satsar på ett H77 chipset eftersom jag ändå inte kommer nyttja de funktioner som Z77 medför.
Drar hellre ner 2-3st usb portar för dubbla HDMI, dubbla gb nics och lite annat gott.
Och precis som du sa radx, så kan det vara bra med Wifi... man vet inte om man kanske vill sätta datorn någon annanstans?

Man skall nog inte snåla med moderkortet, eftersom man vet inte hur ens krav och behov ser ut om 2år..

Nu håller vi tummarna och väntar!

Jag funderar på att bygga med samma moderkort men med EVO modellen av lådan.

Meddela gärna hur bygget går. Jag är framförallt intresserad av att veta hur det går med 24pins kontakten och heatpipsen.
Jag hade inte tänkt använda streacoms nano psu utan en mini-box picoPSU eftersom jag fått för mig att de är bättre. Men jag är lite orolig att den inte får plats med detta moderkort utan en förlängningskabel.
Ta gärna en bild från den öppna sidan så man ser hur högt nano psu:n går.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnzered:

Jag funderar på att bygga med samma moderkort men med EVO modellen av lådan.

Meddela gärna hur bygget går. Jag är framförallt intresserad av att veta hur det går med 24pins kontakten och heatpipsen.
Jag hade inte tänkt använda streacoms nano psu utan en mini-box picoPSU eftersom jag fått för mig att de är bättre. Men jag är lite orolig att den inte får plats med detta moderkort utan en förlängningskabel.
Ta gärna en bild från den öppna sidan så man ser hur högt nano psu:n går.

Detta är något jag haft med i beräkningen, och om det skulle passa, så är det med oerhört små marginaler.
Men jag har safe'at och köpt med en 15cm förlängskabel om det inte skulle funka med heatpipesen.

Jag har tyvärr inte kommit igång med bygget ännu, då jag är småbarnsförälder och tyvärr har lite begränsat med tid.
Planen är att få igång allting i helgen, så lite bilder och dyligt kommer då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hann faktiskt bygga lite idag på lunchen, och såhär ser det ut;

Länk till bilderna: https://www.dropbox.com/sh/bqw5sjrf5xgapp9/um5gMx9x_V#/

Har bara satt in moderkortet i lådan, med CPU'n under kylarblocket och fäst moderkortet.
Anyways, det är en väldigt tight fit, när det kommer till PicoPSU't - men det finns ändå "gott om utrymme".
Det är ingen risk för att det kommer klämmas, böjas eller stöta ihop med andra komponenter.

När det kommer till kylarblocket, är åter igen detta är en väldigt stram montering.
Det är inga stora millimeter-antal man spelar med, mycket pga. de kondensatorer som används på moderkortet sticker upp ovanför sockeln, men vid närmare anblick så ser man att de inte stöter i, utan blocket har en nedsänkt kvadratisk del som gör perfekt kontakt med CPU'n.

Det är den rapport jag kan avlägga just nu, skall försöka sätta igång systemet imorgon och kan då återkomma med fler bilder och kanske lite test-data.
Om inte annat så kommer det mer info efter helgen, när den har fått betjäna lite färg

Bilderna är tagna med min Samsung Galaxy S3

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har tyvärr inte kommit igång med bygget ännu, då jag är småbarnsförälder och tyvärr har lite begränsat med tid.
Planen är att få igång allting i helgen, så lite bilder och dyligt kommer då.

Absolut, ta ingen stress över dehär. Du delar med dig av vad du kan när/om du kan. Men du ska veta att allt du delar med dig verkligen uppskattas.
Bilderna du lade upp igår gjorde verkligen kvällen mycket bättre efter en skitdag på jobbet.

Från bilderna ser man ju att det gick vägen med Streacom's NanoPSU. Du har ju använt den äldre FC8 modellen och inte EVO som har två heatpipes till vardera sida. Det kan ju hända att det blir problem med den nedre heatpipen på EVO, kanske man kunde göra något i stil med dehär:
http://www.mce-community.de/forum/index.php/topic/51124-passives-mini-itx-ivy-bridge-system-auf-basis-streacom-fc8-asrock-h67m/

Han har visserligen den nya EVO modellen men istället Streacom's äldre picoPSU som är lite högre. Men ja antar att värmen leds bort tilllräckligt bra även med tre heatpipes.

En till fråga hur ser moderkortet ut på baksidan? Är det några problem med brickorna som skall sättas fast där?

Lycka till med resten av bygget!