Ni med iPhone 5 i handen...!

Permalänk
Medlem

Ni med iPhone 5 i handen...!

Hej, jag skulle vilja att de som har, inte som kommer att skaffa utan som sitter med en iPhone 5 i handen ger lite kommentarer va ni tycker. Om de inte är tydligt nog så ber jag alla som inte har en iPhone 5 att hålla sig borta från att skriva här:)

Jag köpte min iPhone 5 i en teliabutik i morse. En svart 16GB blev de. Första intrycket var/är att va lätt den är, inte för lätt vilket jag va orolig för men inte långt därifrån, gillar inte mobiler som är för lätta, känns lite leksak då. Just utseendemässigt är den riktigt snygg och känns bra i handen.

När jag klämt och känt så gjorde jag en återskapning från en säkerhetskopia via iCloud. Första gången jag använde iCloud till detta men sjukt smidigt. Allt ser likadant ut på min nya telefon, appar ligger på samma ställa, inställningar är samma, precis allt!

De sista jag har att säga är att den känns riktigt snabb, inte för att 4an är slö men allt känns betydligt mer på hugget på 5an.

Kan också säga att efter 2år med iPhone och iOS så va jag lite sugen att testa Android. Men tyvärr så är ju alla androidmobiler i toppskiktet så stora så fick bli en iPhone igen då jag tycker att mer än 4" blir för stort. Tyckte inte att 3.5" va litet heller. Så den utvecklingen med större och större skärmar/mobiler gillar jag personligen inte.

Skulle vara kul och läsa va ni andra tycker om eran 5a så skriv era åsikter, positivt som negativt.

Permalänk
Medlem

Har du märkt av de fabrikationsfel som rapporterats om i media? Dvs repor på den svarta modelen, ljusläckage och lila-aktiga bilder?

Permalänk
Medlem

Håller min i handen och håller med TS i allt väsentligt helt enkelt.

Var förvånad över hur tunn och smidig den känns, känns onekligen mindre än min 4S trots att den ju blivit lite längre, skärmens storlek har ju ökat mer än längden på telefonen, vilket jag ser som mkt positivt.

Gillar inte heller tanken att det går mot större och större, såsom konkurreande märken med 4" skärm. Det är ju inte en TV-apparat vi pratar om utan en MOBIL telefon...

Köpte en vit och den är precis så snygg som den ser ut på bilderna om inte bättre

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Är de några fler som fått sin 5a ännu eller?;)

Permalänk
Medlem

Jag har haft min ett tag nu. Är grymt nöjd med den, snabb som attans i allt man gör och en fröjd för ögat och handen (kvalitekänslan) enligt mig.

Var först lite fundersam över proportionerna på den jämfört med 4:an först, tyckte den såg lite långsmal ut och att den var lite väl lätt. Men nu i helgen när jag skulle fippla lite med min gamla 4:a så kändes den tung, kort och knubbig. Man vänjer sig fort

Gillar verkligen den nya skärmen! Spelar mycket på mina iOS-enheter och hade nästan helt gått över till att spela på iPad innan jag fick 5:an men nu är det istället den som går varm med Infinity Blade 2, True Skate (ny favorit!), He-man, Walking Dead m.fl De flyter som smör på 5:an! Irriterande bara att Epic inte uppdaterat IB2 för att stödja 5:an större skärm än :/

Det enda negativa är ju att iOS 6 var en besvikelse med så få förbättringar jämfört med iOS 5 men det visste jag ju redan innan jag köpte den.

Men jag är hur som helst mycket nöjd med mitt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Är de några fler som fått sin 5a ännu eller?;)

fick min på lanseringsdagen i SE.

Bytte upp mig från en 3GS - allt fungerar typ.

Har haft problem med kameran och blixten - ibland underxponerar den grovt och det enda som hjälper är en omstarta av tfn. vet inte varför det blir så.
Inga repor på min när jag fick den.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Ip5 i en månad nu lite drygt. Jag är nöjd, dock lite ovan då detta är min första iphone, kört android innan och bytte upp mig från en HTC sensation. Kvalitetskänslan när man håller i telefonerna är otroligt stor skillnad, den gamla känns plastig typ, svårt att förklara. Jag stör mig bara på en sak med min iPhone 5, och det är att alla appar inte är uppdaterade till den större skärmen, vilket resulterar i två svarta sträck uppe och nere. Detta är fortfarande ett problem i appar som Spotify, Whats app, och ett antal andra appar. Måste säga att det irriterar mig, annars är jag nöjd! Sedan är ju iTunes ingen hit.. men det använder jag inte så mycket då jag kör all min musik via spotify. Den automatiska ljusstyrkan på skärmen fungerar förvånande bra!

Permalänk
Medlem

Fick min måndagen efter releasedagen. Hade dålig batteritid som fan första dagen men sen vaknade batteriet till och nu är det riktigt bra. Uppgraderade från en 3GS och det är en enorm skillnad i hastighet.
Inte en enda repa hittills och då har jag ändå tappat den i golvet hemma en gång. Det blev däremot ett hack i golvet.
Iphone 5 är byggd som en jävla tank.

Helt problemfritt är det dock inte. Wifin är slö och att när den tappar mobilnät så får jag inte tillbaka det utan måste slå på flightmode och sen slå av det igen. Hoppas att det är mjukvarufel. Blir det inte bättre i nästa version av ios så får jag väl lämna in den.

Permalänk
Medlem

Jag vill så gärna vara nöjd med min svarta IP5 men det är är inte lätt Den första kunde inte få tillbaka nätet av sig själv alla gånger, var också tvungen att dra på flightmode för att den skulle hitta nät igen. Sen verkar det som att ibland när det står att den har nät så fungerar det väldigt dåligt. Bredbandkollen timar ut och jag kan knappt kolla mail osv.
Tre sa att det är ett vanligt fel på iphone 5 så jag fick en ny. Det verkar dessvärre som det är samma problem på den nya telefonen. Ska in till tre och prata med dem igen idag. Annars är jag väldigt nöjd men telefonen, hoppas bara att jag kan få en som fungerar.
Däremot har jag inte haft några problem med repor eller liknande.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

fick min på lanseringsdagen i SE.

Bytte upp mig från en 3GS - allt fungerar typ.

Har haft problem med kameran och blixten - ibland underxponerar den grovt och det enda som hjälper är en omstarta av tfn. vet inte varför det blir så.
Inga repor på min när jag fick den.

Det enda problem jag råkat ut för är kamerabuggen där blixten slocknar precis innan bilden tas.
Detta åtgärdas genom att stänga av platstjänster för kameraappen.

Permalänk
Medlem

Haft min sen lanseringsdagen med. Hade en 4 innan och skillnaden var markant. Vikten känner man av men bäst av allt om man går till utformningen av den är att dom kanterna som glaset på 4/4S gav försvann det gör att den ligger mycket bättre i handen. Prestandan är ju helt makalös mot min gamla 4 samt att skärmen känns mycket mer klar och färger känns naturligare. När man jämför känns det lite som om 4 an hade ett display skydd. Jag hade inga scuffs eller liknande. Den har tyvärr fått bekanta sig med golvet ett par gånger redan pga av klantiga rörelser men inte så mycket som en skråma har uppstått. Den förlängda skärmen är väldigt positiv när man surfar annars så kan det kvitta. Batteritiden tycker jag är bättre och jag har inte haft några so helst problem med Wi-Fi. På täcknings fronten anser jag det ha blivit lite bättre färre samtal som klipper och 3G surfandet har blivit bra mycket snabbare. Mitt abonnemang har en 10mb/s spärr men när jag har god täckning ligger jag oftast runt 7-10 mb ner vilket är snabbare än mitt strulande ADSL hemma. iOS 6 kunde varit bättre men det kommer det alla gånger bli. Telefonen i sig har prestanda i att kunna hantera mycket mer så det känns tryggt. Till skillnad från många så ser jag snarare avsaknaden av NFC och trådlös laddning som något positivt. NFC på grund av att vi är som samhälle inte i närheten av att ha någon större nytta av det än. Trådlös laddning för att det hade alla gånger påverkat formen på telefonen och nog för att man inte "dockar" en sladd men den måste ändå ligga på specifik plats så jobbigt är det inte att det är oumbärligt att inte ha det. Jag tycker inte heller att en bättre kamera är på nåt sätt nödvändigt om det resulterar i mer vikt eller tjockare telefon. Iphone 5 tar mer än väl godkända bilder i min mening för att vara det den är en TELEFON. Vill man ta proffsbilder köper man en systemkamera.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Jag vill så gärna vara nöjd med min svarta IP5 men det är är inte lätt Den första kunde inte få tillbaka nätet av sig själv alla gånger, var också tvungen att dra på flightmode för att den skulle hitta nät igen. Sen verkar det som att ibland när det står att den har nät så fungerar det väldigt dåligt. Bredbandkollen timar ut och jag kan knappt kolla mail osv.
Tre sa att det är ett vanligt fel på iphone 5 så jag fick en ny. Det verkar dessvärre som det är samma problem på den nya telefonen. Ska in till tre och prata med dem igen idag. Annars är jag väldigt nöjd men telefonen, hoppas bara att jag kan få en som fungerar.
Däremot har jag inte haft några problem med repor eller liknande.

Är det när du kör bredbandskollen via 3G eller via Wi-Fi ? Om det är vid 3G så ligger nog lika mycket på operatören som på telefonen. Samtliga operatörer i dag lider av svåra överbelastningar på sina nät fastän dom blundar för det eller snarare skiter i det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte över 25Mbit med wifi med min Iphone 5 så ngt är galet. Tog 9 minuter att ladda ner en 32MB stor fil från dropbox med wifi. Det är ett känt problem som Apple känner till.

Permalänk
Medlem

Har inte provat att föra över filer på det viset så har ingen aning om hastigheten. Får väl ta och testa att lägga upp en stor fil i min dropbox och plocka ner den till telefonen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Problemet gäller tydligen telefoner tillverkade med apples wifi chip med macadress 98:FE.

Man kan se vad man har för ngt här: http://www.hwaddress.com/

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Finns massor av trådar på apples supportforum om dålig wifihastighet och problem med att koppla upp sig med wifi.
Förhoppningsvis så är det mjukvarurelaterat.

https://discussions.apple.com/message/19714586#19714586

Men som sagt blir det inte fixat i nästa IOS så blir det att byta ut den. De öppnar en Apple Store rakt över gatan här om ett par veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Är det när du kör bredbandskollen via 3G eller via Wi-Fi ? Om det är vid 3G så ligger nog lika mycket på operatören som på telefonen. Samtliga operatörer i dag lider av svåra överbelastningar på sina nät fastän dom blundar för det eller snarare skiter i det.

Det är över 3G, över WIFI så verkar det fungera. Faktum kvarstår dock att när jag väl tappar täckning så får jag oftast inte tillbaka den. Detta är den andra telefonen som än sådan. Att inte alla har det problemet tyder ju på att det inte är något fel på mjukvaran, då tycker jag att fler borde ha problemet.
Känns inte som om det är något med min operatör heller då min 3GS hittade täckningen själv.
Jag har googlat och letat efter lösningar på problemet men hittar inget som fungerar. Känns ju inte kul att lämna in telefonen igen och kanske få en ny med samma problem. Kundtjänsten på tre har inte krånglat men det känns surt att vänta.
Är det ett känt problem som många har borde det ju vara fullt med trådar på nätet tycker jag, men jag hittar inte så mycket.
Nu blev det ganska mycket text men jag vill få ha så mycket information som möjligt innan jag går tillbaka till kundtjänst.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det enda problem jag råkat ut för är kamerabuggen där blixten slocknar precis innan bilden tas.
Detta åtgärdas genom att stänga av platstjänster för kameraappen.

Det ska jag prova! tack!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag kommer inte över 25Mbit med wifi med min Iphone 5 så ngt är galet. Tog 9 minuter att ladda ner en 32MB stor fil från dropbox med wifi. Det är ett känt problem som Apple känner till.

Testade min mot en 100Mbit lina, 25Mbit var max vad min också orkade. Hemma kör jag ADSL 24Mbit (ligger på ca 16 irl), och telefonen ligger något under, ibland halva hastigheten jämfört med min dator och iPad. Sen tycker jag min 5:a oftare tappar WiFi signal jämfört med min gamla 4:a.

Annars är jag jäkligt nöjd med min vita 32Gb MYCKET snabbare än min 4:a på i stort sätt allt. Tycker dock att priset är lite stört högt. Betalade 7k för min lur utan abonnemang. Får se det som en tidig julklapp till mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Testade min mot en 100Mbit lina, 25Mbit var max vad min också orkade. Hemma kör jag ADSL 24Mbit (ligger på ca 16 irl), och telefonen ligger något under, ibland halva hastigheten jämfört med min dator och iPad. Sen tycker jag min 5:a oftare tappar WiFi signal jämfört med min gamla 4:a.

Annars är jag jäkligt nöjd med min vita 32Gb MYCKET snabbare än min 4:a på i stort sätt allt. Tycker dock att priset är lite stört högt. Betalade 7k för min lur utan abonnemang. Får se det som en tidig julklapp till mig själv

Jag sitter på jobbet med 30 fiber. Får ut 28mbit ned och upp på trådlösa

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Ja som ni ser så är det ngt fel på wifi. Så långsamt ska det inte vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Inte en enda repa hittills och då har jag ändå tappat den i golvet hemma en gång. Det blev däremot ett hack i golvet.
Iphone 5 är byggd som en jävla tank.

Tank säger du? kika på den här videon.... inte direkt en tank om man frågar mig...

https://www.youtube.com/watch?v=rofgMueCOqo

Slowmotion > http://youtu.be/iX50dkXXKlY

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Tank säger du? kika på den här videon.... inte direkt en tank om man frågar mig...

https://www.youtube.com/watch?v=rofgMueCOqo

Slowmotion > http://youtu.be/iX50dkXXKlY

Haha så jävla härlig snubbe xD

Lär ju ha att göra med att S3'an är större imo.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Tank säger du? kika på den här videon.... inte direkt en tank om man frågar mig...

https://www.youtube.com/watch?v=rofgMueCOqo

Slowmotion > http://youtu.be/iX50dkXXKlY

S3:an höll ihop förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla fel så som med lila bilder så skulle jag aldrig köpt den. Men tar du inte bilder alls så kanske det inte spelar dig någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Med tanke på alla fel så som med lila bilder så skulle jag aldrig köpt den. Men tar du inte bilder alls så kanske det inte spelar dig någon roll.

Fast det där är överdrivet till tusen. Som exempelvis DPReview tar upp i sin test av iPhone så är det inget direkt ovanligt: http://m.dpreview.com/articles/6867454450/quick-review-apple-...

Jag jämförde iPhone 4 med 5:an och jag kan tvinga fram lite lila ljus med båda två. Men trots att jag tagit uppåt 2500 bilder med min iPhone 4 har jag aldrig notera något lila ljus förut så tror knappast att det är ett praktiskt problem med 5:an heller. Inga av bilderna jag hittills tagit har några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Med tanke på alla fel så som med lila bilder så skulle jag aldrig köpt den. Men tar du inte bilder alls så kanske det inte spelar dig någon roll.

Fint troll försök jag har tagit ca 400 bilder hittils och har inte fått en enda lila bild.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Tank säger du? kika på den här videon.... inte direkt en tank om man frågar mig...

https://www.youtube.com/watch?v=rofgMueCOqo

Slowmotion > http://youtu.be/iX50dkXXKlY

Bah, klena saker.
http://www.youtube.com/watch?v=OEHsqhWm0U8

Skrivet av Waowt:

Med tanke på alla fel så som med lila bilder så skulle jag aldrig köpt den. Men tar du inte bilder alls så kanske det inte spelar dig någon roll.

Med tanke på alla fel med dåliga fotografer borde dom flesta låta bli att köpa telefoner med kamera.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Räknas det att man testat en för att få skriva?
Hade egentligen tänkt köpa den, men blev besviken när 4G inte funkar i sverige.
Testade polarens, och visst är den snabbare än 4s som jag har men i de flesta fallen är skillnaden inte så stor, så det får bli att vänta till nästa år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Fint troll försök jag har tagit ca 400 bilder hittils och har inte fått en enda lila bild.

Skrivet av n_sandstrom:

Bah, klena saker.
http://www.youtube.com/watch?v=OEHsqhWm0U8

Med tanke på alla fel med dåliga fotografer borde dom flesta låta bli att köpa telefoner med kamera.

Skrivet av S_Z:

Fast det där är överdrivet till tusen. Som exempelvis DPReview tar upp i sin test av iPhone så är det inget direkt ovanligt: http://m.dpreview.com/articles/6867454450/quick-review-apple-...

Jag jämförde iPhone 4 med 5:an och jag kan tvinga fram lite lila ljus med båda två. Men trots att jag tagit uppåt 2500 bilder med min iPhone 4 har jag aldrig notera något lila ljus förut så tror knappast att det är ett praktiskt problem med 5:an heller. Inga av bilderna jag hittills tagit har några problem.

Blir lila ljus när jag testat i en butik som hade i5. Sen så har jag sett en del videor på mobilen där det blivit så, även när en filmar med den ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Med tanke på alla fel så som med lila bilder så skulle jag aldrig köpt den. Men tar du inte bilder alls så kanske det inte spelar dig någon roll.

Har tagit säkert hundra bilder hittills. Inte en enda har lila stick så det där är inget problem för mig iaf.