Windows 8 upgrade = oem

Permalänk

Windows 8 upgrade = oem

För att förtydliga skillnaderna om upgrade och oem versionen så skapar jag denna tråd för att hjälpa till.

När man köper Windows 8 upgrade via Microsofts hemsida så köper man egentligen en helt vanlig OEM licens. Microsoft annonserar alltså med att man måste äga en tidigare version av Windows för att kunna använda Windows 8 upgrade, men så är det alltså INTE. Dom säljer alltså 1 produkt med 2 namn.

Guiden här under bryter antagligen mot Microsofts avtal om du inte äger någon tidigare version, men det är möjligt att installera Windows 8 utan någon tidigare giltig licens.
Detta kan vara en olaglig handling.

En kort guide för att köpa windows 8 på billigast möjliga sätt (279kr). (Jag hade 1 dag kvar på mig att aktivera Windows 7 när jag gjorde detta.)
Installation:

  1. Ladda ner windows 8 upgrade assistant, Programvaran kommer inte att kontrollera din nuvarande installation.

  2. Följ stegen i programvaran där du kommer att få betala 279kr och sedan laddas Windows 8 ISOn ner automatiskt, och CD-nyckeln skickas via mail.

  3. Sedan får man välja mellan att "bränna" sin image-fil till USB eller DVD.

  4. Boota från USB eller DVD, formatera och installera operativsystem som om det vore en OEM-licens.

Dold text

Om man däremot inte har någon windows version installerad för tillfället så borde man kunna köpa en upgrade-licens för det rekommenderade priset 549kr och installera som en vanlig licens. Detta har jag själv inte testat.

DETTA GÄLLER ANTAGLIGEN EJ FÖR 139KR VERSIONEN.

Detta inlägg har skrivits av egna erfarenheter helt utan källor eller garantier.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar lite då en vanlig OEM går att aktivera utan problem medans en Upgradeversion av Windows 8 köpt för 279 kr inte går att aktivera om man gör installationen på en tom hårddisk. Det går att aktivera med workarounds, men man behöver inga workarounds för OEM. Jag testade att installera Win 8 upgrade på en tom hårddisk och nyckel gick inte att aktivera.

Permalänk
Medlem

Har inte provat att installera upgrade på tom dator men om man fyller i uppgifter på http://www.windowsupgradeoffer.com/ innan feb 2013 så får man ett mail med promocode som gör att upgrade bara kostar 139 kr.

Man måste ha "köpt" dator efter juni 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vill säga en sista sak också, att det antagligen är olagligt att installera upgrade-versionen om du inte äger någon tidigare version, men det går.

Så var det inte med Win7 i alla fall vad jag vet och då hoppas jag inte det är så med 8:an heller.

EDIT: Glöm det jag skrev, fel av mig det stämmer att det är olagligt så länge man inte har ägt ett windows sen tidigare och kan styrka det.

Skrivet av Z800:

Jag tvivlar lite då en vanlig OEM går att aktivera utan problem medans en Upgradeversion av Windows 8 köpt för 279 kr inte går att aktivera om man gör installationen på en tom hårddisk. Det går att aktivera med workarounds, men man behöver inga workarounds för OEM. Jag testade att installera Win 8 upgrade på en tom hårddisk och nyckel gick inte att aktivera.

Det går säkert hur bra som helst, för om det är som förut är det bara att installera windows och sen när man gjort det kör man ingång installationen igen och upgraderar bara, sen kan du aktivera windows och köra på som vanligt. Annars så kan man ju lösa det med register Workarounds osv också som du säger.

Permalänk
Skrivet av Z800:

Jag tvivlar lite då en vanlig OEM går att aktivera utan problem medans en Upgradeversion av Windows 8 köpt för 279 kr inte går att aktivera om man gör installationen på en tom hårddisk. Det går att aktivera med workarounds, men man behöver inga workarounds för OEM. Jag testade att installera Win 8 upgrade på en tom hårddisk och nyckel gick inte att aktivera.

Skriver från telefon så sparar på ord.
När jag gjorde som jag beskrev i första posten så accepterades nyckeln även fast jag köpt uppgradering. INGA workarounds behövs, hjälpte även en annan medlem som fick exakt samma resultat som mig.

Skrivet av Åkan:

Det går säkert hur bra som helst, för om det är som förut är det bara att installera windows och sen när man gjort det kör man ingång installationen igen och upgraderar bara, sen kan du aktivera windows och köra på som vanligt. Annars så kan man ju lösa det med register Workarounds osv också som du säger.

För mig behövdes inga workarounds eller liknande, installerar man på en ny hårddisk så ska installationen ta cd-nyckeln.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Det funkade klockrent för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaarkX:

Det funkade klockrent för mig!

Jag lyckades inte aktivera när jag installerade på en ny disk, den säger att mitt serienummer är för uppgradering ej nyinstallation? Har ju läst om flera andra där det fungerat? Nu är detta på en Mac i och för sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

"Of course, if you want to start fresh, you can choose to bring nothing along," LeBlanc wrote. "Or if you prefer to format your hard drive as part of your upgrade experience, you can do so as long as you boot from media and then format your hard drive from within the setup experience for installing Windows 8, not prior to it."

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406621,00.asp

Du formaterar alltså genom att starta från windows och inte genom "Bootbar USB" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Skriver från telefon så sparar på ord.
När jag gjorde som jag beskrev i första posten så accepterades nyckeln även fast jag köpt uppgradering. INGA workarounds behövs, hjälpte även en annan medlem som fick exakt samma resultat som mig.

För mig behövdes inga workarounds eller liknande, installerar man på en ny hårddisk så ska installationen ta cd-nyckeln.

Väldigt märkligt, för det är som någon som skrev att det kommer upp serienummret att nyckeln är för uppgradering ej nyinstallation och då för att komma runt det kan som sagt lägga på operativet utan nyckel och sen kör man igång installationen igen när man kommer in till skrivbordet och uppgraderar det bara, svårare än så är det inte. Annars som sagt kan lösa det på andra sätt också.

Men det är lite märkligt att ni kan aktivera det utan att göra något speciellt, för det är ju nycklarna som avgör om det är en uppgradering eller ej, skivan är skit samma det är ju inte den som kräver att du måste ha ett operativ på datorn, så det kanske är så att ni hade jätte tur och fick en vanlig nyckel, vad vet jag.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406621,00.asp

Du formaterar alltså genom att starta från windows och inte genom "Bootbar USB" eller liknande.

Som jag förstår den där texten så formaterar man från själva installationsprogrammet, dvs det spelar ingen roll om man installerar från CD eller USB.
Det man inte kan göra är att först formatera disken och sen starta installationsprogrammet då fungerar det inte..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Som jag förstår den där texten så formaterar man från själva installationsprogrammet, dvs det spelar ingen roll om man installerar från CD eller USB.
Det man inte kan göra är att först formatera disken och sen starta installationsprogrammet då fungerar det inte..

Kan nog mycket väl vara så. Dock ska Win7 vara installerat på hårddisken när programmet körs om jag förstår det rätt och inte rensad innan?

Permalänk
Medlem

Glöm inte : "om man fyller i uppgifter på http://www.windowsupgradeoffer.com/ innan feb 2013 så får man ett mail med promocode som gör att upgrade bara kostar 139 kr."

fungerade för mig, bara fyll i att du köpt en dator i år efter juni, vilken som helst fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z800:

Jag tvivlar lite då en vanlig OEM går att aktivera utan problem medans en Upgradeversion av Windows 8 köpt för 279 kr inte går att aktivera om man gör installationen på en tom hårddisk. Det går att aktivera med workarounds, men man behöver inga workarounds för OEM. Jag testade att installera Win 8 upgrade på en tom hårddisk och nyckel gick inte att aktivera.

Min version aktiverades helt automatiskt, behövde inte göra något alls.
Fungerade prima på både:
Macbook pro 15" retina
Intel E8500(LGA 775) + Asus p5Q

Skrivet av HerrNi|sson:

Men det är inte så att den låser sig till ett specifikt moderkort?

Jag köpte windows 8 två gånger på samma dator, fick två nycklar. Jag laddade endast ner det på en USB och installerade från den på båda maskinerna.

Sen om de mailar o frågar om gamla windows xp nycklar har jag en hel hög jad kan slänga till dem!
Dock tråkigt om det går att utnyttja för folk som inte har köpt ett tidigare windows!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Asså nyckeln gäller för den dator du köpt uppdateringen på. Den kommer nog inte fungera på ngn annan dator.
Det är en OEM licens som inte kan flyttas till ngn annan dator. Bytar du ut moderkort/processor så måste du köpa en ny licens.
Det går utmärkt att göra en clean installation från DVD. Det gjorde jag själv igår.

OEM Licensvillkoren är nya i win8, det du beskriver gäller tidigare windows.
OEM får numera flyttas efter behag, förekommer uppgifter om upp till 5 gånger, men det återstår att se.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Min version aktiverades helt automatiskt, behövde inte göra något alls.
Fungerade prima på både:
Macbook pro 15" retina
Intel E8500(LGA 775) + Asus p5Q

Jag köpte windows 8 två gånger på samma dator, fick två nycklar. Jag laddade endast ner det på en USB och installerade från den på båda maskinerna.

Sen om de mailar o frågar om gamla windows xp nycklar har jag en hel hög jad kan slänga till dem!
Dock tråkigt om det går att utnyttja för folk som inte har köpt ett tidigare windows!

Märkligt! Gjorde precis som du, hämtade på annan dator och installerade på Macbook pro men den vill inte godkänna licensen, står att det är en licens för uppgradering ej nyinstallation, formaterade partationen med hjälp av windows 8 skivan jag bränt på den andra datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

OEM Licensvillkoren är nya i win8, det du beskriver gäller tidigare windows.
OEM får numera flyttas efter behag, förekommer uppgifter om upp till 5 gånger, men det återstår att se.

Aha. Bra att veta. Tackar Man lär märka nästa gång man bygger en dator om det fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Märkligt! Gjorde precis som du, hämtade på annan dator och installerade på Macbook pro men den vill inte godkänna licensen, står att det är en licens för uppgradering ej nyinstallation, formaterade partationen med hjälp av windows 8 skivan jag bränt på den andra datorn.

Hm.. "/
Jobbigt, det enda jag haft sen tidigare är windows 8 RP på båda datorerna, dock så har jag som sagt formaterat båda två (på macen har jag formaterat partitionen medan jag har en helt annan hdd på den stationära).

Blev lite osäker tänkte rulla ut windows 8 på alla datorer I huset
Fungerar det att installera uppgraderingen igen och på så vis aktivera?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DilluTioN:

Vill säga en sista sak också, att det antagligen är olagligt att installera upgrade-versionen om du inte äger någon tidigare version, men det går.

Notera att "strider mot EULA" inte är samma sak som "olagligt". Mig veterligen har liknande EULA-brott inte prövats i Sverige. Att strida mot EULA kan säkert göra en affärsrelation med Microsoft väldigt frostig, men steget till "olaglig" är längre.

En EULA kan ses som ett avtal, men det finns många restriktioner för vad som räknas som ett i lagens namn giltigt avtal inom avtalsrätten, specifikt följande. Det är t ex föga troligt att EULAs av typen "genom att använda Facebooks tjänster frånsäger du dig rätten att stämma Facebook i framtiden" som t ex Microsoft, Sony, etc., har börjat sprinkla ut i sina EULAs faktiskt är giltiga (inte ens i upphovslandet USA). Mycket av de EULAs som alla accepterar från Microsoft och andra står också i direkt konflikt med svensk lagstiftning i flera frågor angående konsumenträtt o dyl, och lagen trumfar i dessa fall. I Sverige är det t ex inte olagligt att modifiera konsoler med chip trots att det klart bryter mot EULA (garantin försvinner ju dock ut genom fönstret).

tldr; jag är inte jurist, men EULA != lagen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Märkligt! Gjorde precis som du, hämtade på annan dator och installerade på Macbook pro men den vill inte godkänna licensen, står att det är en licens för uppgradering ej nyinstallation, formaterade partationen med hjälp av windows 8 skivan jag bränt på den andra datorn.

Specificera VART du köpte och för hur mycket du köpte tack.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av phz:

Notera att "strider mot EULA" inte är samma sak som "olagligt". Mig veterligen har liknande EULA-brott inte prövats i Sverige. Att strida mot EULA kan säkert göra en affärsrelation med Microsoft väldigt frostig, men steget till "olaglig" är längre.

En EULA kan ses som ett avtal, men det finns många restriktioner för vad som räknas som ett i lagens namn giltigt avtal inom avtalsrätten, specifikt följande. Det är t ex föga troligt att EULAs av typen "genom att använda Facebooks tjänster frånsäger du dig rätten att stämma Facebook i framtiden" som t ex Microsoft, Sony, etc., har börjat sprinkla ut i sina EULAs faktiskt är giltiga (inte ens i upphovslandet USA). Mycket av de EULAs som alla accepterar från Microsoft och andra står också i direkt konflikt med svensk lagstiftning i flera frågor angående konsumenträtt o dyl, och lagen trumfar i dessa fall. I Sverige är det t ex inte olagligt att modifiera konsoler med chip trots att det klart bryter mot EULA (garantin försvinner ju dock ut genom fönstret).

tldr; jag är inte jurist, men EULA != lagen.

Jo jag själv är medveten om detta men ville bara "friskriva" mig så folk förstår att man inte bör göra det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

För att förtydliga skillnaderna om upgrade och oem versionen så skapar jag denna tråd för att hjälpa till.

När man köper Windows 8 upgrade via Microsofts hemsida så köper man egentligen en helt vanlig OEM licens. Microsoft annonserar alltså med att man måste äga en tidigare version av Windows för att kunna använda Windows 8 upgrade, men så är det alltså INTE. Dom säljer alltså 1 produkt med 2 namn.

Guiden här under bryter antagligen mot Microsofts avtal om du inte äger någon tidigare version, men det är möjligt att installera Windows 8 utan någon tidigare giltig licens.
Detta kan vara en olaglig handling.

En kort guide för att köpa windows 8 på billigast möjliga sätt (279kr). (Jag hade 1 dag kvar på mig att aktivera Windows 7 när jag gjorde detta.)
Installation:

  1. Ladda ner windows 8 upgrade assistant, Programvaran kommer inte att kontrollera din nuvarande installation.

  2. Följ stegen i programvaran där du kommer att få betala 279kr och sedan laddas Windows 8 ISOn ner automatiskt, och CD-nyckeln skickas via mail.

  3. Sedan får man välja mellan att "bränna" sin image-fil till USB eller DVD.

  4. Boota från USB eller DVD, formatera och installera operativsystem som om det vore en OEM-licens.

Dold text

Om man däremot inte har någon windows version installerad för tillfället så borde man kunna köpa en upgrade-licens för det rekommenderade priset 549kr och installera som en vanlig licens. Detta har jag själv inte testat.

OBS! Detta inlägg har skrivits av egna erfarenheter helt utan källor eller garantier.

Den här imagefilen man laddar ner, är det bara att föra över den till en USB-sticka eller måste man ha nåt speciellt program för att man sen ska kunna boota/installera från USB-stickan?

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Den här imagefilen man laddar ner, är det bara att föra över den till en USB-sticka eller måste man ha nåt speciellt program för att man sen ska kunna boota/installera från USB-stickan?

Windows 8 upgrade assistant hjälper till med det.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

[QUOTE="DilluTioN;12844898"]Specificera VART du köpte och för hur mycket du köpte tack. :)[/QUOTE
Köpte från Microsoft för 139kr till nyinköpt Macbook Pro.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Köpte från Microsoft för 139kr till nyinköpt Macbook Pro.

Där har du problemet, köper du för 139kr så fungerar INTE detta.

Ärligt talat så förstår jag inte varför du inte läser första posten. Måste man skriva med stor röd text för att folk ska förstå?
FÖLJ GUIDEN SÅ FUNGERAR DET. ANNARS FUNGERAR DET ANTAGLIGEN INTE.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Sitter med Win8 Release Preview nu å prövar uppgraderingsassistenten.
Ser till en början ut som jag kan uppgradera där (bugg eller feature?), men när jag kommer till den här skärmen...

...så kan jag ju inte ens välja land, och det verkar ju behövas (då den annars klagar på att t.ex. postkoden är fel).

Annars, "Du kan även köpa Windows 8 Pro för 549 kr (rek. pris) hos utvalda återförsäljare.", läser jag på microsofts hemsida.
Nån som hittat det för det priset nånstans? Och funkar det isf att köra ominstallation om man nån gång skulle behöva formatera om, eller får för sig att uppgradera datorn?
Verkar va folk som säger både och här på swec :S Nån som vet bäst här?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Skrivet av PigPillow:

Sitter med Win8 Release Preview nu å prövar uppgraderingsassistenten.
Ser till en början ut som jag kan uppgradera där (bugg eller feature?), men när jag kommer till den här skärmen...
http://i49.tinypic.com/2pocr53.jpg

...så kan jag ju inte ens välja land, och det verkar ju behövas (då den annars klagar på att t.ex. postkoden är fel).

Annars, "Du kan även köpa Windows 8 Pro för 549 kr (rek. pris) hos utvalda återförsäljare.", läser jag på microsofts hemsida.
Nån som hittat det för det priset nånstans? Och funkar det isf att köra ominstallation om man nån gång skulle behöva formatera om, eller får för sig att uppgradera datorn?
Verkar va folk som säger både och här på swec :S Nån som vet bäst här?

Postnummer skrivs så här: 123 45

http://www.inet.se/produkt/9123137/windows-8-pro-svensk-uppgr...

Du kan formatera och installera om du följer min guide. Köper man för 139kr så är det inte likadant.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd

Jag tror faktisk att TS har fel. Så här tror jag det hela funkar. För att ladda hem samt betala Win8 för 279 kr. Så behöver du starta det programmet på din dator. Det som då sker är att programmet dels, laddar ner Win8 filerna / ison samt kollar datorn där du kör detta program på. Sedan kollas nyckel / serienummer på den datorn du kör på. Om denna installation är giltig att kunna uppgradera.
Dvs att det är ett operativ som stämmer osv. Så laddas allt ner.

Det skickas sedan även information om allt detta till MS databas. Så MS vet vilken dator du köpte uppgraderingen från och vilket serienummer den datorn har.

Sedan kan du bränna en ISO.
Du kommer nu till barriär nummer 2.
Dvs installationen kollar så att det är en uppgradering. Det är installationsprogrammet som gör detta. Detta är dock inte ett smart program utan du kan enkelt lura det genom att ha någon form av tidigare installation eller lura på annat sätt. Det går då bra att installera och aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Där har du problemet, köper du för 139kr så fungerar INTE detta.

Ärligt talat så förstår jag inte varför du inte läser första posten. Måste man skriva med stor röd text för att folk ska förstå?
FÖLJ GUIDEN SÅ FUNGERAR DET. ANNARS FUNGERAR DET ANTAGLIGEN INTE.

139 kronors versionen är högst sannolikt samma som 279 kronors.
Köps på samma ställe, och man matar in promo-koden man har som ger 140:- rabatt.

Jag misstänker att skillnaden beror på hur man fortsätter installationen efter nerladdning av filerna. Jag sparade som ISO, men installerade senare genom att starta agenten på nytt och låta den ta över. Att starta installationen inifrån windows är förmodligen avgörande för att uppgraderingen ska flyta på smärtfritt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

139 kronors versionen är högst sannolikt samma som 279 kronors.
Köps på samma ställe, och man matar in promo-koden man har som ger 140:- rabatt.

Jag misstänker att skillnaden beror på hur man fortsätter installationen efter nerladdning av filerna. Jag sparade som ISO, men installerade senare genom att starta agenten på nytt och låta den ta över. Att starta installationen inifrån windows är förmodligen avgörande för att uppgraderingen ska flyta på smärtfritt.

Har fixat mitt problem med aktivering av 139kr versionen nu, gjorde om installationen så var det klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lolight:

Jag tror faktisk att TS har fel. Så här tror jag det hela funkar. För att ladda hem samt betala Win8 för 279 kr. Så behöver du starta det programmet på din dator. Det som då sker är att programmet dels, laddar ner Win8 filerna / ison samt kollar datorn där du kör detta program på. Sedan kollas nyckel / serienummer på den datorn du kör på. Om denna installation är giltig att kunna uppgradera.
Dvs att det är ett operativ som stämmer osv. Så laddas allt ner.

Det skickas sedan även information om allt detta till MS databas. Så MS vet vilken dator du köpte uppgraderingen från och vilket serienummer den datorn har.

Sedan kan du bränna en ISO.
Du kommer nu till barriär nummer 2.
Dvs installationen kollar så att det är en uppgradering. Det är installationsprogrammet som gör detta. Detta är dock inte ett smart program utan du kan enkelt lura det genom att ha någon form av tidigare installation eller lura på annat sätt. Det går då bra att installera och aktivera.

Tror? Har du testat själv? Snälla någon.. Jag är här för att hjälpa folk och skriver HUR man ska göra för att få Windows 8 för en billig summa.
Testa min guide själv så får du se. Jag själv hade inte aktiverat windows innan jag körde "windows 8 upgrade helper" så den kan omöjligt kontrollera nuvarande installation.
Jag skrev inte min guide efter något jag tror utan efter något jag vet.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________