Windows 8 + Java = Fail?

Permalänk
Medlem

Windows 8 + Java = Fail?

Tja, installerade Windows 8 och Java nyss. Men märker att Java inte upptäcks av andra program. Jag har testat både x64 versionen av Java och x32 utan framgång.

Någon mer som har problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobn:

Tja, installerade Windows 8 och Java nyss. Men märker att Java inte upptäcks av andra program. Jag har testat både x64 versionen av Java och x32 utan framgång.

Någon mer som har problem?

Hur menar du? vad försöker du göra?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hur menar du? vad försöker du göra?

Tex så försöker jag ladda ner drivrutiner till mitt grafikkort utan att lyckas. Kommer till en sida som säger att jag måste installera Java, vilket jag gjort femtioelva gånger och en halv

Permalänk
Skrivet av Bobn:

Tja, installerade Windows 8 och Java nyss. Men märker att Java inte upptäcks av andra program. Jag har testat både x64 versionen av Java och x32 utan framgång.

Någon mer som har problem?

Har du startat om datorn efter installationen?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

När du laddar ned java, iaf till w7 så behöver man både x64 och x86 delarna, har du avinstallerat x64 när du testat x32(x86)?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag har inga problem med min java installation på windows 8 professional x64.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Inga problem här heller med Java och windows 8. Det problemet du värkar skriva om värkar vara mer webläsar specifikt än Java.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tja!

Avinstallerat den ena versionen när jag testat med andra.
Jag har även startat om datorn när jag installerat.
Webbläsaren jag använder är Chrome men jag har ju också bara testat med just Chrome. Ska testa Int(hrrrrr)ernet explorer :S

http://imgur.com/Gnebi

Permalänk

I.E. frågar ju om hemsidan får köra java har du testat att tillåta sidan köra det?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

Hade samma problem när jag skulle kolla efter uppdateringar ifrån intels hemsida med chrome funkade dock med internet explorer

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

I.E. frågar ju om hemsidan får köra java har du testat att tillåta sidan köra det?

Jadå och det händer inte mycket. Samma sida fast utan den lilla rutan för att tillåta Java Fan ska jag göra

Permalänk
Medlem

Klicka tillåt, refresha sidan och det skall fungera.
Har du även kollat i webbläsaren ifall java modulen är aktiverad???

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Klicka tillåt, refresha sidan och det skall fungera.
Har du även kollat i webbläsaren ifall java modulen är aktiverad???

Nej det händer ingenting. Jag klickade tillåt och refresha sidan. Det som händer var.. ingenting! Bara tillåtrutan var borta. Hur kollar jag så javamodulen är aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobn:

Tja!

Avinstallerat den ena versionen när jag testat med andra.
Jag har även startat om datorn när jag installerat.
Webbläsaren jag använder är Chrome men jag har ju också bara testat med just Chrome. Ska testa Int(hrrrrr)ernet explorer :S

http://i.imgur.com/Gnebi.png?1

http://imgur.com/Gnebi

Gör såhär.

www.geforce.com

Ladda ner nyaste drivers de fungerar på alla kort.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Angående problem med Java och Chrome så kan detta vara värt att kolla på...jag hade detta problemet med mitt Chrome, två olika Java vara aktiverade samtidigt. Kolla länken nedan:

http://www.howtogeek.com/103292/how-to-fix-shockwave-flash-cr...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Uppdatering!!
När jag gick in på Intels hemsida för drivrutiner och klickade på ladda hem Java så står där att Java ENDAST fungerar i Skrivbordsläge. Med andra ord, den Chrome app och Internet Explorer app jag kört med fungerar ej! Har ni samma problem så tanka hem webbläsaren i skrivbordsläget. Nu funkar allt!t

Tack för alla tips jag fått i tråden. Ni har varit helt underbara!

Edit: Det går bara att ladda ned och installera Java i läget för skrivbord i Windows 8. Du får mer detaljerad information på Vanliga frågor om Java i Windows 8.

Permalänk
Medlem

Härligt, kan man lägga det på minnet ifall man vill pröva på Windows 8

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Jag har med samma problem med mitt Windows 8 att inte Java funkar.. Vi tar ett gott exempel så som Spigo.se, då man klickar för att spela ett spel och då laddar rutan väldigt långsamt och sedan efter typ 30 sekunder så återges detta >

Det vi vet är att Windows 8 efter installation har ett inbakat 32-bitars Java. Både 32 och 64 bitars går ju att ladda ner men INTE varifiera då Java's sida säger >

...

Det är väldigt mycke sådana problem i Windows 8, t.e.x Shockwave också.. då vet ni vad jag menar.

Vänligen svara på allt ni kan, det är bra att vi hjälps åt att lösa så mycket som möjligt så andra kan surfa in här bl.a och läsa av svaren på problemen ;)!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Varför...

Jag har precis skaffat en stationär dator med Windows 8. Ett krångligare Windows får man leta efter... Vill kunna spela Minecraft men det laggar himla konstigt. Så jag kör cmd och kollar Java versionen men då står det 'java' is not recognized as an internal or external command bla bla.. Steg 1: Jag laddar ner det enda tillgängliga Java för Windows 8 och installerar det, startar om datorn och kollar i cmd igen. Fortfarande samma svar...

Steg 2: Lägger till en variabel i Miljövaribler och startar om datorn. Kör cmd igen och samma svar, igen... Kollar upp det installerade Java och ser att det står inom parantes (32-bitar). Börjar fatta varför spelet laggar konstigt eftersom Operativsystemet kör 64-bitars... Det jag inte blir klok på nu är, hur fixar jag det här? Jag kan lite men nu är jag helt lost.. Hjälp någon?

Permalänk
Skrivet av denonboss:

Jag har precis skaffat en stationär dator med Windows 8. Ett krångligare Windows får man leta efter... Vill kunna spela Minecraft men det laggar himla konstigt. Så jag kör cmd och kollar Java versionen men då står det 'java' is not recognized as an internal or external command bla bla.. Steg 1: Jag laddar ner det enda tillgängliga Java för Windows 8 och installerar det, startar om datorn och kollar i cmd igen. Fortfarande samma svar...

Steg 2: Lägger till en variabel i Miljövaribler och startar om datorn. Kör cmd igen och samma svar, igen... Kollar upp det installerade Java och ser att det står inom parantes (32-bitar). Börjar fatta varför spelet laggar konstigt eftersom Operativsystemet kör 64-bitars... Det jag inte blir klok på nu är, hur fixar jag det här? Jag kan lite men nu är jag helt lost.. Hjälp någon?

Vilken variabel var det du la in i miljövariabler? Har du tankat senaste directx sen du fick datorn? > http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Och allt annat är ok, så som drivrutiner till grafikkortet o.s.v? Jag kommer förmodlingen att backa tillbaks till Windows 7 Ultimate igen för nu vet jag hur mycket Windows 8 suger.... Win8 kan egentligen ingenting, ingen Java, ingen Flash, ostabila drivisar etc etc..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Vilken variabel var det du la in i miljövariabler? Har du tankat senaste directx sen du fick datorn? > http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Och allt annat är ok, så som drivrutiner till grafikkortet o.s.v? Jag kommer förmodlingen att backa tillbaks till Windows 7 Ultimate igen för nu vet jag hur mycket Windows 8 suger.... Win8 kan egentligen ingenting, ingen Java, ingen Flash, ostabila drivisar etc etc..

Det var ett värde jag lade i slutet, ;"c:\Program Files\Java\jre7\bin". Nej hade inte tankat ner DirectX ska prova se vad som händer. Kan vara lite datorn också, den värkar väldigt speciell, inge bra alltså... Allt annat är ok. Man undrar varför Microsoft gör sådana här korkade system.. sämre än Vista by far! 7 är det bästa sen XP, nuff said

Permalänk
Skrivet av denonboss:

Det var ett värde jag lade i slutet, ;"c:\Program Files\Java\jre7\bin". Nej hade inte tankat ner DirectX ska prova se vad som händer. Kan vara lite datorn också, den värkar väldigt speciell, inge bra alltså... Allt annat är ok. Man undrar varför Microsoft gör sådana här korkade system.. sämre än Vista by far! 7 är det bästa sen XP, nuff said

Ahh då var man tillbaks i Windows 7 paradiset :)! Allt flyter på som aldrig förr igen. Java, Flash, Shockwave, AHCI, INGEN MODERN UI :D, alla drivisar dansar stadigt så etc etc :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio