Trasigt grafikkort andra gången i rad

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort andra gången i rad

Hej!, för runt 3-4 månader sedan köpte jag ett Gigabyte HD7850 ifrån dustinhome, men skiten crashade hela mitt sytem efter bara ett par minuters spelande, och efter flera dagar av jävligt mycket googlande då jag testade allt mellan himmel och jord så bestämmde jag mig för att reklamera skiten.

Så, jag fick en adresslapp, packade ned kortet och skickade iväg det, fick även ett mail där det stod att det skulle ta 10-14 dagar eftersom de skulle skicka in kortet till tillverkaren av någon outgrundlig anledning.
I alla fall, det gick ungefär 4-5 veckor tills jag tappade tålamodet och skrev ett mail till dem och frågade vad som tar så länge, och vart mitt kort är.
Det enda svar jag fick då var: Ersättningsorder skickad, och kort efter fick jag en orderbekräftelse.

Men, när jag väl fick det så upptäckte jag att kortet inte var nytt, eftersom plastskydden för in och ut saknades, och det var några repor på lådan:
Och när jag kopplade in kortet och installerade drivers fick jag en blåskärm, så jag försökte med systemåterställningar, samt att formatera, men även när jag lyckades köra windows med kortet i utan blåskärmar så vägrade windows slå igång kortet som jag såg i device managern, och drivisarna hittade inte heller kortet.
Jag testade även det i en annan dator och fick precis samma fel

Så, jag reklamerade det åter igen, och frågade den här gången efter pengarna tillbaka/ ett gigabyte hd7870, eftersom 7850 har gått ned 400-500 kronor i pris, under de 3 månade detta tagit och jag har inte kunnat använda det någonting:
Så, jag fick som svar att jag skulle skicka in kortet så skulle de försöka ordna med återköp.
Men, nu när jag bad om status på returärende så ser jag att dem har skickat in det till tillverkarna igen, även då jag specifierat mitt exakta problem, och hur de själv kan se att det är trasigt på ett par minuter, och att det kommer att ta 10-15 dagar.

Så, finns det något sätt att få tillbaka pengarna och beställa ett nytt kort, eller blir detta ett spelfritt höstlov?

Permalänk
Medlem

Du får vänta med att kräva pengarna tillbaka till de fått hem det nya kortet.
Ring och tjata lite på deras support så brukar det lösa sig

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Läser man tråden du skapade i augusti så har du allvarliga problem med din dator som du inte har undersökt ordentligt. Båda grafikkorten har med all säkerhet varit felfria.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Läser man tråden du skapade i augusti så har du allvarliga problem med din dator som du inte har undersökt ordentligt. Båda grafikkorten har med all säkerhet varit felfria.

Nja, har åtgärdat mestadelen av dom felen, enda anledningen till att jag gav upp på tråden var att jag blev trött och reklamerade kortet när ingenting hjälpte

Hann testa detta innan jag reklamerade andra kortet :

Bytt till ett 800W modulärt nätaggregat (dock inte exklusivt pga kortet)
Formaterat säktert 3 ggr (2 med "gamla" nya kortet, och 1 ggr med "nya" nya kortet)
Kort memtest på VRAM och RAM

Desutom så testade jag båda korten i en kompis dator och i en snabbt ihopkastad reservdator gjord av mina gamla komponenter, så jag har svårt att tro att det var något annat än korten.
Reservdatorn hade ett 5770, samma sak med kompisens dator
Men, man ska aldrig säga aldrig

Skrivet av Jekean:

Du får vänta med att kräva pengarna tillbaka till de fått hem det nya kortet.
Ring och tjata lite på deras support så brukar det lösa sig

Haha, att ringa till dem brukar ha lite större effekt än att malia

De har dock redan fått kortet, men sedan skickat iväg det till tillverkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxsil:

Nja, har åtgärdat mestadelen av dom felen, enda anledningen till att jag gav upp på tråden var att jag blev trött och reklamerade kortet när ingenting hjälpte

Hann testa detta innan jag reklamerade andra kortet :

Bytt till ett 800W modulärt nätaggregat (dock inte exklusivt pga kortet)
Formaterat säktert 3 ggr (2 med "gamla" nya kortet, och 1 ggr med "nya" nya kortet)
Kort memtest på VRAM och RAM

Desutom så testade jag båda korten i en kompis dator och i en snabbt ihopkastad reservdator gjord av mina gamla komponenter, så jag har svårt att tro att det var något annat än korten.
Reservdatorn hade ett 5770, samma sak med kompisens dator
Men, man ska aldrig säga aldrig

Haha, att ringa till dem brukar ha lite större effekt än att malia

De har dock redan fått kortet, men sedan skickat iväg det till tillverkarna

Tyvärr fungerar det på följande vis.

Jag köper mitt grafikkort från Dustin. Ett MSI 680 Lightning. Har kortet i tre månader och det slutar fungera. Kontaktar Dustin som skickar en fraktsedel till mig. Dustin får in kortet och här kommer tillverkaren in i bilden. Tillverkaren har rätt att sätta egna rutiner för vad som ska ske med defekta produkter. Antagligen kan dom kreditera kortet på en gång så att Dustin kan skicka ett nytt till dig på en gång, eller så kan dom kräva att Dustin skickar in kortet för en service där en tekniker för göra bedömningen om det går att reparera kortet, om det är fel på kortet eller om det ska bytas ut..

Därför kommer det tyvärr aldrig gå snabbare att jag ringer till Dustin 5 ggr per dag utan jag får snällt vänta. Däremot finns det ju skälig tid. Vad det innebär mer exakt måste du tyvärr googla.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvald:

Tyvärr fungerar det på följande vis.

Jag köper mitt grafikkort från Dustin. Ett MSI 680 Lightning. Har kortet i tre månader och det slutar fungera. Kontaktar Dustin som skickar en fraktsedel till mig. Dustin får in kortet och här kommer tillverkaren in i bilden. Tillverkaren har rätt att sätta egna rutiner för vad som ska ske med defekta produkter. Antagligen kan dom kreditera kortet på en gång så att Dustin kan skicka ett nytt till dig på en gång, eller så kan dom kräva att Dustin skickar in kortet för en service där en tekniker för göra bedömningen om det går att reparera kortet, om det är fel på kortet eller om det ska bytas ut..

Därför kommer det tyvärr aldrig gå snabbare att jag ringer till Dustin 5 ggr per dag utan jag får snällt vänta. Däremot finns det ju skälig tid. Vad det innebär mer exakt måste du tyvärr googla.

Lycka till!

Har nästan inte tjatat någonting, skickade dock ett par mail när andra kortet de skickade till mig var trasigt och nu nyligen när de skickade det till tillverkaren igen.

Hmm, får annars kolla upp det där med skälig tid, men tror inte att det är värt att ta någon mer aktion, annars är jag nöjd om jag får pengarna tillbaka, kan nämligen köpa ett 7950 ifrån komplett för samma pris some 7850 kostade