Permalänk

4GB RAM - behöver mer - hur göra?

Behöver lite hjälp (dator i sig).
Ska gå från GTX 260 till Gigabyte 7950 och om jag förstått det rätt så kräver nya spel rätt mycket ram.

Sitter idag på XMS3 (1600MHz/ 9-9-9-24), 2x2GB.
Skulle nu vilja ha lite mer för spel som Crysis 2/BF3.

Men hur ska jag göra?
Skulle jag kunna slänga in 2x4GB till (av samma märke) och då få totalt 12 GB eller tappar man något genom att blanda storlekar?
Är det bättre att skippa de jag har nu totalt och köpa 2x8?

Självklart hade det varit trevligast att behålla de jag redan har, men eftersom jag planerar att överklocka kanske detta är en dålig idé?

Permalänk
Medlem

Om det inte är en prisfråga så kör på 2x8. Om priset spelar roll, kör på 2x4...

Edit: Såg precis att ditt kort inte stödjer mer än 16 gb så kör på 2x4gb till och ha totalt 12gb!

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#s...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Behöver lite hjälp (dator i sig).
Ska gå från GTX 260 till Gigabyte 7950 och om jag förstått det rätt så kräver nya spel rätt mycket ram.

Sitter idag på XMS3 (1600MHz/ 9-9-9-24), 2x2GB.
Skulle nu vilja ha lite mer för spel som Crysis 2/BF3.

Men hur ska jag göra?
Skulle jag kunna slänga in 2x4GB till (av samma märke) och då få totalt 12 GB eller tappar man något genom att blanda storlekar?
Är det bättre att skippa de jag har nu totalt och köpa 2x8?

Självklart hade det varit trevligast att behålla de jag redan har, men eftersom jag planerar att överklocka kanske detta är en dålig idé?

Inga problem, behöver inte vara samma märke bara "(1600MHz/ 9-9-9-24)" stämmer så ska det gå fint.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Här har du lösningen: http://www.downloadmoreram.com/

OnT: du behöver inte mer än 4 gb för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Här har du lösningen: http://www.downloadmoreram.com/

OnT: du behöver inte mer än 4 gb för spel.

Men vill man ha en burk med en gnutta multitaskningförmåga så är 4gb åt h-vete för lite iaf

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det är lättare att klocka med 2 stavar än 4. Om du nu tänkt klocka minnet också

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Det är lättare att klocka med 2 stavar än 4. Om du nu tänkt klocka minnet också

Klocka minnet är SÅ 90-tal

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ja, det går att mixa dem storleksmässigt. Jag gör det själv.

Skrivet av Tarasus:

Om det inte är en prisfråga så kör på 2x8. Om priset spelar roll, kör på 2x4...

Jag tror inte att det är så många P55 som stöder det. Mitt gjorde det inte.

Skrivet av sassa46:

OnT: du behöver inte mer än 4 gb för spel.

Det stämmer med 2GiB också. Gällande att inte tjäna på mer? Det stämde tidigare. Det stämmer inte längre. BF3 är ett spel som man tydligt tjänar på mer internminne.

Permalänk
Medlem

Tanken är att det skall fungera att köra de gamla minnena tillsammans med nya förutsatt att de körs på samma volt.

Många anser att det blir stabilare med likadana minnen (helst samma märke och samma kapaicetet), och att ju färre stickor desto bättre. Baserat på detta skulle jag plocka ut de 2x2 som sitter i, och sätta in 2x4, 4x4 (eller 2x8 om moderkortet stödjer) det och vara nöjd så och veta att det inte kommer bli några problem med att minnena inte kommer överens sinsemellan.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Tanken är att det skall fungera att köra de gamla minnena tillsammans med nya förutsatt att de körs på samma volt.

Många anser att det blir stabilare med likadana minnen (helst samma märke och samma kapaicetet), och att ju färre stickor desto bättre. Baserat på detta skulle jag plocka ut de 2x2 som sitter i, och sätta in 2x4, 4x4 (eller 2x8 om moderkortet stödjer) det och vara nöjd så och veta att det inte kommer bli några problem med att minnena inte kommer överens sinsemellan.

Planen är att köra EXAKT likadana stickor, bara att jag vill lägga till 2x4GB.

Permalänk
Medlem

Sitter på 8 Gb 4 x 2gb xms3 1600Mhz själv och det räcker gott och väl till! Aldrig sett att de använt mer än 67 % och det var med flertal program, spel igång..

Men vill du ha mer så köp men 8 räcker! 4 räcker också för den delen. Aldrig haft problem med Bf 3 på 4 gb.

Kort och gott. 4 kärnig proc 2,8 ghz +, + 4 gb 1600 MHz och ett bra grafikkort så har man en riktigt duglig speldator. Största vikten ligger på grafikkortet!