Permalänk
Medlem

Ny på AMD,

Som titlen lyder e jag ganska ny på amd fronten, jag ska slänga ihop en dator och undrar om dom här komponenterna passar ihop?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2474943/eliasamddator
eller kan ni komma med något annat förslag för mellan 6-7 tusen.
Han har redan chassi.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Hum jo passar gört vad jag kan se. Men en Phenom 2 känns ju måttligt omodärn i dag. Varit med VÄLDIGT länge.
har 2st Athlon II X2 240E och det är i princip Phenom X2 utan L3 cache och jag har DDR3 till mina så det gör upp för ganska mycket av skillnaden och dom är inte snabba med dagens mått. Min gamla i7 920 sprang 3 varv runt dom stock.
Phenom 2 stödjer ju inga av dom nyare instruktionsetten som AVX tex.

Ända som är intresant från AMD i prestanda segmentet i dag är FX 8320 och 8350. Mäst pga bättre på flertrådat men framföralt modärnare ISA så man får AVX osv som kommer gynna en i nyare mjukvaror som drar nytta av det. Sedan har ju FX rätt bra idle strömförbrukning med.

Annars är det ju intel som gäller en i5 tex men du får inte det för det priset utan då får slå på en 700Kr till men det ger totalt sett mer prestanda om du räknar på hela paketet. Phenom 2 har redan sådär 4 år under bälltet och är End of life så i så fall är en begagnad ett bättre köp.

Jag kör en mix av AMD och intel hemma och har historiskt sett kört AMD mästa dels av tiden. Tyvär är väl utbudet från AMD lite skralt numera och prestandan inte på topp men folk får säga vad dom vill men en FX i 8000 serien är helt okej köp. Stora problemet är att AMD hade behövt en ny styrkrets typ 1000 serien eller vad den kan heta med PCI-E 3.0 och rent allmänt högre I/O prestanda på sata och USB 3.0 osv. Hade dom haft det hade AMD vart ett starkare allternativ i dag men ofta faller det åt intel för dom flesta även för inbitna AMD fans.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZorziX:

Phenom II x4 må gammal, men den spöar skiten ur FX-4100.

Är din budget på processor runt 900kr-1000kr strecket så kör på Phenom II x4!

Permalänk
Medlem

Nej där är en Phenom 2 bättre i rå prestanda. Får se det så här. En modul i en FX är ungifär likvärdig med en intel kärna i dag så vill du ha Intel motsvarighet i prestanda så ska du ha en 4000 seriens FX för en 2 kärnig i3 eller i5 och för att matcha en fyrkärnig i5 eller i7 behöver du en 8000 serie processor. Modulerna har separata ALU's för varje tråd men annars delar dom på det mästa så det är en form av SMT alltså "Simultaneous Multi Threading" som intel kallar för HT (Deras namn på deras propertiära implementation av SMT så SMT är det riktiga tekniska benämningen för intels HT) så medans intel säger 4 kärnor och 2 trådar per kärna säger amd 8 kärnor (4 moduler med 2 trådar var) och man kan bråka bäst man vill över om FX är 2 kärnor eller en kärna per modul men faktum kvarstår en Modul matchar intes kärnor i deras Core processorer rätt bra i genomsnitt så mer jämbördigt. Och Phenom 2 ligger efter där men inte med hälften så en FX med 2 moduler matchar inte en Phenom 2 med 4 kärnor utan du får nog upp i 6000 serien i alla fall då.

Jag skulle hellre vänta in FX 8320 eller FX 8350 och lägga till dom kronorna då får du 2x CPU prstandan för 5-600Kr till villket på total systempriset blir ca 100% till prestanda för 10% högre pris. Pratar vi ren rå prestanda inte vad du får i varje unikt program men en FX i 4000 serien flaskar definitivt i värsta spelen och i riktigt flertrådiga program som rendering, encoding osv som jag testat själv kan man utan problem nyttja 8-64 trådar så där skalar det nästan linjärt i alla fall upp till 8-16 trådar.

Men ska datorn vara ett tag känns en Phenom 2 eller FX 4000 för klent. Sattsa hellre på en i5 quade core eller en AMD FX Octacore alltså 8000 serien om än en billigare modell så fins det ändå bra turboboost och möjlighet till lite OC.

Planerar du värre grafikkort i framtiden så kommer du märka av att en Phenom 2 eller FX 4000 håller dig tillbaks.

Permalänk
Medlem

Vilken amd rekomenderar ni för runt 1000kr?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Phenom II 965 utan tvekan!

ifall du har ett par hundra till så slå till på en 8120 då det är faktiskt sjyst cpu för pengarna(skulle dock ärligt gå Piledriver men det är ytligare fler hundra lappar)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2475732/2012-10-31

Bra grejer som utan tvekan kommer tjäna sitt syfte med!

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

8320 blir ju intresant om någon månad skulle jag tro när den stabiliserats i pris. Just nu kostar 8350 som en i5 3570K men den ska ju enligt rekomenderade priset ligga lägre så tippar på att både 8320 och 8350 kommer sjunka några hundralappar när dom väl blir vanliga i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

Phenom II 965 utan tvekan!

ifall du har ett par hundra till så slå till på en 8120 då det är faktiskt sjyst cpu för pengarna(skulle dock ärligt gå Piledriver men det är ytligare fler hundra lappar)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2475732/2012-10-31

Bra grejer som utan tvekan kommer tjäna sitt syfte med!

Låt han ta dom 1600mhz minnena han plockat dom kostar ju 100Kr mindre och det blir igen direkt förlust i prestanda. Kännar i princip inget på snabbare minnen än 1600Mhz. Ända undantaget är nya A serien från AMD men som sagt inte FM2 han kollar på nu.
Bättre att prioritera en bra CPU och mobo först sedan minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Låt han ta dom 1600mhz minnena han plockat dom kostar ju 100Kr mindre och det blir igen direkt förlust i prestanda. Kännar i princip inget på snabbare minnen än 1600Mhz. Ända undantaget är nya A serien från AMD men som sagt inte FM2 han kollar på nu.
Bättre att prioritera en bra CPU och mobo först sedan minne.

Hela bulldozer familjen dra faktiskt nytta av snabbare minne! (har haft BD själv)

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

det är en processor med inbyggd grafik, relativt start grafikdel men svag cpu, eftersom han ska ha ett riktigt grafikkort till är den nog inget bra val, det står fortfarande på phenom II x4 965 som är bäst där tror jag.

den har dock varit med ett tag, jag köpte den till min budget gamingdator för snart 2 år sen, visst den är fortfarande bra och skulle absolut få hjälp på traven med lite överklockning om nån av er kan det.

kan ju säga så att om jag kör min i standard hastighet 3.4 ghz så pendlar den mellan 70- 95% användning i BF3 utan något programm i bakgrunden

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

Hela bulldozer familjen dra faktiskt nytta av snabbare minne! (har haft BD själv)

Ja mmen nu gäller det att få prioriterigarna rätt först och snabare minnen är lägst ner på listan vad det gäller pris/prestanda på i prncip alla byggen. A serien är den enda där det är motiverat. En intel cpu har mer banbred med samma minnen gämfört med bd eller piledriver och mer prestanda så i så fall bättre att lägga penagarna där. Men eftersom hans budget är begränsad så är 1600mhz ram optimalt och det ska in en windows licens där med. jag hade föreslagit att han avvacktar några veckor och ser hu priset blir på 8300 serien fx processorer.

piledriver baserad cpu med 2 moduler så rät lik FX 4000 serien fast den har inbyggd gpu och annan sockel så nej inget bättre val.

Permalänk
Medlem

står inte vad TS ska ha datorn till, men även intels billigaste core i3 spöar skiten ur BD i vissa spel beroende på hur dom trådar sig. http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx..., men vist för allround eller för program o spel som trådar bra med fler kärnor så kan Amd säkert vara ett bra val. Om inte annat behöver ju Amd lite kunder.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Såg BTW i paketet att ingen SSD fanns? Är det något som planeras senare kanske?

Sedan så tycker jag inte att du skall köpa en W7 licens!

Köp en W8 Uppgrade för 200~kr eller va de är den kostar. Mycket billigare, och du får ett nya operativ med en hel del optimeringar och ett användbart Filsystem(dock inte på långa vägar lika bra som linux)

tycker du inte om metro så räcker det med att plocka hem Start8 och sedan stänga av Metro UI

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Okej kan du sätta ihop ett bra paket utan chassi mellan 6-7k?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av ZorziX:

Vilken amd rekomenderar ni för runt 1000kr?

x4 965

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inte ett moderkort för 1200kr om du inte ska köra dubbla grafikkortet. Kör med ett med 970 chipset.

Jag skulle valt ett billigare moderkort och köpt en phenom II x6 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Du behöver verkligen inte ett moderkort för 1200kr om du inte ska köra dubbla grafikkortet. Kör med ett med 970 chipset.

Jag skulle valt ett billigare moderkort och köpt en phenom II x6 istället.

X6orna från AMD Skulle varit ett klockrent val om dom skulle funnits kvar

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Okej tack!:)

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Phenom 2 x4 965 Black Edition (perfekt då BE betyder lättare överklockning om du skulle behöva i framtiden).
Ett självklart val på CPU tycker jag, moderkort vet jag dock inte, vad behöver du? Ska du inte ha något speciellt så räcker t.o.m denna: https://www.inet.se/produkt/1902229/asrock-960gm-gs3-fx
Kolla upp om den är okej för just dig.
Grafiken vet jag inte riktigt, vad exakt ska du göra? Spela spel? Isf, vilka spel? Blir då mycket enklare för oss om du säger vad du tänkt ha burken till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

står inte vad TS ska ha datorn till, men även intels billigaste core i3 spöar skiten ur BD i vissa spel beroende på hur dom trådar sig. http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx..., men vist för allround eller för program o spel som trådar bra med fler kärnor så kan Amd säkert vara ett bra val. Om inte annat behöver ju Amd lite kunder.

Pris för prestanda så är P2 X4 965 till exempel mer prisvärd än en i3 2100. Dom är ju väldigt lika i spel osv, men i en del saker är AMDn bättre pga fler kärnor.
Sen så som sagt behöver AMD mer kunder!

Permalänk

Som paket sett är det rätt välbalanserat med tanke på budgeten. Grafikkortet mäktar ändå inte med att choka en Phenom II 965BE, processorn i sig räcker till för lite kraftfullare grafikkort också, särskilt överklockad. Dessutom medger ju moderkortet en uppgradering till FX8350 i förlängningen. Visst är Phenom II 965BE gammal, men den hänger med än, särskilt om man inte har ett bättre grafikkort än HD7850.
När det gäller frågan om SSD eller ej, så beror det ju på hur mycket data som skall lagras och om den mekaniska disken kommer att vara enda disk i systemet (alltså om trådskaparen inte redan har en hårddisk som kan sättas in i systemet för lagring). Personligen skulle jag väntat med att köpa SSD till mer pengar finns (och priserna sjunkit ännu mer), så att en större SSD än vad man får för 600kr kan inköpas.

Har man en begränsad budget får man kompromissa lite och det tycker jag att trådskaparen gjort bra. Det blir ju en rätt bra plattform för framtida uppgraderingar. Alternativet skulle vara att köra på en i3:a (vilket ger en uppgraderingsväg till en i5:a eller i7:a), men det blir dyrare, vilket förmodligen inte är önskvärt. Annars är en i3:a för det mesta lika bra eller bättre än en Phenom II x4 965BE i framför allt spel (då främst i spel som gillar hög IPC framför många kärnor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Den är till min kusin och han spelar typ mw3 Och ska nog spela bo2, det e nog dom mest krävande spelen han ska spela

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Vad rekomenderar ni för kylare för runt 300-400kr?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av ZorziX:

Vad rekomenderar ni för kylare för runt 300-400kr?

Cooler master hyper 212 EVO utan tvekan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Eller är det värt att köpa en antec kuhler 620 och clocka upp den lite?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Har gjort om lite i kundvagnen nu. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2479450/amdftw kommer allt fortfarande passa bra ihop?

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

X6orna från AMD Skulle varit ett klockrent val om dom skulle funnits kvar

Har de slutat sälja x6?! Varför? För att den spöade skiten ur deras "flaggskepp" bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har de slutat sälja x6?! Varför? För att den spöade skiten ur deras "flaggskepp" bulldozer?

"gjorde"

Piledriver är bättre än gamla Phenom

Pilderiver är dock fortfarande inte lika bra i enkel trådat men har en hel del andra Instruktioner och uppgraderingar som inte phenom har(dvs Piledriver är mer framtids säker än vad Phenom är)

Piledriver springer om 3770K i vissa fall vilket är betydligt bättre än vad en 965a är

Sedan låg den och slogs en hel del med 3570K!

Så en Piledriver är att rekommendera speciellt när allt går mot fler trådat!

Och även om alla applikationer idag inte stödjer mer än 2-4 trådar så brukar man ha mer än en sak igång på datorn

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD