Permalänk
Medlem

Phenom II X2 555 Överklocka

Tänkte ge min gamla processor en sista chans att prestera lite innan den byts ut.
Vill direkt påtala att detta inte handlar om att låsa upp kärnor. Min 555 kan tyvärr inte låsa upp några kärnor. Systemet startar inte om jag ställer in unlock i bios. Så det det hela handlar om är hur högt man kan pressa upp processorn med två kärnor.
Jag har som maximalt kommit till 3.9ghz, både manuellt och via AMD overdrive. Men sen är det tokstopp. Systemet startar inte om jag försöker komma högre.

Moderkort: Gigabyte 970A-UD3
Kylare: Coolermaster Hyper EVO 212 PRO
PSU: FSP 650W 80+ GOLD
Idlar på 18C
Full load: 30C

Bör jag kunna komma högre?
Någon annan som lyckats pressa 4ghz+?
Vilka inställningar kör ni?

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du överklockar? Har du något mål eller något spel du vill att den ska fixa?

Om det bara är for the fun of it så köp en bättre kylare och fixa lite bättre kylning till moderkortets nordbrygga och/eller VRMer. Sedan bör du kunna öka på spänningen såpass att du når 4ghz

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tänkte ge min gamla processor en sista chans att prestera lite innan den byts ut.
Vill direkt påtala att detta inte handlar om att låsa upp kärnor. Min 555 kan tyvärr inte låsa upp några kärnor. Systemet startar inte om jag ställer in unlock i bios. Så det det hela handlar om är hur högt man kan pressa upp processorn med två kärnor.
Jag har som maximalt kommit till 3.9ghz, både manuellt och via AMD overdrive. Men sen är det tokstopp. Systemet startar inte om jag försöker komma högre.

Moderkort: Gigabyte 970A-UD3
Kylare: Coolermaster Hyper EVO 212 PRO
PSU: FSP 650W 80+ GOLD
Idlar på 18C
Full load: 30C

Bör jag kunna komma högre?
Någon annan som lyckats pressa 4ghz+?
Vilka inställningar kör ni?

Med 4 minnesstickor når jag "bara" 3,8G stabilt. Inte mycket overvolt och hyggliga temps. // lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Får man fråga varför du överklockar? Har du något mål eller något spel du vill att den ska fixa?

Om det bara är for the fun of it så köp en bättre kylare och fixa lite bättre kylning till moderkortets nordbrygga och/eller VRMer. Sedan bör du kunna öka på spänningen såpass att du når 4ghz

Ja det är korrekt. Eller fixar gör den redan, men fixa lite bättre. Eftersom jag når stabila 3.9ghz med AMD overdrive funktion, borde det väl gå att komma högre manuellt i bios, annars är du overdrivefunktion för jävla bra. Dessutom är ju mina temperaturer fortfarande bra vid 3.9 som ni kan se i förre inlägget.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Känns ju som att du ska kunna komma en bit högre, men du kanske har nått ditt chips absoluta gräns. Vad har du volten på vid 3,9Ghz?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Känns ju som att du ska kunna komma en bit högre, men du kanske har nått ditt chips absoluta gräns. Vad har du volten på vid 3,9Ghz?

Just nu har jag faktiskt fått upp den till 4ghz och kör på 1.504V
Men det finns folk som klarat det med stockkylaren, så jag tänkte kanske stanna på 4ghz och försöka höja nordbryggan lite också. Det ska tydligen ge bra effekt på phenom-modellerna.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Okej, här följer mitt resultat. Det kan ju tänkas vara intressant för de gökar som sitter på samma gamla processor och liknande system som jag.

Komponenter:
Moderkort: Gigabyte 970A-UD3
Processor: AMD Phenom II X2 555 Callisto (stock core 3.2ghz, northbridge 2000mhz)
PSU: FSP 650W 80+ GOLD
Kylning: Coolermaster 212 Hyper EVO PRO

Resultat:
Core: 4.0mhz (multiplier X20)
Vcore: 1.504v
Northbridge: 2400 mhz
vNB: 1.200
HT: 2214 mhz
Bus speed: 201.4 mhz

Disable C1F
Disable Cool and quiet

Systemet är testat i Intelbruntest 15 gånger på standard (vilket borde vara nog för gaming). Men jag skall testa det ytterligare på high, återkommer med resultat.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Har samtidigt klockat upp mitt ASUS Radeon 7850 till 1100mhz/1400mhz och det flyter också på bra. Så överlag har jag fått en mycket bättre prestanda.

Kan nämna att temperaturerna nu ligger på:
CPU: IDLE 24 LOAD 38
GPI IDLE 26 LOAD 41

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Okej, här följer mitt resultat. Det kan ju tänkas vara intressant för de gökar som sitter på samma gamla processor och liknande system som jag.

Komponenter:
Moderkort: Gigabyte 970A-UD3
Processor: AMD Phenom II X2 555 Callisto (stock core 3.2ghz, northbridge 2000mhz)
PSU: FSP 650W 80+ GOLD
Kylning: Coolermaster 212 Hyper EVO PRO

Resultat:
Core: 4.0mhz (multiplier X20)
Vcore: 1.504v
Northbridge: 2400 mhz
vNB: 1.200
HT: 2214 mhz
Bus speed: 201.4 mhz

Disable C1F
Disable Cool and quiet

Systemet är testat i Intelbruntest 15 gånger på standard (vilket borde vara nog för gaming). Men jag skall testa det ytterligare på high, återkommer med resultat.

Ser bra ut om du kan så tycker jag att du ska slå på Cool´n quiet. Annars har jag inget att tillägga.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tänkte ge min gamla processor en sista chans att prestera lite innan den byts ut.
Vill direkt påtala att detta inte handlar om att låsa upp kärnor. Min 555 kan tyvärr inte låsa upp några kärnor. Systemet startar inte om jag ställer in unlock i bios. Så det det hela handlar om är hur högt man kan pressa upp processorn med två kärnor.
Jag har som maximalt kommit till 3.9ghz, både manuellt och via AMD overdrive. Men sen är det tokstopp. Systemet startar inte om jag försöker komma högre.

Moderkort: Gigabyte 970A-UD3
Kylare: Coolermaster Hyper EVO 212 PRO
PSU: FSP 650W 80+ GOLD
Idlar på 18C
Full load: 30C

Bör jag kunna komma högre?
Någon annan som lyckats pressa 4ghz+?
Vilka inställningar kör ni?

Du har inte funderat på att de kan vara fel på dina tempsensorer?? Du har 2 grader kallare än normal referens rumstemperatur (20C) när den idlar, sen har du 30C vid full load

Är helt övertygad att något inte står rätt till där

Ett litet tips bara innan du smälter ihop CPU till en liten illaluktande boll kisel

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Du har inte funderat på att de kan vara fel på dina tempsensorer?? Du har 2 grader kallare än normal referens rumstemperatur (20C) när den idlar, sen har du 30C vid full load

Är helt övertygad att något inte står rätt till där

Ett litet tips bara innan du smälter ihop CPU till en liten illaluktande boll kisel

AMD sensorer är ju kända för att visa fel vid idle då de är kalibrerade för full load. De brukar visa rätt runt 45 grader.

Jag tror inte det är någon fara med hans Cpu, han har bara två kärnor aktiverade så då blir det inte så varmt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Du har inte funderat på att de kan vara fel på dina tempsensorer?? Du har 2 grader kallare än normal referens rumstemperatur (20C) när den idlar, sen har du 30C vid full load

Är helt övertygad att något inte står rätt till där

Ett litet tips bara innan du smälter ihop CPU till en liten illaluktande boll kisel

tack för din omtanke, men jag tror inte det, jag har mätt med flera olika program. Det kan skilja någon grad hit och dit. Kan tillägga att kylaren bara är någon dag gammal och cpun har fräsch pasta. Temperaturerna höjdes ganska mycket när jag körde Guild Wars 2 på maxinställningar och Borderlands 2 samtidigt. Då noterade jag max temp 38,4C på cpun och 45 på GPU Cenligt openhardwaremonitor, men det är enligt mig fortfarande stabila temps och idle ligger på CPUn runt 20-25C beroende på om jag har chassifläktarna på high eller low.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

AMD sensorer är ju kända för att visa fel vid idle då de är kalibrerade för full load. De brukar visa rätt runt 45 grader.

Jag tror inte det är någon fara med hans Cpu, han har bara två kärnor aktiverade så då blir det inte så varmt.

Ja dessvärre, jag har försökt låsa upp fler kärnor i bios med gigabytes unlocker med standardinställningar i bios utan överklockning, men min dator vägrar boota upp då så jag antar att mina 2 extra kärnor är defekta till den grad att de inte är funktionella. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Ser bra ut om du kan så tycker jag att du ska slå på Cool´n quiet. Annars har jag inget att tillägga.

Tackar, det krävde jävigt många omstarter för jag är inte superbra på överklockning skall erkännas. Har inte testat om systemet är stabilt med Cool N quiet, eftersom folk i andra forum rekommenderar att det är avstängt. Men det kanske går att slå på? Jag har dock provat att med speedfan sänka fläkten till 60% och ändå fått stabilt resultat.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Tackar, det krävde jävigt många omstarter för jag är inte superbra på överklockning skall erkännas. Har inte testat om systemet är stabilt med Cool N quiet, eftersom folk i andra forum rekommenderar att det är avstängt. Men det kanske går att slå på? Jag har dock provat att med speedfan sänka fläkten till 60% och ändå fått stabilt resultat.

Jo det brukar bli så^^ det är det som är jobbigast när man överklockar, att sitta och vänta på att windows ska starta :/

Men när du unlockade de andra kärnorna, provade du att öka volten då? De andra två kärnorna kanske kräver mer volt för att fungera som de ska.

Det var bara en tanke Jag har en kärna som brukar bråka vid överklockning vilket gör att jag måste ha högre volt för att få den kärnan att arbeta utan att producera några fel.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jo det brukar bli så^^ det är det som är jobbigast när man överklockar, att sitta och vänta på att windows ska starta :/

Men när du unlockade de andra kärnorna, provade du att öka volten då? De andra två kärnorna kanske kräver mer volt för att fungera som de ska.

Det var bara en tanke Jag har en kärna som brukar bråka vid överklockning vilket gör att jag måste ha högre volt för att få den kärnan att arbeta utan att producera några fel.

Nja, jag ökade volten lite grann men inte speciellt mycket. Kanske +0.50

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Har följt din tråd med spänning, och satan vad sugen jag börjar bli på att klocka tjejens dator

Precis som du, en X2 555 med Gigabyte moderkort. Dock ett 890A-UD3 om jag inte minns fel.
Kylaren är en Noctua U9B och ska nog räcka till.

Jag är en grön noob på att klocka, hur gick du till väga? Bara höjde multipliern eller?
Min cpu kan för övring heller inte unlockas. Dock hade förra ägaren kört stabilt i 4Ghz.

Permalänk
Skrivet av Nimin:

Nja, jag ökade volten lite grann men inte speciellt mycket. Kanske +0.50

Prova typ 1,45V och se om den bootar annars är det nog bara att ge upp. Med orginal klock menar jag

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Prova typ 1,45V och se om den bootar annars är det nog bara att ge upp. Med orginal klock menar jag

Gav upp

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har följt din tråd med spänning, och satan vad sugen jag börjar bli på att klocka tjejens dator

Precis som du, en X2 555 med Gigabyte moderkort. Dock ett 890A-UD3 om jag inte minns fel.
Kylaren är en Noctua U9B och ska nog räcka till.

Jag är en grön noob på att klocka, hur gick du till väga? Bara höjde multipliern eller?
Min cpu kan för övring heller inte unlockas. Dock hade förra ägaren kört stabilt i 4Ghz.

Jag kunde klocka upp min till 3,9 genom att enbart öka multiplier behövde inte röra något annant.
För att komma högre var jag tvungen att justera lite här och var, se tidigare inlägg. Men alla CPU:s beter ju sig lite varierande så du kanske få lägga till eller dra ifrån. Tror dock inte man skall höja volten så mycket mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Denna setup går också bra, körde 12 timmar prime95 utan problem.
Core speed: 4017mhz
Multiplier: x 19.5
Bus speed: 206 mhz
HT Link 2265 mhz
Core Voltage 1.5

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Denna setup går också bra, körde 12 timmar prime95 utan problem.
Core speed: 4017mhz
Multiplier: x 19.5
Bus speed: 206 mhz
HT Link 2265 mhz
Core Voltage 1.5

Tänkte ge mig på detta lite nu. Använder en Noctua U12P med en fläkt i standarhastighet.

Började först med 18,5 multiplier, och körde OCCT stabilt i 60min.
Ökade sedan till 19,5 , OCCT har kört 25min utan fel

VCore på Auto ca. 1.40-1.42 lägger den sig, maxar på 51 grader.

Man har läst att klockning är beroendeframkallande... jag är fast