Linus Torvalds vill göra 2560 x 1600 pixlar till standardupplösning i persondatorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Vad gör man med de spelen och programmen som redan är släppta där det inte går att ändra skalningen då? Bakåtkompatibiliteten är ju minst sagt usel med en sådan skärm. Varför skulle man skippa AF med högre upplösning? Det låter inte vettigt någonstans. Att stänga av AA kommer inte "ge tillbaka" prestanda i närheten av den förlust man får från att ta klivet upp från 1080p.
Men som sagt, det låter ju onekligen som att höga upplösningar främst förespråkas av otekniskt folk

Seriöst, sitter du och spelar Doom 3 eller nått? Då förstår jag att du är emot denna "evolution" Men för den stora allmänheten (förutom du) så kommer detta att vara en stor uppgradering då allt kommer att blir finare,skapare och mjukare Men du får fan själv sitta och glo på dina fyrkantiga MEGA pixlar om du vill.

Vad är det som är otekniskt med hög upplösning? så du menar att om jag kör 192x108 så är jag mer teknisk än dej? förstår mej inte på din vridna logik

onödigt
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag håller med Linus, men vi ska absolut inte glömma IPS och 120 hz också, som är minst lika viktigt tycker jag.

OLED *host* *host*

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag skriker JAAA!!
GPU'n gråter NEEJ!!

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

När upplösning och mjukvara går ihop så är det bra, men det jag säger är ju att det inte kommer göra det den närmsta tiden. Du kommer behöva ha en extra skärm med normal upplösning för att kunna använda vissa program om du vill kunna se något utan förstoringsglas. Ipad är helt ointressant för att den inte kör Windows 7 eller de vanliga programmen/spelen. Skärmen har man väl främst kopplad till datorn och inte till Ipaden?

Jag har använt mängder av olika upplösningar genom åren. Jag vet vilka stora problem det ger när pixeltätheten blir för hög. Det skulle ta många år att anpassa samt fasa ut all gammal mjukvara för den nya högre upplösningen. Det är absolut inget som kan pushas ut bara sådär.

Svårt att sätta på pixeldubblering (eller vad man ska kalla det) isf? Dvs att program som inte har stöd för såpass hög upplösning i stället använder grupper om 2x2 pixlar som enstaka pixlar. Problem solved?

Om man tänker som du är det ju lika bra att bara sluta utveckla allting, och isf kunde man ha gjort det för länge sedan vilket hade inneburit att det som du har accepterat i dagsläget inte hade funnits pga att någon resonerade som du gör nu för tio år sedan...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Linus tillhör majoriteten av "vanliga" användare, alltså inte gamers, och då är skärmupplösningen av klart större intresse.

Tvärtom. Vi mer "nördar" vill ha höga upplösningar och bra hårdvara, "gamers" eller inte. Jag kallar mig inte Gamers för jag spelar lite då och då för att det är kul i mellan åt.
Vanliga människor som min mamma vill sitta vid Facebook och vet inte vad upplösning är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

När upplösning och mjukvara går ihop så är det bra, men det jag säger är ju att det inte kommer göra det den närmsta tiden. Du kommer behöva ha en extra skärm med normal upplösning för att kunna använda vissa program om du vill kunna se något utan förstoringsglas. Ipad är helt ointressant för att den inte kör Windows 7 eller de vanliga programmen/spelen. Skärmen har man väl främst kopplad till datorn och inte till Ipaden?

Jag har använt mängder av olika upplösningar genom åren. Jag vet vilka stora problem det ger när pixeltätheten blir för hög. Det skulle ta många år att anpassa samt fasa ut all gammal mjukvara för den nya högre upplösningen. Det är absolut inget som kan pushas ut bara sådär.

Vet inte varför du väljer att vara så trångsynt.
Varför skulle det inte ske när vi redan har tekniken, fast i ett enklare format? Sitter du och trycker på någon hemlig information som vi andra inte har fått ta del av? Hemlig information som säger att högupplösta skärmar inte kommer att fungera till datorer?
Men hoppsan tjosan, det gör det ju redan. Både den nya Macbook Pro och Imac är välsignade med s.k retina-skärmar, d.v.s "hög upplösning". Inte är det då någon minimalistisk text på någon av dem, så länge man inte själv väljer att ha det så

Att du har använt olika upplösningar genom åren är totalt oväsentligt. Det ger absolut ingenting.
Det har inte varit aktuellt att skapa så pass högupplösta skärmar, likvid Ipadens.
Och nej, jag använder inte Ipaden som skärm. Men förstår inte vad du skulle göra med det argumentet, finns inte direkt någon poäng där att hämta för din del.
Det jag vill säga med jämförelsen mellan Ipad 2 och Ipad 3 är att tekniken finns där, och högre upplösning är inte detsamma som förkrympta ikoner och text som behöver läsas med lupp.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Avstängd

Nästa skärm blir självfallet en i den dyrare klassen och 16:10 format!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar borde priserna bli lägre för "lägre" upplösningar som 1920*1080, vid en ny standard på högre högre upplösning. I alla fall fall vid övergångsstadiet som förmodligen kommer bli ganska långt.

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Min Dell U2711 med 2560x1440 är inte exakt det Linus kräver. Lite mindre upplösning och inte precis en 13" laptop. Men jäklar va nice det är med denna upplösning måste jag säga!

Borde inte datorskärmar ligga lite i framkanten gällande detta? man tycker ju det. Men icke. Det är mobiltelefonen!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Seriöst, sitter du och spelar Doom 3 eller nått i din mammas källare? Då förstår jag att du är emot denna "evolution" Men för den stora allmänheten (förutom du) så kommer detta att vara en stor uppgradering då allt kommer att blir finare,skapare och mjukare Men du får fan själv sitta och glo på dina fyrkantiga MEGA pixlar om du vill.

Vad är det som är otekniskt med hög upplösning? så du menar att om jag kör 192x108 så är jag mer teknisk än dej? förstår mej inte på din vridna logik

Jag svarade på det tekniska efter din förra post och visade var du hade fel. Allt du kan komma med är en massa rappakalja och påhopp. Antar att argumenten tog slut och du insåg att du hade väldigt fel.

Permalänk
Inaktiv

Personligen kan jag stå ut med lägre upplösning. Det är de bättre paneltyperna som jag vill se ska lyftas fram mer så priserna går ner på IPS!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kunzite:

Jag svarade på det tekniska efter din förra post och visade var du hade fel. Allt du kan komma med är en massa rappakalja och påhopp. Antar att argumenten tog slut och du insåg att du hade väldigt fel.

Att sitta och gnälla över att något blir bättre är ju bara rent fjanteri.

Vi kanske borde fortsatt använda våra 286 och 386or istället för att gå till 486or? menar shit, på den tiden fick man investera i en dyr turboknapp för att många av programmen flippade ur vid för hög klockfrekvens.

Bäst vore nog om vi bara slutat utveckla efter 386an kom...

Eller vänta, om vi aldrig hade uppfunnit hjulet...

påhopp
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av markiiie:

Vet inte varför du väljer att vara så trångsynt.
Varför skulle det inte ske när vi redan har tekniken, fast i ett enklare format? Sitter du och trycker på någon hemlig information som vi andra inte har fått ta del av? Hemlig information som säger att högupplösta skärmar inte kommer att fungera till datorer?
Men hoppsan tjosan, det gör det ju redan. Både den nya Macbook Pro och Imac är välsignade med s.k retina-skärmar, d.v.s "hög upplösning". Inte är det då någon minimalistisk text på någon av dem, så länge man inte själv väljer att ha det så

Att du har använt olika upplösningar genom åren är totalt oväsentligt. Det ger absolut ingenting.
Det har inte varit aktuellt att skapa så pass högupplösta skärmar, likvid Ipadens.
Och nej, jag använder inte Ipaden som skärm. Men förstår inte vad du skulle göra med det argumentet, finns inte direkt någon poäng där att hämta för din del.
Det jag vill säga med jämförelsen mellan Ipad 2 och Ipad 3 är att tekniken finns där, och högre upplösning är inte detsamma som förkrympta ikoner och text som behöver läsas med lupp.

Som sagt, vad Apple har på sina produkter är tämligen ointressant. Det är enkelt att göra ny mjukvara till sina egna apparater när det knappt finns någon mjukvara alls. Apples produkter är extremt inskränkta och begränsade och det är därför de är så fullkomligt ointressanta. Majoriteten av användarna använder en dator med Windows som OS, OS X är någon liten procent i marginalen.
Nya skärmar med mycket högre pixeltäthet skulle ge stora problem för Windowsdatorer på grund av dess enorma befintliga program/spelbibliotek. Snälla förstå detta och tramsa inte om Apples produkter.

Högre pixeltäthet innebär oläsbar text och minimala ikoner i många program, där har ni problemet svart på vitt. Men allt det här har jag ju redan påpekat, om du väljer att läsa det eller ej är upp till dig. God kväll!

Permalänk
Medlem
Citat:

I still don't want big luggable laptops, but that 1366x768 is so last century.

Håller verkligen med. Riktigt segt att hitta någon bärbar dator med en ok upplösning. En tredje del har endast upplösningar högre än det på prisjakt, om jag sedan vill att den ska vara portabel (under 14") ja då är bara 7% av datorerna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Oj, vilket oerhört problem... (ironi)
Varför inte bara släppa en uppdatering av mjukvaran till programmen spelen. Och om inte de inte utvecklas längre får väl de som måste använda just dem ha kvar sin skärm. Det är ingen som tvingar dig att köpa ny skärm.

Väldigt va folk på ett teknikforum är teknikfientliga. "Nej inte högre upplösning, min 386 klarar inte av det..."

Bara så du vet är det ett väldigt vanligt problem att sådana uppdateringar aldrig blir av. Utvecklare av mjukvara är ofta jävligt bekväma av sig, eller bara ignorerar sina produkter för att det är ointressant att uppdatera något som redan har sålt bra.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Han har helt rätt. Jag kan inte annat än att hålla med!

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Högre pixeltäthet innebär oläsbar text och minimala ikoner i många program, där har ni problemet svart på vitt. Men allt det här har jag ju redan påpekat, om du väljer att läsa det eller ej är upp till dig. God kväll!

Det stämmer bara om man skriver operativsystemet som ett kioskmongo. Lösningen stavas såklart pixeldubblering.

Det funkar att använda helt vanliga, ej uppdaterade, program i OS X på "retina" macbooksen... Enda nackdelen är att de tydligt har lägre upplösning och därmed ser lite fulare ut. Men med ett genomtänkt och lite intelligent skrivet OS är det inget problem.

Se på Android bara. Det funkar på en hutlös mängd upplösningar utan att se alltför taskigt ut. Varför skulle Windows behöva funka annorlunda? Annat än att Microsoft är lata...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Men viill vi verkligen ha så smååå fonts som man får när man har såååå hög upplösning?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spokig:

Ja jag har spelat bägge dom där spelen med max inställningar stock på dator jag har nu och inte haft problem med lagg.

Du fick inga fps-drop under 120 eller?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Som sagt, vad Apple har på sina produkter är tämligen ointressant. Det är enkelt att göra ny mjukvara till sina egna apparater när det knappt finns någon mjukvara alls. Apples produkter är extremt inskränkta och begränsade och det är därför de är så fullkomligt ointressanta. Majoriteten av användarna använder en dator med Windows som OS, OS X är någon liten procent i marginalen.
Nya skärmar med mycket högre pixeltäthet skulle ge stora problem för Windowsdatorer på grund av dess enorma befintliga program/spelbibliotek. Snälla förstå detta och tramsa inte om Apples produkter.

Högre pixeltäthet innebär oläsbar text och minimala ikoner i många program, där har ni problemet svart på vitt. Men allt det här har jag ju redan påpekat, om du väljer att läsa det eller ej är upp till dig. God kväll!

Och om vi ska kunna lösa det måste vi införa en ny standard, nån gång måste vi gå ut ur grottan! Neeej men det är ju skööönt i grottaan! Jo men ja tänkte att vi kanske skulle gå ut och inte vet jag kanske göra några fåror i marken och plantera frön så får vi mat till vinter. NEJ nej neej vi har det så braaa i grottaaaan, vi kan äta mossa,svamp och rötter! Men ja tänkte att vi kanske skulle gå ut och jaa, kanske börja hacka i berget och göra metaller och fixa massor med Ipods så vi kan lyssna på musik. Neeeej nej nej neeej, Per-olof kan ju spela flöjt på gamla ben! Inte är det nått fel på Per-olof!

Citat Alltför mycket stabilitet förhindrar framsteg. Av Harold wilkinson
Den som känner förändringens vind bör inte bygga vindskydd utan väderkvarnar. Av Mao Zedong
Det finns ingenting beständigt utom förändringen. (grekiskt ordspråk)

Summering: Du gillar inte höga upplösningar eftersom du inte vill att text och ikoner ska blir för smått
Lösning: Gör det till standard och efter några år är allt som vanligt Samma var det när de började med bilar! Först fanns det hästar som var ivägen men sen blev de allt ovanligare och nu kör endast bilar på körbanan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att herr Torvalds nämner spel alls. De flesta argument som ser detta uttalande som något negativt hänvisar till problem med spel och kraftigare hårdvara. Hejhå.

Dessutom:
"And the next technology journalist that asks you whether you want fonts that small, I'll just hunt down and give an atomic wedgie. I want pixels for high-quality fonts, and yes, I want my fonts small, but "high resolution" really doesn't equate "small fonts" like some less-than-gifted tech pundits seem to constantly think."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJepz:

Om jag inte är helt ute och cyklar borde priserna bli lägre för "lägre" upplösningar som 1920*1080, vid en ny standard på högre högre upplösning. I alla fall fall vid övergångsstadiet som förmodligen kommer bli ganska långt.

Det var övergången från Hästvagn till Bil med, ska vi gå tillbaka? Förändring är konstant och nödvändig!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det blir lite tråkigt att 99% av alla hemsidor som inte är skalbara kommer att se väldigt pluttiga ut på sånna höga upplösningar. Idag håller man sig väl omkring 940-1200px på bredden om man bestämmer sig för en fast bredd.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Det blir lite tråkigt att 99% av alla hemsidor som inte är skalbara kommer att se väldigt pluttiga ut på sånna höga upplösningar. Idag håller man sig väl omkring 940-1200px på bredden om man bestämmer sig för en fast bredd.

true that, men som sagt nån gång måste man få ut tummen ur...om du fattar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tycker även att 1920x1080 är förlågt på 24", vilket idag är standard där. Vill ha 4k upplösning på en 30" skärm

Permalänk

Inte en dag försent att någon med lite gehör inom data världen ställer sig upp säger till att det är HÄR de bör strävas framåt, lite som SSD, i flera år var det 10k rpm diskar som domminerade för oss vanliga nördar (även om SCSI fanns va de få som nyttjade de iom priset). Detta är helt klart en stor akilleshäl för PC i dagens läge och det är hög dax att vi åtgärdar de! I rena spekulationer så kommer detta ju att driva grafikkorts tillverkarna att släppa de dom har(!), ist för att som nu, ha e kraftigt bantad version av de dom KAN, tänker väll mest på hatobjektet nvidia som har grymt kraftiga kärnor på lager men väljer att låta dom ligga för att kunna tjäna pengar på att sälja bantade versioner iom att övriga på marknaden inte kan konkurera på allvar....

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Hellre 16:10 än det hemska 16:9 som blivit standard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

Kör själv 2560x1400 på mittenskärmen, det är en upplevelse i sig. Tror det blir standard nästa år, av Intels roadmap att döma.

Vilken skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Bara så du vet är det ett väldigt vanligt problem att sådana uppdateringar aldrig blir av. Utvecklare av mjukvara är ofta jävligt bekväma av sig, eller bara ignorerar sina produkter för att det är ointressant att uppdatera något som redan har sålt bra.

Jo, jag är medveten om att det. Men det har ju ingenting med hög upplösning på nya skärmar att göra!? Om man är nöjd med sin skärm så måste man väl inte köpa ny eller? Sen så kan man ju alltid uppdatera mjukvara, är det tillräckligt många som har problem så kommer företagen att göra det. Annars kan man som konsument använda andra program. Man är väldigt sällan låst till en tillverkare och ett program och är man det och utvecklaren inte kommer med uppdatering, så brukar det vara tredjepartsutvecklare som fixar en workaround. Även om den nya tekniken kommer så tar det ju många år innan ~22 tums skärmar med 1920*1080 försvinner (om de någonsin försvinner).

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

bättre dom lägger energin på att öka polycount och bättre texturer, ljussättning och shaders

Jag tror inte han ängnade en tanke åt spel.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"