Google ansluter till öppen standard för trådlösa laddare

Permalänk
Medlem

Tar mig för panna och bara suckar...

Varför ska dem försöka uppfinna hjulet på nytt när Nokia och Qi redan fixar detta. Är google m.m så trångsynta och vägrar hoppa befintliga standarder eller känner de helt enkelt inte till deras senaste produkt? I vilket fall som helst så blir man lite mörkrädd.

Är Nokias variant med fatboy-laddare:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Mjo, men bara om det finns någon fördel med det. Allt annat vore slöseri med pengar.

Slöseri för konsumenterna men en guldgruva för Apple. De har marginaler på hundralappar för sladdarna de säljer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

För det första var det ironi till alla som gnäller om låsta system, för det andra kan jag lägga min telefon på precis vilken punkt på bordet etc jag vill om jag har laddaren i väggen och måste inte lägga den på en viss punkt som andra bestämt

Skickades från m.sweclockers.com

Som andra har bestämt? Du bestämmer ju själv var du placerar din laddare. Det är ju inte som att Google trampar in hemma hos dig och säger att "ja du Bengt vi bestämmer härmed att du ska ladda din telefon HÄR". Eller missförstår jag dig..?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolacrille:

Som andra har bestämt? Du bestämmer ju själv var du placerar din laddare. Det är ju inte som att Google trampar in hemma hos dig och säger att "ja du Bengt vi bestämmer härmed att du ska ladda din telefon HÄR". Eller missförstår jag dig..?

Vad har det artikeln handlar om att göra med vad jag placerar laddaren hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Slöseri för konsumenterna men en guldgruva för Apple. De har marginaler på hundralappar för sladdarna de säljer.

På hundralappar?! Den nya kabeln de har är dyrare att tillverka än den förra, ändå är den billigare att köpa, 169kr mot 199kr för den gamla, ser inga hundralappar i plural där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Vad har det artikeln handlar om att göra med vad jag placerar laddaren hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm va?

Jag svarade på ditt inlägg angående det, vi diskuterade saken. Dessutom är det väldigt relevant till nyheten då det är en av sakerna som kommer att påverkas av den trådlösa laddningen.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolacrille:

Ehm va?

Jag svarade på ditt inlägg angående det, vi diskuterade saken. Dessutom är det väldigt relevant till nyheten då det är en av sakerna som kommer att påverkas av den trådlösa laddningen.

I så fall undrar jag ifall du läste artikeln där det står:
"Tekniken som hittills demonstrerats består av runda plattor som ansluts till elnätet och trådlöst laddar en eller flera anslutna enheter genom ett speciellt bakstycke."
Dvs det är plattor utplacerade som du måste lägga mobilen på, alltså bestämmer de som har restutangen, caféet etc precis var du måste placera mobilen för att den ska laddas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Blir så trött på alla dessa "Bara vänta tills Apple..."-onödiga kommentarer, köp det eller låt bli bara ni håller käften, allt ni vill är att försöka starta en helt onödig diskussion i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Läser du artiklarna innan du kommenterar, du vet att texten under de fetstilta hör till hoppas jag, om inte så kommer ett utdrag ur artikeln här:
"Organisationen Power Matters Alliance arbetar med att ta fram trådlösa laddare som ska fungera både i hemmen och på allmänna platser som restauranger, flygplatser och tågstationer."

P.s. Jag gjorde det som du behövde läsa i fet stil ifall det bara är det du brukar läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Blir man inte väldigt låst då när jag inte får bestämma själv var jag vill lägga mobilen utan måste lägga den på en bestämd plats

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Har en 8 år gammal mobil jag änvänder än idag och har i laddaren varje dag och den fungerar klockrent, så vad gör du när du laddar mobiler egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att Sweclockers inte har sett till att man kan citera fler än en åt gången via deras sk mobilapp så att det är tvunget att bli fler inlägg än nödvändigt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

För det första var det ironi till alla som gnäller om låsta system, för det andra kan jag lägga min telefon på precis vilken punkt på bordet etc jag vill om jag har laddaren i väggen och måste inte lägga den på en viss punkt som andra bestämt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Vad har det artikeln handlar om att göra med vad jag placerar laddaren hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

På hundralappar?! Den nya kabeln de har är dyrare att tillverka än den förra, ändå är den billigare att köpa, 169kr mot 199kr för den gamla, ser inga hundralappar i plural där

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

I så fall undrar jag ifall du läste artikeln där det står:
"Tekniken som hittills demonstrerats består av runda plattor som ansluts till elnätet och trådlöst laddar en eller flera anslutna enheter genom ett speciellt bakstycke."
Dvs det är plattor utplacerade som du måste lägga mobilen på, alltså bestämmer de som har restutangen, caféet etc precis var du måste placera mobilen för att den ska laddas

Skickades från m.sweclockers.com

Men shit vilket gnäll det var.

Ang det sista inläggen om var du placerar mobilen fattar nog ingen vad du snackar om.
Det är klart det kommer vara fasta platser på cafeer osv.
Är väll bra att man kommer kunna ladda sin mobil på sådana ställen genom att bara lägga sin mobil på bordet när man är där och slippa ta med en kabel över allt. Om dom ens har uttag för att ladda mobilen.
Men hemma får du ju givetvis lägga din platta precis vart du vill. Detta är ju inte en teknik dom tar fram bara för att du ska kunna ladda mobilen när du sitter på cafet..... Utan givettvis är detta en produkt du och en standard att ha i hemmet osv.
Precis på samma sätt som du kan sätta din laddare vart du vill så kommer du kunna flyta plattorna / plattan vart du vill. Det är samma "låsning" mer eller mindre som med kabel, för på samma sätt du kan flytta mobilen med kabel kommer du kunna flytta plattan.
Och det är så det fungerar redan nu med dom olika produkter som redan finns i detta område. Skillnaden här är att detta ska vara en standard så många olika produkter ska kunna använda samma platta och förmodligen ha den trådlösa standarden inbyggd, så du slipper ett extra skal.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

På hundralappar?! Den nya kabeln de har är dyrare att tillverka än den förra, ändå är den billigare att köpa, 169kr mot 199kr för den gamla, ser inga hundralappar i plural där

Skickades från m.sweclockers.com

Undantagen går att räkna på en hand, men deras marginaler i procent är även där skyhöga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Inbyggt i bord så funkar det

Att ha en platta eller dyl där man måste lägga sin telefon ser jag ingen jättevinst med. Jag vill inte behöva bry mig om var jag lägger telefonen (så länge det är någorlunda rimligt) den ska laddas ändå. Skrivbord, soffbord, sängbord, skänk och liknande skulle jag vilja se som laddningsytor. Sedan vore det nice om man kan ställa in telefonen så att den automagiskt slår på wlan och synkar/uppdaterar sig när den laddar.

Jag har inte kollat på de andra standarderna men vad var det för fel på dem? Om google vill göra detta för att främja en standardisering så känns det ju som ett betydligt enklare sätt att supporta en existerande standard än att kasta in en till i leken.

Apple lär inte röra i detta med tång Jag hade gärna sett en laddare som kan ladda både telefoner och laptops på detta sätt men jag tror inte att det går att göra tillräckligt smidigt för att apple skulle vilja göra det på ett par år. Med detta menar jag att Apple inte ser hur de ska kunna ta ut ett premiumpris för denna "upplevelse" ännu Jag är iofs beredd att hålla med. Jag väntar hellre tills det funkar klockrent än deltar som någon betatestare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Undantagen går att räkna på en hand, men deras marginaler i procent är även där skyhöga.

Och du tycker det är konstig och annorlunda att ett företag är vinstdrivande?! Nämn ett företag som drivs utan intresse för att tjärna pengar, deras konkurrenter är precis likadana

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Men shit vilket gnäll det var.

Ang det sista inläggen om var du placerar mobilen fattar nog ingen vad du snackar om.
Det är klart det kommer vara fasta platser på cafeer osv.
Är väll bra att man kommer kunna ladda sin mobil på sådana ställen genom att bara lägga sin mobil på bordet när man är där och slippa ta med en kabel över allt. Om dom ens har uttag för att ladda mobilen.
Men hemma får du ju givetvis lägga din platta precis vart du vill. Detta är ju inte en teknik dom tar fram bara för att du ska kunna ladda mobilen när du sitter på cafet..... Utan givettvis är detta en produkt du och en standard att ha i hemmet osv.
Precis på samma sätt som du kan sätta din laddare vart du vill så kommer du kunna flyta plattorna / plattan vart du vill. Det är samma "låsning" mer eller mindre som med kabel, för på samma sätt du kan flytta mobilen med kabel kommer du kunna flytta plattan.
Och det är så det fungerar redan nu med dom olika produkter som redan finns i detta område. Skillnaden här är att detta ska vara en standard så många olika produkter ska kunna använda samma platta och förmodligen ha den trådlösa standarden inbyggd, så du slipper ett extra skal.

Undrar vem som gnäller jag...eller snarare personliga påhopp utan en enda aning om vad som sägs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Då gäller det att dom kommer med trådlös USB

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_USB

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Och du tycker det är konstig och annorlunda att ett företag är vinstdrivande?! Nämn ett företag som drivs utan intresse för att tjärna pengar, deras konkurrenter är precis likadana

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag inte sagt. Det är bara fel att förneka deras motiv.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Undrar vem som gnäller jag...eller snarare personliga påhopp utan en enda aning om vad som sägs

Skickades från m.sweclockers.com

Hur var något av det jag sa ett "personligt påhopp?"
Det är snarare så att ingen har någon aning om vad du säger och försöker få fram!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Har jag inte sagt. Det är bara fel att förneka deras motiv.

Vem har förnekat att de vill tjäna pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Hur var något av det jag sa ett "personligt påhopp?"

Så att citera allt jag skrev och kalla det för en massa gnäll utan att läsa igenom vad det är jag egentligen svarar på är inte ett påhopp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vem har förnekat att de vill tjäna pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Första kommentaren i denna kedja. Nu börjar du slösa min tid.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp och då drar man samtidigt ner kostnaderna fast en hörlursingång så man slipper ha något mer man behöver ladda hela tiden samt en usb port kan nog vara med för laddning och överföring av T ex musik eller annat till telefonen ifall man nu inte har trådlöst nätverkskort eller router tillgänglig hemma

Varför hörlursuttag? Blåtand finns sen många år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så att citera allt jag skrev och kalla det för en massa gnäll utan att läsa igenom vad det är jag egentligen svarar på är inte ett påhopp

Skickades från m.sweclockers.com

Men allvarligt?
Har du läst själv vad du skriver?
Och du påstår att det är jag som gör påhopp?
Really?

Orkar inte tjafsa med dig. Blir bara massa mer gnäll i tråden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Första kommentaren i denna kedja. Nu börjar du slösa min tid.

På vilket sätt förnekar jag dem att tjärna pengar genom att säga att jag inte ser hundralappar i plural som deras förtjänst av deras laddkabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Men allvarligt?
Har du läst själv vad du skriver?
Och du påstår att det är jag som gör påhopp?
Really?

Orkar inte tjafsa med dig. Blir bara massa mer gnäll i tråden.

Mycket av det du citerade från mig var inte ens gnäll, där fanns även ironi, rättelser etc, är väl inte mitt fel att du inte kan urskilja ett sammanhang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

riktigt coolt. bara det inte utvecklas mer så är jag nöjd, jag vill inte gå omkring i ett hus där man inte behöver ha telefonen liggandes på plattan, utan kan hålla den i handen känns lite farligt imo...

Det är ganska vanligt att man är rädd för saker man inte förstår.. helt i onödan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tempel:

Varför hörlursuttag? Blåtand finns sen många år...

Skickades från m.sweclockers.com

För att blåtand är värdelöst för hörlurar. Utbudet är tråkigt och de brukar brusa, det kräver batterier i hörlurarna och det är långtifrån alla ställen jag vill koppla in min telefon som har blåtand. Det börjar äntligen sakta men säkert bli standard med en 3,5 mm line in i bilar till exempel. Jag har även många gånger antänt telefoner som musikkälla till större stereoanläggningar i olika sammanhang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Värst vad ni klagar på trådlős laddning.

När ni väl testat kommer ni inse hur smidigt det är slippa fippla med kablar.

Palm var tidiga med detta så jag har använt det sedan 2009 på Pre och numera Pre3.

Man sätter telefon på en liten laddningspuck, och telefonens backstycke har lite ferrit i sig så sista millimetrarna sugs den fast mot pucken med magnetism. Laddaren är vinklad så att den fungerar som en hållare, man kan använda telefonen trots att den laddas.

Telefonen är medveten om att den laddas trådlöst och agerar därefter. Svarar eller ringer man samtal med telefonen på pucken så kopplar den in högtalarfunktionen och så fort jag lyfter den ifrån laddaren stänger den av detta så att man kan fortsätta prata med luren mot örat.

Vid laddning kan den visa olika saker såsom kalender, facebook, bilder etc. Palm kallade de Exhibition mode och Google Daydream.

Själv har jag laddare både hemma och på kontoret, som sagt detta är framtiden och oerhört bekvämt. Ni kommer älska det när ni testat och fräsa åt laddning med kabel.

Kika på Palm Touchstone om ni vill se exempel, finns även till deras surfplattor och är lika smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Tar mig för panna och bara suckar...

Varför ska dem försöka uppfinna hjulet på nytt när Nokia och Qi redan fixar detta. Är google m.m så trångsynta och vägrar hoppa befintliga standarder eller känner de helt enkelt inte till deras senaste produkt? I vilket fall som helst så blir man lite mörkrädd.

Är Nokias variant med fatboy-laddare:
http://www.youtube.com/watch?v=_lBPL7mGO3g&feature=share&list...

De har nog mer koll på vad de gör än vad du ger dem creds för

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att blåtand är värdelöst för hörlurar. Utbudet är tråkigt och de brukar brusa, det kräver batterier i hörlurarna och det är långtifrån alla ställen jag vill koppla in min telefon som har blåtand. Det börjar äntligen sakta men säkert bli standard med en 3,5 mm line in i bilar till exempel. Jag har även många gånger antänt telefoner som musikkälla till större stereoanläggningar i olika sammanhang.

Inte min erfarenhet att de skulle brusa så frågan är vilka du testat och batteri tiden inte skulle räcka en dag får mig att undra vad du använt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

De stora jättarna stöder flera standarder, men Qi har flest produkter (132) och över 100 medlemsföretag. Samsung galaxy s3 har tex stöd för Qi (ta bort bakstycket så ser ni 2 metallpiggar för att koppla in en spole).
Starbucks är intressant, då de var först med att erbjuda gratis wlan i stor skala, i usa går man till Starbucks om man behöver koppla upp sig. Vissa sitter t o m där och jobbar, så varför inte ladda telefonen samtidigt?.
Qi stöder 5W vilket är dubbelt mot usb och snart kommer högre effekter.

Permalänk
Medlem