Vilken Apple iPad bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken Apple iPad bör jag välja?

Har tittat på 3 olika ipad men har svårt att bestämma mig den förta är ipad mini som går på 3000 men nackdelen med den är skärmens storlek 7.9. Där efter kollade jag på ipad 2 men nackdelen men den är att den är lite väl gammal.Den sista är ipad 4 men den är en aninning dyr 4500 och jag vet inte om det är värt att lägga så mycket för en ipad. Vad tror ni vad det bästa valet är. Är det ipad mini eller ipad 2 eller ipad 4 behöver hjälp har svårt att välja.

Permalänk
Medlem

Det är defenitivt inte ipad2 iallafall, är mest en plåga att använda med dess låga upplösning, japp skriver detta på en sån just nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av 96teddy:

Har tittat på 3 olika ipad men har svårt att bestämma mig den förta är ipad mini som går på 3000 men nackdelen med den är skärmens storlek 7.9. Där efter kollade jag på ipad 2 men nackdelen men den är att den är lite väl gammal.Den sista är ipad 4 men den är en aninning dyr 4500 och jag vet inte om det är värt att lägga så mycket för en ipad. Vad tror ni vad det bästa valet är. Är det ipad mini eller ipad 2 eller ipad 4 behöver hjälp har svårt att välja.

Funderar själv på det. För mig är dock iPad 4 självklart val, när dom kommer i butik kommer du säkert få en för 4000kr.
iPad 2 är inte dålig men tycker inte det är värt eftersom du får något mycket bättre för 1 tusenlapp extra, och då är den inte lite bättre, 4an.
Kommer du använda dig mycket av iPaden är det kanske bäst att lägga lite extra, men är det inget speciellt du vill göra eller så kanske en iPad 2 duger.
iPad Mini är dock bättre tycker jag, än iPad 2, men vill du inte ha en iPad i den storleken så är det ju uteslutet

Permalänk

iPad mini om du vill ha en lite mindre annars iPad 4. iPad 2 är liksom varken eller - varken bra skärm eller smidig. Jag kommer personligen att köpa en mini, eftersom jag tror att det blir rät mycket enklare att ta med den än vad iPad 2 (som jag har idag) är.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Det som jag kommer använda mest till är att surfa, spela, se på filmer och anteckna. Har funderat på ipad mini men skärmens storlek som sagt vet ej om den är för liten eller lagom, ipad 4 är kanske värd men vet ej om jag kommer använda den så mycket, ipad 2 vet jag har min bror har och han är nöjd en så länge men den känns lite små klumpig ibland men en bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 96teddy:

Det som jag kommer använda mest till är att surfa, spela, se på filmer och anteckna. Har funderat på ipad mini men skärmens storlek som sagt vet ej om den är för liten eller lagom, ipad 4 är kanske värd men vet ej om jag kommer använda den så mycket, ipad 2 vet jag har min bror har och han är nöjd en så länge men den känns lite små klumpig ibland men en bra skärm.

Vänta tills Mini kommer i butik där du kan testa den själv och se om storleken är okej eller ej.

Permalänk
Medlem

Har tittat på videor och bilder och den ser rätt lagom ut helt okey. Men tror nog det blir den för att den är mindre klumpigare och lite bättre i små delar samt nyare.

Permalänk

Ingen rekomenderar iPad 3? Eller ''New iPad''?
Den blir väl billigare snart.

Permalänk
Medlem

3an känns ute eftersom den ersätts av 4an men 3an är bättre än 2an, 4000 kostar 3an

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 96teddy:

Har tittat på 3 olika ipad men har svårt att bestämma mig den förta är ipad mini som går på 3000 men nackdelen med den är skärmens storlek 7.9. Där efter kollade jag på ipad 2 men nackdelen men den är att den är lite väl gammal.Den sista är ipad 4 men den är en aninning dyr 4500 och jag vet inte om det är värt att lägga så mycket för en ipad. Vad tror ni vad det bästa valet är. Är det ipad mini eller ipad 2 eller ipad 4 behöver hjälp har svårt att välja.

Mindre bra rubrik. Läs reglerna, speciellt §3.1 som gärna vill se en tydlig rubrik som beskriver trådens ämne.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/se/ipad/compare/ har kollat här och där ser man några få fördelar som är bättre på ipad mini vs ipad 2.

Permalänk
Medlem

Jaja vart lite små stressad när jag skrev

Permalänk
Medlem

När du säger att du tänker anteckna, hur, vad och var kommer du anteckna?
I skolan? Vad pluggar du i så fall? Hur mycket antecknar du?
Kommer du använda externt tangentbord, finger eller stylus?

Kommer du ha väska (med skolböcker) när du ska ha med iPaden?

Försök att fylla i med så mycket info som möjligt.

Jag har en iPad (3e gen) 32 GB och pluggar datateknik på universität.
Det funkar att anteckna på programmeringsföreläsningar för där är kursboken väldigt lättförståelig och jag behöver inte anteckna så mycket.
På matten som är betydligt mer anteckningsintensiv så hänger inte iPaden med om du antecknar med finger och tex applikationen Penultimate. Eller... Den hänger med, men anteckningarna blir stora och det är svårt att få plats.
Det finns en annan applikation som jag har prövat är Notability. Den är bättre än Penultimate, men iPad (3e gen) är för långsam för att hänga med om man antecknar lite fortare. Den är mindre responsiv än Penultimate alltså.

iPad mini är ju typ en iPad 2 i lite mindre format och iPad 2 och iPad (3e gen) lär vara ungefär lika snabba, möjligt att iPad 2 är lite snabbare. Så jag ställer mig lite smått tveksam om iPad mini är bra för att anteckna om du ska skriva med finger eller stylus.

Ska du anteckna med tangentbord är det väl mer priset som avgör. Alla alternativ kommer att klara det lika bra.

Om jag skulle köpa en iPad idag skulle jag satsa på en "retina" iPad (4e gen) med 32 GB lagring. Alltså samma som jag har idag men en generation senare, men då kanske jag inte är lika priskänslig som du...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är defenitivt inte ipad2 iallafall, är mest en plåga att använda med dess låga upplösning, japp skriver detta på en sån just nu.

Har själv en ipad 2, men på kanpt en halvmeters håll är det inte pixligt längre. sedan är det lite en vanesak.

Om jag skulle köpa en ny Ipad idag hade jag valt ipad mini, lagom stor för film, läsa text och spel men fortfarande portabel att ha med sig överalt. Vänta på det nya brukar kännas mer värt enligt mig. Eftersom om man ska ha den i 2år+ och köper en gammal blir Ipad 2 3,5 år gammal på slutet och kommer inte hänga med för den dagens apar längre

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag går i vimmerby och pluggar på linjen samhäll och där är det mycket plugg som jag måste anteckna saker så som prov, inlämninguppgifter för ibland glömmer jag bort lit och vill ha bättre koll. För det är rätt så tufft. Samt om vi läser böcker kan jag skriva lite om boken så jag vet mer och kommer ihåg. För det gå mycket snabbare att skriva utan papper och penna samt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 96teddy:

3an känns ute eftersom den ersätts av 4an men 3an är bättre än 2an, 4000 kostar 3an

3an är ute för det nu finns en 4de? men du har funderat på 2an?
...
Inte för att klaga på dig, men förstår inte varför den förra gen. 'känns ute' när Apple släpper något nytt..

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

3an blev utesluten pga 4an kom som en nyare model med bara uttaget vet ej mer annars skulle jag nog tagit 3an. Du får söka på Google vet ej men nåt sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 96teddy:

Jag går i vimmerby och pluggar på linjen samhäll och där är det mycket plugg som jag måste anteckna saker så som prov, inlämninguppgifter för ibland glömmer jag bort lit och vill ha bättre koll. För det är rätt så tufft. Samt om vi läser böcker kan jag skriva lite om boken så jag vet mer och kommer ihåg. För det gå mycket snabbare att skriva utan papper och penna samt lättare.

Jag förstår inte. Ska du anteckna med tangentbord eller inte?

Ska du anteckna snabbt, tydligt och effektivt är penna och papper överlägset för 99,9% av befolkningen.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Tangentbord ska jag anteckna och behöver något lättare.

Permalänk

Jag röstar på iPad 4! Mer framtidssäker

Permalänk
Medlem

Kommer ej köpa iphone5 har sony acro s. Japp men 4an är lite dyr men kanske värt pengarna för den ärr säkert bra.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv införskaffa en efter jul tänkte jag. När man köper Laptops såväl som surfplattor och till och med telefoner är det väl värt att lägga lite extra för att få lite mer prestanda. Då det är helt omöjligt eller fullständigt oekonomiskt att ändra nåt för att man efter ett kort period inser att den var för klen. Så mitt råd köp en fyra den har bättre gpu bättre cpu bättre skärm och säkert lite annat som är bättre utöver det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Don. Du har nog rätt där för är bara 16 år och har jobb och tjänar bra. Old. Har en android så känns onödig att köpa den då därför vill jag har en ioad istället.

Permalänk
Skrivet av 96teddy:

3an blev utesluten pga 4an kom som en nyare model med bara uttaget vet ej mer annars skulle jag nog tagit 3an. Du får söka på Google vet ej men nåt sånt

Köp trean med en adapter? Har du en iphone 5/ipod så är det nice att kunna dela laddare men men...Måste du tvunget ha lightningkontakten? För annars är det ju bara att köra på trean om du hittar den billigt enligt mig.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Har ttyvärr inte det och 3an kostar 3995 altså 600 kr dyrare än 4 vet ej svårt

Permalänk
Skrivet av 96teddy:

Har ttyvärr inte det och 3an kostar 3995 altså 600 kr dyrare än 4 vet ej svårt

va? länk?

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men då är det en 500 lapp

Permalänk

Macoteket är en bra butik, 700 kronors mer för en snabbare processor och snabbare grafik samt lightningkontakt är i mina ögon inte värt det om man ska ha plattan för skolbruk men om pengar inte är ett problem så kör på 4an

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 96teddy:

3an känns ute eftersom den ersätts av 4an men 3an är bättre än 2an, 4000 kostar 3an

Den inte bara känns ute. Den finns inte lägre att köpa. Då den har utgått ur sortimentet.