Värt att uppgradera till 8:an?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till 8:an?

Kör 7:an just nu, kan få uppgradera för 139kr. Dock så kostar det 200kr mer om man vill ha skiva.

Jag skulle gärna köra en clean install (dvs. formatera) då kanske det inte går med en download?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Nyckeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Kör 7:an just nu, kan få uppgradera för 139kr. Dock så kostar det 200kr mer om man vill ha skiva.

Jag skulle gärna köra en clean install (dvs. formatera) då kanske det inte går med en download?

Jo det går med windows 8 upgrade med download, när du tankat hem det kan du välja i programmet att göra en iso eller göra en bootbar USB med win8 på. Sen är det som vilken vanlig w7 install som hällst, Clean install alltså.

Permalänk
Medlem

" Värt att uppgradera"? - Nej. Inte ifall du gillar bra gränssnitt och att spela!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jo det går med windows 8 upgrade med download, när du tankat hem det kan du välja i programmet att göra en iso eller göra en bootbar USB med win8 på. Sen är det som vilken vanlig w7 install som hällst, Clean install alltså.

Okej tack så mycket för ditt svar! Precis vad jag ville veta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

När jag först satt och pillade med windows 8 så satt jag i ca 15min, jag började i princip svära efter 2 minuter.

Slutsats: jag tycker inte att Windows 8 är värt, men jag är inte du. jag tycker att du ska skaffa en egen uppfattning.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

" Värt att uppgradera"? - Nej. Inte ifall du gillar bra gränssnitt och att spela!

Haha detta är en bärbar som jag ändå inte spelar på.

Jag tänker lite som: 139kr är inte hela världen om man kastar i sjön. Och det borde ju vara en vidare utveckling av Win 7. Dock anar jag oråd att Microsoft vill styra en mer vad man får göra och inte göra.
Men det är ju tråkigt om jag kommer hata Win 8 och svära var och varrannan minut på det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag satt och pillade med windows 8 i ca 15min, jag började i princip svära efter 2 minuter.

Slutsats: jag tycker inte att Windows 8 är värt, men jag är inte du. jag tycker att du ska skaffa en egen uppfattning.

Mvh

Gah! Precis vad jag är rädd för.
Måste ni göra det så svårt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

" Värt att uppgradera"? - Nej. Inte ifall du gillar bra gränssnitt och att spela!

Spela funkar bättre för mig på Windows 8, blir inte tabbad hela tiden av att "minnet är slut" fast det inte är det.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade W8 igår, men hade aldrig gjort det om det inte vore för de nya licensvillkoren som inte längre hindrar folk från att flytta OEM-licens till annan hårdvara. Jag byggde en ny dator för några månader sedan och hade ingen licens till den, så fick bli W8.

Jag svor lite i början såklart, men avsaknaden av startmeny gör ingen direkt skillnad för mitt användande då jag brukar ha det mesta länkat till skrivbordet i alla fall. Ett par extra ikoner på skrivbordet för systemrelaterade mappar, sedan var jag nöjd. Ett extra klick efter boot för att komma förbi startskärmen är inte hela världen, men det känns lite lagom drygt att man inte kan välja bort det. Jag tror kontroversen har mycket att göra med Microsofts image och marknadsföring att göra. Inom ett par år kommer de allra flesta datoranvändare vara vana vid pekskärmar, och då vill Microsoft försäkra sig om att alla har förstått att det är det självklara sättet att interagera med Windows på. Det är en väldigt rigid och gammaldags strategi i dagens IT-klimat, Microsoft tycker sig vara herren på täppan när det gäller operativsystem och då är det visst piskan som gäller.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Skaffade Windows 8 igår kväll, la in det på USB och körde format C: och så klart formaterar jag fel hårddisk, SA*AN!! men men..
Har nu suttit ett tag med det och är van vid att snabbt hitta det jag söker efter, hoppa mellan filer och mappar känns otroligt rörigt just nu och är nära att installera Windows 7 igen!

Men jag tänker ge det en stund till och försöka komma i ordning med allt som skall installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag skaffade W8 igår, men hade aldrig gjort det om det inte vore för de nya licensvillkoren som inte längre hindrar folk från att flytta OEM-licens till annan hårdvara. Jag byggde en ny dator för några månader sedan och hade ingen licens till den, så fick bli W8.

Jag svor lite i början såklart, men avsaknaden av startmeny gör ingen direkt skillnad för mitt användande då jag brukar ha det mesta länkat till skrivbordet i alla fall. Ett par extra ikoner på skrivbordet för systemrelaterade mappar, sedan var jag nöjd. Ett extra klick efter boot för att komma förbi startskärmen är inte hela världen, men det känns lite lagom drygt att man inte kan välja bort det. Jag tror kontroversen har mycket att göra med Microsofts image och marknadsföring att göra. Inom ett par år kommer de allra flesta datoranvändare vara vana vid pekskärmar, och då vill Microsoft försäkra sig om att alla har förstått att det är det självklara sättet att interagera med Windows på. Det är en väldigt rigid och gammaldags strategi i dagens IT-klimat, Microsoft tycker sig vara herren på täppan när det gäller operativsystem och då är det visst piskan som gäller.

Finns ju dock tredje part start meny från Stardock, den heter Start8 och kostar 5 dollar helt klart värt om man inte kan leva med helvetes menyn microsoft gjort.

Ursäkta svordomen men det är endast med den jag kan utrycka mitt missnöje med metro UI.
Tror dock de hämtade inspiration från 3,11 till detta operativsystemet, jag tycker det känns så med alla raka och hårda kanter.

Annars så upplever jag det som mycket snabbare än Server 2008 R2, måste tilläga att jag har Server 2012 som nästan är samma som windows 8.

Men man måste bilda sin egen uppfatting.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Jag kan se att Metro UI kan fungera bra på touchskärmar. men att man ska leka runt med musen som ett finger är bara drygt. Metro skalar också dåligt med större skärmar. jag kill inte ha 2 fots ikoner på min 40tummare. värdelöst.

men på en touchscreen så kan jag se detta fungera bra. jag ser helt klart poängen med det. men det klär helt enkelt inte en desktop. och som det ser ut nu så kommer alla med w8 på en desktop vara tvungna att köpa någon kinect-liknande kontroll för att kunna navigera i metro någorlunda, och det ska inte behövas.

Permalänk
Avstängd

Har kört 8an sedan igår och har väl inget direkt att klaga på. Roligt att utforska, dock finner jag mig i desktop 99% av tiden, så att Metro skulle vara något större problem håller jag inte med om. Men det kanske bara är jag.
Startmenyn är inte borta, utan omgjord. Metro är startmenyn i ny tappning, utsmetad på skärmen.
Men som sagt, jag har inte använt det speciellt länge för att kunna göra en ordentlig utvärdering, men än så länge tycker jag att det fungerar utmärkt. Det gäller att inte vara rädd för nya saker.

Permalänk
Medlem

Det enda problem som jag har är VIA VT2020. Finns ingen driver för Windows 8.
Visst Windows 8 hittar ljud åt en men jag vill kunna slå igång Stereo Mix. Men detta finns ej om man inte installerar officiella driver för ljudkort :/

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Blev en uppdatering trots allt!

Datorn startar på 4-5s från trycket på knappen! Den går dessutom svalare (inte ens ljummen) och tystare och snabbare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Du kommer bli nöjd om du ser till att lära dig hitta de osynliga menyerna microsoft lagt in, de borde verkligen göra lite tutorials för dessa godbitar.
Om man tex högerklickar i nedre vänstra hörnet får man upp en fin meny där man lätt kommer åt kontrollpanelen mm. Gjorde min användning lite lättare iallfall och önskar att någon sagt det till mig/att jag hittat den infon lite tidigare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag kan se att Metro UI kan fungera bra på touchskärmar. men att man ska leka runt med musen som ett finger är bara drygt. Metro skalar också dåligt med större skärmar. jag kill inte ha 2 fots ikoner på min 40tummare. värdelöst.

Tyvärr finns det INGET som skalar bättre på en större skärm i tum storlek sålänge det är samma upplösning. Detsamma gäller för dina ikoner på skrivbordet eller gränssnittet i ett spel du kör. Procentmässigt kommer de alltid vara lika stora.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så slänger jag in en offtopic post här.

Jag har nu Windows 7 Home Edition (tror jag det va) på Engelska.

Kan jag köpa en uppgradering till Windows 8 fast på svenska? Om man vill ha något billigare alternativ, typ professional. Vet att med ultimate (i alla fall på Win7) så kan man ändra språk.

Men går det med Win 8 professional.

Visa signatur

Woop woop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DroWziD:

Istället för att skapa en ny tråd så slänger jag in en offtopic post här.

Jag har nu Windows 7 Home Edition (tror jag det va) på Engelska.

Kan jag köpa en uppgradering till Windows 8 fast på svenska? Om man vill ha något billigare alternativ, typ professional. Vet att med ultimate (i alla fall på Win7) så kan man ändra språk.

Men går det med Win 8 professional.

Ja du kan ändra språk i alla versioner av Windows 8, gratis. Även använda olika språk på olika användare om man skulle vilja det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Jo det går med windows 8 upgrade med download, när du tankat hem det kan du välja i programmet att göra en iso eller göra en bootbar USB med win8 på. Sen är det som vilken vanlig w7 install som hällst, Clean install alltså.

"Försvinner" det man laddat ner efter det? Isåfall är det väl bättre att lagra undan ison eftersom man kan göra en bootbar USB av en ISO? Kan man köpa flera licenser från samma dator (läste någonstans att det var begränsat till 5 licenser per kund). Eller måste man köpa från just den dator man skall installera på?

Skrivet av strejf:

Ja du kan ändra språk i alla versioner av Windows 8, gratis. Även använda olika språk på olika användare om man skulle vilja det.

När man köper online får man välja vilket som skall vara "default" språket på ison man laddar hem?

Permalänk
Skrivet av johnzered:

När man köper online får man välja vilket som skall vara "default" språket på ison man laddar hem?

Jag köpte Windows 8 igår så för att svara på min egen fråga så verka det vara så att det språk man kör Windows Upgrade Assistant på så är också det språk man sedan får som default på ison. Samma sak borde också gälla angående x86 och x64, kör du Windows Upgrade Assistant från ett 32-bitars Windows får du också ett 32-bitars Windows 8 installationspaket och det finns ingen möjlgihet att välja något annat heller.

Permalänk

Har kört w8 drygt en månad på min stationära och fick med den till min nya laptop. Gillar nästan att navigera i startmenyn med en mus alternativt pekplatta. Lär man sig dessutom ett par behändiga snabbkommandon så jobbar jag faktiskt redan fortare i åttan än i sjuan.

Att det dessutom är mycket kvickare är dessutom en stor fördel. Lär man sig att använda det så blir det en win, har man från början bestämt sig att sitta på tvären så ska man INTE uppgradera. W7 är fortfarande ett alldeles ypperligt operativsystem!