Civilingenjör datateknik på kth, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Civilingenjör datateknik på kth, erfarenheter?

Jag funderar på att söka civ ing datateknik på kth. Någon som läser detta eller har gjort det, hur ser era erfarenheter ut?

Är det roligt? Varför? Vad är det som är roligt?

Hur ser det ut med kontakten med företag? Jobbar ni vid sidan av studierna?

Vad är det för folk som läser där? Intresserade? Smarta?

Permalänk

Jag läser visserligen till Civilingenjör inom informationsteknik, men jag har format programmet så pass mycket att det liknar datateknik (läst många kurser som ingår i datateknik). Är inne på mitt fjärde år just nu, läser masterprogrammet i Datalogi som de flesta väljer från datateknik på KTH.

Ja det är kul om man har intresse för programmering, algoritmer, matematik och en del fysik. Att få lösa riktigt svåra problem är nog den roligaste biten, speciellt när det kommer till algoritmer!
Svårt att kategorisera folket som läser på en sådan utbildning, skulle vilja påstå att det är väldigt blandat, allt från de inbitna nördarna till de lite mer avslappnade personerna som har allmänt intresse inom den tekniska världen.

Man behöver inte vara smart för att klara en sådan utbildning, handlar mer om hur villig du är att ta till dig mycket information och att problemlösning är något som du tycker om. Jag har fått relativt bra betyg hittills, pendlar mellan A-C, och det handlar inte om att man är ett geni. Bara du lägger ned den tid som behövs så löser sig allting, se till bara att ha färska kunskaper inom matematik innan du påbörjar en sådan utbildning.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Låter överlag positivt. Skulle du säga att det fortfarande är roligt att plugga? Kanske till och med roligare än i början eftersom du är inne på mastersnivån nu?

Någon koll på hur det ser ut med jobb? Det låter som att de flesta / många har jobb klara innan de går ut.

Permalänk

Ja, definitivt! Är väldigt nöjd med mitt val av utbildning, skulle inte kunna tänka mig något annat. Mastern blir faktiskt roligare, speciellt Datalogi då mycket är fritt, kan välja exakt de kurser som man vill läsa. Ett basblock på 30Hp samt exjobbet 30Hp, resterande poäng kan du välja fritt.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

spXq>>Buddy, fundera på vad du vill göra, det är viktigare än vilken utbildning du väljer!

Vill du att jag ska motivera det, visst inga problem. Om inte, välj efter något du gillar att göra...

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk

Jag är inne på fjärde året, dvs första terminen på mastersnivån. Jag håller med Darkpower om att jag kan inte tänka mig att läsa något annat. Det blir faktiskt roligare för varje termin eftersom man känner att man får en allt djupare insikt i programmeringshantverket. Det finns naturligtvis kurser man inte älskar (ME1010, I'm looking at you!), men överlag är det roligt nästan jämt.

Som Darkpower var inne på kan jag stryka under att om man har programmerat NÅGOT innan, och om man har mattekunskaperna från gymnasiet hyfsat färska, så får man en mjukare start än annars.
Men om man är villig att lägga ner tid på att plugga, så är det absolut inte för svårt.
Är man inte villig att lägga ner tiden, så ska man fundera över om man vill pyssla med programmering ett helt yrkesliv.