WD Green vs Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Nope, man var tvungen att lägga en fil på usb sticka/skiva och gå genom dos för att ändra.

Och enligt många som har diskarna (du kan googla) så är det inte särskilt bra, att disken ska snurra upp och parkera hela tiden är inte särskilt hälsosamt.

Jasså, de gör en spindown också? Ja, i sådana fall är det direkt skadligt för diskens motor/lager i längden, ja.

Trodde de bara parkerade läshuvudet, vilket inte direkt sliter på grejerna i den meningen. Men det kan förstås kan irriterande, då disken klickar till när den håller på med det, och det introducerar minimala men klart märkbara lagspikar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jävla skit.
Då får man väl ta en annan disk ändå...

http://cdon.se/hemelektronik/seagate_barracuda_2tb_7200rpm_64...
Har den liknande problem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jasså, de gör en spindown också? Ja, i sådana fall är det direkt skadligt för diskens motor/lager i längden, ja.

Trodde de bara parkerade läshuvudet, vilket inte direkt sliter på grejerna i den meningen. Men det kan förstås kan irriterande, då disken klickar till när den håller på med det, och det introducerar minimala men klart märkbara lagspikar.

Nej den gör inte spindown, den parkerar bara. Och detta går att stänga av om man vill:
http://www.youtube.com/watch?v=J2eYyRI_F98

Så som jag har förstått det finns huvudparkeringsfunktionen även på Seagate hårddiskarna och det var denna funktion som kunde orsaka ljuden det nämndes om tidigare i tråden. Nyaste firmware från Seagate gör denna funktion mindre aggressiv. Jag har inte kollat om det går att stänga av även för Seagate (tror man får göra det vid varje boot med hdparm i så fall vilket förstås möjligt att lägga in så det görs automatiskt). Jag har inte märkt av några problem med mina Seagate så jag har inte brytt mig ändra parkeringen. Men uppenbarligen går det att stänga av permanent för WD Green (se videon) så om man absolut vill stänga av det känns WD Green som ett bra köp. WD Red däremot har denna funktion avstängd redan vid köp om jag förstått rätt och dessutom TLER inställd för att funka för RAID? Vill man ha något som funkar "out of the box" i en NAS så kan man köpa WD Red istället. Själv kändes det inte värt det högre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Nope, man var tvungen att lägga en fil på usb sticka/skiva och gå genom dos för att ändra.

Och enligt många som har diskarna (du kan googla) så är det inte särskilt bra, att disken ska snurra upp och parkera hela tiden är inte särskilt hälsosamt.

Visst är livet härligt ibland? Tex när alla har helt olika åsikter.....

"Det finns inget sådant problem. Endast nervösa sifferbitare som söker sysselsättning. Inga diskar har konstaterats felaktiga pga det. Det är för övrigt i Unix som det kunde bli höga värden, inte övriga OS.

Det är bra att huvudena parkeras, det är därför finessen kommit till! Har funnits länge på 2,5" laptopdiskar."

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1155180-wd-green-3...

Har du en närmare beskrivning på hur man ändrar om man skulle vilja göra det???

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Tänker inte ge mig in i debatten om debatten om vad som är bäst eller inte men ha kört greendiskar i flera år några som helst fixar eller optimeringar och fått högra LCC siffror men ingen har lagt av än av dom iaf. Den som varit som OS disk ligger på nästan 1 miljon LCC och inga smart errors än iaf.
Lagringsdisk kommer du nog inte ens upp i den siffran på 10 år. Som tidigare sagt är det mest under Linux där den ofta står och gör saker och loggar osv eftersom det mycket är anpassat för servers i grunden. Men såna saker går att slå av eller flytta till RAM så det inte skriver lika mycket alternativt fixa ett script som gör nåt var 6-7 sek eller nåt men det första alternativet är nog bättre. Det med RAM kan ju vara speciellt bra att göra om man har en SSD disk också.
Sen har jag haft äldre diskar utan tekniken som inte ens har hållt 1 år så frågar man mig skulle jag nog säga det är ganska random ifall en disk pajar eller inte.
Sen så kan man ju råka stöta till datorn eller att det blir strömavbrott elller liknande och i såna fall så kan disken ta skada om huvudet inte är parkerat. Om det är det så är risken mindre iaf att nåt händer.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Har i min filserver ett antal blandade wd, samsung och seagate-diskar av olika slag, med olika rpm, vissa gröna vissa "vanliga". Har aldrig upplevt några problem med någon av dom, och vissa är snart 3-4 år gamla vid det här laget. Dom ligger i 24/7 användning just nu. Tror det går att gräva väldigt djupt i vilken disk som är bäst av olika skäl, men i slutändan tror jag att de flesta diskar håller bra och fungerar tillfredställande, och går en disk sönder har det nog mer att göra med otur än att det är en dålig modell. Förr fanns det ju vissa modeller man skulle se upp för, typ vissa maxtor hade stora problem, men jag tror att alla diskar i konsument-segmentet är i princip likvärdiga idag.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Jag har kört enbart Seagate när jag själv köpt de senaste åren, men fick en WD Green i julklapp förrförra året som funkat finfint.

Skulle jag köpa en ny idag, skulle jag ta WD enbart baserat på garantitiden. Prestanda- och hållbarhetsmässigt tror jag de är väldigt lika. Ingen större prisskillnad heller.

Sambon har en Seagate som har det där klickande ljudet nån gång var 30-60 sekund när datorn är idle, men det är inte ofta jag tänker på det om det inte är helt knäpptyst i rummet i övrigt. Så huvudparkering har nog bägge företagen som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Blev en WD green disk 1.5tb från CDON för det var så billigt:) Får hoppas på att den håller några år iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FAP:

Blev en WD green disk 1.5tb från CDON för det var så billigt:) Får hoppas på att den håller några år iallafall.

Förstår inte vad folk gör med sina diskar HDDn i min 8 år gamla laptop håller än. Still going strong. Får se hur länge min WD Green håller.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Vad jag kan se så kostar 1.5tb lika mycket som 2tb modellerna så på vilket sett skulle den vara billig?

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Visst är livet härligt ibland? Tex när alla har helt olika åsikter.....

"Det finns inget sådant problem. Endast nervösa sifferbitare som söker sysselsättning. Inga diskar har konstaterats felaktiga pga det. Det är för övrigt i Unix som det kunde bli höga värden, inte övriga OS.

Det är bra att huvudena parkeras, det är därför finessen kommit till! Har funnits länge på 2,5" laptopdiskar."

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1155180-wd-green-3...

Har du en närmare beskrivning på hur man ändrar om man skulle vilja göra det???

Ja. Allt finns på google.
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1...
Om det inte vore något problem så hade väl inte WD själva släppt en fix till det hela där man kan ändra tiden själv?
Sedan har inte WD viljat kommentera något gällande intellipark.

Förövrigt så är det inte kul att titta på film när huvudet parkerar var 8e sekund, ja trots att filmen är på den gröna disken.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ja. Allt finns på google.
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1...
Om det inte vore något problem så hade väl inte WD själva släppt en fix till det hela där man kan ändra tiden själv?
Sedan har inte WD viljat kommentera något gällande intellipark.

Förövrigt så är det inte kul att titta på film när huvudet parkerar var 8e sekund, ja trots att filmen är på den gröna disken.

Du är välkommen att visa vilka diskar som gått sönder pga hög LCC, jag tror det skulle uppskattas. Allt finns ju på Google enligt dig.

Att frekvent huvudparkering kan vara suboptimalt ur prestandasynpunkt under vissa scenarion är en sak, driftsäkerhet något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Wd nuff said

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du är välkommen att visa vilka diskar som gått sönder pga hög LLC, jag tror det skulle uppskattas. Allt finns ju på Google enligt dig.

Att frekvent huvudparkering kan vara suboptimalt ur prestandasynpunkt under vissa scenarion är en sak, driftsäkerhet något annat.

Var skrev jag att massa diskar havererat? Jadu... EARS, EARX.. EADZ osv.
Intellipark är sämst och orsakar inte annat än problem, samtidigt så får du click of death på t.ex. seagate diskar.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Om jag ska spela in flera program från TVn samtidigt, vilken disk ska man ha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dwightschrute:

Var skrev jag att massa diskar havererat? Jadu... EARS, EARX.. EADZ osv.
Intellipark är sämst och orsakar inte annat än problem, samtidigt så får du click of death på t.ex. seagate diskar.

[ironi]
Det var övertygande bevismaterial, jag är imponerad![/ironi]

"Sämst" ger också en uttömmande och detaljerad bild av varför huvudparkering är dåligt.

Jag har redan förklarat de stora fördelarna med huvudparkering i andra inlägg och tänker inte skriva om det igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara dela med mig utav min erfarenhet, går inte på fakta, tabeller eller statistik.

Köpte en WD disk personligen på Kjell&company eftersom jag behövde en disk på momangen, egentligen skulle jag beställt den via nätet på inet eller dustin men men har man bråttom så får man ta det som erbjuds.
En WD caviar blue till lagringsdisk, den dog tre månader senare.
På den tiden när jag körde OS X, det kan väl varit två tre år sedan. Då visade systemet plötsligt den klassiska skylten med att jag måste hålla ned powerknappen och sen stannade alla diskar, efter jag hade undersökt vilken disk som stannade var det den här nya.
Rusade in till stan och lämnade in den, inte fick jag en ny, den skulle in på reparation! Väl tillbaka fick jag beskedet om att "den är stendöd". Jaha, vilken överraskning, det var ju det jag upplevde hemma!
De erbjöd mig en ny likadan eller en större i samma serie men den här skulle jag betala för så det var inte i frågan om någon goodwill. Nej. Jag tog ett värdekvitto och gick där ifrån.

Jag beställde en WD mybook eller vad de heter, det var då billigare än en extern kabinett som jag egentligen skulle använda den till. När jag fick hem burken fungerade inte disken, inte heller gjorde den något ljud från sig. I verkstaden tillverkade jag egna verktyg och fick bort locket, det visade sig att magneten som höll nere läsarmen hade tryckt ned den översta skivan så pass att motorn inte kunde snurra. Om det var postens fel kan jag inte avgöra men kabinetten fungerade utmärkt till det jag skulle använda den till i alla fall.

På arbetet, där kraschade WD Green diskar efter den andra och datorerna åkte iväg för dataåterskapning flera gånger.
Men de är som de är, de envisas med att fortsätta driften med likadana diskar. Man kan ju inte styra och ställa om man inte sitter i ledningen.
En av mina äldsta Seagate diskar dog härom månaden, 7 år gammal och intensivt använd. Tycker att det är helt okej.
Jag kör Samsung och Seagate diskar, min äldsta seagate disk är tillverkad 1998 och fungerar fint än idag!

Det är väl enligt mig inte helt optimalt att stirra sig blind på grafer och rapporter om RMA och liknande. Kör på den tillverkaren du känner dig nöjd och trygg med.

Skrivet av MultiMan:

[ironi]Det var övertygande bevismaterial, jag är imponerad![/ironi]

"Sämst" ger också en uttömmande och detaljerad bild av varför huvudparkering är dåligt.

Jag har redan förklarat de stora fördelarna med huvudparkering i andra inlägg och tänker inte skriva om det igen.

ser ingen nackdel med huvudparkering om man kör en energispar disk. Dock kanske inte det mest optimala om man använder disken till mer intensiva arbeten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av R00t:

ser ingen nackdel med huvudparkering om man kör en energispar disk. Dock kanske inte det mest optimala om man använder disken till mer intensiva arbeten.

Det håller jag med om och nämnde också detta tidigare i tråden. Man ska köpa rätt disktyp för användningsområdet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

[ironi]Det var övertygande bevismaterial, jag är imponerad![/ironi]

"Sämst" ger också en uttömmande och detaljerad bild av varför huvudparkering är dåligt.

Jag har redan förklarat de stora fördelarna med huvudparkering i andra inlägg och tänker inte skriva om det igen.

Fördelarna är....?!
Mindre strömförbrukning? Okej.

Jag har Green diskar för film och musik.
Och stötte på många problem med 8s parkeringen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag stod också inför det här valet för ett tag sen men efter att ha googlat på båda diskarna konstaterade jag att det fanns ett problem med Barracudan som gav upphov till ett visst ljud och också förkortade livslängden på diskarna (jag kommer inte ihåg rent tekniskt vad problemet var) så jag valde WD Green istället. Det är möjligt att inte alla Barracudorna i den serien hade problemet men jag tyckte ändå att WD disken verkade va det säkrare valet på grund av det. Hastigheterna för WDn är bra tycker jag och den levererar över 100MByte/s i överföringar så jag är nöjd.

Du har naturligtvis rätt, jag levde kvar i den villfarelse WD hade för avsikt med marknadsföringsåtgärden med namnet Intellipower. Dom ville ju inte sälja uppenbart "långsamma" diskar utan energisnåla ditton. Vidare var det ingen där som valde att dementera spekulationerna om variabel RPM.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

Så vilken hårddisk blev det då?

Permalänk
Medlem

Känns varken som att WD är bättre än Seagate eller vice verca. R00t berättade ovan hur han varit med om diverse WD-diskar som kraschat.
Själv sitter det mindre än 6 månader gammal Seagate 2TB Green (5900) i min burk som håller på att dö, och som ska iväg till Inet imorgon.

Då Inet har slutat sälja den disken funderar jag på att välja en Samsung HDD istället (då deras SSD:er håller ypperlig klass).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Känns varken som att WD är bättre än Seagate eller vice verca. R00t berättade ovan hur han varit med om diverse WD-diskar som kraschat.
Själv sitter det mindre än 6 månader gammal Seagate 2TB Green (5900) i min burk som håller på att dö, och som ska iväg till Inet imorgon.

Då Inet har slutat sälja den disken funderar jag på att välja en Samsung HDD istället (då deras SSD:er håller ypperlig klass).

Ja om du kan få tag på samsung HDD, de tillverkar ju inga mekaniska hårddiskar längre (blev väl uppköpta av Seagate har jag för mig). Alternativt en Toshiba kanske? De har tagit över Hitachis fabrik och är förhoppningsvis ganska OK som alternativ till WD och Seagate.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1136407-nya-hardis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja om du kan få tag på samsung HDD, de tillverkar ju inga mekaniska hårddiskar längre (blev väl uppköpta av Seagate har jag för mig). Alternativt en Toshiba kanske? De har tagit över Hitachis fabrik och är förhoppningsvis ganska OK som alternativ till WD och Seagate.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1136407-nya-hardis...

Jasså? Se där.
Så insatt var jag i HDD-marknaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jasså? Se där.
Så insatt var jag i HDD-marknaden.

Jo fast samsungs mekansika hårddiskar var jättebra så länge som de tillverkades. Jag har många samsungdiskar i bruk och de har sällan krånglat. Så kan du få tag på en samsung så slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo fast samsungs mekansika hårddiskar var jättebra så länge som de tillverkades. Jag har många samsungdiskar i bruk och de har sällan krånglat. Så kan du få tag på en samsung så slå till.

dock är det aldrig bra att köpa begagnade hårddiskar. men hittar man några nya så är det bra, samsung gillade jag med när dom gjorde hdds

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

HAr nog 5st WD Green 2Tb. Inte supernsabba med max 128Mb/sek tror jag jag mätte upp. Har 2st 3Tb seagate baracuda 7200rpm och dom gör 177Mb/sek men kan vara begränsade av min kontroller då den inte är bästa på marknaden då jag mätt upp 1Tb seagate baracuda till 191Mb/sek på en annan dator så oavset Seagate Baracuda är snabbare om det är det du prioriterar. Låter mer än WD green dock.

Sedan bland folk som annser sig rätt kunniga inom området som kör lite tyngre grejor, HW raid med många Enterprise diskar så anser dom att 5400rpm diskar är byggade med sämre preciton då lägre varvtalet inte kräver fullt ut samma byggkvalite som en 7200rpm disk. Men summan av det är att en 5400rpm disk och en 7200rpm disk bör ha tillverknigskvalite som är avstämd mot önskade livslägde som bör ha samma livsläng. Så ur det prespektivet spelar det mindre roll villket man väljer.

Mina WD greens är flera år gammla och haft mina 3Tb seagate sedan sommaren och dom är klart rappare men låter mer men fungerar annars bra och har bra SMART data. Så ser inte att det skulle var sämmre.

har gåt igenom många märken och diskar genom årent. Har ägt 12st WD 500Gb och 12st Samsung 500Gb och var ingen som pajade på 4 år men ett par med några SMART fel. Haft högvis med Maxtor också och andra Seagate och WD och dom tre märken har vart bäst utan direkta problem. IBM och Hitachi har vart skit där i princip alla pajat inom 2 år ofta betydligt snabbare i samma riggar som övriga WD, Seagate och Maxtor suttit i.

Men nya modeller behöver inte vara lika bra som gamla så bästa är att köpa nåt som vart ute 6-12 månader utan rapporterade problem. har överlag haft nästan obefintliga haverier trots att jag haft så mycekt som 40 diskar på 24/7 i 3 servrar men numera har jag 13st som är en mix av samsung wd och seagate och inga problem med haverier på dessa senaste typ 5-6 åren. Bara hitachi jag körde efter IBM såldes som rasat i dessa burkar. Dom är popis igen efter dom hade massa FW strul pga pris och TLER stöd i raid till lågt pris och dom kanske är bra men jag kär inte raid så personligen inget jag sattsar på då.

Bra nätdel, typ seasonic och en UPS typ APC så bör diskaran ha maximala ods att överleva oavset dom går 24/7 eller man låter dom spinna ner efter 20-30 min. Historiskt sett har jag kör 50+ tal diskar över 5-6 år uppspunna 24/7 men gick vid senaste renoverigen över till att låta dom vila då bland annat Samsung F3EG hatar sälskap och får läs och skrivfel pga vibrationerna från flera diskar och sedan sparar det en jävla massa ström och hitils har igen rasat och jag har nog kört så i 2 år snart. Låter bara diskar som används mycket vara på tex torrent slask disken och OS disken. Visserligen har torrentdisken möjlighet att gå i viloläge men det gör den inte och OS disken har igen möjlighet att gå i viloläge och det är en WD green som är lagring med men den har Headparking av sedan har jag ett par WD greeh 1Tb med 300 sec för headparking och övriga 2Tb WD green är stock under linux men headparking är bara ett problem för OS disken har jag konstaterat och jag har inte mer än 500-1000 i raw per WD green för lagring per år max så det är nån promille av tillåtna max värdet så kommer aldrig nå en kritisk nivå under deras livslängd. Så headparking är bara problem för diskar för OS eller på ammat vis sporadiskt men frekvent använda men för ren lagring inget problem inte ens i linux.