Tips på prisvärd surfplatta

Permalänk
Medlem

Tips på prisvärd surfplatta

Tjo!

Jag och sambon börjar gå i banorna om att köpa surfplatta där 'prisvärd' kommer vara nyckelordet.
Kraven är 9,7" / 10,1" skärm (eller liknande), minst 1024 x 768 upplösning, gärna dualcore och mycket gärna vit. iOS eller Android kvittar mig....

Det finns kinaplattor i oändligthet, är någon av dessa vettiga? Det verkar finnas massor med olika chipsets att välja mellan.

Var på Maxi och handlade och såg en Denver TAC-97032 för 1499:-, är den något bra? Bara en kärna dock, men klarar den av .H264 i HD?

DMTECH Tablet 9748DCB är en lite bättre version av ovanstånde för 500kr mer, med tex. dual-core.

PIPO M1 är då lite vettigare. Dual-core samt 16GB lagrin talar för, samma pris och dessutom i vitt. Den har språkstöd för svenska så allt verkar bra, men jag är lite si och så med att beställa från utlandet.

Är det några andra modeller jag bör kika på? Ska man kanske kolla på begnat? Är det något vett i att betala det dubbla för en märkesplatta av större namn?
Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Medlem

iPad är väl bäst än så länge bland tablets, men Microsoft Surface ser trevlig ut

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk

Det första jag vill säga är att ni nog ska vara försiktiga med att vara dumsnåla, det är som att köpa en bärbar dator. Finns mängder med datorer kring 2000-3000 kronors gränsen som man verkligen ska undvika, man sliter sitt hår när man inser hur långsamma de är. Bättre att lägga till en peng till för att få en bra och prisvärd platta.

Angående denver plattan så vet jag inte så mycket mer än att själva denver är ett märke man ska akta sig för.

Det mest prisvärda är alltid begagnat så kolla runt på tradera och blocket efter en ipad 2 t.ex. Du kan nog få tag på en för 2000 kr kanske mindre.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Nexus 7 8 GB alternativt 16 GB hade jag kikat in mer på.

Permalänk
Medlem

såg att dom hade en dever 7" platta på icamaxi för 799 kr förut vet dock inte vad den innehöll

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten har har haft några helgar där Samsung Galaxy tab 8.9 med 3G har kostat ca 2000. Senast var det t.om. 4G varianten för samma peng. Fördelen med en platta från ett stort märke är att det oftast finns ganska mycket stöd från XDA. Dvs vill man köra Cyanogenmod eller likn. går det att hitta. Kan även vara svårt att roota skräpplattorna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

mitt tips är att köra på valfri DMTECH platta med specs som passar.. om inte annat så ger dom ut rootad svensk firmware som det bara är att ladda ner från deras hemsida å lägga in

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Först och främst tack för era synpunkter.

Hittade för övrigt en Archos 10,1" surfplatta på blocket med 250GB hdd på blocker för 2200.
Väldigt lockande med stor HDD då en platta kommer användas väldigt mycket för film, men batteritiden avskräcker mig :/ Vad tycker ni?

http://www.anandtech.com/show/5802/the-archos-g9-tablet-revie...

Skrivet av Felparkerad:

iPad är väl bäst än så länge bland tablets, men Microsoft Surface ser trevlig ut

iPad är helt klart lovande. iPad 2 går att få till ett bra pris begagnad, och den har överlägsen batteritid. Enda nackdelen är dåligt med lagring, oftast har android-plattor möjlighet för micro SD så man får plats för fler filmer.

Skrivet av philip_BNF:

Det första jag vill säga är att ni nog ska vara försiktiga med att vara dumsnåla, det är som att köpa en bärbar dator. Finns mängder med datorer kring 2000-3000 kronors gränsen som man verkligen ska undvika, man sliter sitt hår när man inser hur långsamma de är. Bättre att lägga till en peng till för att få en bra och prisvärd platta.

Angående denver plattan så vet jag inte så mycket mer än att själva denver är ett märke man ska akta sig för.

Det mest prisvärda är alltid begagnat så kolla runt på tradera och blocket efter en ipad 2 t.ex. Du kan nog få tag på en för 2000 kr kanske mindre.

Som sagt, iPad 2 ligger bra till och är helt klart intressant. Men min logiska sida säger att man hellre ska köpa en billigt platta först för 1000-1500kr för att se om min lilla familj kommer använda surfplattan överhuvudtaget. Vi har tidigare haft en Asus One som användes högst 5 gånger på ett år och såldes därefter i nyskick, så denna gången vill jag gärna prova med något billigt först, för att sedan köpa ordentligt.

Skrivet av Superlight:

Nexus 7 8 GB alternativt 16 GB hade jag kikat in mer på.

7" anser jag vara för litet. Jag använder frekvent min SGS3 och känner att en större skärm hade varit skönt ibland, och då vill jag inte bara ha lite större, utan mycket större.

Skrivet av bourne94:

såg att dom hade en dever 7" platta på icamaxi för 799 kr förut vet dock inte vad den innehöll

Jag har sett den, men som sagt är den för liten.

Skrivet av Kent:

Elgiganten har har haft några helgar där Samsung Galaxy tab 8.9 med 3G har kostat ca 2000. Senast var det t.om. 4G varianten för samma peng. Fördelen med en platta från ett stort märke är att det oftast finns ganska mycket stöd från XDA. Dvs vill man köra Cyanogenmod eller likn. går det att hitta. Kan även vara svårt att roota skräpplattorna.

Låter intressant. Jag får hålla ett vaket öga på deras tidningar.

Skrivet av norrby89:

mitt tips är att köra på valfri DMTECH platta med specs som passar.. om inte annat så ger dom ut rootad svensk firmware som det bara är att ladda ner från deras hemsida å lägga in

DMTECH är väl lika med Denver om jag har förstått det rätt? Eller är det någon skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

Som sagt, iPad 2 ligger bra till och är helt klart intressant. Men min logiska sida säger att man hellre ska köpa en billigt platta först för 1000-1500kr för att se om min lilla familj kommer använda surfplattan överhuvudtaget. Vi har tidigare haft en Asus One som användes högst 5 gånger på ett år och såldes därefter i nyskick, så denna gången vill jag gärna prova med något billigt först, för att sedan köpa ordentligt.

Låter intressant. Jag får hålla ett vaket öga på deras tidningar.

Risken är ju att plattan inte används ifall det är billigt skit. Tror om man köper en Ipad eller bra Android kommer man automatiskt använda den mer än en slö skitplatta.

Elgigantens erbjudande gäller endast på nätet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Tjo!

Jag och sambon börjar gå i banorna om att köpa surfplatta där 'prisvärd' kommer vara nyckelordet.
Kraven är 9,7" / 10,1" skärm (eller liknande), minst 1024 x 768 upplösning, gärna dualcore och mycket gärna vit. iOS eller Android kvittar mig....

Det finns kinaplattor i oändligthet, är någon av dessa vettiga? Det verkar finnas massor med olika chipsets att välja mellan.

Var på Maxi och handlade och såg en Denver TAC-97032 för 1499:-, är den något bra? Bara en kärna dock, men klarar den av .H264 i HD?

DMTECH Tablet 9748DCB är en lite bättre version av ovanstånde för 500kr mer, med tex. dual-core.

PIPO M1 är då lite vettigare. Dual-core samt 16GB lagrin talar för, samma pris och dessutom i vitt. Den har språkstöd för svenska så allt verkar bra, men jag är lite si och så med att beställa från utlandet.

Är det några andra modeller jag bör kika på? Ska man kanske kolla på begnat? Är det något vett i att betala det dubbla för en märkesplatta av större namn?
Tacksam för synpunkter.

Jag skulle nog vänta in Microsoft Surface RT tills den lanseras i Sverige:
http://surface.microsoftstore.com/store/msstore/Content/pbpag...
http://www.zdnet.com/more-apps-are-available-at-launch-for-mi...

Men har jag bråttom skulle det bli en iPad modell.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Jag skulle nog vänta in Microsoft Surface RT tills den lanseras i Sverige:

Du råkar inte ha någon koll när Surface lanseras i Sverige?, jag har febrilt letat efter svar på den frågan men har inte hittat något vettigt alls. Det enda jag kommit fram till är att folk har beställt den från Tyskland..

Permalänk
Medlem

Vänta på den nya Nexus 10 tableten. Superhög upplösning med snabb processor, till ett billigt pris.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Microsoft RT verkar helt klart lovande, den håller dock ett högre pris än min budget. Jag hade tänk mig max 2500kr för en platta då det som sagt inte är säkert att det blir en hit i familjen.

Permalänk
Avstängd

Inte så svårt att se vad du vill ha här. En beg ipad 2 vit. Det bör du kunna hitta för runt 2500 kr. Men jag tycker att du misstar dig på att 7 tum inte är stort nog. Det gör de flesta. Prova en riktigt bra 7 tum så får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Väldigt lockande med stor HDD då en platta kommer användas väldigt mycket för film

Då kanske du ska ha en platta som klarar att visa HD-film? iPad 2 eller Denver/DMTECH-plattorna gör det inte...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Då kanske du ska ha en platta som klarar att visa HD-film? iPad 2 eller Denver/DMTECH-plattorna gör det inte...

Bra poäng....

Permalänk
Skrivet av mfm:

Då kanske du ska ha en platta som klarar att visa HD-film? iPad 2 eller Denver/DMTECH-plattorna gör det inte...

Jo det kan du visst på ipad, AVplayer HD etc

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Jo det kan du visst på ipad, AVplayer HD etc

Skärmen är för dålig, på iPad 2 och iPad Mini måste filmen skalas ner från 720p till en sämre 4:3-upplösning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Som alla andra (många i alla fall) sagt; Mest prisvärt just nu för dig är nog en begagnad iPad 2. Den klarar allt du vill göra, nackdelen är väl just lagring, men det går ju alldeles utmärkt att streama film till den. Alternativt kan du försöka hitta en beg Galaxy Tab, kan kanske vara lite svårare, dock. Kinaplattorna tycker jag du ska skita i - det finns ett skäl till att de kostar så lite som de gör. De är oftast slafsigt byggda och har sällan vettig kvalité. Undantag finns ju, men jag skulle hellre ta en begagnad iPad/Galaxy Tab för samma pengar.
De är bra maskiner båda två. Olika, men bra.
Ta också och kolla in Nexus 7 och iPad mini, skärmarna på dom räcker rätt långt (längre än man tror).
Lycka till och berätta vad du valde sen!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Skärmen är för dålig, på iPad 2 och iPad Mini måste filmen skalas ner från 720p till en sämre 4:3-upplösning.

TS har en budget. Då funkar det inte att få allt. Jag tycker ts ska köpa en beg ipad alt Ipad mini. Ska du köra Android så är det ett måste med en de senaste plattorna från google, Amazon eller Samsung. Allt annat går bort pga brister i hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Som alla andra (många i alla fall) sagt; Mest prisvärt just nu för dig är nog en begagnad iPad 2. Den klarar allt du vill göra, nackdelen är väl just lagring, men det går ju alldeles utmärkt att streama film till den. Alternativt kan du försöka hitta en beg Galaxy Tab, kan kanske vara lite svårare, dock. Kinaplattorna tycker jag du ska skita i - det finns ett skäl till att de kostar så lite som de gör. De är oftast slafsigt byggda och har sällan vettig kvalité. Undantag finns ju, men jag skulle hellre ta en begagnad iPad/Galaxy Tab för samma pengar.
De är bra maskiner båda två. Olika, men bra.
Ta också och kolla in Nexus 7 och iPad mini, skärmarna på dom räcker rätt långt (längre än man tror).
Lycka till och berätta vad du valde sen!

Har i stort bestämt mig för en iPad 2. Nu ska man bara vänta in ett klipp på Blocket eller nåt