Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnzered:

Från bilderna ser man ju att det gick vägen med Streacom's NanoPSU. Du har ju använt den äldre FC8 modellen och inte EVO som har två heatpipes till vardera sida. Det kan ju hända att det blir problem med den nedre heatpipen på EVO, kanske man kunde göra något i stil med dehär:
http://www.mce-community.de/forum/index.php/topic/51124-passives-mini-itx-ivy-bridge-system-auf-basis-streacom-fc8-asrock-h67m/

Han har visserligen den nya EVO modellen men istället Streacom's äldre picoPSU som är lite högre. Men ja antar att värmen leds bort tilllräckligt bra även med tre heatpipes.

En till fråga hur ser moderkortet ut på baksidan? Är det några problem med brickorna som skall sättas fast där?

Lycka till med resten av bygget!

Åhfan, inte visste jag att EVO't hade en TDP-gräns på 95w istället för nuvarande 65... känner man sig nästan lite "lurad"
http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/#mt-...
Inte heller att den har 4st heatpipes istället för 2st.. detta kommer ju leda till betydligt bättre värmetransport, men frågan är om jag hade vågat sätta en 100w TDP prolle där i... typ en i7 K-modell, "NJA" är magkänslan...

Nejdå, jag är grymt nöjd så far, och faktum att jag bara har en CPU som avger max 55w TDP samt är byggd i 22nm teknik, känns riktigt tryggt för värmeutvecklingen. Denna maskin skall nog kunna stressas rejält utan att ens känna av varmare breddgrader.
Jag ville även ha FC8 chassit och inte EVO-modellen, då jag såg ett värde i SD-kortplatsen i fronten då vi fotar en del.
Tyckte även att fronten såg lite snyggare ut. Att sedan Inet hade rea på dessa utgående modeller, till favör för EVO-modellerna var inte till min nackdel heller

Anyways, nu har jag en 15cm 24stifts ATX förlängning om du behöver en sådan, den borde gå att klämma in, utan att ta bort någon heatpipe.
Vill du ha den så skicka ett PM.

Annars kan du säkert göra som de visade i länken där, ta bort ena heatpipe röret.
Där såg jag direkt en skillnad från orginal FC8 chassit, allting sitter skruvat på mitt chassi, med vanliga philips hvuuden - enkel montering/demontering av samtliga komponter/delar för modifiering, medans EVO chassit verkar ha nitar på vissa ställen..?

Jag kan ta någon bild på undersidan av moderkortet och fästanordningen till kylarblocket nu vid lunch, tänkte fixa den biten idag.
Lägger upp framåt eftermiddag / kvällen, så ta en ny titt här då!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Absolut, ta ingen stress över dehär. Du delar med dig av vad du kan när/om du kan. Men du ska veta att allt du delar med dig verkligen uppskattas.
Bilderna du lade upp igår gjorde verkligen kvällen mycket bättre efter en skitdag på jobbet.

Från bilderna ser man ju att det gick vägen med Streacom's NanoPSU. Du har ju använt den äldre FC8 modellen och inte EVO som har två heatpipes till vardera sida. Det kan ju hända att det blir problem med den nedre heatpipen på EVO, kanske man kunde göra något i stil med dehär:
http://www.mce-community.de/forum/index.php/topic/51124-passives-mini-itx-ivy-bridge-system-auf-basis-streacom-fc8-asrock-h67m/

Han har visserligen den nya EVO modellen men istället Streacom's äldre picoPSU som är lite högre. Men ja antar att värmen leds bort tilllräckligt bra även med tre heatpipes.

En till fråga hur ser moderkortet ut på baksidan? Är det några problem med brickorna som skall sättas fast där?

Lycka till med resten av bygget!

Skrivet av andreas_dock:

Åhfan, inte visste jag att EVO't hade en TDP-gräns på 95w istället för nuvarande 65... känner man sig nästan lite "lurad"
http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/#mt-...
Inte heller att den har 4st heatpipes istället för 2st.. detta kommer ju leda till betydligt bättre värmetransport, men frågan är om jag hade vågat sätta en 100w TDP prolle där i... typ en i7 K-modell, "NJA" är magkänslan...

Nejdå, jag är grymt nöjd så far, och faktum att jag bara har en CPU som avger max 55w TDP samt är byggd i 22nm teknik, känns riktigt tryggt för värmeutvecklingen. Denna maskin skall nog kunna stressas rejält utan att ens känna av varmare breddgrader.
Jag ville även ha FC8 chassit och inte EVO-modellen, då jag såg ett värde i SD-kortplatsen i fronten då vi fotar en del.
Tyckte även att fronten såg lite snyggare ut. Att sedan Inet hade rea på dessa utgående modeller, till favör för EVO-modellerna var inte till min nackdel heller

Anyways, nu har jag en 15cm 24stifts ATX förlängning om du behöver en sådan, den borde gå att klämma in, utan att ta bort någon heatpipe.
Vill du ha den så skicka ett PM.

Annars kan du säkert göra som de visade i länken där, ta bort ena heatpipe röret.
Där såg jag direkt en skillnad från orginal FC8 chassit, allting sitter skruvat på mitt chassi, med vanliga philips hvuuden - enkel montering/demontering av samtliga komponter/delar för modifiering, medans EVO chassit verkar ha nitar på vissa ställen..?

Jag kan ta någon bild på undersidan av moderkortet och fästanordningen till kylarblocket nu vid lunch, tänkte fixa den biten idag.
Lägger upp framåt eftermiddag / kvällen, så ta en ny titt här då!

Det känns så gött att se vilken kamratskap och hur vi hjälper varandra i denna tråd.Värmer att se måste jag säga och helt fritt ifrån Troll är det också. De känns gött som man säger i Götet

Lycka till med era monteringar. Hör gärna av er om det finns något jag kan hjälpa till med eller svara på. Btw, om ni inte vet de så kommer de vara en SweC-träff i Göteborg i slutet av månaden. Jag kommer gå! Det ser ut att bli ett gäng ifrån SweC.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Följer era byggen med intresse
Vore det så att ett Asus P8H77-I borde fungera utmärkt, med tanke placeringen av ATX-kontakten?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jaqob:

Följer era byggen med intresse
Vore det så att ett Asus P8H77-I borde fungera utmärkt, med tanke placeringen av ATX-kontakten?
http://s3.pji.nu/product/back/800/1187795.jpg

Detta kort stod jag och valde mellan innan jag gick på mitt H77 gigabyte kort.
Gillade antalet SATA kontakter, om man skulle byta moderkort någon gång och bygga filserver, men framför allt så var priset något av det bästa jag sett!

Jag gjorde lite efterforskningar och detta kortet bör vara superbt till detta chassi, så även EVO modellen med fler heatpipes.
Dessutom är det ett litet gap mellan ATX 24pin och minnesmodulerna - vilket medför att 2st minnen kan användas utan problem.

Go for it!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnzered:

En till fråga hur ser moderkortet ut på baksidan? Är det några problem med brickorna som skall sättas fast där?

Jag har uppdaterat galleriet med fler bilder nu, ta en titt här så ser du hur kortet ser ut baktill.
https://www.dropbox.com/sh/bqw5sjrf5xgapp9/um5gMx9x_V#/

Skall precis börja monteringen nu hade jag tänkt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av radx:

Det känns så gött att se vilken kamratskap och hur vi hjälper varandra i denna tråd.Värmer att se måste jag säga och helt fritt ifrån Troll är det också. De känns gött som man säger i Götet

Kan bara instämma.

Skrivet av andreas_dock:

Där såg jag direkt en skillnad från orginal FC8 chassit, allting sitter skruvat på mitt chassi, med vanliga philips hvuuden - enkel montering/demontering av samtliga komponter/delar för modifiering, medans EVO chassit verkar ha nitar på vissa ställen..?!

Om du menar kylfläns kontaktblocken så tror jag de bara är proppar för gängorna som ser ut som nitar?
För man skruvar fortfarande fast blocken iallafall enligt manualen: http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf

Härligt med de nya bilderna annars, ser verkligen bra ut det där. Om man ännu hade special anpassade kabellängder vore allt perfekt...fast de syns ju inte när man väl har allt klart...

Angående Asus P8H77-I så hade det varit ett alternativ för mig med om det inte hade saknat både WiFi och bluetooth.
Ett annat kort är ASRock Z77E-ITX som inte heller har 24pins kontakten ivägen men den har ingen bluetooth och så kan det hända att 24pins kontakten sitter för nära minnesmodulen. För tillfället lutar det nog åt ett Gigabyte kort för min del.

En sak som jag funderar över är ljudkortets betydelse om man kör ut ljud och bild via HDMI. Är det då alltid förstärkaren eller TV:n som "processerar" ljudet och kvaliteten på moderkortets ljudkort inte spelar någon roll eller finns det scenarion när ljudkortet används eller är det bara om man använder de analoga "PC-högtalar-utgångarna" som det används? radx skrev ju en del om saken här: #12530253
har du kommit på något nytt eller har någon annan någon kommentar?
Om ljudkortet används (fastän man kör via HDMI) kommer man då att märka någon skillnad på Realtek ALC892 (Gigabyte) och Realtek ALC898 (AsRock)?

Har Gigabyte kortet HDMI 1.4 eller 1.4a? Funderar om det klarar av att spela upp 3D Blu-ray? Fast 3D kanske kom redan med 1.4 standarden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Kan bara instämma.

Om du menar kylfläns kontaktblocken så tror jag de bara är proppar för gängorna som ser ut som nitar?
För man skruvar fortfarande fast blocken iallafall enligt manualen: http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf

Härligt med de nya bilderna annars, ser verkligen bra ut det där. Om man ännu hade special anpassade kabellängder vore allt perfekt...fast de syns ju inte när man väl har allt klart...

Angående Asus P8H77-I så hade det varit ett alternativ för mig med om det inte hade saknat både WiFi och bluetooth.
Ett annat kort är ASRock Z77E-ITX som inte heller har 24pins kontakten ivägen men den har ingen bluetooth och så kan det hända att 24pins kontakten sitter för nära minnesmodulen. För tillfället lutar det nog åt ett Gigabyte kort för min del.

En sak som jag funderar över är ljudkortets betydelse om man kör ut ljud och bild via HDMI. Är det då alltid förstärkaren eller TV:n som "processerar" ljudet och kvaliteten på moderkortets ljudkort inte spelar någon roll eller finns det scenarion när ljudkortet används eller är det bara om man använder de analoga "PC-högtalar-utgångarna" som det används? radx skrev ju en del om saken här: #12530253
har du kommit på något nytt eller har någon annan någon kommentar?
Om ljudkortet används (fastän man kör via HDMI) kommer man då att märka någon skillnad på Realtek ALC892 (Gigabyte) och Realtek ALC898 (AsRock)?

Har Gigabyte kortet HDMI 1.4 eller 1.4a? Funderar om det klarar av att spela upp 3D Blu-ray? Fast 3D kanske kom redan med 1.4 standarden?

Ang HDMI versionerna. Läs denna artikel så kommer du bli kung på hur det hela förhåller sig:
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.4

Ang ljudkortsfrågan så skulle jag säga att det jag skrev fortfarande gäller. Är det surround du ska köra kan du strunta i vad för ljudkort du har. Men så är det ju inte alltid. Ibland vill man köra något i stereo. Exempelvis Youtube, Streamad video eller allt som inte är i Surround kort och gott. Om du vet med dig att du inte tycker de är viktigt att ljudet har några speciella egenskaper vad gäller stereoljud så kan du som sagt strunta i ljudkortet men är det viktigt att youtube och allt vad det heter har lite extra bra ljud så kanske du bör undersöka detta mer noga. Själv har jag aldrig brytt mig om detta då jag alltid kör allt i surround. Youtube för mig är inte så prioriterat om det är i bästa ljud eller ej då inspelningarna ändå brukar suga. En liten headsup bara, i fall du är en av användarna som ska streama Netflix så kan det vara bra att veta att deras Windows klient (silverlight) stödjer inte HD audio, så du är fast med Stereoljud där. Däremot om du köper en dedikerad mediaspelare (ej dator om man säger så) så finns det enheter som har HD audio. Sjukt störigt.

Angående portar i din fråga så kan man säga så här: Den runda 3,5mm porten är bara analogtlud ut via och ska du ha ens möjligt att få surround så måste du skicka ljudet via hdmi, optiskt eller koax. Det går att skicka jätte gamla Dolby Surround 2 via analogt ljud, men det är inte något äkta surround. Det är ett halvtaskigt format som i princip ingen använder. Det var när surroundprylar var helt nytt och alla satt med analogainterface som man ens funderade kring de formatet. Idag är alla surround standarder digitala så då måste du skicka ljudet via hdmi, optisk (toslink) eller koax. Dessa portar klarar så klart av analoga signaler också.

Sååå, men allt detta sagt, jag tror inte du behöver vara så där jätte orolig över ljudet. Har du inga extrema behov så kommer du bli nöjd. Men har du tänkt ansluta ett par svindyra studiolurar till riggen och avmjuta mosart eller något annat så lär du kanske göra bäst i att köpa ett externt USB-ljudkort.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan inte annat än att hålla med tidigare skribenter, detta är en rilktigt härlig kamratskap, och jag gillar't!

Bygget är komplett och chassit är ihopsatt.
Windows 7 x64 är installerat på burken och allt flyter på en en skållad rymdraket (snabbt alltså )

Mer eller mindre det första jag gjorde var att installera CoreTemp för att övervaka temp'en - på ett sådant här, helt ljudlöst system, blir man lite "skraj" att det skall bli för varmt, när man kommer från en värld där kylning och fläktar har varit ett och samma ord.
Till min förvåning tyckte jag att temp'en låg lite väl högt, runt 45-50 grader "idle" - sure, laddade hem lite windowspatchar och stressade nätverkskortet några procent, men inget överdrivet... nåväl, det löser väl sig.

Efter patcharna så startar jag om datorn X antal gånger (härliga Windows )
Har tagit hem Steam och tankat ner Half-Life 2 och ett äldre FPS-hack-n-slash aka. Pain Killer
Kör igång HL2 i 1920x1080 och det flyter utan problem med inbyggda HD4000 chipet, AWESOME!
Även Pain Killer flyter i samma upplösning, som att man hade en speldator av rang (ja, mina krav är inte så stora )

Nu till mitt problem, efter c:a 10minuters spelande - stängs datorn helt sonika av.
Skärmen bara slocknar och power-led'en på datorn är svart.
Väntar någon minut innan jag bootar upp den (misstänker överhettning) och går in i BIOS för att kolla temp;

CPU: 55°C
Chipset: 89°C

Moderkortet blir alltså väldigt varmt, eller ja, dess chipset.
Någon som varit med om liknande problem?

Jag har inte stress-testat datorn nu via en burn-in eller Prime, vågar inte pga. att den skall stänga av sig igen.

Kollade nu via TeamViewer och den ligger runt 45-50 grader, idle - är inte det väldigt högt?
Börjar fundera om jag kletat på för mycket kylpasta, även om jag tyckte mig ta det lungt...

Bilderna ovan är tagna vid 08.30 nu på förmiddagen och övervakningen har stått på sedan igår kväll runt 23.00.
Jag har alltså haft en max temp på cpu'n på c:a 60°C, men framförallt så har den aldrig gått under 36-38°C... Normalt?

Moderkortet låg vid tillfället, helt idle - i 72°C, och har maxats på 80°C - och då utan nämnvärd belastning.
(Har syncat upp 10gb dropbox filer, spotify offline musik och installerat D3 och några fler spel från Steam i bakgrunden över natten)

Input's please!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

En annan liten fundering här också, blir inte klok på hur man läser ut minneshastigheten korrekt..
Jag, precis som många andra i den här tråden - har haft sina 1600mhz minnen ställda till 1333mhz av BIOS, vilket lett till att man manuellt måste ställa om dem till att arbeta de där 267mhz'en snabbare för att uppnå hastigheten de är gjorda för.
Det är ju visserligen en baggis, men man blir lite ställd när man läser 800mhz i Windows ?

Kolla dessa bilderna, ser det ut som att minnena arbetar i 1600mhz, eller 800mhz, eller något annat!?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Stresstest

Jag körde ett stresstest nu remote och efter 55min stress så dog maskinen igen,
Sist jag kollade låg temeraturerna såhär;

CPU: 71°C
Moderkort: 87°C
PCH: 118°C <--- AAHHH!! :cry:

Får se om jag kan byta ut kylaren som sitter på nordbryggan/chipset mot en större modell... tror inte den kommer palla med hårdare bestlastning..

Skall nog byta ut den mot en sådan här;

http://www.dustinhome.se/product/5010055252/zalman-kylflans-z...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Stresstest

Jag körde ett stresstest nu remote och efter 55min stress så dog maskinen igen,
Sist jag kollade låg temeraturerna såhär;

CPU: 71°C
Moderkort: 87°C
PCH: 118°C <--- AAHHH!! :cry:

Får se om jag kan byta ut kylaren som sitter på nordbryggan/chipset mot en större modell... tror inte den kommer palla med hårdare bestlastning..

http://adock.se/users/upload/files/ScreenCap051.jpg

Skall nog byta ut den mot en sådan här;
http://adock.se/users/upload/files/ScreenCap052.jpg

http://www.dustinhome.se/product/5010055252/zalman-kylflans-z...

Fan va jobbigt Bra att du har hittat felet dock. Jag har som sagt stresstestat min rigg (du kan läsa om det i första posten) och den uppvisar inte några såna här problem. Det beror väldigt mycket på vad för moderkort man har valt kanske. Nu har jag dock inte kört något annat än CPUstresstest dock. Men min rigg har aldrig kraschat. Jag spelar dock inte på min burk. Fan jag lider verkligen med dig. Frågan är om du inte ska byta moderkort ändå kanske.. Ett med bättre kylning istället för modda.

Vad du annars kan prova, dock inte lika kul, är att nedklocka systemet och se om du kan få det stabilt. Fast jag känner jag är dåligt påläst om hur man effektivast flyttar stress ifrån PCB:n. Undra om det är Grafikbelastning eller CPUbelastning som är de stora problemet.

Mitt system har aldrig kraschat eller nåt sånt i alla fall. Kanske har ASRock effektivare PCB-kylare? Jag vet inte. Jag ser ingen jätte skillnad på moderkorten.

ASRock kortet:
https://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx

Gigabyte:
http://www.inet.se/produkt/1902278/gigabyte-ga-h77n-wifi-mitx

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har också dragit igång ett bygge inspirerad av den här tråden

Tyvärr blev det fail på mitt moderkortsval, tog ett sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167995 utan att tänka på att den interna kraften stack upp åt det hållet heat-pipesen ska gå....

Som man ser på bilden har jag tre val:

1) Nytt moderkort
2) Chansa på två heatpipes
3) Böja till pipesen

Hade helst velat slippa 1)

Kör I3-3225, bara SSD och så småningom en BD, så det kanske räcker med två rör?

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Det löste sig snabbt.... CPUn satt förskjuten jmf med normala m-ITX kort så det går inte att använda

Får kolla om det finns något annat Z77-kort med lösa WIFI antenner som passar.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dea_1:

Det löste sig snabbt.... CPUn satt förskjuten jmf med normala m-ITX kort så det går inte att använda

Får kolla om det finns något annat Z77-kort med lösa WIFI antenner som passar.

/Dea

Det här har jag beställt..

http://www.komplett.se/img/p/800/1fc0a791-b22d-4940-b89e-d97c...

Permalänk
Medlem

EDit: dock ingen wifi.

Permalänk
Medlem

Det får bli det här och så nöjer jag mig med 3 heat-pipes, vill ha lösa antenner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412627

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dea_1:

Kör I3-3225, bara SSD och så småningom en BD, så det kanske räcker med två rör?
/Dea

Jag har en 3225'a också, och den "gamla" lådan FC8 (inte EVO) - denna har endast 2st heatpipes, men trycker ändå ner cpu'n hyffsat i temp.
Du kommer ligga mellan 35-45 grader idle, och runt 65-80 full load, - med två pipes.
Har du nu tre pipes som du skriver, så kommer du nog ner ytterliggare några grader.

Nemas problemas att köra en såpass low-power CPU med 2st pipes.

Go for it

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Fan va jobbigt Bra att du har hittat felet dock. Jag har som sagt stresstestat min rigg (du kan läsa om det i första posten) och den uppvisar inte några såna här problem. Det beror väldigt mycket på vad för moderkort man har valt kanske. Nu har jag dock inte kört något annat än CPUstresstest dock. Men min rigg har aldrig kraschat. Jag spelar dock inte på min burk. Fan jag lider verkligen med dig. Frågan är om du inte ska byta moderkort ändå kanske.. Ett med bättre kylning istället för modda.

Vad du annars kan prova, dock inte lika kul, är att nedklocka systemet och se om du kan få det stabilt. Fast jag känner jag är dåligt påläst om hur man effektivast flyttar stress ifrån PCB:n. Undra om det är Grafikbelastning eller CPUbelastning som är de stora problemet.

Mitt system har aldrig kraschat eller nåt sånt i alla fall. Kanske har ASRock effektivare PCB-kylare? Jag vet inte. Jag ser ingen jätte skillnad på moderkorten.

ASRock kortet:
https://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx

Gigabyte:
http://www.inet.se/produkt/1902278/gigabyte-ga-h77n-wifi-mitx

Ja det är riktigt surt , men sådant är livet... det gick lite för bra helt enkelt.
Jag har gjort ett nytt stess-test nu i nära 1h, inga problem alls med temperaturerna, men jag har öppnat chassit och satt dit en fläkt...

Körde både en maxad Prime95'a och spelade samma spel som datorn tidigare dött utav, samtidigt (haha, det flöt)

Från tidigare runt 120 grader på chipset, är den nu nere, på behagliga, 61-65...

Men detta skall ju vara ett passitvt system, 100% ljudlöst!
Så nu står jag i valet och kvalet om att byta moderkort, bygga om lådan och installera om allt... hmm.
Roligare saker har man ju gjort. :annoyed:

Hur som helst bekräftar detta min teori om att nordbryggan / chipset blir för varmt (och 120 grader får man väl räkna som väldigt varmt?) och måste kylas ner. Jag har jämnfört ASRock kortet mot mitt gigabyte kort, och det är ingen större skillnad på dem om man ser till själva chipset kylningen, något bättre konstruerad på ASRock'et kanske - men det är marginellt.

Å andra sidan, så har ASRock'et, och andra kort (inte Gigabyte eller billigare ASUS korten) ytterliggare en kylning, som jag tror är en viktig del i ett passtivt system;

Se en fullstor bild här;
https://www.dropbox.com/s/49mwl9fu4tajnga/ASRock%20vs%20Gigabyte%20-%20Chipset%20kylning.png

Skrivet av radx:

Mitt system har aldrig kraschat eller nåt sånt i alla fall. Kanske har ASRock effektivare PCB-kylare? Jag vet inte. Jag ser ingen jätte skillnad på moderkorten.

Mitt system krashade även när jag inte spelade, bara en "vanlig" stresstest, och klarar inte ett system mer än 50-55minuter under ett sådant test - är det inte stabilt. Dessutom är det inte ens klockat eller modifierat
Gissar att det helt enkelt blir för varmt inne i själva chassit, när allting är stängt och luften "står still".

Radx, skulle du kunna göra ytterliggare ett stresstest och kolla vad din PCH temp ligger på med HWiNFO ?
Om du låter den köra i 1h så borde du få en bra resultatsbänk, mot min rigg. Dessutom kör vi med samma chassi, vilket bara är ett plus i detta samanhang.

Lutar åt att jag packar ner och skickar tillbaka moderkortet trots allt, man vill ju att prylarna skall funka.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dea_1:

Det får bli det här och så nöjer jag mig med 3 heat-pipes, vill ha lösa antenner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412627

Se ovanstående poster, där jag har samma moderkort, men med H77 chipset istället - och har stora problem med värmeutvecklingen under stress / full load.
Jag skulle inte rekommendera dig att köpa detta kort om du kommer belasta datorn lite från time-to-time.

Även om det är olika chipset, så är det ändå samma bräda det ligger på, och samma "kylning" (om man nu kan kalla den för det )

Så mitt råd, avstå och satsa på tidigare omtalat ASRock;
https://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Äsch det var ju riktigt skit dedär! Vet inte om jag har några goda råd att ge dig heller. Hjälper väl knappast att bygga om eftersom det inte verkar vara CPU:n som får för varmt. Att byta ut kylaren på nordbryggan kan ju hjälpa men om det inte hjälper så kan du ju knappast skicka tillbaka moderkortet längre heller?

Tycker det är konstigt att t.o.m. GA-Z77N-WIFI har vad som ser ut att var exakt samma kylning fastän den har ett chipset som är menat för överklockning. Gigabyte har verkligen missat här och det är ju synd för det såg ut som ett bra moderkort annars med både WiFi (med rätt snygga antenner) och bluetooth 4.0.

Just nu känns nog AsRock som ett säkrare kort, finns dessutom ganska mycket builds med streacom chassit och asrock kortet när man söker på nätet. Jag får helt enkelt köra bluetooth via USB Dongle istället och kanske se om man kan hitta några snygga antenner att använda.

Ett annat alternativ kunde kanske vara MSI Z77IA-E53 som har både WiFi och bluetooth 3.0 och det ser dessutom ut att ha rejäla kylare.

Äh verkligen surt, de ända "positiva" (om det nu tröstar något just nu) är väl att du "räddat" oss andra från att göra en likadan build...

Permalänk
Medlem
Skrivet av purusam:

EDit: dock ingen wifi.

oj märkte visst att den hadde wifi.

Permalänk
Medlem

Plockade upp ett Gigabyte Z77 på Inets fyndhörna alldeles nyss så om några dagar kan jag rapportera om även jag har värmeproblem.... kommer iofs att köra XBMC-Linux så nått spelande blir det inte

Ännu ett litet problem är att Pico-PSUt jag hade liggande var en 2x10pin kontakt :-(, var så länge sen jag byggde ihop nått så jag kan inte minnas om detta verkligen behövs?

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnzered:

Äh verkligen surt, de ända "positiva" (om det nu tröstar något just nu) är väl att du "räddat" oss andra från att göra en likadan build...

Det är därför jag skriver såpass mycket om det, för att ni andra inte skall trampa i samma hästskit som jag själv gjort

Skrivet av Dea_1:

Plockade upp ett Gigabyte Z77 på Inets fyndhörna alldeles nyss så om några dagar kan jag rapportera om även jag har värmeproblem.... kommer iofs att köra XBMC-Linux så nått spelande blir det inte

Då kommer troligtvis riggen hållas vid liv utan bekymmer, om du kan få fram lite temperaturer via XMBC, så posta dem gärna!

Det kanske inte framgått, men min rigg lever om jag inte belastar den fullt-ös-medvetslös hela tiden.
Att se en 720p rulle eller annan MVK-fil belastar i princip ingenting på CPU'n, vilket håller värmeutvecklingen nere.
Nu i denna stund när jag skriver detta inlägg, så ligger PCB'n på härliga 101.5°C..

Tidigare idag så kollade jag Swec's inlägg från Game-Ex mässan i 720p via youtube - då stack tempen upp till härliga; 99.9°C från nystartad runt 70°C
Nej detta känns fan inte stabilt.. haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av radx:

En liten headsup bara, i fall du är en av användarna som ska streama Netflix så kan det vara bra att veta att deras Windows klient (silverlight) stödjer inte HD audio, så du är fast med Stereoljud där. Däremot om du köper en dedikerad mediaspelare (ej dator om man säger så) så finns det enheter som har HD audio. Sjukt störigt.

Grrr....alltid är det nåt som inte går som man vill. Är detta en begränsning i Silverlight eller bara något som Netflix inte implementerat? Hur är det med Voddler och headweb? Och hur blir det med HBO när de börjar?

Skrivet av Dea_1:

Plockade upp ett Gigabyte Z77 på Inets fyndhörna alldeles nyss så om några dagar kan jag rapportera om även jag har värmeproblem.... kommer iofs att köra XBMC-Linux så nått spelande blir det inte/Dea

Det vore ju kanon om du har möjlighet att testa med Windows och köra samma tester som andreas gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Grrr....alltid är det nåt som inte går som man vill. Är detta en begränsning i Silverlight eller bara något som Netflix inte implementerat? Hur är det med Voddler och headweb? Och hur blir det med HBO när de börjar?

Det vore ju kanon om du har möjlighet att testa med Windows och köra samma tester som andreas gjort.

Hade inte tänkt lägga på Windows på denna, har inga lediga licenser, men det kanske får att få fram nått från XBMC?

Först måste iallafall power supply problemet lösas

Asus-kortet var iallafall inte waste, mitt P182 chassi accepterar mini-ATX och det skulle ändå få en update

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte var 20-pin kontakt inget problem

Är det nån som testat med klenare PSU än Streacoms 150W?
Kommer troligen använda denna http://www.inet.se/produkt/6909633/fsp-picopsu-90w eftersom jag redan har en bra 230V -> 12V adapter på 130W.

Tycker det borde räcka, kommer bara köra en 2,5" SSD + slot-in BD.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dea_1:

Som jag misstänkte var 20-pin kontakt inget problem

Är det nån som testat med klenare PSU än Streacoms 150W?
Kommer troligen använda denna http://www.inet.se/produkt/6909633/fsp-picopsu-90w eftersom jag redan har en bra 230V -> 12V adapter på 130W.

Tycker det borde räcka, kommer bara köra en 2,5" SSD + slot-in BD.

/Dea

Jag har också funderat på denna men kolla anslutningen för nätadaptern, ser inte ut att vara en rund anslutning som Streacom-chassit är byggt för?

Permalänk
Medlem

Stämmer, men det är bara att löda dit ett passande uttag.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Stresstest

Jag körde ett stresstest nu remote och efter 55min stress så dog maskinen igen,
Sist jag kollade låg temeraturerna såhär;

CPU: 71°C
Moderkort: 87°C
PCH: 118°C <--- AAHHH!! :cry:

Riktigt trist läsning! Jag har haft siktet inställt på samma moderkort som du av samma anledningar (främst inbyggd BT). Har surfat runt och försökt hitta andra med samma problem och har bl.a. hittat denna http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=713836 så du är inte ensam.

Hoppas att du kommer tillrätta med problemen! Tack till dig och radx för utmärkt information kring era byggen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja det är riktigt surt , men sådant är livet... det gick lite för bra helt enkelt.
Jag har gjort ett nytt stess-test nu i nära 1h, inga problem alls med temperaturerna, men jag har öppnat chassit och satt dit en fläkt...
http://adock.se/users/upload/files/ScreenShot002.png

Körde både en maxad Prime95'a och spelade samma spel som datorn tidigare dött utav, samtidigt (haha, det flöt)
http://adock.se/users/upload/files/ScreenShot001.png

Från tidigare runt 120 grader på chipset, är den nu nere, på behagliga, 61-65...

Men detta skall ju vara ett passitvt system, 100% ljudlöst!
Så nu står jag i valet och kvalet om att byta moderkort, bygga om lådan och installera om allt... hmm.
Roligare saker har man ju gjort. :annoyed:

Hur som helst bekräftar detta min teori om att nordbryggan / chipset blir för varmt (och 120 grader får man väl räkna som väldigt varmt?) och måste kylas ner. Jag har jämnfört ASRock kortet mot mitt gigabyte kort, och det är ingen större skillnad på dem om man ser till själva chipset kylningen, något bättre konstruerad på ASRock'et kanske - men det är marginellt.

Å andra sidan, så har ASRock'et, och andra kort (inte Gigabyte eller billigare ASUS korten) ytterliggare en kylning, som jag tror är en viktig del i ett passtivt system;
http://adock.se/users/upload/files/ScreenShot006.png

Se en fullstor bild här;
https://www.dropbox.com/s/49mwl9fu4tajnga/ASRock%20vs%20Gigabyte%20-%20Chipset%20kylning.png

Mitt system krashade även när jag inte spelade, bara en "vanlig" stresstest, och klarar inte ett system mer än 50-55minuter under ett sådant test - är det inte stabilt. Dessutom är det inte ens klockat eller modifierat
Gissar att det helt enkelt blir för varmt inne i själva chassit, när allting är stängt och luften "står still".

Radx, skulle du kunna göra ytterliggare ett stresstest och kolla vad din PCH temp ligger på med HWiNFO ?
Om du låter den köra i 1h så borde du få en bra resultatsbänk, mot min rigg. Dessutom kör vi med samma chassi, vilket bara är ett plus i detta samanhang.

Lutar åt att jag packar ner och skickar tillbaka moderkortet trots allt, man vill ju att prylarna skall funka.

Sorry jag inte har svarat något i tråden på ett tag nu. Jag fick precis tid framför datorn igen. Jag ska starta en stress nu med en gång. Rapporterar tillbaka om 1h Håll i hatten för här ska det stekas ägg!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum