Ny dator, får inte igång internet, drivrutiner?

Permalänk

Ny dator, får inte igång internet, drivrutiner?

Tjena.

Har precis byggt ihop en dator. Skaffade ett P8Z77-V LX moderkort och har installerat windows 7 64 bitars på datorn.

Men jag får inte internet att fungera. Jag har ingen CD-läsare i datorn, får ta och skaffa det på måndag men vill ju helst ha igång internet nu. Har gått in på asus hemsida och där finns 83 drivrutiner att ladda ner till detta kort. Har laddat ner senaste chipset drivrutin och installerat dessa men det hjälpte inte. Har även laddat ner de två nyaste "Realtek LAN Driver V7.61.612.2012 for Windows Win7 32bit & Win7 64bit" men det funkar inte. Kommer upp "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable" hela tiden. Har provat att installera 5 gånger både med och utan nätverkskabel i men det går inte. Vet inte vad jag ska göra, någon som har en aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Tjena.

Har precis byggt ihop en dator. Skaffade ett P8Z77-V LX moderkort och har installerat windows 7 64 bitars på datorn.

Men jag får inte internet att fungera. Jag har ingen CD-läsare i datorn, får ta och skaffa det på måndag men vill ju helst ha igång internet nu. Har gått in på asus hemsida och där finns 83 drivrutiner att ladda ner till detta kort. Har laddat ner senaste chipset drivrutin och installerat dessa men det hjälpte inte. Har även laddat ner de två nyaste "Realtek LAN Driver V7.61.612.2012 for Windows Win7 32bit & Win7 64bit" men det funkar inte. Kommer upp "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable" hela tiden. Har provat att installera 5 gånger både med och utan nätverkskabel i men det går inte. Vet inte vad jag ska göra, någon som har en aning?

Tja! ja får fram 11st LAN-drivisar här:
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z77-V+...
dra ner den översta som är den nyaste Version 5.796&7.61&8.3.730
Gl&Hf

Annars får du väl kolla i enhetshanteraren att Nätverkskortet är aktivt så här:

Är det stendött där under Nätverkskort så är det troligast Inaktiverat LAN i UEFI/BIOS.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till CD-läsare på en annan dator så kan du alltid göra en .iso med ImgBurn och sedan mounta den med http://wincdemu.sysprogs.org/.

Permalänk

Tack för era svar!

#2 jag provade de två översta drivrutinerna under "lan" på asus hemsida för mitt kort men det fungerade inte.

#3 jag tänkte med på det men laptopen är nerskruvad så det hade blivit för mycket jobb ikväll. Men fick låna en läsare av en kompis och med skivan fungerade det perfekt Lite synd att de ska vara så komplicerat på deras hemsida, det borde finnas ett enkelt alternativ också, typ en enda fil som man laddar hem som fungerar så som skrivan att man får upp en meny och bara trycker på installera allt. Blir lite rörigt när det finns 83 drivrutiner att välja på, iallafall för en som inte riktigt vet vad man ska välja och när de senaste uppenbarligen inte fungerar.

Hur som helst, tack för era svar! Skönt att det löste sig iallafall