Qlocktwo - en historia om en alldeles för dyr klocka.

Permalänk
Medlem

Qlocktwo - en historia om en alldeles för dyr klocka.

Det var en gång ett företag som hetter Biegert & Funk. De gjorde en fin klocka som visade tiden med ord.
Men priset var alldeles för saftigt så designintresserade som mig själv ville inte spendera 1000 euro för en.

http://www.qlocktwo.com/

Och där började min historia.

Jag blev väldigt sugen på denna klockan sen jag såg den, men trodde det var alldeles för jobbigt att tillverka, men råkade snubbla över ett projekt på google och det utvecklades snabbt och jag hittade många fina projekt med samma tema och vipps var projektet startat.

Projektets början:

Det som jag har börjat med är att skissa upp interfacet för klockan och börjat designa insidan som
ska fräsas ur 2 bitar mdf.
En arduino uno rev3 är beställd samt 150 dioder (några extra med såklart ) med tillhörande motstånd.

Mer följer!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

verkar instressant

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

"En bevakning på den här tråden har lagts till."

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har sett likadana och varit ganska sugen, men likt dig har jag undvikit dom pga priset. Hoppas att det här blir bra så kan jag fundera över samma sak själv

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Ser ju mkt trevligt ut och jag hoppas du lyckas få till det som du vill. Tar och följer tråden

Visa signatur

i5 3570k _ 16GB _ Fractal Design Define R4 _ GTX 680 och två skärmar.

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt att följas, ser fram emot fler updateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har sett likadana och varit ganska sugen, men likt dig har jag undvikit dom pga priset. Hoppas att det här blir bra så kan jag fundera över samma sak själv

Det "svåra" är bara siffrora och hur man fixar det, men jag har lite idéer att testa.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har letat efter ett bra projekt att använda min arduino till och nu har jag äntligen hittat ett. TACK!

Bevakar...

Permalänk
Medlem

Och helt plotsligt sa blev jag sexuellt attraherad av en klocka. Well played, sir.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Och helt plotsligt sa blev jag sexuellt attraherad av en klocka. Well played, sir.

Been there done that, som du förstår av tråden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, eller en försmak av vad som komma skall.
Varför ha 12x12 dioder när bara tiden ska lysas upp? Den frågan ställde jag mig och det gav upphov till framdelen i MDF.
Fräsa fördjupningar som kommer bli målade med ett lager silver/krom för att agera som reflektorer.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Du har gett mig ännu ett projekt att ta tag i... hittad en som gjort det överdrivet seriöst på http://www.elektronika.ba/841/word-clock/ men väntar nog på din lösning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det där är ungefär samma lösning med lite andra sätt att driva dioderna bara i princip.
Jag kör färdigt kort med duino medans han kört från scratch sen så ser det ut som om han multiplexar medans jag
ska charlieplexa.

Men alla sätt leder till samma resultat Har dock ändrat så jag kommer köra en hel 12x12 matris istället för framtida funktioner, varför inte liksom.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Ska bli kul att följa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

T om jag själv tycker det blir intressant och har gett mig f*n på att jag ska använda riktigt glas med.
Har 2 sätt på G att fixa, antingen med vinylfilm eller måla en sida av glaset svart, sen fräsa i glaset (vilket blir en förstagångsförteelse)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Aja... startpriset på väggklockan är ju "bara" €985

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Lite material har trillat in nu:

Arduion, RTC, lite extra till duinon, lysdioder och annat lullull.
Idag beställdes även 2 skivor glas samt vinyl med bokstäver.
Detta för att kunna testa 2 sätt för att få fram bokstäverna.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt! Hoppas det går fint

Vad är ungefärlig kostnad på alla delarna för detta bygge?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Wow, detta blir roligt att följa!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Har börjat rent åt helvete iallafall så blir dyrare än jag vill.
Glaset jag köpte ser för jävligt ut och hålen sitter fel, vinylfilmen ser för jävlig ut monterad på
det sättet jag köpte det för.

Så början är ingen vidare historia, men skam den som ger sig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hehe, men, frågan är hur 'dyrt' är dyrt för dig? Jag skulle tycka de är roligare oavsett om de slutar med ungefär hälften av vad den klockan kostar ny, bara man fått göra den själv och sedan känna den "belöning" man får när man har pulat ihop allting helt själv och det fungerar

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Verkar helt klart som ett roligt projekt. Bevakas med nöje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Hehe, men, frågan är hur 'dyrt' är dyrt för dig? Jag skulle tycka de är roligare oavsett om de slutar med ungefär hälften av vad den klockan kostar ny, bara man fått göra den själv och sedan känna den "belöning" man får när man har pulat ihop allting helt själv och det fungerar

Det blir dyrare men inte dyrt, ligge ute på runt tusenlappen just nu.
Så det är ju en bråkdel av vad en färdig kostar. Som mest vill jag tro att jag hamnar på en tusing till.
Det beror helt och håller på glaset och vinylen, det som kostat mest per sak =).

Har målat lite glas svart idag som jag ska försöka fräsa i. Blir detta bra så kör jag på det, annars
blir det ny vinyl samt vattenskuret glas.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Men klocka #2 kommer gå snabbt nu när man lär sig av sina misstag, och givetvis en liten bild på min lilla arbetsyta där de olika försöken ligger och slappar.
Under slidern ligger glas med lila vinyl och den svarta biten ska testfräsa inom en snar framtid.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och överväger om jag ska sätta igång och bygga mig en egen klocka av denna typ.

Skriv gärna lite om var du handlar, samt lite priser ... hade uppskattats!

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Det blir dyrare men inte dyrt, ligge ute på runt tusenlappen just nu.
Så det är ju en bråkdel av vad en färdig kostar. Som mest vill jag tro att jag hamnar på en tusing till.
Det beror helt och håller på glaset och vinylen, det som kostat mest per sak =).

Har målat lite glas svart idag som jag ska försöka fräsa i. Blir detta bra så kör jag på det, annars
blir det ny vinyl samt vattenskuret glas.

Jamen dåså!
Då är det ju inte så dyrt ändå!

Grymt, tack så hemskt mycket för svaret
Måste ha en sån där, är lite av en klocknörd, mest armbandsklockor, men en sån där klocka på väggen är ju ruggigt nice!
Ska nog göra en också fast med engelska bokstäver!

Och man ska aldrig ge upp, då kommer man ingenstans

Hur fräser man i glas? Gör du det själv? Dremel?
Går det att kapa glas själv och slipa till kanterna fint så det blir som vattenskuret?

Skrivet av ODDNAME:

Men klocka #2 kommer gå snabbt nu när man lär sig av sina misstag, och givetvis en liten bild på min lilla arbetsyta där de olika försöken ligger och slappar.
Under slidern ligger glas med lila vinyl och den svarta biten ska testfräsa inom en snar framtid.

http://img526.imageshack.us/img526/651/p1000190a.jpg

Kommer bli grymt när du kommit en bit på vägen, vägen kanske är lång, men det blir bara finare och finare, det är jag säker på!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Massa text

Att kapa glas själv snyggt är ingen konst bara man har en bra glaskniv och sedan kan knäcka ordentligt, då blir det skarpt och bra.
Att borra är inte så svårt heller egentligen, men verktyg för det är inget man vill köpa för någa ynka hål då en dålig borr går loss på en 500kr och en bra runt tusingen. Kanterna vet jag inte riktigt, slipar man blire ju diffust, men kan tänka mig att man ska köra som med plexi för att bli bra, dock men en riktigt rejälv
brännare för att smälta glaset lite.

Tänkte fräsa själv med min CNC-styrda fräs, aldrig testat, men nu har jag 2 glasskivor jag kan offra och pajja utan att skämmas.
Ska testa fräsa "fickor" där alla bokstäver är med en v-notsfräs och köra i raster dvs, fram och tillbaka, samt om detta blir dåligt
har jag diamanslipstift beställda att hämta ut som jag ska testa ren gravering med.

Utan att låta för kaxig så givetvis kommer det blir bra, blir det mesta jag gör
Sånt här man får tåla när man ger sig ut på nya vatten vettu, var ju beredd på det så man blir bara lite tillfälligt förbannad.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Att kapa glas själv snyggt är ingen konst bara man har en bra glaskniv och sedan kan knäcka ordentligt, då blir det skarpt och bra.
Att borra är inte så svårt heller egentligen, men verktyg för det är inget man vill köpa för någa ynka hål då en dålig borr går loss på en 500kr och en bra runt tusingen. Kanterna vet jag inte riktigt, slipar man blire ju diffust, men kan tänka mig att man ska köra som med plexi för att bli bra, dock men en riktigt rejälv
brännare för att smälta glaset lite.

Tänkte fräsa själv med min CNC-styrda fräs, aldrig testat, men nu har jag 2 glasskivor jag kan offra och pajja utan att skämmas.
Ska testa fräsa "fickor" där alla bokstäver är med en v-notsfräs och köra i raster dvs, fram och tillbaka, samt om detta blir dåligt
har jag diamanslipstift beställda att hämta ut som jag ska testa ren gravering med.

Utan att låta för kaxig så givetvis kommer det blir bra, blir det mesta jag gör
Sånt här man får tåla när man ger sig ut på nya vatten vettu, var ju beredd på det så man blir bara lite tillfälligt förbannad.

En medlem på Svenska Eletronikforumet gjorde en för några månader sen, kan ju vara kul för dig att se/läsa (om du inte gjort det redan) om där är något intressant! Tråden hittar du här

Och jag glömde en sak. Lycka till!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är på gnällektronikforumet jag såg det först och blev sugen men trodde inte jag skulle kunna fixa det då
Sen när man började skrapa på ytan insåg man att många gjort det och hur många vägar man kan ta för att nå fram.
Men i det forumet finns det bara de vägar de anser är den enda vägen, allt annat är fel.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Att kapa glas själv snyggt är ingen konst bara man har en bra glaskniv och sedan kan knäcka ordentligt, då blir det skarpt och bra.
Att borra är inte så svårt heller egentligen, men verktyg för det är inget man vill köpa för någa ynka hål då en dålig borr går loss på en 500kr och en bra runt tusingen. Kanterna vet jag inte riktigt, slipar man blire ju diffust, men kan tänka mig att man ska köra som med plexi för att bli bra, dock men en riktigt rejälv
brännare för att smälta glaset lite.

Tänkte fräsa själv med min CNC-styrda fräs, aldrig testat, men nu har jag 2 glasskivor jag kan offra och pajja utan att skämmas.
Ska testa fräsa "fickor" där alla bokstäver är med en v-notsfräs och köra i raster dvs, fram och tillbaka, samt om detta blir dåligt
har jag diamanslipstift beställda att hämta ut som jag ska testa ren gravering med.

Utan att låta för kaxig så givetvis kommer det blir bra, blir det mesta jag gör
Sånt här man får tåla när man ger sig ut på nya vatten vettu, var ju beredd på det så man blir bara lite tillfälligt förbannad.

Har du frågar om bearbetning av glas så står Glasmästarlärling SuperOlle till tjänst!
(3års erfarenhet)