Problem med Asus IV Forumula och 3770K cpu.

Permalänk
Medlem

Problem med Asus IV Forumula och 3770K cpu.

Tjenare SweClockare, har köpt lite nya prylar till burken. Men har stött på lite patrull.
Genast när Windows 7 var ominstallerat tyckte jag datorn betede sig lite småmärkligt vet inte exakt vad det var, men det smålaggade lite ibland och kändes inte flytande. Men körde på och tänkte att det kanske var drivrutiner osv, letade runt efter sådana och fick ett felmedelande om att grafikkortet slutat svara, ett sånt som man får om man t.ex överklockar för högt och den lyckas återställa sig själv. Det händer rätt ofta nu, så jag tänkte "jaha det var det grafikkortet". Sen började datorn låsa sig helt eller så gick den in i något slow motion mode där den bara uppdatera bilden ungefär var 5-10 sekund. Saker fungera i bakgrunden ändå men ljud osv körs i slowmotion, låter rätt skoj faktiskt.

Så för att utesluta att det vart något annat än grafikkortet så tänkte jag att jag kör med iGPUn och drar ut grafikkortet och ser om datorn fortfarande beter sig efterblivet. Men då visar det sig att inte heller det fungerar. Ställde om till iGPU från bios stängde ner datorn slet ut grafikkortet, när jag sedan startar den så möts jag bios loggan och ett gitter av olika tecken över hela skärmen i en härlig röd färg. Den postar vidare in till windows men får ingen bild där, hör bara att den loggar in.

Så vad tror ni? Moderkort eller grafikkort eller båda? Moderkortet måste ju vara keff då jag antar att det inte skall bete sig sådär?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Då du provat med igpu säger nog jag att moderkortet e paj. Testa installera om windows utan grafikkortet. Beter det sig likadant då så vet du. Men mitt bästa bet är moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Nä som du säger så bör det väl vara moderkortet, har kontaktat Komplett och det skall skickas in till dem. Fått montera in mitt Formula 3 moderkort igen, som tur var fungerade det utan ominstallation så man har en fungerande dator. Nu beter sig den inte konstigt heller så det lär inte vara grafikkortet.

Testade att köra utan mitt grafikkort som sagt men bara massa artefakter och det gick inte att få någon bild till en Windows ominstallation så kunde inte testa det. Får bara hoppas att det är moderkortet och inte CPUn som är kass, så jag måste vänta på moderkortets retur och sedan göra om hela proceduren med processorn. Dock så verka den fungera bra, stresstesta den under 4.8 ghz utan instabilitet så det bör förhopphoppningsvis inte vara den.
Datorn låste sig i desktop miljö både överklockad och inte överklockad.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Vad har du for temperaturer/volt? Ingen auto-oc som spokar?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Stock låg tempsen fint på runt 60 grader när jag körde IBT då med turbo på 3,9ghz. Den låste sig dock ändå som jag tidigare sa efter ett tag. Samma visa när den var överklockad också. Runt 90-95 grader i IBT vid 4,8 ghz. Men den gick igenom 10 rundor där utan problem. Det var när man börja göra annat som den låste sig, typ surfa lite och ha igång nån serie i bakgrunden osv. Ibland direkt när du kom in i Windows. Lät man den bara vara så kunde den stå ett bra tag utan att det hände något.

Någon "auto-oc" mer än Turbo grejjen var där inte igång, men det skall den väl klara av i stock ?

Oavsett så fungera ju inte den inbyggda grafikkretsen via HDMI från moderkortet, bara massa artefakter så något galet är där ju.
Kör just nu med mitt Maximus 3 Formula och min gammla i7-860 och det fungerar hur bra som helst. Samma ljudkort, grafikkort, minnen och lagring som jag hade med de nya delarna så jag utesluter helt enkelt att det är fel på dem.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fissure:

Stock låg tempsen fint på runt 60 grader när jag körde IBT då med turbo på 3,9ghz. Den låste sig dock ändå som jag tidigare sa efter ett tag. Samma visa när den var överklockad också. Runt 90-95 grader i IBT vid 4,8 ghz. Men den gick igenom 10 rundor där utan problem. Det var när man börja göra annat som den låste sig, typ surfa lite och ha igång nån serie i bakgrunden osv. Ibland direkt när du kom in i Windows. Lät man den bara vara så kunde den stå ett bra tag utan att det hände något.

Någon "auto-oc" mer än Turbo grejjen var där inte igång, men det skall den väl klara av i stock ?

Oavsett så fungera ju inte den inbyggda grafikkretsen via HDMI från moderkortet, bara massa artefakter så något galet är där ju.
Kör just nu med mitt Maximus 3 Formula och min gammla i7-860 och det fungerar hur bra som helst. Samma ljudkort, grafikkort, minnen och lagring som jag hade med de nya delarna så jag utesluter helt enkelt att det är fel på dem.

90-95 är alldeles för varmt, 67,5C är väl TJMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

90-95 är alldeles för varmt, 67,5C är väl TJMax?

Skickades från m.sweclockers.com

Naj 105ºC är TJmax på 3770K
Kan väl hålla med om att det är rätt högt men det kan jag köpa under stresstest. Den var stabil oavsett. Har dock skaffat ny kylare då min gamla noctua såg skavd ut i foten. Får se om det hjälper att få ner tempsen lite mer. Kan möjligtvis sänka volten, men orkade inte exprimentera då datorn ändå inte fungerade som den skulle.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900