Vilka partitioner kan jag ta bort när jag installerar ett nytt OS?

Permalänk

Vilka partitioner kan jag ta bort när jag installerar ett nytt OS?

Hej!

Köpte igår en Asus UX31A med Windows 7. Jag har tillgång till Windows 8 gratis via skolan, så tänkte installera detta på denna maskinen istället. Min fråga gäller vilka partitioner jag kan ta bort på disken utan att förstöra någonting. Följande partitioner finns:

  • EFI-systempartition

  • OEM-partition

  • Återställningspartition

  • Systemstart, Växlingsfil, kraschdump, primär partition

Det som jag funderar mest kring är den första, EFI-systempartitionen. Jag är inte riktigt med på vad den gör, men antar att det har något med booten att göra. Denna är bara på 200MB, så det gör ju inget om den är kvar.

Däremot så tar OEM-partitionen upp 4GB så den skulle jag vilja ta bort. Antar att detta är OEM-versionen av Windows 7, men den behöver jag inte mer.

Återställningspartitionen tar upp 10GB, så den skulle jag också vilja ta bort. Antar att även denna har att göra med om jag vill återställa datorn till fabriksinställningar, vilket jag inte kommer vilja.

Jag tänkte installera Win8 via USB-minne och göra partitioneringen där, så förhoppningsvis klarar den av att göra alla nödvändiga inställningar, men jag vill för säkerhets skull höra ifall jag bör vara särskilt försiktig med någon partition?

Mvh
Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Ska du blåsa rent helt och inte spara någonting på disken så kan du ta bort alla partitioner. Nyinköpt dator med w7 installerat får W8 gratis från MS har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Hej!

Okej, jag förstår. Var bara orolig att om man tog bort EFI-partitionen så skulle man ställa till det med booten. Antar att OS:et man installerar gör det.

Det du skriver om att man får Win 8 gratis av MS, är det uppgradering då så att den fixar allt med partitioner och sånt bös?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Installationprogrammet låter dig välja om du vill uppgradera eller utföra en clean installation. Du kan även partitionera och mickla med hårddisken i installationsprogrammet. Den fixar bootpartitionen åt dig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Tackar tackar! Skall kolla på detta nu direkt. Tror jag kör på skolans licens av Win8 Pro och gör en clean install. Har ju bara 128 GB disk, så man får ju hushålla lite med det.

Tack för snabba och informativa svar!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W