Phenom II x4 965 BE, överklockningshjälp.

Permalänk
Avstängd

Phenom II x4 965 BE, överklockningshjälp.

Tja, vad bör jag tänka på om jag ska överklocka min processor, vilken kylare är best för ett lågt pris?

Måste det vara en vattenkyld kylare?
Och hur gör jag? Via program eller går jag in i BIOS vid startup?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av relzo:

Tja, vad bör jag tänka på om jag ska överklocka min processor, vilken kylare är best för ett lågt pris?

Måste det vara en vattenkyld kylare?
Och hur gör jag? Via program eller går jag in i BIOS vid startup?

Det du bör göra:
1. Använd sökfunktionen alt. Google! Båda är mycket bra när man vill ha svar på diverse grejer.
2. Läs, läs och läs. Sedan läser du lite till.
3. Applicera den nyvunna kunskapen!

Hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av relzo:

Tja, vad bör jag tänka på om jag ska överklocka min processor, vilken kylare är best för ett lågt pris?

Måste det vara en vattenkyld kylare?
Och hur gör jag? Via program eller går jag in i BIOS vid startup?

Luftkylare funkar bra. Hyper 212 EVO är en av de bättre billiga kylarna, välj inget som har mindre än 120mm-fläkt som t.ex. lillebror Hyper TX3, den är för klen om du vill upp i 4GHz och små fläktar låter mer än stora oftast.

BIOS är väl enklast tycker jag. Kombination av multipel och busshastighet kan bli stabilare än att bara öka multipeln. Man kan ju dock prova att bara höja multipel först och se hur bra det funkar, eftersom när man höjer även bussen så följer minnen m.m. med så man får ändra deras multipel också.

Slå på överklockning på "Manual" eller liknande, sätt CPU multiple till t.ex. 20 (med standardbussfrekvensen 200 blir det då 20x200=4000MHz)
Sätt CPU Voltage fast till t.ex. 1,375V, sen testar du om det är stabilt och hur varmt det blir vid full belastning.

För test kan du dra hem HWMonitor och IntelBurnTest.
Håll temperaturen på "cores" under 62 grader vid stresstest (jag brukar köra IntelBurnTest för att kolla stabiliteten och värmen snabbt, sen kan man köra t.ex. Prime95 över natten när man fått det stabilt, så man vet att det kommer fungera efter en längre period).

Om det krashar kan du prova att höja CPU voltage till t.ex. 1,4V men ju lägre det funkar på, ju bättre. Gå aldrig högre än 1,5V.

Själv kör jag min Phenom II på busshastighet 237, multipel 17 = 4029MHz, HT Link kan man ha så nära standard på 2000MHz som man kan, eftersom den ändå är snabb nog redan där. CPU/NB kan man höja till 3ggr minnenas hastighet i single mode, alltså har du minnen som går i 1600MHz, så sätter du 800x3=2400MHz på CPU/NB, eller strax över/under.

När man väl spelar sen så är det väldigt sällan som CPUn kommer i närheten av samma temperatur och belastning, men då har man iaf testat så att högsta möjliga fungerar redan.

Sen är det olika exakt vilke kombinationer av spänning och frekvenser som funkar från CPU till CPU, så du får labba lite.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har samma cpu och jag har överclockat den till 3.8 ghz på 1.368v, helt fantastiskt, men man måste höja CPU power phase control till Extreme annars skulle det behövs högre volt för 3.8.

Permalänk
Medlem

Vad för temperaturer kan man ha på den processorn utan att det gör något? Min ligger på 49 när jag spelat bad company 2 en stund, utan överklockning

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Vad för temperaturer kan man ha på den processorn utan att det gör något? Min ligger på 49 när jag spelat bad company 2 en stund, utan överklockning

http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Phenom%20II%20X4%20965%...

62 är max enligt cpu-world!

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Jamen då är ju mina 49 lugna gatan!

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Jamen då är ju mina 49 lugna gatan!

Akta bara så den inte springer iväg när du har överklockat den :)!

Visa signatur

WOLOLO