Är en uppgradering till en AMD FX-8350 ett smart köp?

Permalänk

Är en uppgradering till en AMD FX-8350 ett smart köp?

Hallojsan! Börjar så smått närma sig födelsedag, närmare bestämt en månad för att vara exakt.
Börjar bli sugen på en AMD FX-8350, 8 kärnor lockar verkligen...!

Ja, Battlefield 3 är väl det spelet jag kommer spela mest (och det som man kan använda som referens). Men även MOHW, något Diablo kanske...
Vi utgår från BF3. Just nu har jag en Phenom II X4 955 Black Edition 3.2 GHz tillsammans med ett GTX 570 grafikkort. Kör medium/high och får cirka 70 FPS beroende på vilken karta m.m. ~85 på en TDM och ~55 på Conquest Large, så som Caspian Border.

Jag tänker inte, inte gå över till Intel. Flera skäl: Jag har redan ett moderkort som har AM3+ sockel. Intels processorer tycker jag har ett alldeles för högt pris.

Så, tror ni jag kommer märka stor skillnad om jag uppgraderar eller kommer det ligga vid ungefär samma värden?

  • Kärnor: 8 st. (4 st. moduler)

  • CPU Base Clock: 4,0 GHz

  • CPU Turbo Core: 4,1 GHz

  • CPU Turbo Core Max: 4,2 GHz

  • L2-cache: 4x 2 MB

  • L3-cache: 8 MB

  • Max. DDR3: 1 866 MHz

  • North Bridge: 2,2 GHz

  • TDP: 125 W

  • Sockel: AM3+

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Om du endast spelar lär du inte märka av någon skillnad. Tyvärr.

Permalänk
Avstängd

spara pengarna o köp intel istället.... du kommer troligtvis inte märka någon skillnad om du går från 955 till 8350.... båda är lika dåliga tråd för tråd i prestanda....

Eller klocka din 955a.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Tror inte heller du kommer märka stor skillnad i BF3, bättre om du försöker dig på att överklocka din nuvarande 955'a istället.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

spara pengarna o köp intel istället.... du kommer troligtvis inte märka någon skillnad om du går från 955 till 8350.... båda är lika dåliga tråd för tråd i prestanda....

Eller klocka din 955a.

Hur kan han spara pengar för att köpa nått som är dyrare...Han hade ju redan moderkortet.
Jag skulle hellre då ta ett bättre grafikkort och klocka en bit, för att ta en ny processor i nästa skede.
Då kan han kanske köpa både nytt moderkort & processor.
Jag har ett par 965or som med lite klock runt 4ghz inte flaskar mina HD6970 iallafall vad jag har märkt.
De som inte har haft AMD tror att intel alltid är bättre.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Hur kan han spara pengar för att köpa nått som är dyrare...Han hade ju redan moderkortet.
Jag skulle hellre då ta ett bättre grafikkort och klocka en bit, för att ta en ny processor i nästa skede.
Då kan han kanske köpa både nytt moderkort & processor.
Jag har ett par 965or som med lite klock runt 4ghz inte flaskar mina HD6970 iallafall vad jag har märkt.
De som inte har haft AMD tror att intel alltid är bättre.

Intel är egentligen bättre, men även dyrare. Jag själv har AMD och hade köpt intel om jag hade haft pengar till det, nu har jag visserligen ett tur-exemplar av min 955, då den klockar till 4.2GHz stabilt.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd

Kör på ett 660 ti så kommer du få fart i burken

Permalänk
Skrivet av milo_:

Om du endast spelar lär du inte märka av någon skillnad. Tyvärr.

Nähe...

Skrivet av Blazin87:

spara pengarna o köp intel istället.... du kommer troligtvis inte märka någon skillnad om du går från 955 till 8350.... båda är lika dåliga tråd för tråd i prestanda....

Eller klocka din 955a.

Kommer inte på frågan, tycker att Intel sätter för högt pris (i alla fall för mig)! Sen vill jag inte köpa nytt moderkort.
Så egentligen är de lika bra eller (955 & 8350)?

Skrivet av Ivybridge:

Kör på ett 660 ti så kommer du få fart i burken

Köpte mitt 570 i juni, vill inte lägga mer pengar på det!

Permalänk

Om man ska överklocka, vad är rimliga siffror? Vill inte ha ett ostabilt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikaw:

Om man ska överklocka, vad är rimliga siffror? Vill inte ha ett ostabilt system.

Ca 4GHz verkar vara lagom både stabilitetsmässigt och kylningsmässigt på Phenom 2.

Jag kör med 240MHz buss och 16,5 på multipel på CPU, så jag får 3960MHz just nu. (blev stabilare så än att bara klocka med multipel 200x20)

På CPU/NB (minnesbussen mellan CPU och Nordbryggan) har jag x10 så den hamnar på 2400MHz, vilket är 3ggr mina minnens hastighet (1600MHz DDR blir 800MHz single rate 800x3 = 2400. AMD rekommenderar 3ggr av någon anledning)

HT Link har jag så nära stanadard på 2000 som möjligt, fast inte lägre, så den blev 240x9=2160MHz.

Har 1,4V på CPU voltage och ställt in DRAM Timings manuellt för att få 1600MHz på minnena (de där CAS RAS latency som brukar listas på minnen t.ex. 9-9-9-24-41 2T).

Dra hem HWMonitor för att övervaka så att inte Core-temp går över 62 grader och IntelBurnTest för snabbt stabilitets- och värmetest, den gör default 5 beräkningar som tar någon minut vardera. Om det inte varnar eller blåskärmar så kan du testa med Prime95 över natten för att få ett längre test.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ca 4GHz verkar vara lagom både stabilitetsmässigt och kylningsmässigt på Phenom 2.

Jag kör med 240MHz buss och 16,5 på multipel på CPU, så jag får 3960MHz just nu. (blev stabilare så än att bara klocka med multipel 200x20)

På CPU/NB (minnesbussen mellan CPU och Nordbryggan) har jag x10 så den hamnar på 2400MHz, vilket är 3ggr mina minnens hastighet (1600MHz DDR blir 800MHz single rate 800x3 = 2400. AMD rekommenderar 3ggr av någon anledning)

HT Link har jag så nära stanadard på 2000 som möjligt, fast inte lägre, så den blev 240x9=2160MHz.

Har 1,4V på CPU voltage och ställt in DRAM Timings manuellt för att få 1600MHz på minnena (de där CAS RAS latency som brukar listas på minnen t.ex. 9-9-9-24-41 2T).

Dra hem HWMonitor för att övervaka så att inte Core-temp går över 62 grader och IntelBurnTest för snabbt stabilitets- och värmetest, den gör default 5 beräkningar som tar någon minut vardera. Om det inte varnar eller blåskärmar så kan du testa med Prime95 över natten för att få ett längre test.

Så jag kan bara knappa in de här siffrorna utan några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Intel är egentligen bättre, men även dyrare. Jag själv har AMD och hade köpt intel om jag hade haft pengar till det, nu har jag visserligen ett tur-exemplar av min 955, då den klockar till 4.2GHz stabilt.

Mvh

Nja!
Intel är väl inte direkt BÄTTRE, för kvalitén är nog ganska lika mellan märkena, men just nu är dom SNABBARE.
Det vanliga felet som folk har, är att tro att intel är bättre bara för att de är snabbare, men AMD är bra nog för det mesta.
Då det direkt handlar om grafiken när det gäller spel iallafall, renderingar och sådant kan ju vara till AMDs fördel i vissa situationer
Däremot så kan man köpa ett bättre moderkort om man vbäljer AMD, för ASUS ROG tex är ju bättre än ett vanligt intelkort för samma peng.
Jag kan köpa en intel och nvidia med för den delen , varje dag men det är roligare att få ihop en bra dator billigt en en dubbelt så dyr för bara ca 20-25% sanabbare, mellan en AMD och en inteldator, så är det ju bara moderkort och processor som skiljer. allt annat är ju standard och lika, men en AMD setup är ju billigare än en intel, fast inteln är ju som sagt snabbare men dyrare, men inte bättre

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikaw:

Så jag kan bara knappa in de här siffrorna utan några problem?

Ja, det är bara att köra in och testa med IntelBurnTest så det är stabilt som sagt. Krånglar det så får man börja ändra om lite, t.ex. prova bara multipel 20 på CPUn rakt av eller öka spänningen lite.

Det som kan vara annorlunda är minnes-inställningarna, de beror på vad du kör med. Jag har Vengeance LP 1600MHz.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Överklocka processorn skulle jag säga. Vill du ha boost i spelet så ska du ha annat grafikkort. Alternativt köra på low så får du 100 fps eller liknande :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

spara pengarna o köp intel istället.... du kommer troligtvis inte märka någon skillnad om du går från 955 till 8350.... båda är lika dåliga tråd för tråd i prestanda....

Eller klocka din 955a.

Till BF3 är 8350 bättre, spel som trådar bra fungerar bättre med 8350 än intels alternativ

Permalänk
Skrivet av fredrikaw:

Så jag kan bara knappa in de här siffrorna utan några problem?

Börja med lite i taget skulle jag säga. Följ en guide för överklockning. Det beror ju mycket på vad du har för kylning och skiljer mellan olika modeller på moderkort vad som är stabilt. Så nej, det är inte bara att knappa in någon annans siffror utan att det uppstår problem.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64