Permalänk

i5 750 > 2600k, värd uppgradering?

hej

mitt grafikkort gick sönder så funderade på att uppgradera hela datorn när jag ändå håller på.

det som kommer bytas ut är
i5 750
8gb 1333mhz
ca 3 år gamla delar

är det en värd uppgradering till
i7 2600k
16gb 1600

?

Permalänk
Avstängd
Permalänk

du vet väl om att du måste byta moderkort också ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Kan vi få veta alla komponenter i datorn + budget så skulle det hjälpa

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Och dessutom vilka sysslor du utför på datorn?

Permalänk
Medlem

Ja det är värt att uppdatera till det då du kommer få en mycket snabbare dator.

Vad ni andra diskuterar vet jag inte för det var inte det han fråga om.
Det han fråga om är om datorn blev mycket bättre vilket den blir.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt samma uppdatering, fast till 2700K. Och det gör deffo en rejäl skillnad. Åtminstone i program som utnyttjar dom extra trådarna. Spel.. not so much.
Dock klockar den mycket bättre. Och är en bra bit snabbare i CPU tunga spel. T.ex strategi spel och MMORPG.

Men om du bara i huvudsak spelar spel. Så kommer det inte göra så stor skillnad. i5-750 är en helt duglig CPU för det syftet redan.
Men gör du andra saker, mycket video redigering, komprimering, och annat CPU tungt. Så är skillnaden rätt enorm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ja det är värt att uppdatera till det då du kommer få en mycket snabbare dator.

Vad ni andra diskuterar vet jag inte för det var inte det han fråga om.
Det han fråga om är om datorn blev mycket bättre vilket den blir.

Ja han frågade om det var värt att uppdatera, dock ska man veta vad han gör för att det ska vara värt, sitter han och surfar och glor på Supernatural hela dagarna är det inte så värt.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Ja det är värt att uppdatera till det då du kommer få en mycket snabbare dator.

Vad ni andra diskuterar vet jag inte för det var inte det han fråga om.
Det han fråga om är om datorn blev mycket bättre vilket den blir.

Man kan ju vilja fråga så att TS inte köper fel delar till fel ändamål.

Till TS: Du skulle få en rejäl prestandaökning, men om det är värt pengarna eller ej är ju frågan. Du uppgraderar liksom till en snart två generationer gammal plattform, kanske värt att vänta tills nästa Intelplattform släpps, och köpa IB till ett reducerat pris?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ja det är värt att uppdatera till det då du kommer få en mycket snabbare dator.

Vad ni andra diskuterar vet jag inte för det var inte det han fråga om.
Det han fråga om är om datorn blev mycket bättre vilket den blir.

Nej, han frågar om det är en värd uppgradering, inte om den blir bättre. Om TS endast läser aftonbladet på datorn lär han märka noll skillnad om han uppgraderar, alltså en ovärd uppgradering.

Permalänk
Medlem

ta en 3570k när du ändå ska uppgradera om du inte behöver HT funktionen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag gjorde exakt samma uppdatering, fast till 2700K. Och det gör deffo en rejäl skillnad. Åtminstone i program som utnyttjar dom extra trådarna. Spel.. not so much.
Dock klockar den mycket bättre. Och är en bra bit snabbare i CPU tunga spel. T.ex strategi spel och MMORPG.

Men om du bara i huvudsak spelar spel. Så kommer det inte göra så stor skillnad. i5-750 är en helt duglig CPU för det syftet redan.
Men gör du andra saker, mycket video redigering, komprimering, och annat CPU tungt. Så är skillnaden rätt enorm.

+1

i5 750 är fortfarande en bra processor, akilleshälen är frekvensen som ligger på 2,8 GHz om jag inte missminner mig? Kan du, eller om du redan har, klockat den så duger den gott, speciellt till spel.

En 2600K är självklart mycket snabbare på rendering, videoredigering och allt som ParasiteX skrev. Jag skulle själv inte uppgraderat nu utan väntat till Haswell kommer ut i början av nästa år. Köp en bra processorkylare istället och klocka upp den till 3,5 GHz om du inte gjort det. Kylaren kan sedan användas till Haswell. Eventuellt får du köpa en tilläggssats för den nya socketen. Köper du Noctua så kan man bara maila dom så brukar dom skicka sådana gratis!

Uppgradera minnet kan du skippa. Noll (avrundat utan decimal) prestandaskillnad, utom då i typ Winzip... men vem hanterar zippade filer idag?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

+1

i5 750 är fortfarande en bra processor, akilleshälen är frekvensen som ligger på 2,8 GHz om jag inte missminner mig? Kan du, eller om du redan har, klockat den så duger den gott, speciellt till spel.

En 2600K är självklart mycket snabbare på rendering, videoredigering och allt som ParasiteX skrev. Jag skulle själv inte uppgraderat nu utan väntat till Haswell kommer ut i början av nästa år. Köp en bra processorkylare istället och klocka upp den till 3,5 GHz om du inte gjort det. Kylaren kan sedan användas till Haswell. Eventuellt får du köpa en tilläggssats för den nya socketen. Köper du Noctua så kan man bara maila dom så brukar dom skicka sådana gratis!

Uppgradera minnet kan du skippa. Noll (avrundat utan decimal) prestandaskillnad, utom då i typ Winzip... men vem hanterar zippade filer idag?

2,66 ghz är stock.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

2,66 ghz är stock.

Dock går den upp till 2.8 GHz i Turbo. Och flesta moderkort skruvar upp den till sin högsta turbo vi användning. Annars är det inte speciellt svårt att öka detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skräm upp den i 4ghz. De flesta exemplaren klarar det med relativt låg vcore. Köp en bra kylare istället som fler nämnt i tråden. Jag känner mig inte begränsad av min 750 i 4.2ghz i spel, väntar istället till Haswell kommer ut. Vill få nytta av snabbare sata controller nya instruktioner, är dock lite orolig med tanke på att strömregleringen kommer vara inbyggt i processorn i Haswell numera. Hoppas detta ger stabilare och svalare processorer och att det inte begränsar entusiasten.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

shit vad svar medans man åt ^^

Det jag gör är väl mycket spela tyngre spel, se 1080p material, programmering, lite bildredigering.

Tänkte lägga ut under 4k på mobo,minne, cpu iaf.

3570k ett bättre val eller? har inte haft koll på hårdvarumarknaden på 2 år eller nått

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte är värt det. Så till vida att du inte köper grafikkort för över 4k(>680/7870 CF) kommer du inte märka någon skillnad.

Lägg hellre pengarna på nytt grafikkort och kanske en bra CPU-kylare så att du kan överklocka CPUn till 3.8-4.0ghz. Sitter själv med en i7 940(som presterar likt en i5 750/760 när HT är avslagen) och jag kommer absolut inte uppgradera grundkomponenterna innan jag kört in ett eller två bra grafikkort.

Här är en tabell som jämför olika CPUer(din 750 ligger nära i7 870 rent prestandamässigt) med samma grafikkort(R7970) och upplösning(1080p):

Och här kommer en till tabell som visar hur mycket prestandan ökar med olika grafikkort:

Nu kanske du ser att det för dig kommer löna sig långt mer med ett/två nya grafikkort framför en ny CPU.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av presmykatsya:

shit vad svar medans man åt ^^

Det jag gör är väl mycket spela tyngre spel, se 1080p material, programmering, lite bildredigering.

Tänkte lägga ut under 4k på mobo,minne, cpu iaf.

3570k ett bättre val eller? har inte haft koll på hårdvarumarknaden på 2 år eller nått

Vad är din totala budget för CPU och grafikkort? Lägg inte mindre än 4.000:- på grafikkort om du tänkt uppgradera till 3570k. Annars är det en hel del pengar i sjön Avvakta med plattformsbyte tills du behöver den extra krämen(som då dessutom kommer kosta mindre, och prestera bra mycket bättre mot 3570k)

Rekommenderar att du nu uppgraderar grafikkort till smärtgränsen, och sedan till nästa uppgradering kör du på ny plattform

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

min kompis kör exakt samma setup som dig och jag vräkte i ett 660 ti i hans burk som är på gränsen att flaska processorn i en del spel, kan tipsa dig om 660 ti eller 7950 från det röda laget och köra vidare på de delarna du redan har imo, om du kör överklockad i5 750 till sådär 3.6ghz eller högre så kan du köra vilket single grafikkort som helst, men oklockad skulle jag kört på max 660 ti/7950 eller ett förra generationens grafikkort som GTX 580/6970 begagnat om du inte vill lägga massvis med pengar, själv tycker jag det är roligare att köpa en helt ny dator på en gång istället för delar och brukar kolla efter billiga uppgraderingar på begagnatmarknaden när min dator har ett par år på nacken.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Dock går den upp till 2.8 GHz i Turbo. Och flesta moderkort skruvar upp den till sin högsta turbo vi användning. Annars är det inte speciellt svårt att öka detta.

Min var aldrig stabil med turbo eller nerklockningsfunktioner påslaget, blue screen från dag 1

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Grafikkortet lär bli ett 660/670 eller liknande.

just nu har jag 8gb 4 stickor så att klocka är inte jättelätt på min, kommer upp i 3.5-3.6 stabilt (mitt moderkort är lite dåligt också så)

Permalänk
Medlem

Tycker du ska avvakta å köpa ny cpu/mobo. Lägg pengarna på gpu istället och uppgradera resten sen. Ingen ide att köpa een halvdan gpu och halvdan cpu/mobo nu när nästa generation är runt hörnet.

Kör på gpu uppgradera cpu/mobo/minne vid haswell

Permalänk

haswell kommer när?

Permalänk

Nästa år...

Vänta åt minstonde till nästa år... Jag har en likadan processor som dig, och den duger alldeles utmärkt till spel, programmering etc.

Och då ligger min på 3.6ghz med standard Vcore...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Min var aldrig stabil med turbo eller nerklockningsfunktioner påslaget, blue screen från dag 1

Då är det nått allvarligt fel med ditt moderkorts grund inställningar... För turbo och nerklocknings funktionerna ska funka fint i standard inställning.
Kanske bra ide att uppdatera BIOS om jag vore du...

Själv klocka jag upp min till ca. 3.6GHz, med både Turbo och Speedstep på slaget. Funka perfekt. Hade ett Asus P55 moderkort

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Tycker du ska avvakta å köpa ny cpu/mobo. Lägg pengarna på gpu istället och uppgradera resten sen. Ingen ide att köpa een halvdan gpu och halvdan cpu/mobo nu när nästa generation är runt hörnet.

Kör på gpu uppgradera cpu/mobo/minne vid haswell

Runt hörnet? Är vi inte alltid nära nästa generation i så fall? Vi är inte ens halvvägs till nästa.

Dessutom vad har haswell som är så viktigt för en stationär? Dock kan jag hålla med om att TS säkert klarar sig väl med det han har. Beroende på vad han gör. Dagens stationära CPU's gör inte att uttnytja en i närheten av dess fulla potential för 99% av användarna. Det är Intels dilemma.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan bytte jag från en i5 750@3,8 Ghz till en 2550k@4,4 Ghz. Den extra prestandan finns säkert där, jag har bara inte möjlighet att utnyttja den... Jag upplever inte någon ökad prestanda, varken i Windows, spel eller andra program som jag använder.

Jag motiverade mitt byte med att man fortfarande får bra betalt för den generation i5. Kostnaden för uppgraderingen blev i mitt fall ganska låg.

/Erik

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Då är det nått allvarligt fel med ditt moderkorts grund inställningar... För turbo och nerklocknings funktionerna ska funka fint i standard inställning.
Kanske bra ide att uppdatera BIOS om jag vore du...

Själv klocka jag upp min till ca. 3.6GHz, med både Turbo och Speedstep på slaget. Funka perfekt. Hade ett Asus P55 moderkort

Jag prövade allt när det var nytt och jag brydde mig. Nu spelar det ingen roll längre. Den går stabilt i 3,6 ghz utan turbo och utan c-states och utan speedstep på 1,28 volt. Förstår att det är ett dåligt exemplar men jag hade inte tid att jävlas med support och returer mm. 4 ghz känns inte heller som en särskilt sannolik överklockning för mitt exemplar. Det var inte stabilt över huvud taget out of the box. Många har haft samma problem med i5 750, jag har Asrock p55 Extreme men vet att folk hade samma problem på Asus moderkort.

Exempel: #10096953

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Primära orsaken i dag att byta upp sig är som du märkt att saker går sönder. En dator är förbrukad efter 3 år ,självklart får man köra den lägre och ofta gör man det men det är ofta vad saker är designade för, mobo, gfx framföralt så efter det är det väl lite lotto med hur det håller med tiden.

Bytte upp mig själv från i7 920 till 3930K av den orsaken och så klart mer pullver vid rendering/kompilering och annat man kan tänkas villja göra.

Permalänk

Hur stor skillnad blir med ht och utan ht?