När är det dags att ominstallera OS?

Permalänk

När är det dags att ominstallera OS?

Hej kära forum!

Jag håller på och byter ut lite komponenter i min snart 3 år gamla dator lite efterhand. Första vändan var det hårddisk och grafikkort, då blev det en ominstallation av win7. Nu tänkte jag ge mig i kast med moderkort, processor och ram. Ungefär i den ordningen, får se om jag köper allt på en gång eller inte. Vid vilka byten av hårdvara är det rekommenderat/nödvändigt att ominstallera os? Jag tänkte köra triple-boot, win7-64, winxp-32 samt linux debian-64. Blir uppgradering från AM3, phenom 965 till AM3+ FX-8350.

Grafikkortet klarar väl sig så länge man skaffar de senaste drivrutinerna, så det kan man väl byta hejvilt? Sen kanske windows ser likadant oavsett vilket moderkort man har, sånär som några drivrutiner, som man ändå måste ladda ner från moderkortstillverkarens hemsida? Linux däremot, det kanske kompileras för varje uppsättning av hårdvaran? Jag bara spånar fritt, det kanske finns någon kunnig som kan upplysa mig?

Kortfattat: ska man ominstallera OS (win/linux) vid byte av
1. Hårddisk
2. Grafikkort
3. Moderkort
4. Processor
5. Ram-minnen

Mvh,
T

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat om vad jag än hade bytt utom ramminnen! Sen så är det ju ingen större mening att köpa grejerna i flera omgångar, har du inte råd så vänta hellre!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag brukar ominstallera windows vid byte av hdd eller moderkort, Hdd om os ligger på den och moderkort för att det helt enkelt blir bättre och stabilare.

Minne cpu och grafikkort är inget man behöver installera om för. Viktigast är väll att få bort alla gammla drivrutiner för grafikkortet men det finns ju tex drivesweeper för.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Tycker windows brukar bli kinkigt vid minsta komponentbyte, Linux brukar aldrig vara något problem. Så Windows - Byter du någon komponent brukar det oftast vara värt att installera om. Linux - Kvittar.

Permalänk
Medlem

Vid byte av moderkort brukar OS sluta att fungera som det ska innan man har inkört rätta drivisar. Men det går att göra moderkortsbyte utan formatering men defenitivt inte värt besväret imo.

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Jag hade installerat om vad jag än hade bytt utom ramminnen! Sen så är det ju ingen större mening att köpa grejerna i flera omgångar, har du inte råd så vänta hellre!

Skrivet av martin_opell:

Jag brukar ominstallera windows vid byte av hdd eller moderkort, Hdd om os ligger på den och moderkort för att det helt enkelt blir bättre och stabilare.

Minne cpu och grafikkort är inget man behöver installera om för. Viktigast är väll att få bort alla gammla drivrutiner för grafikkortet men det finns ju tex drivesweeper för.

Skrivet av Simcon:

Tycker windows brukar bli kinkigt vid minsta komponentbyte, Linux brukar aldrig vara något problem. Så Windows - Byter du någon komponent brukar det oftast vara värt att installera om. Linux - Kvittar.

Skrivet av o0ski:

Vid byte av moderkort brukar OS sluta att fungera som det ska innan man har inkört rätta drivisar. Men det går att göra moderkortsbyte utan formatering men defenitivt inte värt besväret imo.

Tack för alla tipsen! Då satsar jag på att ominstallera Win7 när moderkortet trillar ner i brevlådan. Eventuellt så låter jag winXP vara kvar och hoppas att det funkar ändå, var ett sånt meck att få ljudkortet att funka i alla program där, linuxinstallationen rör jag inte heller då.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Jag hade installerat om vad jag än hade bytt utom ramminnen! Sen så är det ju ingen större mening att köpa grejerna i flera omgångar, har du inte råd så vänta hellre!

Hade varit svårt att köpa en FX-8350 i somras väl?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64