Billigt moderkort med stöd för Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem

Billigt moderkort med stöd för Ivy Bridge.

Tjenare!
Ska uppgradera datorn snart och ska då köpa en Intel Core i5 3570K 3,4Ghz. Kommer att använda mitt nuvarande grafikkort som är ett
SAPPHIRE HD7850 2GB GDDR5.
Moderkort har jag alltid haft lite svårt för så jag vet inte riktigt vad jag ska gå på när jag letar moderkort, därför ber jag om hjälp.
Det skulle vara bra om det inte kostar mer än 1000 kr. Plats för minst 5 hårddiskar är ett måste. Relativt bra ljudkort är att föredra. Inte allt för mycket krångel om man ska överklocka.

Har tittat på dessa två, är de något att ha?
Asrock Z77 Pro4
Gigabyte GA-Z77M-D3H mATX

Om det spelar någon roll så hade jag köra vattenkylning på processorn, en Corsair Cooling Hydro H60.

Permalänk

Synd att du inte fått svar, jag har precis samma fråga!!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Problemen med moderkort i den prisklassen och speciellt till intel processorer är att de inte har lika överdimensionerad strömförsörjning som de dyrare korten och därmed så är de ganska så dåliga på att överklocka. Så jag skulle säga att det får bli lite kompromisser, att ljudkortet kanske inte är av absolut högsta kvalité och att det kanske inte finns så stora överklockningsmöjligheter om några alls.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Personligen har jag inte tänkt överklocka då jag går för ivy bridge i5 3570K som inte riktigt har samma potential och för stunden ligger billigare i pris. Sitter just nu och kollar på de billigaste z77 korten på prisjakt, fastnat lite för dessa:
http://us.msi.com/product/mb/Z77A-G41.html
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z77%20Pro3
åsikter?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

jag funderade tidigare på 3570, inte K alltså med H77 chipset. Varför klocka om man ändå inte ska ösa ut pengar och engagemang på det?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

jag funderade tidigare på 3570, inte K alltså med H77 chipset. Varför klocka om man ändå inte ska ösa ut pengar och engagemang på det?

Förklara "Ösa ut pengar"

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Problemen med moderkort i den prisklassen och speciellt till intel processorer är att de inte har lika överdimensionerad strömförsörjning som de dyrare korten och därmed så är de ganska så dåliga på att överklocka. Så jag skulle säga att det får bli lite kompromisser, att ljudkortet kanske inte är av absolut högsta kvalité och att det kanske inte finns så stora överklockningsmöjligheter om några alls.

Hej , jag har en liten fundering angående det du skriver (tilläggas bör är att jag inte alls är någon expert på överklockning utan vill lära mig och är nyfiken på det), du skriver att strömförsörjningen på korten är i underkant för överklockning, men om man överklockar utan att höja spänningen så borde det ju fungera som vanligt, (utan oc)?

Jag har läst att eftersom Ivy Bridge är såpass strömsnåla som dom är så ska man kunna överklocka 3570K till ca 4.2 Ghz utan att höja spänningen.

Skulle detta fungera bra? Med tanke på att man inte höjer spänningen så borde ju strömförsörjningen fungera bra?
Har själv ett Asrock Pro4 så jag är lite nyfiken

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

jag skulle föredra detta http://www.inet.se/produkt/1902185/msi-z77a-s01-atx har själv haft det och tycker att det var ett ok kort inte det bästa men ändå inte det sämsta.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Hej , jag har en liten fundering angående det du skriver (tilläggas bör är att jag inte alls är någon expert på överklockning utan vill lära mig och är nyfiken på det), du skriver att strömförsörjningen på korten är i underkant för överklockning, men om man överklockar utan att höja spänningen så borde det ju fungera som vanligt, (utan oc)?

Jag har läst att eftersom Ivy Bridge är såpass strömsnåla som dom är så ska man kunna överklocka 3570K till ca 4.2 Ghz utan att höja spänningen.

Skulle detta fungera bra? Med tanke på att man inte höjer spänningen så borde ju strömförsörjningen fungera bra?
Har själv ett Asrock Pro4 så jag är lite nyfiken

Det _bör_ gå att göra som du säger, överklocka utan att höja spänningen. Ett problem som man kan stöta på är att kortet inte klarar av att leverera en stabil spänning utan att den ibland kan dippa ner lite grann, vilket i värsta fall kan ge blåskärmar och att man då måste höja spänningen eller sänka sin överklockning.

Precis som du säger så är dagens processorer såpass strömsnåla att man kan få ut ganska så mycket utan att höja spänningen, vilket gör att ett enklare moderkort räcker till. Jag brukar mest höja ett varnande finger när man vill prova överklocka på ett billigt moderkort, gillar man det och vill klocka lite extremare måste man köpa ett dyrare med bättre strömförsörjning, då är det lika bra att ta till ordentligt från början.

Sedan finns det moderkort där man inte ens kan justera spänningen på det normala sättet utan man måste justera Dynamic vCore (DVID) och LLC för att kunna hitta en bra balans på spänningen, ett bra exempel på detta som jag kommer just nu är Gigabytes GA-Z68A-D3H.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det _bör_ gå att göra som du säger, överklocka utan att höja spänningen. Ett problem som man kan stöta på är att kortet inte klarar av att leverera en stabil spänning utan att den ibland kan dippa ner lite grann, vilket i värsta fall kan ge blåskärmar och att man då måste höja spänningen eller sänka sin överklockning.

Precis som du säger så är dagens processorer såpass strömsnåla att man kan få ut ganska så mycket utan att höja spänningen, vilket gör att ett enklare moderkort räcker till. Jag brukar mest höja ett varnande finger när man vill prova överklocka på ett billigt moderkort, gillar man det och vill klocka lite extremare måste man köpa ett dyrare med bättre strömförsörjning, då är det lika bra att ta till ordentligt från början.

Sedan finns det moderkort där man inte ens kan justera spänningen på det normala sättet utan man måste justera Dynamic vCore (DVID) och LLC för att kunna hitta en bra balans på spänningen, ett bra exempel på detta som jag kommer just nu är Gigabytes GA-Z68A-D3H.

Tack för ett utförligt svar!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det _bör_ gå att göra som du säger, överklocka utan att höja spänningen. Ett problem som man kan stöta på är att kortet inte klarar av att leverera en stabil spänning utan att den ibland kan dippa ner lite grann, vilket i värsta fall kan ge blåskärmar och att man då måste höja spänningen eller sänka sin överklockning.

Precis som du säger så är dagens processorer såpass strömsnåla att man kan få ut ganska så mycket utan att höja spänningen, vilket gör att ett enklare moderkort räcker till. Jag brukar mest höja ett varnande finger när man vill prova överklocka på ett billigt moderkort, gillar man det och vill klocka lite extremare måste man köpa ett dyrare med bättre strömförsörjning, då är det lika bra att ta till ordentligt från början.

Sedan finns det moderkort där man inte ens kan justera spänningen på det normala sättet utan man måste justera Dynamic vCore (DVID) och LLC för att kunna hitta en bra balans på spänningen, ett bra exempel på detta som jag kommer just nu är Gigabytes GA-Z68A-D3H.

Vad skulle ett vettigt z77 vara då enligt dig? Om du skulle försöka hålla dig under 1000 kr.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||