Gartner: 1,2 miljarder surfplattor och mobiltelefoner säljs 2013

Permalänk
Melding Plague

Gartner: 1,2 miljarder surfplattor och mobiltelefoner säljs 2013

Den lavinartade försäljningsökningen av surfplattor och smarta mobiltelefoner fortsätter under 2013. Analysföretaget Gartner förutspår att marknaden växer till skyhöga 1,2 miljarder enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tvek på det.
Jag kommer iallafall inte köpa en surfplatta och smartphone har jag redan.

Dock är det ju inte fel att vara optimistisk.

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem

ios kommer falla efter nu när nexus kommer och windows börjat lansera godingarna.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

jag har lyckats att va en av de få som inte skaffat en platta än men nu är jag faktiskt sugen på att testa en windows RT platta.. eller kanske android.. får se.. nån av dom blir det garanterat under nästa år..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha, jag bidrar nog inte till den marknaden. Jag har fortfarande kvar min 5140 från 2004 och någon surfplatta varken har jag eller har tänkt skaffa mig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Surplattor åt folket! Jag älskar min surfplatta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

ios kommer falla efter nu när nexus kommer och windows börjat lansera godingarna.

Synd bara att det fortfarande är överlägset i byggkvalité :/

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Avstängd

Låter som en trolig prognos för en gångs skull

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Synd bara att det fortfarande är överlägset i byggkvalité :/

Jag tror att apple kommer få det kämpigt då surfplattor idag blir vanligare och fler märken kommer ut och Microsoft kommer få dem flesta då Apple troligtvis kommer sälja i överpriser pga fruktmärket på baksidan.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Antar att det är så himla många fler surfplattor+mobiler som säljs än datorer pga att många familjer kanske bara har 1 eller 2 datorer i huset medan alla har varsin mobil osv.
Bryr mig inte så mycket om smartphones just nu. Ringer och smsar bara ändå, men surfplatta blir det allt!
Min laptop känns så dålig i jämförelse med nya plattor

Permalänk

RIM/Blackberry har ju tagit mycket skada som det redan är så det är nog ingen som bryr sig särskilt mycket förutom de själva.

Permalänk

Det kan väl inte bara jag som inte köper nya saker varje år? Så länge telefonen min fungerar varför skulle jag behöva köpa en ny?

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Det kan väl inte bara jag som inte köper nya saker varje år? Så länge telefonen min fungerar varför skulle jag behöva köpa en ny?

Det är väl ifall man har för mycket pengar än vad man borde, som dagens ungar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Spekulationer och åter spekulationer, åt helvete med analysföretag, de sitter bara och får betalt för att gissa, världens mest meningslösa jobb...den som väntar får se ett resultat av hur mycket som säljs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Haha ja min släkt lär iaf vara en bidragande orsak då.... Tänker själv köpa en ny smartphone nu snart, min mor köpte en surfplatta för några månader sen, min syster ska köpa smartphone till jul och troligtvis köper båda mina föräldrar också smartphones till jul... hehe.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Spekulationer och åter spekulationer, åt helvete med analysföretag, de sitter bara och får betalt för att gissa, världens mest meningslösa jobb...den som väntar får se ett resultat av hur mycket som säljs

Skickades från m.sweclockers.com

Gratulerar du har precis kommit fram hur en stor del av världens aktiemarknader fungerar, därav en del hur det kommer utväxlas för företagen som finns registrerade på varje unik börs. Alltså spekulationer å åter spekulationer......

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror att apple kommer få det kämpigt då surfplattor idag blir vanligare och fler märken kommer ut och Microsoft kommer få dem flesta då Apple troligtvis kommer sälja i överpriser pga fruktmärket på baksidan.

Har du sett vad Windows 8-plattorna kostar? Den billigaste går loss på 5000kr. Det är knappast någon prisklass som lockar den vanliga Svensson precis. Sen ska vi heller inte glömma att billiga priser kan ha en skrämmande effekt dessutom. Nexus 7 för 2000kr, Ipad mini för 3000kr, varför sån skillnad? Den för 3000kr har nog bättre kvalité och det skiljer ju bara en tusenlapp så den köper vi. Så resonerar dom flesta som inte är insatt i ämnet. Om vi skulle gå på ditt resonemang så skulle alla Svenssons äga en Netbook för dom är ju så billiga och klarar av allt man kan tänkas behöva, men jag känner inte en enda som äger en sån, utan dom flesta har en laptop i minst 5000kr-klassen, när dom egentligen skulle kunnat klara sig med en laptop i 3000kr-klassen. Och varför? Jo, för att enligt dom så betyder ett högre pris att den är bättre och håller längre, vilket till viss del är sant, men långt i från hela sanningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har du sett vad Windows 8-plattorna kostar? Den billigaste går loss på 5000kr. Det är knappast någon prisklass som lockar den vanliga Svensson precis. Sen ska vi heller inte glömma att billiga priser kan ha en skrämmande effekt dessutom. Nexus 7 för 2000kr, Ipad mini för 3000kr, varför sån skillnad? Den för 3000kr har nog bättre kvalité och det skiljer ju bara en tusenlapp så den köper vi. Så resonerar dom flesta som inte är insatt i ämnet. Om vi skulle gå på ditt resonemang så skulle alla Svenssons äga en Netbook för dom är ju så billiga och klarar av allt man kan tänkas behöva, men jag känner inte en enda som äger en sån, utan dom flesta har en laptop i minst 5000kr-klassen, när dom egentligen skulle kunnat klara sig med en laptop i 3000kr-klassen. Och varför? Jo, för att enligt dom så betyder ett högre pris att den är bättre och håller längre, vilket till viss del är sant, men långt i från hela sanningen.

jo men jag gissar att microsoft platta är så dyr för att har nyligen gjort ett helt nytt OS och att det här är deras Första surfplatta mycket pengar som spenderats på dessa vet du

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skogsmulletrance:

Gratulerar du har precis kommit fram hur en stor del av världens aktiemarknader fungerar, därav en del hur det kommer utväxlas för företagen som finns registrerade på varje unik börs. Alltså spekulationer å åter spekulationer......

Fast nu är ju inte Gartner något som är på börsen, utan ett konsultföretag som sitter och gissar fram analyser i IT-branschen och tjänar pengar på sina gissningar, jag kan oxå gissa fram siffror och publisera...folk gör det även dagligen i detta forum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Ser idag ungar på 8-10 bast som springer runt med iPhones. Moderna tider...

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en surfplatta. Mobiler klarar av i stort sett allt de kan och om nått år är det standard med "surfplatta som skärm på bärbara datorer" så det känns otroligt onödigt.
Speciellt när jag knappt surfar på mobilen, använder sällan pdfer, läser aldrig böcker..

Däremot kunna lyfta på skärmen, lägga mig i soffan och fortsätta kolla på filmen är otroligt mer intressant!

Permalänk
Medlem

Att det kommer fortsätta sälja är nog ganska troligt.
Tycker dock att utvecklingen går lite långsamt. Köpte min telefon för 1,5 år sedan och den kan fortfarande göra precis allt som alla de senaste telefonerna kan, vissa saker gör den till och med bättre. Finns ingen som helst anledning att köpa en ny, vilket visserligen är bra på sitt sätt.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Fast nu är ju inte Gartner något som är på börsen, utan ett konsultföretag som sitter och gissar fram analyser i IT-branschen och tjänar pengar på sina gissningar, jag kan oxå gissa fram siffror och publisera...folk gör det även dagligen i detta forum

Skickades från m.sweclockers.com

Drog en jämförelse på hur stor inverkan spekulationer har på dagens samhälle, men var kanske lite otydlig på den punkten. Ja det är ju inte lätt att veta allt, så man kan sitta å skriva i alla nyheter som läggs upp dagligen.. men det gör ju folk dagligen också....

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Det är väl ifall man har för mycket pengar än vad man borde, som dagens ungar.

Jag talar inte för alla, men gott om pengar har jag inte. Jag är 15 bast och har i genomsnitt lika mycket månadspeng som en 10-11 åring.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror att apple kommer få det kämpigt då surfplattor idag blir vanligare och fler märken kommer ut och Microsoft kommer få dem flesta då Apple troligtvis kommer sälja i överpriser pga fruktmärket på baksidan.

Microsofts platta är inte så värst billig den heller för det första. För det andra så lyssnar folk väldigt mycket på bekanta och kollar på vad andra har. Eftersom Microsoft är nya på just detta fenomen kommer det inte vända fullt så snabbt. Sen är det 2 helt skilda OS finns folk som avskyr Microsoft likaväl som dom som avskyr apple eller android med för den delen. Enda platsen Microsoft kan ha en större chans är nog bland dom som ännu inte skaffat en och som sitter med windows 8 typ .
Att det kommer sälja 1,2 miljarder enheter låter väl inte helt ologiskt då både apple och samsung snittar väl runt en 100-125 miljoner enheter vardera enbart på smartphones per år. Android kommer nog växa mest, Microsoft kan nog vara nöjda om dom når 5-10% under nästa år. Jag ska själv inhandla surfplatta nästa år men det blir vare sig android eller microsoft. Jag vill inte behöva skaffa en till store när jag redan har köpt så mycket i iTunes store.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Jag talar inte för alla, men gott om pengar har jag inte. Jag är 15 bast och har i genomsnitt lika mycket månadspeng som en 10-11 åring.

Och du skaffar en ny telefon årligen?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror att apple kommer få det kämpigt då surfplattor idag blir vanligare och fler märken kommer ut och Microsoft kommer få dem flesta då Apple troligtvis kommer sälja i överpriser pga fruktmärket på baksidan.

Stackars lilla dig som fortfarande tror att det är i deras logo priset ligger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Stackars lilla dig som fortfarande tror att det är i deras logo priset ligger

Skickades från m.sweclockers.com

vf denna attityd?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ser idag ungar på 8-10 bast som springer runt med iPhones. Moderna tider...

Och 12-åringar som rånar dessa 10-åringar på smartphones....som sagt, moderna tider...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein