Söka i Windows 8, sökfunktionen värdelös?

Permalänk

Söka i Windows 8, sökfunktionen värdelös?

Har haft Windows 8 (med start8) ett tag nu och något jag stör mig enormt mycket på är att man får fram långt ifrån alla filer när man söker, varken genom metro-fliken till höger eller genom windows 7 sökfältet i start8.

Om jag söker på t.ex. "league of legends" kommer inget fram trots att jag har både en mapp och fil med det namnet.

Någon som vet om det går att fixa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Monkeyapa:

Har haft Windows 8 (med start8) ett tag nu och något jag stör mig enormt mycket på är att man får fram långt ifrån alla filer när man söker, varken genom metro-fliken till höger eller genom windows 7 sökfältet i start8.

Om jag söker på t.ex. "league of legends" kommer inget fram trots att jag har både en mapp och fil med det namnet.

Någon som vet om det går att fixa?

Var ligger mappen och filen? Det är precis som i Vista och 7:an att den bara söker i det som är indexerat med söktjänsten.

Sök på indexeringsalternativ så har du möjlighet att välja vad den skall inkludera i en sökning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Var ligger mappen och filen? Det är precis som i Vista och 7:an att den bara söker i det som är indexerat med söktjänsten.

Sök på indexeringsalternativ så har du möjlighet att välja vad den skall inkludera i en sökning.

Tack, precis vad jag letade efter. Av någon anledning var endast offline-filer och internet explorer-historik med i indexeringsalternativ som standard.

Permalänk

kan rekommendera Everthing http://www.voidtools.com/, grymt snabb sök och indexerar diskarna på nolltid (20.0000/sek!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafthekid:

kan rekommendera Everthing http://www.voidtools.com/, grymt snabb sök och indexerar diskarna på nolltid (20.0000/sek!)

Var det inte det här vi skulle slippa med W8? Allt var ju så integrerat och bra och genomtänkt att tredjepartsprogram inte skulle behövas.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Var det inte det här vi skulle slippa med W8? Allt var ju så integrerat och bra och genomtänkt att tredjepartsprogram inte skulle behövas.

Jag slipper det i alla fall. Ja precis, behövs inte. Eller hur menar du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

jovisst kan du slippa det, men jag känner inte till något program som kan indexera så snabbt som everything.
brukar ha den på usb-minne om jag behöver hitta någon speciell fil utan att vänta att windows search skall indexera...

det jag fortfarande saknar är möjligheten att indexera filer från UNC path.

Permalänk
Inaktiv

Kan man inte söka utan att indexera då? Störde mig rejält på det i Win7, men sök vanligt då istället för att informera mig om vad som är indexerat eller inte. Hur lång tid kan det ta att söka igenom en SSD på 120gb efter ett par filer, och har man ett par sekunder över att vänta kanske? Eller blir prestandan lidande om man indexerar alla sina diskar? Eller indexerar windows då dygnet runt?

Därför man kör med en alternativ filhanterare (ex totalcmd) istället.

Permalänk

Om du vill söka på filer via Modern UI så behöver filerna vara indexerade.
Däremot kan du söka via utforskaren likt i Windows 7 men så rysligt snabbt går det ändå inte att söka oindexerat trors SSD.
Har man filer på disk så finns det inget som slår Everything i min mening.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Kan man inte söka utan att indexera då? Störde mig rejält på det i Win7, men sök vanligt då istället för att informera mig om vad som är indexerat eller inte. Hur lång tid kan det ta att söka igenom en SSD på 120gb efter ett par filer, och har man ett par sekunder över att vänta kanske? Eller blir prestandan lidande om man indexerar alla sina diskar? Eller indexerar windows då dygnet runt?

Därför man kör med en alternativ filhanterare (ex totalcmd) istället.

Förstår inte varför folk är rädda för att indexera. Det handlar om en tung engångsprocess och sedan sker indexering kontinuerligt vart efter filer ändras. Indexeringen lär inte heller ta speciellt stor plats på disk.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Hade inte haft något emot att indexera så länge man kunde indexera UNC-sökvägar (mapped drives) då jag har allt på min NAS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blomqvist:

Förstår inte varför folk är rädda för att indexera. Det handlar om en tung engångsprocess och sedan sker indexering kontinuerligt vart efter filer ändras. Indexeringen lär inte heller ta speciellt stor plats på disk.

Precis, varför indexeras inte då allt direkt? Minns google desktop eller vad det hette som jag körde på en gammal jobbdator med Xp, indexeringen fungerade fint och då indexerades allt, även Outlook. Och det tog ingen kraft vad jag minns, iaf inte när den första var klar.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Precis, varför indexeras inte då allt direkt? Minns google desktop eller vad det hette som jag körde på en gammal jobbdator med Xp, indexeringen fungerade fint och då indexerades allt, även Outlook. Och det tog ingen kraft vad jag minns, iaf inte när den första var klar.

Det sker direkt? Du måste aktivt stänga av den efter installation.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Men varför hittar inte trådskaparen de filer han behöver då? Har själv testat win8sök och den hittar inte allt jag har.
Har haft win8 sedan release och kör med ssd, den borde vara klar med indexeringen för längesedan.

Permalänk

kan nämna att genvägar (.lnk-filer) indexeras men dyker inte upp när man söker efter filer i Modern UI.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Men varför hittar inte trådskaparen de filer han behöver då? Har själv testat win8sök och den hittar inte allt jag har.
Har haft win8 sedan release och kör med ssd, den borde vara klar med indexeringen för längesedan.

Har haft win 8 sedan augusti (win 8 pro från universitet) och den indexerade aldrig automatiskt, fick sätta igång det manuellt nu.

Permalänk

Hej, reggade mig nyss. En diskret fråga ang sökfunktionen. I Win7 sökte jag ofta på innehållet i textfiler då jag glömt var jag lagt filen eller vad jag döpte den till, det gick ju blixtsnabbt från "körfältet" under startmenyn". Har jag missat någt eller är det bara jag som avnände mig av det. Cachminnet rensas ofta i huvudet på en gammal gubbe:)