Permalänk
Medlem

Blinkade 12v LED från 3.5mm uttag

Tänkte bygga lite fräck belysning till mitt skrivbord och hade tänkt mig att koppla in två diodlister jag köpte till bilen.
Här är en länk på listerna http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor-12-volt/diodlist-12v
Hade tänkt mig att sätta en fördelare bak på datorn så att jag får två stycken 3.5mm uttag där jag kopplar ett "tomt" 3.5mm jack som jag kopplar dioderna på.
Det jag undrar är hur jag ska få så att det bara är basfrekvensen som får diodlisten att blinka.

Permalänk
Medlem

Du får använda ett lågpassfilter.

Men.... Hur hade du tänkt koppla igen?
12 v från 3.5 mm uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Du får använda ett lågpassfilter.

Men.... Hur hade du tänkt koppla igen?
12 v från 3.5 mm uttaget?

Det är tänkt att jag använder ljudsignalen som ljudkälla, tror den ska vara stark nog (rätta mig om jag har fel), datorn ger ju 12V och listerna är gjorda för 12V, dem jag länkat.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudutgångarna ger inte 12V ut, du får bygga nån krets som filtrerar och ger rätt drivning om det ska funka, eller så moddar du nån färdig sak som http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/discobelysning/lj...
eller bygger nåt http://www.instructables.com/id/LED-Color-Organ-Triple-Deluxe...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi gör så här istället:

Vad är det lättaste sättet för mig att få mina 12V LED lister att blinika i takt med musiken?
Koppla på datorn eller direkt på basen? Och hur gör jag det isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaXus:

Vi gör så här istället:

Vad är det lättaste sättet för mig att få mina 12V LED lister att blinika i takt med musiken?
Koppla på datorn eller direkt på basen? Och hur gör jag det isåfall?

Det besvarades ju i inlägget ovanför ditt

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Entusiast

Den "lättaste" vägen är den som mrqaffe uppgett.
För att komplettera det hela lite:
http://www.instructables.com/id/Blinking-LEDs-to-Music/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Det besvarades ju i inlägget ovanför ditt

Att modda om det färdiga kittet från kjell co blir alldeles för dyrt.

Och riktigt så komplicerat som det är i den andra länken behöver det inte vara då jag bara ska ha en färg.

Skrivet av SysGhost:

Den "lättaste" vägen är den som mrqaffe uppgett.
För att komplettera det hela lite:
http://www.instructables.com/id/Blinking-LEDs-to-Music/

Denna guiden verkar passa mitt mål bättre, har dock svårigheter att hitta var man kan köpa TIP31 transistorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaXus:

Att modda om det färdiga kittet från kjell co blir alldeles för dyrt.

Och riktigt så komplicerat som det är i den andra länken behöver det inte vara då jag bara ska ha en färg.

Denna guiden verkar passa mitt mål bättre, har dock svårigheter att hitta var man kan köpa TIP31 transistorn.

http://www.electrokit.com/productsearch?id=1&q=tip31&cathandl...

Annars bara maila och fråga vad du behöver för det du ska göra, så får du bra svar av Greger

jag har många gånger mailat och beskrivit vad jag ska göra, så får jag förslag på prylar tillbaka.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TaXus:

Att modda om det färdiga kittet från kjell co blir alldeles för dyrt.

Och riktigt så komplicerat som det är i den andra länken behöver det inte vara då jag bara ska ha en färg.

Denna guiden verkar passa mitt mål bättre, har dock svårigheter att hitta var man kan köpa TIP31 transistorn.

http://nte01.nteinc.com/nte/NTExRefSemiProd.nsf/69d5aa3584d01...

Med det i tanken, tror jag du kan hitta det du behöver hos flertal svenska/skandinaviska elektronik-återförsäljare.
Exempelvis hos Farnell:
http://se.farnell.com/jsp/displayProduct.jsp?sku=4526971&CMP=...
Även ELFA kan ta hem dessa åt dig, då ELFA är NTE's officiella återförsäljare i skandinavien.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

http://nte01.nteinc.com/nte/NTExRefSemiProd.nsf/69d5aa3584d01...

Med det i tanken, tror jag du kan hitta det du behöver hos flertal svenska/skandinaviska elektronik-återförsäljare.
Exempelvis hos Farnell:
http://se.farnell.com/jsp/displayProduct.jsp?sku=4526971&CMP=...
Även ELFA kan ta hem dessa åt dig, då ELFA är NTE's officiella återförsäljare i skandinavien.

Ändrat mig lite och tänkte att jag sätter listerna i datorn i något tomt fläktuttag men att jag kopplar det som i guiden.
Tänkte på var jag ska ta ström ifrån. Har hittat en kontakt jag tror kan funka, vad jag har förstått så heter den "floppy drive power connector".
Ger den 12 V? Har inte tillgång till en multimeter här så jag kan inte kolla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TaXus:

Ändrat mig lite och tänkte att jag sätter listerna i datorn i något tomt fläktuttag men att jag kopplar det som i guiden.
Tänkte på var jag ska ta ström ifrån. Har hittat en kontakt jag tror kan funka, vad jag har förstått så heter den "floppy drive power connector".
Ger den 12 V? Har inte tillgång till en multimeter här så jag kan inte kolla.

http://pinouts.ru/Power/SmallPower_pinout.shtml alla andra kontakterna finns på den siten också om du undrar om deras koppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bygg såhär (orkar inte rita kopplingsschema, plocka fram skolboken och läs) 3,5mm->lågpassfilter->förstärkare->LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Bygg såhär (orkar inte rita kopplingsschema, plocka fram skolboken och läs) 3,5mm->lågpassfilter->förstärkare->LED

Tackar =P

Tror jag har allt som behövs nu, förrutom TIP31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Bygg såhär (orkar inte rita kopplingsschema, plocka fram skolboken och läs) 3,5mm->lågpassfilter->förstärkare->LED

Det här lågpassfiltret, hur får jag tag på ett sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaXus:

Tackar =P

Tror jag har allt som behövs nu, förrutom TIP31.

Den länkade jag till några inlägg upp.
Du behöver inte ha exakt 100% samma värde som i exemplet

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Den länkade jag till några inlägg upp.
Du behöver inte ha exakt 100% samma värde som i exemplet

Skillnaden på dem är bara vad dem tål i volt eller?

Permalänk

Gjorde liknande med min dator. Lödde ihop ett litet kretskort med två tip31transistorer(köpta på elfa), ena transistorn för vänster ljudkanal och ena för höger. Transistorerna är kopplade till två olika ledslingor(hemgjorda )
Strömmen(12v) tog jag från en molex. Om led dioderna inteär 12v så är det bara att sätta resistorer med rätt värde framför.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av svekriale:

Gjorde liknande med min dator. Lödde ihop ett litet kretskort med två tip31transistorer(köpta på elfa), ena transistorn för vänster ljudkanal och ena för höger. Transistorerna är kopplade till två olika ledslingor(hemgjorda )
Strömmen(12v) tog jag från en molex. Om led dioderna inteär 12v så är det bara att sätta resistorer med rätt värde framför.

Det är 12V dioder så de ska inte vara några problem.
Var plocka du ström ifrån?

Permalänk
Skrivet av TaXus:

Det är 12V dioder så de ska inte vara några problem.
Var plocka du ström ifrån?

En vanlig molex sladd kopplad till nätagget. Sladden har 1 5v pin, en 12v och två för jord.
Sök på google så ser du.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk

Glömde säga att jag har två strömbrytare som jag kan styra vardera ledslinga med, om de ska vara på, följa musik eller vara av.
Kanske bra att ha.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av svekriale:

En vanlig molex sladd kopplad till nätagget. Sladden har 1 5v pin, en 12v och två för jord.
Sök på google så ser du.

Hittade den, tack =D

Skrivet av svekriale:

Glömde säga att jag har två strömbrytare som jag kan styra vardera ledslinga med, om de ska vara på, följa musik eller vara av.
Kanske bra att ha.

Någon fördel att koppla så man kan styra varje slinga, ska nämnligen ha två stycken, en som lyser upp och en i sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaXus:

Tänkte bygga lite fräck belysning till mitt skrivbord och hade tänkt mig att koppla in två diodlister jag köpte till bilen.
Här är en länk på listerna http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor-12-volt/diodlist-12v
Hade tänkt mig att sätta en fördelare bak på datorn så att jag får två stycken 3.5mm uttag där jag kopplar ett "tomt" 3.5mm jack som jag kopplar dioderna på.
Det jag undrar är hur jag ska få så att det bara är basfrekvensen som får diodlisten att blinka.

det jag gjorde när jag kopplade 4 lysdioder till min baslåda var att, jag tog 4 lysdioder vilket gav 12v tillsammans, alltså 4x3volt, sen seriekopplade dem och kopplade + på + och - på - på basslådan, man kan inte göra fel.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norowner:

det jag gjorde när jag kopplade 4 lysdioder till min baslåda var att, jag tog 4 lysdioder vilket gav 12v tillsammans, alltså 4x3volt, sen seriekopplade dem och kopplade + på + och - på - på basslådan, man kan inte göra fel.

Njaaa, vad händer den gång du matar på mer än 12V peak till basen då? Dioderna dör med en blixt ? Eller börjar det brinna i nått och det antänder huset, förstör förstärkaren ?
Jag vet inte, men jag är rätt säker på att det kan bli problem om du får in för hög spänning i kretsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Njaaa, vad händer den gång du matar på mer än 12V peak till basen då? Dioderna dör med en blixt ? Eller börjar det brinna i nått och det antänder huset, förstör förstärkaren ?
Jag vet inte, men jag är rätt säker på att det kan bli problem om du får in för hög spänning i kretsen.

ja men jag körde 12volt endast, alltså kan han köra 12 volt utan problem, har gjort detta i 2 månader utan problem.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norowner:

ja men jag körde 12volt endast, alltså kan han köra 12 volt utan problem, har gjort detta i 2 månader utan problem.

Jo men problemet är att man inte vet riktigt när man överskrider 12V, om det är en normal impedans på lasten så är det vid ca 15-20W och det klarar de flesta förstärkare även i datorsystem att lämna, men så länge man har lite koll på att man inte gör nått heltokigt som blir farligt eller att man blir besviken om nått går sönder så är det roligt att bygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TaXus:

Hittade den, tack =D

Någon fördel att koppla så man kan styra varje slinga, ska nämnligen ha två stycken, en som lyser upp och en i sidan.

Ända skillnaden är att slingorna kanske lyser/blinkar olika beroend på om ljudet är olika på respektive ljudkanal, t.ex. om det är mer bas ur vänster ljudkanal, så lyser/blinkar slingan kopplad till den mer än den kopplad till höger.

Om du inte är så van att hålla på med elektronik eller inte tycker det är så kul, så blir det mest bara krångligare.
Se bara till så det inte blir kortslutning någonstans, ha alla sladdar isolerade så det inte kan råka kortsluta något på moderkortet, ett tips är att använda krympslang.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

det jag gjorde när jag kopplade 4 lysdioder till min baslåda var att, jag tog 4 lysdioder vilket gav 12v tillsammans, alltså 4x3volt, sen seriekopplade dem och kopplade + på + och - på - på basslådan, man kan inte göra fel.

Har de så i min bil

Skrivet av svekriale:

Ända skillnaden är att slingorna kanske lyser/blinkar olika beroend på om ljudet är olika på respektive ljudkanal, t.ex. om det är mer bas ur vänster ljudkanal, så lyser/blinkar slingan kopplad till den mer än den kopplad till höger.

Om du inte är så van att hålla på med elektronik eller inte tycker det är så kul, så blir det mest bara krångligare.
Se bara till så det inte blir kortslutning någonstans, ha alla sladdar isolerade så det inte kan råka kortsluta något på moderkortet, ett tips är att använda krympslang.

Då behöver jag två TIP31 va?

Permalänk
Skrivet av TaXus:

Har de så i min bil

Då behöver jag två TIP31 va?

Ja, om du vill att ena slingan ska kopplas till vänster ljudkanal och den andra till höger.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av svekriale:

Ja, om du vill att ena slingan ska kopplas till vänster ljudkanal och den andra till höger.

Tackar!