Permalänk
Medlem

CPU till HTPC

Hej!

Nu har jag verkligen kört fast. Min plan är att bygga en HTPC på ett Asus P8Z77-I deluxe moderkort och hade tänkt mig att utnyttja Intel HD 4000 grafiken och inte köra separat grafikkort. Eftersom jag inte tänkt spela med burken så tänker jag mig en i5 processor och då finns det ju bara två stycken med 4000 grafiken att välja på, i5 3475S eller i5 3570K. Som jag förstår det så har 3475S 65W TDP mot 77W och lägre klockfrekvens än 3570K (2900 MHz mot 3400 MHz)
Vad jag kan hitta så finns det ingen direkt benchmark mellan dessa förutom på www.cpubenchmark.net där 3570K plockar lite fler poäng, men siffrorna säger mig inte så mycket... Är det någon som kan hjälpa mig med lite mer info kring dessa två och vilken som är det bästa valet?
Tex. hur mycker mer värmeutveckling är 77W jämfört med 65W?

ytterst tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den för "vanliga" HTPC-aktiviteter, typ film och surf så känns en i5:a väldigt väl tilltaget. Skulle istället rekommendera i3-3225 som har HD4000 och ändå räcker till och blir över på CPU-delen. Annars är AMDs Trinity ännu starkare om du skulle kunna köra på ett sånt system, det funkar även bättre för filmuppspelning då du slipper småhack osv.

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Om du ska använda den för "vanliga" HTPC-aktiviteter, typ film och surf så känns en i5:a väldigt väl tilltaget. Skulle istället rekommendera i3-3225 som har HD4000 och ändå räcker till och blir över på CPU-delen. Annars är AMDs Trinity ännu starkare om du skulle kunna köra på ett sånt system, det funkar även bättre för filmuppspelning då du slipper småhack osv.

Mvh

Jag håller med Pertanbus. Jag har nyligen byggt en HTPC med en i3-3225. Än så länge har den klarat allt jag provat utan minsta hack. Jag mycket nöjd mitt val än så länge.

i3-3225 har bara 55W TDP. Det var viktigt eftersom jag kör med en Streacom låda utan fläktar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk

Man överskattar ofta behovet att processorkraft i en htpc. Med lite tweaks så funkar ju AMDs Brazoz helt utmärkt i nästan alla HTPC-scenarier, och det är då 1.6ghz dual core med runt halva IPC:n som sandy bridge, och då även utan hyper threading som i3 har. En i3 kring 2.6 ghz kommer att äta allt utan att vara sig tveka eller hicka. En celeron kring 2.6ghz dock att göra samma sak lika bra men du kanske kan komma undan med passiv kylning.

Enda riktiga argumentet för att skaffa en i5 är om du konverterar väldigt mycket filmfiler, i stil med någon timme om dan.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för info! Det låter ju kanon om man kan köra en i3 3225 istället, både ut TDP synpunkt men även för plånboken!

Är det något annat jag ska tänka pånär det gäller HTPC?

Hade tänkt mig följande setup:

Moderkort
Asus P8Z77-I Deluxe

Processor
Core i3 3225

RAM
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (CMZ16GX3M2A1600C9

Hårddiskar
Samsung 830 Series MZ-7PC128
2x Western Digital Caviar Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chuckney:

Okej! Tack för info! Det låter ju kanon om man kan köra en i3 3225 istället, både ut TDP synpunkt men även för plånboken!

Är det något annat jag ska tänka pånär det gäller HTPC?

Hade tänkt mig följande setup:

Moderkort
Asus P8Z77-I Deluxe

Processor
Core i3 3225

RAM
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (CMZ16GX3M2A1600C9

Hårddiskar
Samsung 830 Series MZ-7PC128
2x Western Digital Caviar Green WD20EARX 64MB 2TB

Ser ut som ett vettigt paket!

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Ok, toppen! Då kör jag på det!

Tack för all feedback!

Permalänk
Entusiast

Eftersom tråden håller på att dö så passar jag på att ställa en lite halvt OT-fråga om det är okej?

Vad har alla en "HTPC" till egentligen?
Så som jag har förstått det så är det alltså en dator som man lägger all slags media på och som helst ska vara så tyst som möjligt, så liten som möjligt och dra så lite energi som möjligt.

Priset på en HTPC kan ju ändå bli ganska högt som ungefär 5000kr och det tycker jag ändå är väldigt dyrt bara för att ha en bärbar mediaspelare så jag undrar hur alla resonerar?

Hoppas att ni har lust att besvara min nyfikenhet, det skulle uppskattas

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Eftersom tråden håller på att dö så passar jag på att ställa en lite halvt OT-fråga om det är okej?

Vad har alla en "HTPC" till egentligen?
Så som jag har förstått det så är det alltså en dator som man lägger all slags media på och som helst ska vara så tyst som möjligt, så liten som möjligt och dra så lite energi som möjligt.

Priset på en HTPC kan ju ändå bli ganska högt som ungefär 5000kr och det tycker jag ändå är väldigt dyrt bara för att ha en bärbar mediaspelare så jag undrar hur alla resonerar?

Hoppas att ni har lust att besvara min nyfikenhet, det skulle uppskattas

Det jag ser i det hela är möjligheten att lagra all media på samma ställe, kunna ha tillgång till alla filmer direkt på TV:n, kunna köra spotify på fester, osv osv. Den ersätter ju lagring, servrar, mediaspelare, bl.a.

Sen att de flesta lägger en del pengar på dessa saker är väl för att de är bekväma och låter folk göra exakt de vill på dem. Sedan får du inte glömma att det är sweclockers där allt som har med datorer att göra är det bästa som finns!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Jag har min HTPC enbart till att spela upp film/serier.
Jag har sen ALL media på en server.

Sen tycker JAG att alla som skriver att de ska bygga en HTPC och sen även spela på den köper en
vanlig dator, men bara i mindre format !!

Sen att alla sen ska ha i5 eller i7, 240GB ssd, 750w nätagg och slutligen 16GB ram är helt jä**a sjukt
då en gammal Intel Atom 330 på 1.6GHz och 2GB ram fixar uppspelning av HD-material.

Ingen av mina datorer använder ens de 8GB ram jag har i dem.

Så nej, en HTPC behöver inte bli dyr !
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2515130/enkelt
3012Kr för AMD-lösning och 3652Kr för Intel-lösning

Min 1-krona...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chuckney:

Hej!

Nu har jag verkligen kört fast. Min plan är att bygga en HTPC på ett Asus P8Z77-I deluxe moderkort och hade tänkt mig att utnyttja Intel HD 4000 grafiken och inte köra separat grafikkort. Eftersom jag inte tänkt spela med burken så tänker jag mig en i5 processor och då finns det ju bara två stycken med 4000 grafiken att välja på, i5 3475S eller i5 3570K. Som jag förstår det så har 3475S 65W TDP mot 77W och lägre klockfrekvens än 3570K (2900 MHz mot 3400 MHz)
Vad jag kan hitta så finns det ingen direkt benchmark mellan dessa förutom på www.cpubenchmark.net där 3570K plockar lite fler poäng, men siffrorna säger mig inte så mycket... Är det någon som kan hjälpa mig med lite mer info kring dessa två och vilken som är det bästa valet?
Tex. hur mycker mer värmeutveckling är 77W jämfört med 65W?

ytterst tacksam för svar!

Skrivet av Pertanbus:

Om du ska använda den för "vanliga" HTPC-aktiviteter, typ film och surf så känns en i5:a väldigt väl tilltaget. Skulle istället rekommendera i3-3225 som har HD4000 och ändå räcker till och blir över på CPU-delen. Annars är AMDs Trinity ännu starkare om du skulle kunna köra på ett sånt system, det funkar även bättre för filmuppspelning då du slipper småhack osv.

Mvh

i3 ett bättre alternativ, dock tror jag AMD Trinity Är väldigt mycket bättre för detta ändamål. Finns många bra moderkort med även WiFi och Blåtand.

Skrivet av Bullit1968:

Jag håller med Pertanbus. Jag har nyligen byggt en HTPC med en i3-3225. Än så länge har den klarat allt jag provat utan minsta hack. Jag mycket nöjd mitt val än så länge.

i3-3225 har bara 55W TDP. Det var viktigt eftersom jag kör med en Streacom låda utan fläktar.

Skrivet av Kantal:

Jag har min HTPC enbart till att spela upp film/serier.
Jag har sen ALL media på en server.

Sen tycker JAG att alla som skriver att de ska bygga en HTPC och sen även spela på den köper en
vanlig dator, men bara i mindre format !!

Sen att alla sen ska ha i5 eller i7, 240GB ssd, 750w nätagg och slutligen 16GB ram är helt jä**a sjukt
då en gammal Intel Atom 330 på 1.6GHz och 2GB ram fixar uppspelning av HD-material.

Ingen av mina datorer använder ens de 8GB ram jag har i dem.

Så nej, en HTPC behöver inte bli dyr !
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2515130/enkelt
3012Kr för AMD-lösning och 3652Kr för Intel-lösning

Min 1-krona...

Instämmer, Har en i5 3570k för jag gillar att klocka och 8BG räcker långt och väl.
För en ordentligt flexibel HTPC så är fasiken en A8 Trinity och 4GB ram gott och väl och då duger den även för hyfsat av avancerade spel om man har en tajt budget

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tagit ett AMD Trinity system istället för INTEL:s då det är snabbare i just uppspelning och en hel del spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)