USB portar fortfarande igång när datorn är avstängd! ERP problem

Permalänk
Medlem

USB portar fortfarande igång när datorn är avstängd! ERP problem

Hejsan, sedan jag installerade windows 8a för någon vecka sedan så har jag problemet att mitt tangentbord,mus samt usbdac ej stänger av sig när jag stängt av datorn (lyser)

Jag antar att detta har med ERP att göra?

Mitt moderkort är ett Asus p8p67 Evo : http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_EVO/

Har googlat för glatta livet/letat igenom bios och hittar inte hur jag löser detta problem. Visst man kan stänga av datorn på nättagget men att göra detta varje gång känns väldigt jobbigt.

Jag har redan varit inne i kontrollpanelen (power settings) och stängt av usb där men så klart löste ej detta mitt problem.

Någon som har en lösning på detta problem? Är det något lätt som jag missat?

Permalänk

Långsökt, men har du funktionen "On/Off Charge"?

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Fick reda på idag att en annan polare som också installerat windows 8a har detta problemet. Kanske är någon bugg ? Borde ju inte ha med min hårdvara att göra tycker jag eftersom det fungerat perfekt tidigare med w7

Permalänk
Lego Master

För mig är det en "feature", som innebär att jag kan använda min dator som laddstation även om den är avstängd. Har hjälpprogrammet AI-charge installerat, du kanske har nåt liknande?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det har ingenting med Windows 8 att göra. Jag har Windows 7 och har också den funktionen. Personligen tycker jag det är bra då jag kan ladda min trådlösa mus/tangentbord när datorn är avstängd. Eller telefonen för den delen då den använder samma gränssnitt på kontakten. Detta är dessutom inget nytt fenomen, det har alltid funnits viss spänning kvar i usb ingångarna när daton varit avstängd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Hur stänger jag av detta då? väldigt irriterande att mus/tangentbord fortsätter lysa efter att jag stängt av datorn.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av huzko:

Hur stänger jag av detta då? väldigt irriterande att mus/tangentbord fortsätter lysa efter att jag stängt av datorn.

Så vitt jag kan se på ASUS produktsida så har du, precis som jag, "Ai Charger". Se om du har installerat det programmet på datorn. Ta bort.

Kolla den här sidan: http://event.asus.com/mb/2010/ai_charger/
Där står uttryckligen att det gör att datorn laddar även när den är avstängd. Det är ett mjukvarukontrollerat MB-stöd på olika ASUS-produkter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Detta programmet har jag inte och har aldrig haft

Permalänk
Entusiast
Skrivet av huzko:

Detta programmet har jag inte och har aldrig haft

Då ska du kanske ta en sväng in i BIOS och se om du hittar något där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av huzko:

Har googlat för glatta livet/letat igenom bios och hittar inte hur jag löser detta problem.

Har redan letat igenom bios ett fertal gånger, hittar inget där

Permalänk
Medlem
Skrivet av huzko:

Har redan letat igenom bios ett fertal gånger, hittar inget där

Har du senaste bios? vissa moderkort med erp feautures har fått utökade menyval för att slå av erp under Apm.

Permalänk

Är detta för alla USB portar? Hade för mig att de flesta brukar endast ha detta på max 3 portar.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Hmm nej tror jag ligger två bios versioner back från den senaste, kan ju alltid testa. Tack för tipset, inte tänkt på detta.

Ja det är på alla portar