en 2.5 år gammal rigg, lönt o bygga nytt?

Permalänk

en 2.5 år gammal rigg, lönt o bygga nytt?

Tjena gubbs
Jag sitter idag på:

I7 920 @ 3.8ghz
12Gb DDR3 @ 1600mhz
2 x XFX 6850 Crossfire
P5T Deluxe V2
Corsair SSD III 120GB @ Sata2 fart

Min tanke är om det är lönt o byta delar, vinner jag nått? mycket, lite eller inget?
Jag är inte intresserad av att vinna 10 fps i BF3 på ultra för en kostnad av 10 000kr typ

så vad säger ni grabbar? ge mig feedback!

Permalänk
Hedersmedlem

Ett nytt fräscht grafikkort är det du mest tjänar på. Typ ett Geforce GTX670 eller ett Radeon HD7970.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, du vinner inget förutom att byta till ett singel grafikkort istället.

Permalänk
Medlem

När du inte längre känner att du kan lira de spelen/göra det du vill göra på en nivå som du känner är acceptabel är det dags att uppgradera. Det är min tumregel.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Tror det är grafikkort som är viktigast och försök ha single-card ist för CF

Permalänk
Medlem

i7 920 igger i klass med 2500k så den kan du gott behålla.
Det du kan uppgradera är grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en rigg som är lik din (se sign.). Under de dryga tre år jag haft den (MB, CPU, RAM) har jag uppgraderat grafikkortet från HD4870 -> HD6970 -> HD7970 vilket hela tiden har varit den enda logiska uppgraderingen (bortsett från SSD) då det aldrig varit CPUn som flaskat. Som läget ligger nu förväntar jag mig att göra åtminstone ytterligare en uppgradering av grafikkortet på denna rigg innan jag anser att det kanske är dags att byta.

Faktum är att detta är en av de få riggar jag haft som till fullo tillfredsställt mina krav på både prestanda och stabilitet under så pass lång tid och som jag verkligen hoppas att jag kan köra tills den rasar. Modernare processorer parat med bra moderkort må vara en hel del snabbare och ha god överklockningspotential men de tillhandahåller enligt mig ingenting som inte min nuvarande rigg redan kan ge mig.

Det är ytterst få program idag som är skrivna på ett sådant sätt att de kan utnyttja de många trådar (hexacore och uppåt + HT) och ökade prestanda som modernare processorer kan tillhandahålla. Några få undantag är väl renderingsprogram eller folding om du håller på med sånt, men jag får intrycket att det som är mest prestandakrävande för dig är spelandet. För min del skulle mer optimerat skrivna program (bättre utnyttjande av kärnorna) bara ge mig ytterligare en anledning att hålla kvar vid min rigg så länge det går eftersom jag inte håller på med varken rendering eller folding. Just nu använder jag inte ens HT och skulle kunna slå på denna funktion igen vid behov. Denna evolution av programmen är dock inget jag tror kommer att ske under de närmaste åren.

I slutändan handlar det väl mest om vad var och en använder sin dator till antar jag...

Möjliga anledningar till att ändå uppgradera:

- lägre effektuttag
Moderna processorer har ju definitivt högre prestanda/watt så detta skulle kunna vara en anledning till att ändå uppgradera, både med hänsyn till ekonomi och miljö. Ekonomiskt har jag dock svårt att tro att det lägre effektuttaget betalar de nya komponenterna på sikt. Precis som jag verkar du pyssla en del med överklockning så det här är kanske inte nåt du bekymrar dig över särskilt mycket.

- SATA3-stöd (6 Gbit/s)
För att till fullo utnyttja skriv/läs-hastigheter till/från SSD. Detta känns dock som ett icke-argument då SATA2 (3 Gbit/s) mer än väl täcker hastighetsbehovet till vardags och jag har svårt att tro att man skulle märka nån större skillnad mellan de två. Vill man ändå absolut ha SATA3 går det att lösa enkelt och billigt med lämpligt instickskort.

- USB3-stöd
Om man ofta använder sig av externa diskar eller dylikt och absolut vill ha högre överföringshastigheter via USB skulle detta kunna vara ett argument men liksom med SATA3 går detta att enkelt och billigt lösa med lämpligt instickskort.

- PCI-express 3.0
Här har jag inte tillräckligt med kunskap på rak arm men jag tror inte att dagens grafikkort ens klarar av att till fullo utnyttja bandbredden som PCI-express 2.0 tillhandahåller. Undantagen ska väl vara extremkorten GTX690 och 7970X2 i såna fall.
PCI-express: https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_3.0
GTX600-series: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_Series
HD7000-series: https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Islands_%28GPU_family%...

Påpeka gärna felaktigheter i mitt resonemang eller fler anledningar som jag glömt att nämna...

Visa signatur

MB: Asus Rampage II Extreme | CPU: Intel core-i7 920 @ 4.0 GHz (HT off) | RAM: 6 GB Corsair Dominator GT @ 1580 MHz 8-8-8-24 | SSD: Corsair Force GT 240 GB | Graphics: Asus HD7970 DirectCU II TOP | Display: 3 x HP ZR24w @ 6024x1200 on 3 x Ergotron LX Desk Mount | Audio: Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000 | PS: Corsair AX1200 Gold | CPU cooler: Noctua NH-D14 | Fans: Noctua 9 x NF-P12 & 1 x NF-P14