Permalänk

AMD + andra komponenter, tips!

Tjena!

Ska med tiden köpa lite delar då jag har pengar till det och sedan bygga ihop en helt ny dator utav delarna.
Allt utom grafikkort, HDD och SSD har jag tänkt att köpa först då jag tänkte använda mitt gamla grafikkort och min gamla HDD tills jag skrapar in mer pengar!

Här är delarna jag valt ut;

Processor: AMD FX-8350

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula

Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB

Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Nätaggregat: Corsair HX650 Modular GOLD 650W

Räcker det med 650W? Eller borde jag ha mer watt på nätagget?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort, SSD och HDD har du?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Vilket grafikkort, SSD och HDD har du?

Såg nu att jag skrev att jag hade en SSD vilket jag inte har. Det grafikkort jag har nu och HDD:n, inga direkt krävande. Använder mig utav en 350W eller 400W där omkring idag.

Permalänk
Medlem

Ett starkare PSU behövs ej, men vilket grafikkort planerar du att skaffa?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Ett starkare PSU behövs ej, men vilket grafikkort planerar du att skaffa?

Trodde nästan inte det
Hm, ja.. Det har jag ju inte riktigt bestämt mig och kollat på direkt egentligen. Men jag kollade en gång på ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA.. Kan tillägga att jag inte alls har i tankarna att köra SLI/CF då jag inte bryr mig speciellt om att kunna maxa de senaste spelen osv. Men jag vill fortfarande ha ETT bra grafikkort iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Trodde nästan inte det
Hm, ja.. Det har jag ju inte riktigt bestämt mig och kollat på direkt egentligen. Men jag kollade en gång på ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA.. Kan tillägga att jag inte alls har i tankarna att köra SLI/CF då jag inte bryr mig speciellt om att kunna maxa de senaste spelen osv. Men jag vill fortfarande ha ETT bra grafikkort iallafall!

Jag vet att du inte har råd med allting samtidigt, men just nu finns ett väldigt trevligt erbjudande på EVGA GTX 680 hos Dustin. Med frakt kostar det ungefär samma eller mindre än ett 670 från t.ex Gigabyte:s överklockade version. Dock har EVGA:s modell en lite sämre kylare och överklockningskapabilitet, så bli inte för ledsen om du missar detta.

Här är den: http://www.dustinhome.se/product/5010657208/evga-geforce-gtx-...

Om du har lust så kan du ju alltid fråga om ett lån av dina föräldrar, eller tidig julklapp/födelsedagspresent etc.
Jag får aldrig lån/förskott av mina föräldrar, men ibland kan det vara värt att fråga.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Jag vet att du inte har råd med allting samtidigt, men just nu finns ett väldigt trevligt erbjudande på EVGA GTX 680 hos InWarehouse. Med frakt kostar det ungefär samma eller mindre än ett 670 från t.ex Gigabyte:s överklockade version. Dock har EVGA:s modell en lite sämre kylare och överklockningskapabilitet, så bli inte för ledsen om du missar detta.

Här är den: http://www.dustinhome.se/product/5010657208/evga-geforce-gtx-...

Om du har lust så kan du ju alltid fråga om ett lån av dina föräldrar, eller tidig julklapp/födelsedagspresent etc.
Jag får aldrig lån/förskott av mina föräldrar, men ibland kan det vara värt att fråga.

Tack för ditt snabba och bra svar. Men jag vill hellre köpa chassi, moderkort, minnen, processor och nätaggregatet först och sedan satsa på SSD och grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Tack för ditt snabba och bra svar. Men jag vill hellre köpa chassi, moderkort, minnen, processor och nätaggregatet först och sedan satsa på SSD och grafikkort

Ja, jag gjorde samma sak

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Tjena!

Ska med tiden köpa lite delar då jag har pengar till det och sedan bygga ihop en helt ny dator utav delarna.
Allt utom grafikkort, HDD och SSD har jag tänkt att köpa först då jag tänkte använda mitt gamla grafikkort och min gamla HDD tills jag skrapar in mer pengar!

Här är delarna jag valt ut;

Processor: AMD FX-8350

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula

Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB

Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Nätaggregat: Corsair HX650 Modular GOLD 650W

Räcker det med 650W? Eller borde jag ha mer watt på nätagget?

Tack på förhand.

Vad ska du göra med datorn? I de flesta fall är Ivy Bridge och 3570k ett bättre val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Vad ska du göra med datorn? I de flesta fall är Ivy Bridge och 3570k ett bättre val.

Vill han köpa AMD så låt han göra det
Han kanske inte bryr sig om att IPC'n är lägre och att riktigt dåligt trådade spel har lägre FPS än om man hade köpt en i5 eller i7.
Däremot så duger ju fortfarande FPS'en (över 60) med en FX 8350 i dåligt trådade spel, eller hur? (sedan så kan man ju också överklocka!)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vill han köpa AMD så låt han göra det
Han kanske inte bryr sig om att IPC'n är lägre och att riktigt dåligt trådade spel har lägre FPS än om man hade köpt en i5 eller i7.
Däremot så duger ju fortfarande FPS'en (över 60) med en FX 8350 i dåligt trådade spel, eller hur? (sedan så kan man ju också överklocka!)

Självklart får han köpa AMD om han vill, jag kom bara med ett tips på en produkt som i många fall är ett bättre val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Vad ska du göra med datorn? I de flesta fall är Ivy Bridge och 3570k ett bättre val.

Allt möjligt. Photoshop, Lightroom, Vegas/Premiere/After Effects till och från, dock inte så ofta. Nej, jag köper en FX då det är billigare. Tack för alternativet, ändå!

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Vill han köpa AMD så låt han göra det
Han kanske inte bryr sig om att IPC'n är lägre och att riktigt dåligt trådade spel har lägre FPS än om man hade köpt en i5 eller i7.
Däremot så duger ju fortfarande FPS'en (över 60) med en FX 8350 i dåligt trådade spel, eller hur? (sedan så kan man ju också överklocka!)

Sant. Jag spelar ETT spel idag och det är League Of Legends (Beroendeframkallande skit!). Jag kommer säkerligen vilja köpa några enstaka nya spel senare. Men då jag fokuserar på att få en dator som först och främst riktar sig mot flertrådade program så vill jag ha en AMD. Och ja, jag kan erkänna att jag är lite för AMD då jag sitter på AMD nu och haft de senaste 4 åren. Jag vet att Intel i5 piskar AMD i spel osv. Men som sagt, budget är ganska viktigt och då kostar FX processorerna mindre. Försöker få så billig och bra/snygg dator som möjligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hypergrizzly64:

Sant. Jag spelar ETT spel idag och det är League Of Legends (Beroendeframkallande skit!). Jag kommer säkerligen vilja köpa några enstaka nya spel senare. Men då jag fokuserar på att få en dator som först och främst riktar sig mot flertrådade program så vill jag ha en AMD. Och ja, jag kan erkänna att jag är lite för AMD då jag sitter på AMD nu och haft de senaste 4 åren. Jag vet att Intel i5 piskar AMD i spel osv. Men som sagt, budget är ganska viktigt och då kostar FX processorerna mindre. Försöker få så billig och bra/snygg dator som möjligt.

Det du kan fundera på är att skaffa minnen som går i 1866, Bulldozer drar faktiskt lite nytta av dem så det gör troligtvis Piledriver också.
http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...
Skillnaden är inte enorm, men lite gör det som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypergrizzly64:

Allt möjligt. Photoshop, Lightroom, Vegas/Premiere/After Effects till och från, dock inte så ofta. Nej, jag köper en FX då det är billigare. Tack för alternativet, ändå!

Skulle definitivt lagt pengarna på en 8320 istället för en 8350.
Samma Processor bara att 8320 inte når upp till AMDs krav på någon kriterium för att bli klassad som en 8350.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle definitivt lagt pengarna på en 8320 istället för en 8350.
Samma Processor bara att 8320 inte når upp till AMDs krav på någon kriterium för att bli klassad som en 8350.

Det skiljer 200:- mellan dom så köper hellre 8350

Permalänk

En fråga. Behöver man uppdatera bios eller går det bara att installera och köra med de moderkortet och processorn som jag skrev?

Permalänk
Medlem

moderkortet och nätaggregatet är duktigt overkill!!! om du som du skrev tycker att budget är viktigt så ta och byt ditt agg och moderkort.. varför ska du ha GOLD klassat?????? kostar bara en massa flis!
köp ett vanligt agg och ett billigare mobo!

tex: http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx

eller detta: http://www.inet.se/produkt/1902093/asrock-990fx-extreme4

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

moderkortet och nätaggregatet är duktigt overkill!!! om du som du skrev tycker att budget är viktigt så ta och byt ditt agg och moderkort.. varför ska du ha GOLD klassat?????? kostar bara en massa flis!
köp ett vanligt agg och ett billigare mobo!

tex: http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx

eller detta: http://www.inet.se/produkt/1902093/asrock-990fx-extreme4

Vad gör det som är så overkill med moderkortet? Nätagget förstår jag kanske att det är lite overkill med men jag vill faktiskt ha ett modulärt då jag vill ha det snyggt i datorn, inte massa sladdar som hänger på allt dvs. Jag är fullt medveten om att jag kan få ett billigare moderkort som är lika bra i stort sätt, men jag ska ha rött/svart/vitt färgtema och jag hittar inget annat moderkort med röda detaljer.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypergrizzly64:

Vad gör det som är så overkill med moderkortet? Nätagget förstår jag kanske att det är lite overkill med men jag vill faktiskt ha ett modulärt då jag vill ha det snyggt i datorn, inte massa sladdar som hänger på allt dvs. Jag är fullt medveten om att jag kan få ett billigare moderkort som är lika bra i stort sätt, men jag ska ha rött/svart/vitt färgtema och jag hittar inget annat moderkort med röda detaljer.

Finns många nätagg som är modulära och billigare än ditt tror jag konsensusen är.
Gold klassificering är inte gratis

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns många nätagg som är modulära och billigare än ditt tror jag konsensusen är.
Gold klassificering är inte gratis

Sant Länka ett bra modulärt om du vet några?

Edit: Jag har ångrat mig och kollat på setups på R4:an som använder sig utav icke-modulära nätagg och det ser lika bra ut som med modulärt. Bara att det är massa utav sladdar på baksidan (vilket inte gör mig något).

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypergrizzly64:

Sant Länka ett bra modulärt om du vet några?

Edit: Jag har ångrat mig och kollat på setups på R4:an som använder sig utav icke-modulära nätagg och det ser lika bra ut som med modulärt. Bara att det är massa utav sladdar på baksidan (vilket inte gör mig något).

Då spelar det väl ingen direkt roll
Fractal Design har hyfsade nätagg. Samma sak med Be Quiet och Corsairs lite dyrare.

Själv köpte jag mig ett Semi-Modulärt Be Quiet 530W (450W-Stabil load istället för peak) för 300kr på Inets Premiär rea
Osar kvalité så be quiet skulle jag rekommendera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Då spelar det väl ingen direkt roll
Fractal Design har hyfsade nätagg. Samma sak med Be Quiet och Corsairs lite dyrare.

Själv köpte jag mig ett Semi-Modulärt Be Quiet 530W (450W-Stabil load istället för peak) för 300kr på Inets Premiär rea
Osar kvalité så be quiet skulle jag rekommendera.

Okey. Nice

Permalänk
Medlem

svårt att hålla en tight och bra budget om man hänger upp sig på färgerna på komponenterna, jag använder min burk inte tittar på den.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

svårt att hålla en tight och bra budget om man hänger upp sig på färgerna på komponenterna, jag använder min burk inte tittar på den.

Du har väldigt rätt i det du säger, haha! Men är man lite sån som jag och vill att det ska se snyggt ut inuti datorn så.. Fast jag skulle ju kunna komma undan med ett mycket mer billigare moderkort egentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tittat på detta moderkort istället då det är i princip lika bra som det du tittade på, och faktiskt "snyggt" http://www.inet.se/produkt/1902068/asus-sabertooth-amd990fx

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Skulle tittat på detta moderkort istället då det är i princip lika bra som det du tittade på, och faktiskt "snyggt" http://www.inet.se/produkt/1902068/asus-sabertooth-amd990fx

Det är 300:- billigare och jag själv tycker ju att V FORMULA är betydligt "snyggare" än Sabertooth Tack ändå.

Permalänk
Permalänk

Den går att använda, ja. Rekommenderas den? Nej.
CX-serien är budgetagg med billiga komponenter, och inget jag skulle rekommendera för ett mer kraftfullt system.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Den går att använda, ja. Rekommenderas den? Nej.
CX-serien är budgetagg med billiga komponenter, och inget jag skulle rekommendera för ett mer kraftfullt system.

Fan.. Jag som tyckte det var billigt för 750w Hittar ju knappt några intressanta under tusenlappen.