OEM på fler datorer?

Permalänk

OEM på fler datorer?

Enkel och snabb fråga; kan man installera Windows 8 OEM på fler datorer samtidigt?

Permalänk
Medlem

Inte lagligt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Inte lagligt.

Hur menar du?

Går det eller går det inte?

Permalänk
Avstängd

En licens är för 1st dator. Svar på din fråga?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att installera flera datorer samtidigt rent fysiskt men om du menar att du bara har en licens som du vill använda på flera datorer så är det frågan om piratkopiering, win kommer då inte att gå att aktivera när installationen är klar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Hur menar du?

Går det eller går det inte?

Som Thompaam redan nämner inte lagligt.
1 OEM licens per dator måste du köpa.

Du kan jue alltid köpa en licens med flera installationer men är oftast främst företag som gör detta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blogtweeter1:

Hur menar du?

Går det eller går det inte?

Jag antar att du kan våra regler på SweClockers, annars läs på, speciellt §7. Det svarar på din fråga så vitt det gäller forumdiskussioner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Hur menar du?

Går det eller går det inte?

Det går men är emot Microsofts regler och (tror jag) EULA.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Att använda OEM skivan för att installera windows 8 på flera datorer är inte i sig emot Microsofts EULA, däremot kan du inte aktivera med samma licensnyckel och alla andra sätt att "aktivera" är otillåtet.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Det går men är emot Microsofts regler och (tror jag) EULA.

Bra, då vet jag.

Permalänk
Medlem

En följdfråga. Om jag installerar windows på en dator. Säg jag tar bort win och kör unix lr ngt på den och lägger in win på en annan dator. Hur vet win jag inte har det på två datorer? Hur identifierar den att det är installerat på två datorer?
Jag har typ bytat alla delar i min dator körde win 8.1 innan och nu samma licens på nya delarna så hårdvaran kan det inte vara. Är det om den känner av två licenser online samtidigt som den känner av det?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

W8 OEM som du köpt som förpackning i butik får du flytta om du följer personal use-avtalet.

http://personaluselicense.windows.com

Detta togs bort med W8.1, som antingen säljs som fullversion eller OEM. Ingen uppgraderingsversion finns. Windows update kommer inte fungera om du kör samma licens på flera datorer. Piratkopiering får inte och ska inte diskuteras. Microsoft låter dig hur som helst inte ha flera system aktiverade, och om du försöker kommer du bli utkastad från deras tjänster, som uppdateringarna. Systemet kommer säga att det inte är aktiverat. Windows aktiveras över nätet, och/eller telefon vid ominstallation/flytt. Senaste aktiverade systemet ska fungera i de flesta fallen däremot.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stimpen:

En följdfråga. Om jag installerar windows på en dator. Säg jag tar bort win och kör unix lr ngt på den och lägger in win på en annan dator. Hur vet win jag inte har det på två datorer? Hur identifierar den att det är installerat på två datorer?
Jag har typ bytat alla delar i min dator körde win 8.1 innan och nu samma licens på nya delarna så hårdvaran kan det inte vara. Är det om den känner av två licenser online samtidigt som den känner av det?

De kollar serienumren på vissa komponenter och skiljer på olika fysiska datorer på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.