Bästa helt tysta grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Det där är en läcker låda men skulle i mina öron låta alldeles för mkt.
Har i dagsläget det passiva 5770 som nämndes ovan. Samt en noctua 140mm in på 600rpm, en 120mm noctua ut på 750rpm och tycker riggen låter för mkt ändå.
Vill verkligen att det inte ska låta alls när man trycker igång datorn.

Tittade mkt på Accelerero när jag köpte grafikkortet och de är väldigt stora de kylarna. Större än de passiva korten som gigabyte gör tex.
Hjälper ju inte att jag inte accepterar större lådor än de minsta itx lådorna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Det där är en läcker låda men skulle i mina öron låta alldeles för mkt.
Har i dagsläget det passiva 5770 som nämndes ovan. Samt en noctua 140mm in på 600rpm, en 120mm noctua ut på 750rpm och tycker riggen låter för mkt ändå.
Vill verkligen att det inte ska låta alls när man trycker igång datorn.

Tittade mkt på Accelerero när jag köpte grafikkortet och de är väldigt stora de kylarna. Större än de passiva korten som gigabyte gör tex.
Hjälper ju inte att jag inte accepterar större lådor än de minsta itx lådorna.

Pratar du om min burk? Jag kör de 3 fläktarna på 30% (~360 rpm) det låter ingenting, nada zip.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det där är en läcker låda men skulle i mina öron låta alldeles för mkt.
Har i dagsläget det passiva 5770 som nämndes ovan. Samt en noctua 140mm in på 600rpm, en 120mm noctua ut på 750rpm och tycker riggen låter för mkt ändå.
Vill verkligen att det inte ska låta alls när man trycker igång datorn.

Tittade mkt på Accelerero när jag köpte grafikkortet och de är väldigt stora de kylarna. Större än de passiva korten som gigabyte gör tex.
Hjälper ju inte att jag inte accepterar större lådor än de minsta itx lådorna.

hårddiskarna ?
nätagget ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

360 varv. Jäklar va bra. Då lär de ju inte låta alls.

En SSD, en HDD i upphängning som sällan används aktivt, Nätaggets fläkt la av för länge sen (det är snart 6 år gammalt fick följa med från gamla datorn).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

360 varv. Jäklar va bra. Då lär de ju inte låta alls.

En SSD, en HDD i upphängning som sällan används aktivt, Nätaggets fläkt la av för länge sen (det är snart 6 år gammalt fick följa med från gamla datorn).

ok skapligt ljudkänslig isåfall heh vad är det som låter ifrån datorn är det luftflödet du hör så är det nog inte mkt du kan göra åt det

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

750 rpm skulle jag också irritera mig på, du måste ner under 400 rpm för att du inte ska höra det i helt tyst miljö. Speciellt om du har flänsar som luften ska pressas igenom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har köpt ett passivt kylt grafikkort fraån asus , Radeon HD 6670 tror jag attt det heter. Ska finnas ett nyare kort som är lite kraftigare som också är passivt kylt. Kyjflänasrna är ganska stora så kolla att du har plats i lådan först, själv har jag 3-5 mm kvar. Nvidas kort har jag slutat helt med numer, ger inget behaglit ljus på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

750 rpm skulle jag också irritera mig på, du måste ner under 400 rpm för att du inte ska höra det i helt tyst miljö. Speciellt om du har flänsar som luften ska pressas igenom.

Word...
Problemet för mig är väl att jag avskyr stora lådor oxå. Tycker att mitt lian li pcq-08 är lite för stort. Borde va mindre.
Men grafikkortet och nätagget är de stora bovarna.
Passiva grafikkort är sååå stora och till slut hamnar man på SFX nätagg o de är för klena för vettiga byggen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen!

Behöver inte så mycket mer prestanda än vad jag har idag så aningen ett tyst 6850 eller 650 med Accelero kylare får det bli.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Word...
Problemet för mig är väl att jag avskyr stora lådor oxå. Tycker att mitt lian li pcq-08 är lite för stort. Borde va mindre.
Men grafikkortet och nätagget är de stora bovarna.
Passiva grafikkort är sååå stora och till slut hamnar man på SFX nätagg o de är för klena för vettiga byggen.

Vad du kan göra är att köra extern passiv vattenkylning som du gömmer på lämligt ställe, finns även snabbkopplingar så du kan koppla loss burken från kylaren för transport.. Jag har så på min server funkar grymt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klarar en extern radiator att hantera gpu+CPU i en loop?
Behöver ingen extrem prestanda direkt.

Ultimat vore ju med en tystad pump (har sett ngn låda) i chassit sen ha radiatorn hängandes under skrivbordsskivan (där datorn redan hänger).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Det finns två storlekar av den där, den stora klarar nog tom en prestanda dator, den lilla på bilden fixar nog en hyffsat bra dator. Jag kyler dock min server och det är bara CPU (i3) + brygga och blocket är känns kallt att ta på. Välj en 10W Laing pump, den låter nada.

Dock får du tänka på för optimal kylning måste kylflänsarna stå vertikalt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Pratar du om min burk? Jag kör de 3 fläktarna på 30% (~360 rpm) det låter ingenting, nada zip.

Hur ändrar du hur snabbt dina fläktar snurrar?

Permalänk
Avstängd

Speedfan på servern, på min gamerdator är det med asus mjukvara då z77 inte funkar med speedfan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma här kör med Asus Uefi. Funkar bra om man ignorerar varningarna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

Kraftfullt och jag hör inte ens fläkten när jag spelar. Dock ej passiv kylning, men som sagt fläktarna hörs knappt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Kör själv med ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761869 , trodde kortet var trasigt första gången jag startade datorn så jag var tvungen att stoppa in fingret i fläkten..och aj
, men icke...de är svalt och galet tyst!